Jump to content
IGNORERAD

Varfor ar regnvattnet sa farligt i Thailand?


lillamannen

Recommended Posts

On 2016-08-15 at 08:29, skrev lillamannen:

Ja, manga pastar att man kan fa feber, hudutslag, klada m.m. av regnvatten i Thailand

 

Kan det vara sant?


Nej, regnvatten är helt rent och drickbart när det faller ner från himlen.
Däremot kan det kontamineras och bli skitigt på olika sätt när det når marken, men då beror det alltså inte på själva regnvattnet utan på de ämnen det eventuellt blandas med. Regnvattnet som t ex rinner längs gatorna i Bangkok kan säkert innehålla det mesta och lite till.

Däremot är regnvatten aningen surare än vattnet vi har i kranarna, vill man t ex sänka ph-värdet i ett akvarium så kan man blanda i några delar regnvatten. Fast den skillnaden ger inte upphov till några utslag eller klåda. Och naturligtvis inte heller feber.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    15

  • leifen

    13

  • Chan2014

    10

  • Nemo

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

27 minuter sedan, skrev Kim:


Nej, regnvatten är helt rent och drickbart när det faller ner från himlen.
Däremot kan det kontamineras och bli skitigt på olika sätt när det når marken, men då beror det alltså inte på själva regnvattnet utan på de ämnen det eventuellt blandas med. Regnvattnet som t ex rinner längs gatorna i Bangkok kan säkert innehålla det mesta och lite till.

Däremot är regnvatten aningen surare än vattnet vi har i kranarna, vill man t ex sänka ph-värdet i ett akvarium så kan man blanda i några delar regnvatten. Fast den skillnaden ger inte upphov till några utslag eller klåda. Och naturligtvis inte heller feber.

Om regnvattnet är helt rent hur kan det då vara surt. Det har förmodligen tagit upp svavel och andra luftförorenigar. Rent vatten är destillerat vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Gusse:

Om regnvattnet är helt rent hur kan det då vara surt. Det har förmodligen tagit upp svavel och andra luftförorenigar. Rent vatten är destillerat vatten.


Om något är rent eller inte är väl en definition.... regnvatten är tillräckligt rent för att vara drickbart. Det kan man t ex inte säga om det mesta kranvattnet i Thailand.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kim:


Om något är rent eller inte är väl en definition.... regnvatten är tillräckligt rent för att vara drickbart. Det kan man t ex inte säga om det mesta kranvattnet i Thailand.

Det beror på var man bor i Thailand. Bor man nära nedsmutsande indudtrier är regn vattnet inte hälsosamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Varför skulle jag inte kunna lita på någon där jag köpt mitt vatten i snart 3 år, det är ju deras levebröd.

 

Kollar myndigheterna varenda vinflaska ni säljer?

Nej inte varje, men vi skickar 96 flaskor en gång i halv året, vidare är dom här på inspektion varje månad, att vara alkohol producent ses inte med blida ögon från regeringens sida, förstår att många ger upp, tog 14 månader att få tillståndet, det är vi väldigt stolta över.

Chan2014

Ändrades av Chan2014
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

De vattendunkar jag köper har ett sigill i röd krymp-plast med producentens namn. 

Säger inte så mycket, om produkten har ojå (stavning) så är den märkt enl. bifogad bild, då är den kontrollerad och godkänd.1471433376050.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev haan:

Hej Chan foder till kyckling, ankor och fisk är inte billigt. Vet av egen erfarenhet 35 ankor i ett års tid i början hyfsat med ägg men med tiden mindre och mindre ägg men samma kostnad. mvh

Hej haan,

Beror nog lite på hur man håller dom, jag bara stödfodrar, änder och gäss har övervägande del naturligt foder, fisken fodrar jag inte då dom har en ganska stor volym att röra sig i, tillväxten och föryngringen av fisken är klart godkänd, ägg produktionen är också ok, vad det gäller änderna byter jag ut 80% av stammen vartannat år och säljer dom som livdjur, kalkoner a säljer jag 3 månaders kycklingar, strykande åtgång, håller flertalet arter höns, samtliga djur går naturligt på stora ytor, inget kommersiellt bara för jag tycker det hör till när man bor som vi gör samt att jag är väldigt djur intresseserad.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Surin P3:

Vi köper också vatten från lokalt vattenreningsverk.

25 Baht per stor flaska.

 

Så mycket skit som det är i filtret vid rengöring/utbyte gjorde att jag hellre köpte ifrån lokala verket.

De har en mycket bättre anläggning än jag någonsin tänker skaffa.

 

6 timmar sedan, skrev Galten:

Har för mig att i Bang Sare så betalade vi 30 bath minst för en 18 liters.

Vi får det uppburet till dörren dock.

Värt det då vi inte har bil och kan släpa med oss vatten.

2 flaskor räcker en vecka då vi kör även med små flaskor med godare vatten att dricka.

Ger 14 Baht på dyra Phuket för en 18-liters moppelevererad hemma på altan. Tror de som bor där stora bilen levererar betalar mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

De här vattenautomaterna som finns utplacerade lite varstans och där man kan fylla upp en behållare för några baht. Är de pålitliga ur hälsosynvinkel för en kräsmagad farang? 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Lagun:

De här vattenautomaterna som finns utplacerade lite varstans och där man kan fylla upp en behållare för några baht. Är de pålitliga ur hälsosynvinkel för en kräsmagad farang? 

 

i teorin ja.

 

innehåller väl det vanliga, filter, kolfilter,  osmos-filter, ultraviolett ljus.

 

men dom ska ju underhållas också, och där kan det ju brista lite, inte bara lite om jag känner mina thaiare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

i teorin ja.

 

innehåller väl det vanliga, filter, kolfilter,  osmos-filter, ultraviolett ljus.

 

men dom ska ju underhållas också, och där kan det ju brista lite, inte bara lite om jag känner mina thaiare.

 

 

Vad har det med frågan att göra, är regn vatten inte bra som frågan var, kan man få problem om man är ute när det regnar, Det var ju inte att dricka vattnet

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Lagun:

De här vattenautomaterna som finns utplacerade lite varstans och där man kan fylla upp en behållare för några baht. Är de pålitliga ur hälsosynvinkel för en kräsmagad farang? 

Osmosrenarna är helt OK om dom är skötta, den jag hade utanför lägenheten i Maha Sharakam kunde jag inte dricka ur men exet kunde, den i Jomtien fungerar bra men vattnet smakar inte så gott så jag köper på mig lite dyrvatten åxå och sen kompletterar jag med lite påsar med salter åxå nån gång i veckan från 7/11 (behövs säkert inte, men osmosrening avsaltar vattnet).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Gusse:

Det beror på var man bor i Thailand. Bor man nära nedsmutsande indudtrier är regn vattnet inte hälsosamt.

 

Regnmoln bildas över hav, inte över land/industrier.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kim:

 

Regnmoln bildas över hav, inte över land/industrier.

Hej kim ett citat från SMHI om molns bildande och dess innehåll. Moln bildas överallt. 

Moln uppstår vanligen när fuktig luft tvingas röra sig uppåt och då avkyls så att vattenångan i luften kondenserar och blir till små vattendroppar eller iskristaller. Detta kan ske när varm luft passerar över ett kallare område, rör sig uppför ett berg, eller vid en varm- eller kallfront. Molnen kan lösas upp när luften sjunker och därmed värms eller då fuktig luft blandas med torr eller om den värms av strålning.

Moln består nästan alltid av mycket små vattendroppar eller iskristaller eller en blandning av dessa. Moln kan förutom vatten också bestå av partiklar från exempelvis vulkanutbrott eller sandstormar.

Eftersom atmosfären under 10 km höjd alltid innehåller vattenånga och det ofta bildas små droppar kan det vara svårt att avgöra när det förekommer moln eller inte. Det finns ingen skarp och vedertagen gräns.

Molnen rör sig vanligen med vindens hastighet vilket innebär att de kan stå stilla när det inte blåser eller röra sig snabbt. På höga höjder kan det röra sig om hastigheter upp till 100 m/s eller mer.

Formen på ett moln beror dels på hur vindarna blåser och hur luften rör sig i höjdled. Dessutom på hur temperaturen och fuktigheten varierar i atmosfären.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Lagun:

De här vattenautomaterna som finns utplacerade lite varstans och där man kan fylla upp en behållare för några baht. Är de pålitliga ur hälsosynvinkel för en kräsmagad farang? 

Hej Lagun jag läste en art om en undersökning som gjorts på dessa automater i Bangkok. Sen dess dricker jag inte vatten från dessa. Jag har sökt och sökt för att hitta artikeln ( ca 1-1,5 år sedan ) men inte hittat den. Den var i en av de thailändska tidningarna som jag skummar varje dag. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en artikel för flera år sen om att i princip allt regnvatten runt kustområden där det finns industrier i Thailand är odrickbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Läste en artikel för flera år sen om att i princip allt regnvatten runt kustområden där det finns industrier i Thailand är odrickbart.

 

Tycker regnvattnet är odrickbart även i obygden, har cirka 25 mil till närmaste kust.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Tycker dricksvattnet är odrickbart även i obygden, har cirka 25 mil till närmaste kust.

Men regnvattnet är det inget fel på :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

Men regnvattnet är det inget fel på :rap:

 

Jag ska nog inte kladda på tangentbordet for tidigt på morgonen:doubt:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommunala vattnet passerar rör som innehåller bakterier.
Går många gånger att dricka. Men måste filtreras.
Sen ska man inte underskatta bakterie bildningen i tankar (till pumparna), där vatten står stilla länge. Många gånger ringer kunder oss för att rengöra dessa tankar. I Bangkok dricker vi vattnet från kranen med ett bra filter.
I yasothon har vi pump med eget brunnsvatten som ger rent vatten. Men även där har vi ett bra filter för säkerhets skull.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk





Hur rengör ni vattentankar, med kemikalier eller bara tvätt?


Sent from my iPad using Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Benjamas:

Vad är det för fel på att dricka flaskvatten?

 

Flaskorna i plast är inte direkt miljövänligt bl.a

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...