Jump to content
IGNORERAD

Liten trip in i Laos


Peolito

Recommended Posts

Under vistelsen i Thailand gjorde vi en trip in i Laos via Chiang Kong. Det tog ca 2 timmar från hemmet plus en vistelse i ett gammalt tempel nära Chiang Saen som ligger vid Mekong och ligger i det som kallas gyllene triangeln.

Färden som gick ofta nära Mekong hade sin tjusning i naturen med härliga höjdskillnader. Dessutom breddas vägen vilket gjorde att man blev täckt av röd jord.

Åkte med denna taxi.

3ff2a94f6de43f2d05cdc372fa86d3a8.jpg

Besök i ett tempel. Är normalt sett ganska blasé på det men templets delar på bergets topp var gammalt och det var en fantastisk utsikt över Mekong och Laos på andra sidan.

7ae714e1b11a6bba9ae90cda76c31aef.jpgcbe0d4ca984634beec94a57ec7c9c5af.jpg3bd88125fdf57dd01cd3fc50ceb266b1.jpga14e7a1c320bf69ee3c90cc1c33ce9d3.jpg

Efter templet åkte vi till Chiang Kong. Här skaffade thaiarna visum och mat intogs.

7de5368c6172be1641ed93048a2aaf50.jpg922004cdc0ab27756933309a3ec63463.jpg

Sedan åkte vi till gränsen. Visum för mig och junior till Laos kostade 31 usd styck. Efter gränsövergången måste man åka buss i ca tre minuter för 25 baht per skalle. Sedan efter passtjafset på Laos sidan hyrde vi en taxi som kostade 1000 baht. Vi fick se två marknader ett random tempel och en marknad där jag tryckte i mig så många beerlao jag orkade. Fantastiskt god öl. Provade tre sorter.

Sedan tillbaka till Thailand och vår taxi. Ja bussresan igen för 25 baht per skalle. Det lustiga var att den gick en gång per timme och vi missade precis bussen. Nåväl det fanns beerlao. Innan detta fick vi betsla overstay på 30 baht per skalle. Tiden för overstay var 8-10 och 16-22 [emoji1].

7ae16fca62cb7bd06fccd49feaa3032a.jpg3d0f9ffb586da36de5e716212709a3c3.jpg7469e7741e4fd59489711aedd5959e0e.jpg3a0d42898b44143b7da1f7b3ca131092.jpg68401aa1553824f1bc643d8ef06b3154.jpg4fab2ecc55b86aa2380b102cbf3efc6e.jpg115eda177ef796b47242d9125ea0f4d6.jpga161ad3b301033db133ce94caf9e0710.jpg31a1117c2f407ef4e16f088f9f969ee0.jpg1a2d2024437dc682acb5b71f2303068b.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad händer med visumet, du får ju bara 15 dagar landvägen om du kommer in. Och riskerar en O-I notering dessutom.

Tja, ska du hem inom ett par veckor så är det ju skit samma. Men jag själv är mer orolig för O-I noteringen faktiskt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
27 minuter sedan, skrev Stefan:

Vad tusan är en O-I notering? Låter värre än herpes, typ!

//S

Out-In, dvs en borderrun eller en visarun. Dom har börjat bli hårdare på det nu som jag har hört. Började i Söder för flera månader sen men nu skall det tydligen införas över hela landet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Out-In, dvs en borderrun eller en visarun. Dom har börjat bli hårdare på det nu som jag har hört. Började i Söder för flera månader sen men nu skall det tydligen införas över hela landet.

Ok! Kompis, tack för förklaringen.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Vad händer med visumet, du får ju bara 15 dagar landvägen om du kommer in. Och riskerar en O-I notering dessutom.

Tja, ska du hem inom ett par veckor så är det ju skit samma. Men jag själv är mer orolig för O-I noteringen faktiskt.

 

För att slippa ut och in stämplar kanske han lämnade in passet hos immi innan han passerade gränsen till Laos ?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev Nemo:

 

För att slippa ut och in stämplar kanske han lämnade in passet hos immi innan han passerade gränsen till Laos ?

Ehh, har inte varit till Laos - men till Kambodja så vill dom ha mitt pass och kludda i. Oavsett vilken gräns jag passerar. Dvs dit eller tillbaka.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kitungmakmak:

Ehh, har inte varit till Laos - men till Kambodja så vill dom ha mitt pass och kludda i. Oavsett vilken gräns jag passerar. Dvs dit eller tillbaka.

 

Tog fel på land.  :bag:  Jag tänkte på Myanmar och gränsen vid Mae Sai. Där kan man mot en liten avgift lämna sitt pass hos immi och göra en dagstur till Myanmar utan att behöva stämpla ut och in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med visumet, du får ju bara 15 dagar landvägen om du kommer in. Och riskerar en O-I notering dessutom.

Tja, ska du hem inom ett par veckor så är det ju skit samma. Men jag själv är mer orolig för O-I noteringen faktiskt.

Ska kolla i passet när jag kommer hem från jobbet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Tog fel på land.  :bag:  Jag tänkte på Myanmar och gränsen vid Mae Sai. Där kan man mot en liten avgift lämna sitt pass hos immi och göra en dagstur till Myanmar utan att behöva stämpla ut och in.

 

 

Är du säker på detta.? Försökte i vintras men de sa att detta förfarande inte går längre. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:

 

Är du säker på detta.? Försökte i vintras men de sa att detta förfarande inte går längre. 

 

Nej säker är jag inte, det var ett antal år sedan jag var där. Så det kan kanske vara så att de har slutat med detta.  Synd i så fall, kan va en trevlig dagsutflykt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med visumet, du får ju bara 15 dagar landvägen om du kommer in. Och riskerar en O-I notering dessutom.

Tja, ska du hem inom ett par veckor så är det ju skit samma. Men jag själv är mer orolig för O-I noteringen faktiskt.

Intressant fråga. Hur gör ni med extension om ni vill besöka ett grannland?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev gst:

Intressant fråga. Hur gör ni med extension om ni vill besöka ett grannland?

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Köper ett re-entry.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga. Hur gör ni med extension om ni vill besöka ett grannland?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Multi entry...

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Köper ett re-entry.  :)

Kan man köpa re-entry vid alla gränsövergångar?

 

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Multi entry...

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Multi entry låter ju lite overkill om man eventuellt får för sig att åka över gränsen någon gång.

 

Min fru har en bror som bor i Chong Mek, och vi har funderat på att ta oss över gränsen någon gång, men har alltid fastnat på att jag bara haft single entry visum, och mer än 15 dagar kvar innan återresa till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev gst:

Kan man köpa re-entry vid alla gränsövergångar?

    

 

 

Jag tror att man måste göra det hos Immigration, så har jag gjort i alla fall. Man kan ju passa på att göra det i samband med års-extension ifall det är långt till närmaste Immi. Kan va bra att ha om man är tvungen att lämna landet i all hast och inte har tid eller glömmer att skaffa ett före utresan. Finns single för 1000 baht och multi 3800 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...