Jump to content
IGNORERAD

Varfor ar regnvattnet sa farligt i Thailand?


lillamannen

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Chan2014:

Jag använder filter vilket jag tycker är väldigt smidigt, vatten källan är en djupborrad brun, vattnet är kristall klart direkt från källan, vattnet går via ett stort partikel filter till en tank (foodgrade), när flotören går ner startar pumpen och fyller på, vattnet går därefter via en hydrofor pump till ett filter med 5 st olika filter, finns värre med UV men det har jag valt bort, enl. uppgift renar mitt system 98-99%, tror jag köpte det för ca.4000bht, en komplett filtersats (5 st) kostar 1900 bht, rengöring av 3 filter görs varannan månad (20 min jobb) och 2 av filterna krävs ingen rengöring utan byts vartannat år, vartannat år byts samtliga filter, installationen har jag gjort själv, filtret drar ingen ström utan bara dom två pumparna.

Chan2014

 

Då finns det ju absolut ingen anledning att sätta in vattenfilter, for de pengarna kan jag kopa cirka 11000 liter vatten.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    15

  • leifen

    13

  • Chan2014

    10

  • Nemo

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Är det priset med utkörning av nån jättebehållare (18l alltså) som sen monteras på en vattenkylare? Jag får högre pris på lite mindre flaskor (dom ska ju rymmas i kylen åxå) från BigC eller Tesco, får högre pris från osmosmojängerna i stan åxå. Tror det är 1B/l i dom mackapärerna. Men där kan minnet svikta på priset, men jag måste ju släpa hem vattnet åxå.

 

Ja 10 Baht per 18 liters dunk uppburet på altanen, brukar att betala 50 Baht for 3 dunkar men forsta gången kostar dunkarna 110 Baht styck.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja 10 Baht per 18 liters dunk uppburet på altanen, brukar att betala 50 Baht for 3 dunkar men forsta gången kostar dunkarna 110 Baht styck.

240B sparar jag nog snabbt in, 2*18 l lär räcka för det jag skall ha det till i alla fall. Och det är allt utom att duscha och spola dasset med. Är lite less på magen som verkar lite känslig. Men som sagt, det finns roligare saker att göra än att släpa vatten.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja jag vet inte.

 

Isåfall vill svärmor mig illa, för jag ska bara duscha i regnvatten, hon är av åsikten att det kommunala skulle ge mig utslag mm.

Och jag har inte haft några utslag av varken duscharna eller promenader i ösregn, är väl hårdhudad förmodligen;)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har ju svarat på hans fråga än, bara om dricka vattnet, jag har inget svar om varför regnvatten skulle ge problem

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

Ingen har ju svarat på hans fråga än, bara om dricka vattnet, jag har inget svar om varför regnvatten skulle ge problem

Jag kan då inte svara, för jag visste inte ens om att thailändare inte tålde regnvatten. Damen tillbringar ju iofs halva dan med abnam så hon kanske bara sköljer av sig regnvattnet som svider - vad vet jag.

Mig verkar det i alla fall inte skada.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

240B sparar jag nog snabbt in, 2*18 l lär räcka för det jag skall ha det till i alla fall. Och det är allt utom att duscha och spola dasset med. Är lite less på magen som verkar lite känslig. Men som sagt, det finns roligare saker att göra än att släpa vatten.

Jag fick betala 90b för dunken som jag får igen om jag returnerar den. 15b för en fylld sådan på samma gata.   

Har ett komplett filter som jag tog med när jag flyttade men finner ingen anledning att montera den.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev leifen:

Jag fick betala 90b för dunken som jag får igen om jag returnerar den. 15b för en fylld sådan på samma gata.   

Har ett komplett filter som jag tog med när jag flyttade men finner ingen anledning att montera den.

 

 

Det låter nu på 3 personer som svarat att jag inte har fått fram min fråga till mina Thailändska vänner på rätt sätt.

För vi släpar fortfarande vatten åt mig, dom själva tror jag inte dricker mycket av det vattnet - kan vara för lillen som får lite farangnam ibland - mest för att jag har den i kylen antar jag.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det låter nu på 3 personer som svarat att jag inte har fått fram min fråga till mina Thailändska vänner på rätt sätt.

För vi släpar fortfarande vatten åt mig, dom själva tror jag inte dricker mycket av det vattnet - kan vara för lillen som får lite farangnam ibland - mest för att jag har den i kylen antar jag.

Det är mer status med vatten på flaska och det är dina pengar dom handlar med :D 

 

Du som är ekonomiskt sinnad borde skaffa en dunk och fylla på småflaskor som ställs i kylen. Under 1b/liter istället för 7b för en 0,5 liters petflaska :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Det är mer status med vatten på flaska och det är dina pengar dom handlar med :D 

 

Du som är ekonomiskt sinnad borde skaffa en dunk och fylla på småflaskor som ställs i kylen. Under 1b/liter istället för 7b för en 0,5 liters petflaska :) 

Så verkar det ligga till. Alla andra faranger fixar ju vatten billigare så det får bli mitt nästa projekt. Att prata med nån som känner vattenmånglaren, för nån vattenbil har jag inte sett där i alla fall.

Glassmoped, traktorer, grusbilar, grisbilar men vatten... hmm, inte vad jag kan komma ihåg.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Då finns det ju absolut ingen anledning att sätta in vattenfilter, for de pengarna kan jag kopa cirka 11000 liter vatten.

Ja så kan man ju alltid tänka, som att man får många inhyrda transporter istället för den där millen man lägger på pickisen, litar du verkligen på det där omärkta vattnet i dunk, normalt sätt bör all dryck och ätbart godkännas och märkas av hälsomyndigheten, inget krav men ändå någon form av kontroll vad som säljs, kallas ojå (stavning), för min del känns det lite primitivt när det finns väl fungerande och smidiga system till en rimlig peng, men det är ju självklart upp till var och en.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev leifen:

Det är mer status med vatten på flaska och det är dina pengar dom handlar med :D 

 

Du som är ekonomiskt sinnad borde skaffa en dunk och fylla på småflaskor som ställs i kylen. Under 1b/liter istället för 7b för en 0,5 liters petflaska :) 

Nu börjar det bli illa ställt i Svensk kolonin, nu ska vi tydligen börja vända på bath, spara 6 bht helt otroligt.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Chan2014:

Nu börjar det bli illa ställt i Svensk kolonin, nu ska vi tydligen börja vända på bath, spara 6 bht helt otroligt.

 

Chan2014

Alla bäckar små, tipset godtogs tacksamt av mig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej regn är inte mer speciellt farligt i Thailand utan det är det som finns i atmosfären just när det regnar på en plats någonstans på jorden.  TJERNNOBYL  och regn i sverige gav detta resultat  

 

Svamp, fisk och vilt bedömdes som oätligt efter katastrofen och älgar dumpades i massgravar. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Nu börjar det bli illa ställt i Svensk kolonin, nu ska vi tydligen börja vända på bath, spara 6 bht helt otroligt.

 

Chan2014

Går det åt 6 - 8 flaskor per dag så är det 50b per dag eller 1500b per månad ;) helt otroligt

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Går det åt 6 - 8 flaskor per dag så är det 50b per dag eller 1500b per månad ;) helt otroligt

Ja 1500 bht/månaden är mycket pengar, allt är ju relativt, men för mej är det inte värt att klabba för dom pengarna när man kan få bra vatten från kranen med ett smidigt system.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev leifen:

Går det åt 6 - 8 flaskor per dag så är det 50b per dag eller 1500b per månad ;) helt otroligt

Vi ska inte snacka om vad jag sparar på vårat självhushåll, fri tillgång på kyckling, anka, ägg av alla modeller, grönsaker, frukt, fisk, kryddorm.m, långt mer än vi kan konsumera, ekologiskt så man vet vad man får i sig, här snackar vi verkligen om otroligt.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Chan2014:

Vi ska inte snacka om vad jag sparar på vårat självhushåll, fri tillgång på kyckling, anka, ägg av alla modeller, grönsaker, frukt, fisk, kryddorm.m, långt mer än vi kan konsumera, ekologiskt så man vet vad man får i sig, här snackar vi verkligen om otroligt.

 

Chan2014

 

Ja det är ju hela poängen, inte vad man sparar in. Mycket skit och besprutade grönsaker på marknader och butiker, själv är bäste dräng.  :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Chan2014:

Ja så kan man ju alltid tänka, som att man får många inhyrda transporter istället för den där millen man lägger på pickisen, litar du verkligen på det där omärkta vattnet i dunk, normalt sätt bör all dryck och ätbart godkännas och märkas av hälsomyndigheten, inget krav men ändå någon form av kontroll vad som säljs, kallas ojå (stavning), för min del känns det lite primitivt när det finns väl fungerande och smidiga system till en rimlig peng, men det är ju självklart upp till var och en.

 

Chan2014

 

Varför skulle jag inte kunna lita på någon där jag köpt mitt vatten i snart 3 år, det är ju deras levebröd.

 

Kollar myndigheterna varenda vinflaska ni säljer?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Varför skulle jag inte kunna lita på någon där jag köpt mitt vatten i snart 3 år, det är ju deras levebröd.

 

Kollar myndigheterna varenda vinflaska ni säljer?

 

Kanske för att det är i Thailand, mycket fusk här?  Köper själv vatten på samma sätt som du, men om jag litar på att vattnet är förstklassigt är nog tveksamt. Har dock aldrig varit magsjuk eller sjuk för övrigt sen jag flyttade hit.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

De vattendunkar jag köper har ett sigill i röd krymp-plast med producentens namn. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köper också vatten från lokalt vattenreningsverk.

25 Baht per stor flaska.

 

Så mycket skit som det är i filtret vid rengöring/utbyte gjorde att jag hellre köpte ifrån lokala verket.

De har en mycket bättre anläggning än jag någonsin tänker skaffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Vi ska inte snacka om vad jag sparar på vårat självhushåll, fri tillgång på kyckling, anka, ägg av alla modeller, grönsaker, frukt, fisk, kryddorm.m, långt mer än vi kan konsumera, ekologiskt så man vet vad man får i sig, här snackar vi verkligen om otroligt.

 

Chan2014

Hej Chan foder till kyckling, ankor och fisk är inte billigt. Vet av egen erfarenhet 35 ankor i ett års tid i början hyfsat med ägg men med tiden mindre och mindre ägg men samma kostnad. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Vi köper också vatten från lokalt vattenreningsverk.

25 Baht per stor flaska.

 

Så mycket skit som det är i filtret vid rengöring/utbyte gjorde att jag hellre köpte ifrån lokala verket.

De har en mycket bättre anläggning än jag någonsin tänker skaffa.

 

Samma här

 

Köper 20L flaskor till vår vattenkylare i kommunens anläggning bara 200m från vårt hus

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att i Bang Sare så betalade vi 30 bath minst för en 18 liters.

Vi får det uppburet till dörren dock.

Värt det då vi inte har bil och kan släpa med oss vatten.

2 flaskor räcker en vecka då vi kör även med små flaskor med godare vatten att dricka.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...