thaikonsult

Försörjningskravet från och med 20 juli 2016!

22 inlägg i detta ämne
För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppehållstillstånd efter 20 juli 2016 för att bo tillsammans med dig i Sverige

Den som är medborgare i ett land utanför EU och EES och som vill flytta till Sverige för att bo med en familjemedlem måste ansöka om uppehållstillstånd.

Din make, maka, sambo, registrerade partner och dina barn under 18 år kan få uppehållstillstånd i Sverige om

•du är svensk medborgare, har permanent uppehållstillstånd eller tidsbegränsat uppehållstillstånd med flyktingstatus

•du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd

•du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i

•du och din partner är minst 18 år.

Om du har sökt asyl och har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd eller om du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller ömmande omständigheter, eller verkställighetshinder, måste både du och din partner vara minst 21 år gamla för att han eller hon ska kunna få uppehållstillstånd. Ni ska även ha bott tillsammans innan du flydde till Sverige. Undantag kan göras om ni har barn tillsammans.

Om du är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan också den som du planerar att gifta dig eller bli sambo med få uppehållstillstånd för att flytta till dig i Sverige.

I undantagsfall kan en nära anhörig som inte är eller ska bli din make, maka eller sambo få uppehållstillstånd för att bo med dig i Sverige. Då behöver du ha permanent uppehållstillstånd. Undantaget gäller inte om du är svensk medborgare.

Din försörjning

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

•lön från arbete

•arbetslöshetsersättning

•sjukpenning

•inkomstgrundad ålderspension

Du uppfyller också kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva av.

Din bostad
Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.

Undantag från försörjningskravet

Kravet på försörjning och bostad gäller inte dig som

•är barn under 18 år

•är flykting eller alternativt skyddsbehövande och som har familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd inom tre månader efter att du har fått uppehållstillstånd. Detta gäller endast om din familjemedlem är din make, maka, sambo, registrerad partner eller barn under 18 år, och om ni inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför EU. Du och din partner ska ha en väl etablerad relation

•har en familjemedlem som ansöker om att förlänga sitt uppehållstillstånd.

Mvh Thaikonsult
5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Vad innebär försörjnings kravet?

Som jag ser det kan det bli hopplöst för tex, en svensk medborgare med låg pension att ta med sin Sambo/make/maka om denne vill flytta hem till Sverige efter att ha bott utomlands tillsammans i många år?

Får man ta med sej sina egna barn, som Svensk, eller förväntas man lämna dem?

Detta är en riktigt stor ändring, som slår hårt mot svenskar som bor utomlands med låg inkomst och sen vill flytta hem med sina familjer.

Ta mej själv som exempel...

När vi flyttade till Sverige var jag tillfälligt arbetslös, utan A-kassa (sökte inte, kunde nog fått det).

Våra barn var redan svenskar, men hur hade det gått med uppehållstillstånd för deras Thailändska mamma?

Jag antar att det gått bra, eftersom barn under 18år undantas från försörjningskravet?

Tänkte starta en tråd i ämnet men dröjde, mest för att se om nån annan uppmärksammat detta.

MVH Tommy

2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Det kan slå hårt, inte bara mot de som bor utomlands med låg inkomst, utan mot alla svenskar som bildat familj utomlands.

Kravet på inkomst i Sverige (inkomst här räknas inte) och bostad (tämligen rymlig, dessutom) innan man ens kan söka uppehållstillstånd är ett problem om hela familjen bor utomlands. I synnerhet i dessa dagar där det står på migrationsverkets hemsida att det kan ta 14 månader att behandla UT-ärenden. Själv hade jag trott att vi skulle kunna fixa UT åt min fru innan vi satte igång resten av processen, men ack. Nu har jag just fixat överföring till Sverige inom mitt företag om några månader, och letar febrilt bostad. När vi har dessa ordnade så kan vi söka UT åt min fru (barnen är ju redan svenska medborgare). Om behandlingen inte går betydligt fortare än 14 månader så innebär det att jag måste åka till Sverige själv, medan vi väntar på papperskvarnarna. Det är stor risk att det blir ofrivillig separation i upp emot ett år. Var det bara min fru och jag så kunde vi nog bita ihop och klara det, men nu är jag mest orolig för barnen (som inte uppnått skolålder än). De blir ledsna och saknar mig väldigt bara jag åker på en tjänsteresa på en vecka eller så.

Jag ångrar väldigt att vi inte flyttade till Sverige för flera år sedan. Allt hade varit otroligt mycket lättare då; i synnerhet om det skedde innan vi skaffade barn.

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Är det inte så att om era gemensamma barn är svenska medborgare så ska deras mor få ett PUT omgående?

2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

UglyFarang: Tja, det vore ju kanon om det är så! Hoppas!!!

Vi föll på saker som är reglerade i lag (bostad och inkomst i Sverige), så då är det inte mycket att göra. Jag hoppas att vi har bra chanser nästa gång (förhoppningsvis snart) vi ansöker - med bostad och svensk inkomst enligt lagkravet. Jag är dock livrädd att vi efter en massa månader får ett nytt avslag pga något annat, och sen får börja om från början igen. Jag har ju redan fixat förflyttning till Sverige inom jobbet, och de letar redan efter ersättare, så jag lär inte kunna komma till chefen och säga att jag ändrat mig.

Ordet separationsångest har plötsligt fått en helt ny innebörd för mig :)

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
On 7/23/2016 at 14:17, skrev Tommy:

Får man ta med sej sina egna barn, som Svensk, eller förväntas man lämna dem?

Om det är ens egna barn så är det väl bara att registrera dem med Svenska myndigheter? Jag behövde bara fylla i en blankett om namnbyte (!) och lämna in den + översatt födelsebevis, vigselbevis, etc, och vips så blev barnen svenska medborgare, även om de fick samordningsnummer istället för personnummer. Som svenska medborgare kan de flytta till Sverige utan uppehållstillstånd.

Ändrades av chromewing
Glömde nämna de dokument jag bifogade
0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Är det inte så att om era gemensamma barn är svenska medborgare så ska deras mor få ett PUT omgående?

Det var inte så för oss då vi sökte.
Frugan fick ett års UT, sen PUT efter det året.
Då hade vi varit registrerat gifta i 6år och barnen var 5 och 4 år gamla, svenska medborgare förstås.

Bråkade lite om det faktum att det är gratis för partner till EU medborgare som är skrivna i Sverige att söka UT...
Hävdade att frugan var gift med en sådan...
Det gäller bara utlänningar, det borde jag tydligen ha förstått

MVH Tommy

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Min sambo gjorde ansökan innan de nya reglerna trädde i kraft. Det var inga som helst problem och hon fick PUT direkt.
Nu är hon här i Sverige sedan förra veckan. Perfekt årstid att komma till Sverige för första gången ;)

Under nästa år kommer barnen att flytta hit och vi får väl hoppas att det går lika smidigt. Vi behöver dock en större lägenhet då min etta garanterat är för liten för att MIG skall tycka att det är OK.

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
1 timme sedan, skrev Tommy:

Då hade vi varit registrerat gifta i 6år och barnen var 5 och 4 år gamla, svenska medborgare förstås.

Bråkade lite om det faktum att det är gratis för partner till EU medborgare som är skrivna i Sverige att söka UT...
Det gäller bara utlänningar, det borde jag tydligen ha förstått emoji12.png

MVH Tommy

Det er korrekt, sånt var det for mig da jag sökte om UT till frugan (jag  er dansk),

Och vi fik 5 års UT, istället for som vanligt 3 år.

Mvh.

Swedmark

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
On 16/12/2016 at 23:53, skrev Tommy:

Det gäller bara utlänningar, det borde jag tydligen ha förstått emoji12.png

MVH Tommy

Jag trodde fruar fick automatiskt UT vid ansökan på ambassaden om man varit gifta längre än två år.

Nya regler?

Självkart ska du som svensk bli negativt särbehandlad av ditt eget land, svenskarna kommer alltid sist.

/ SatanG

4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
2 timmar sedan, skrev SatanG:

Jag trodde fruar fick automatiskt UT vid ansökan på ambassaden om man varit gifta längre än två år.

Nya regler?

Självkart ska du som svensk bli negativt särbehandlad av ditt eget land, svenskarna kommer alltid sist.

/ SatanG

Det lilla jag vet är att det hjälper inte att man är gift.

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
1 timme sedan, skrev uptoyou:

Det lilla jag vet är att det hjälper inte att man är gift.

Även om det är registrerat i Sverige?

Låter ju horribelt att ens fru ska behöva vänta över ett år innan UT. För de från tredje världen räcker det ju med att komma till gränsen.

Jag antar att fruar iaf får i väntan vara i Sverige?

/ SatanG

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
2 timmar sedan, skrev SatanG:

Även om det är registrerat i Sverige?

Låter ju horribelt att ens fru ska behöva vänta över ett år innan UT. För de från tredje världen räcker det ju med att komma till gränsen.

Jag antar att fruar iaf får i väntan vara i Sverige?

/ SatanG

Vet tyvärr inte så mycket. Det var svaret jag fick från MIG när vi sökte UT för min sambo.

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
On 23/07/2016 at 13:57, skrev thaikonsult:
För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppehållstillstånd efter 20 juli 2016 för att bo tillsammans med dig i Sverige

Den som är medborgare i ett land utanför EU och EES och som vill flytta till Sverige för att bo med en familjemedlem måste ansöka om uppehållstillstånd.

Din make, maka, sambo, registrerade partner och dina barn under 18 år kan få uppehållstillstånd i Sverige om

•du är svensk medborgare, har permanent uppehållstillstånd eller tidsbegränsat uppehållstillstånd med flyktingstatus

•du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd

•du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i

•du och din partner är minst 18 år.

Om du har sökt asyl och har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd eller om du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller ömmande omständigheter, eller verkställighetshinder, måste både du och din partner vara minst 21 år gamla för att han eller hon ska kunna få uppehållstillstånd. Ni ska även ha bott tillsammans innan du flydde till Sverige. Undantag kan göras om ni har barn tillsammans.

Om du är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan också den som du planerar att gifta dig eller bli sambo med få uppehållstillstånd för att flytta till dig i Sverige.

I undantagsfall kan en nära anhörig som inte är eller ska bli din make, maka eller sambo få uppehållstillstånd för att bo med dig i Sverige. Då behöver du ha permanent uppehållstillstånd. Undantaget gäller inte om du är svensk medborgare.

Din försörjning

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

•lön från arbete

•arbetslöshetsersättning

•sjukpenning

•inkomstgrundad ålderspension

Du uppfyller också kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva av.

Din bostad
Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.

Undantag från försörjningskravet

Kravet på försörjning och bostad gäller inte dig som

•är barn under 18 år

•är flykting eller alternativt skyddsbehövande och som har familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd inom tre månader efter att du har fått uppehållstillstånd. Detta gäller endast om din familjemedlem är din make, maka, sambo, registrerad partner eller barn under 18 år, och om ni inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför EU. Du och din partner ska ha en väl etablerad relation

•har en familjemedlem som ansöker om att förlänga sitt uppehållstillstånd.

Mvh Thaikonsult

Din information verkar inte relevant för särskilt många av oss om man läser utlänningslagen utan mest för flyktingar som söker UT/PUT för sina utländska partners.

"3 b § Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person enligt 3 eller 3 a § får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen.

3 c § Kraven i 3 b § gäller inte om den person som utlänningen åberopar anknytning till är
1. ett barn,
2. medborgare i Sverige, annan EES-stat eller Schweiz,"

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/utlanningslag-2005716_sfs-2005-716

/SatanG

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
16 timmar sedan, skrev SatanG:

Nya regler?

/ SatanG

Om jag förstått det rätt handlar det inte om giftermål eller ej utan om man bott tillsammans.

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu