Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk polis "vet vilka bombarna är"


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailändsk polis sade under söndagen att de "vet vilka som ligger bakom" bombvågen som slog mot thailändska turistdestinationer tidigare under veckan.
Fyra personer omkom och dussintals skadades i de elva explosioner som drabbade Thailand på torsdag kväll och fredag morgon, men ingen har ännu tagit ansvar för dem. "Vår utredning går framåt. Vi vet vilka som var bakom dem," sade polisens talesman Piyapan Pingmuang på söndagen. Han bekräftade även den militära regeringens ståndpunkt om att det är en inrikes grupp som ligger bakom de koordinerade attackerna, men ville inte tillhandahålla fler detaljer.
"Jag bekräftar att det var ett lokalt sabotage, inte terrorism. Vi har inte terrorism i Thailand," tillade han. Två personer har hittills gripits och förhörts i Hua Hin i koppling till attackerna, medan en person är efterlyst för en misstänkt mordbrand i Nakhon Si Thammarat.

 

30292910-01_big.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    4

  • turisten

    4

  • frason

    2

  • Persistant

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

jag och min fru satt och åt för 30 min sedan och tv:n var på och där visades bilder ifrån Pothong och att militären skulle ha gripit 5 personer och efter gripandet så är det ingen som vet var dessa 5 gripna finns inte familjerna heller allt enligt min fru. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev haan:

jag och min fru satt och åt för 30 min sedan och tv:n var på och där visades bilder ifrån Pothong och att militären skulle ha gripit 5 personer och efter gripandet så är det ingen som vet var dessa 5 gripna finns inte familjerna heller allt enligt min fru. mvh

De sitter kanske i förhör?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev måne:

De sitter kanske i förhör?

tja det är förmodlingen sant och det kanske är därför föräldrarna är orolig det finns ju några ex på militär och polis misshandel och hot vid förhören  och obs försvunna person som aldrig dykt upp eller hittade i Thailand. flabba på du frason mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev haan:

tja det är förmodlingen sant och det kanske är därför föräldrarna är orolig det finns ju några ex på militär och polis misshandel och hot vid förhören i Thailand. Med vänlig hälsning

 

Ja hur skall man annars få någon att erkänna?

 

Erkänn så får du livstid. Annars blir det dödsstraff.

 

De är bråttom nu för att lugna ner situationen och internationell media. Så har man gripit någon och fått er erkännande så är det ju klart.

 

Rätt person kvittar för militärjuntan, detta handlar om propaganda.

Link to comment
Dela på andra sajter

De är inte rädda för själva få skulden för dessa bomber. Jag menar de viste allt innan och de vet nu vilka de skall plocka. Listan var redan kanske klar. 

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev haan:

tja det är förmodlingen sant och det kanske är därför föräldrarna är orolig det finns ju några ex på militär och polis misshandel och hot vid förhören  och obs försvunna person som aldrig dykt upp eller hittade i Thailand. flabba på du frason mvh

Det är inte unikt i dessa sammanhang!!!Men att några har försvunnit i Thailand på sista tiden p.g.a förhör kommer jag ej ihåg.Misshandel och dödsfall sker ju även i Sverige.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev haan:

tja det är förmodlingen sant och det kanske är därför föräldrarna är orolig det finns ju några ex på militär och polis misshandel och hot vid förhören  och obs försvunna person som aldrig dykt upp eller hittade i Thailand. flabba på du frason mvh

Det är ett känt fenomen att   citat " min son kan aldrig utfört detta han är en sådan skötsam pojke " slut citat

Känns det igen ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

ett stycke från Amnesty 

Tortyr och annan misshandel

Ett lagförslag kriminalisera tortyr och försvinnanden lades fram för parlamentet men hade inte gjort några ytterligare framsteg i slutet av året.

Rapporter om tortyr och annan misshandel av polis och väpnade styrkor fortsatte under hela året. 1Personer som innehas av armén totalisolerade utan garantier i inofficiella häkten var större risk för tortyr.I september genomfördes en tillfällig militär häktet öppnas för civila fångar; två fångar dog i häkte i oktober och november.

De som söker upprättelse för tortyr fortsatte att möta hinder. I mars, Bangkok häktet tjänstemän förnekade en nationell människorätts kommissionär tillgång till dokument skador som vållats på politisk aktivist Sansern Sriounren. Han sade att han torterades under totalisolerad militära förvar, bland annat genom misshandel och mer än 40 elchocker.

I flera fall av dödsfall i häkte till följd av tortyr, var begränsade åtgärder vidtas mot ansvarighet. Men straffrihet för förövarna av dessa och andra fall av tortyr rådde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt SVT så har man nu en god bild av ”gänget” och den som står bakom.  Fler arresteringsordrar har utfärdats.

 

Svårt med förhör utan anhållande....

 

Enl. Huahin Expats förs de arresterade till Bangkok för förhör.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev haan:

ett stycke från Amnesty 

Tortyr och annan misshandel

Ett lagförslag kriminalisera tortyr och försvinnanden lades fram för parlamentet men hade inte gjort några ytterligare framsteg i slutet av året.

Rapporter om tortyr och annan misshandel av polis och väpnade styrkor fortsatte under hela året. 1Personer som innehas av armén totalisolerade utan garantier i inofficiella häkten var större risk för tortyr.I september genomfördes en tillfällig militär häktet öppnas för civila fångar; två fångar dog i häkte i oktober och november.

De som söker upprättelse för tortyr fortsatte att möta hinder. I mars, Bangkok häktet tjänstemän förnekade en nationell människorätts kommissionär tillgång till dokument skador som vållats på politisk aktivist Sansern Sriounren. Han sade att han torterades under totalisolerad militära förvar, bland annat genom misshandel och mer än 40 elchocker.

I flera fall av dödsfall i häkte till följd av tortyr, var begränsade åtgärder vidtas mot ansvarighet. Men straffrihet för förövarna av dessa och andra fall av tortyr rådde.

Men det märkliga är att dessa "torterade" som fått elchocker inte kan påvisa sina skador efter de kommit ur förhören.elchocker ger tydliga spår där de används.Nu förnekar jag inte att de kanske förekommit men som sagt,bevisen saknas.De var väl en kvinnlig "röding" som påstod detta men hon visade aldrig upp sina påstådda skador,hon flydde landet istället,kanske till sin mentor?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev haan:

ett stycke från Amnesty 

Tortyr och annan misshandel

Ett lagförslag kriminalisera tortyr och försvinnanden lades fram för parlamentet men hade inte gjort några ytterligare framsteg i slutet av året.

Rapporter om tortyr och annan misshandel av polis och väpnade styrkor fortsatte under hela året. 1Personer som innehas av armén totalisolerade utan garantier i inofficiella häkten var större risk för tortyr.I september genomfördes en tillfällig militär häktet öppnas för civila fångar; två fångar dog i häkte i oktober och november

De som söker upprättelse för tortyr fortsatte att möta hinder. I mars, Bangkok häktet tjänstemän förnekade en nationell människorätts kommissionär tillgång till dokument skador som vållats på politisk aktivist Sansern Sriounren. Han sade att han torterades under totalisolerad militära förvar, bland annat genom misshandel och mer än 40 elchocker.

I flera fall av dödsfall i häkte till följd av tortyr, var begränsade åtgärder vidtas mot ansvarighet. Men straffrihet för förövarna av dessa och andra fall av tortyr rådde.

Denna lag är införd.

 

https://protectioninternational.org/2016/05/26/thai-government-enacts-law-criminalize-torture-enforced-disappearances/

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev haan:

hm du  läser mina inlägg som kommer ifrån KAMRATPOSTEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mvh

Är det bara fakta så läser iaf. jag allt,fabricerade "fakta" av populiska slag försöker jag hoppa över.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev haan:

hm du  läser mina inlägg som kommer ifrån KAMRATPOSTEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mvh

Hm, om du nu har problem med att man rättar dina felaktiga inlägg, varför då envisas med att aldrig bry sig om att kolla upp fakta innan du postar? Jag är ingen thailandsexpert, men kunde i detta fall få fram information om detta på  mindre än en minut. Vad är det som hindrar att du gör samma sak? Varför denna magsura reaktion på en positiv nyhet? För första gången får alltså Thailand en lag mot tortyr och "enforced disappearances" (vetefan vilken term som borde användas på svenska). Varför inte se detta som något positivt? Själv tycker jag det är skitbra att detta sker.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev turisten:

Hm, om du nu har problem med att man rättar dina felaktiga inlägg, varför då envisas med att aldrig bry sig om att kolla upp fakta innan du postar? Jag är ingen thailandsexpert, men kunde i detta fall få fram information om detta på  mindre än en minut. Vad är det som hindrar att du gör samma sak? Varför denna magsura reaktion på en positiv nyhet? För första gången får alltså Thailand en lag mot tortyr och "enforced disappearances" (vetefan vilken term som borde användas på svenska). Varför inte se detta som något positivt? Själv tycker jag det är skitbra att detta sker.

Viktigare för vissa att lyfta fram allt som är dåligt med Thailand, gärna påhittat, jag är förundrad över hur vissa kan bo där delar av året eller permanent, än värre vara tillsammans med en kvinna från Thailand.

 

Hoppas man hittar samtliga av dessa kriminella element (och personerna som gett ordern) som utfört bombdåden och bränderna och straffar dessa hårt.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev frason:

Viktigare för vissa att lyfta fram allt som är dåligt med Thailand, gärna påhittat, jag är förundrad över hur vissa kan bo där delar av året eller permanent, än värre vara tillsammans med en kvinna från Thailand.

 

Hoppas man hittar samtliga av dessa kriminella element (och personerna som gett ordern) som utfört bombdåden och bränderna och straffar dessa hårt.

 

Förundrad!!  Du ska för fasen tycka synd om oss..   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Förundrad!!  Du ska för fasen tycka synd om oss..   :D

Hej Nemo

Du är kanske precis som undertecknad en idi*t

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-14 at 16:42, skrev måne:

Det är inte unikt i dessa sammanhang!!!Men att några har försvunnit i Thailand på sista tiden p.g.a förhör kommer jag ej ihåg.Misshandel och dödsfall sker ju även i Sverige.

De senaste två årtiondena har över 90 personer rapporterats försvunna efter att ha varit i kontakt med polis och myndigheter; drygt 50 av dessa fall har rapporterats till FN. Dessa fall präglas i hög grad av straffrihet. Enligt nationella och internationella civilsamhällesorganisationer har nödlagarna och undantagstillståndet i södra Thailand förvärrat problemet med försvinnanden. Frihetsberövade personer kan nekas att träffa både juridiskt ombud och anhöriga, vilket har kritiserats av organisationer som arbetar med de mänskliga rättigheterna. Thailand har också fått kritik för att det är tillåtet att hålla frihetsberövade på andra platser än fängelser, häkten och polisstationer  Detta är en rapport från SV UD 2013-2014 mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev haan:

De senaste två årtiondena har över 90 personer rapporterats försvunna efter att ha varit i kontakt med polis och myndigheter; drygt 50 av dessa fall har rapporterats till FN. Dessa fall präglas i hög grad av straffrihet. Enligt nationella och internationella civilsamhällesorganisationer har nödlagarna och undantagstillståndet i södra Thailand förvärrat problemet med försvinnanden. Frihetsberövade personer kan nekas att träffa både juridiskt ombud och anhöriga, vilket har kritiserats av organisationer som arbetar med de mänskliga rättigheterna. Thailand har också fått kritik för att det är tillåtet att hålla frihetsberövade på andra platser än fängelser, häkten och polisstationer  Detta är en rapport från SV UD 2013-2014 mvh

Länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-14 at 13:33, skrev frason:

Viktigare för vissa att lyfta fram allt som är dåligt med Thailand, gärna påhittat, jag är förundrad över hur vissa kan bo där delar av året eller permanent, än värre vara tillsammans med en kvinna från Thailand.

 

Hoppas man hittar samtliga av dessa kriminella element (och personerna som gett ordern) som utfört bombdåden och bränderna och straffar dessa hårt.

Jag är mer förvånad över att vissa som bor där och dom som är ihop med en thailändska inte fattar vilket yxland det är?! Den lagen som googlades fram är helt tandlös? Oj, vi slog viss ihjäl den misstänkte! Hmm...tänka....tänka... ahh! Våldsamt motstånd! Eller så hänger vi honom i cellen och säger att han tog livet av sig! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev wUThai:

Jag är mer förvånad över att vissa som bor där och dom som är ihop med en thailändska inte fattar vilket yxland det är?! Den lagen som googlades fram är helt tandlös? Oj, vi slog viss ihjäl den misstänkte! Hmm...tänka....tänka... ahh! Våldsamt motstånd! Eller så hänger vi honom i cellen och säger att han tog livet av sig! 

 

 

 

Ja det är säkert bättre i sydamerika t.ex, där finns det rättssäkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev turisten:

Länk?

Hej Turisten den som söker hen finner. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...