Jump to content
IGNORERAD

Att resa till Hua Hin


Batting

Recommended Posts

Det finns säkert redan en tråd om detta, men jag vet inte riktigt hur man söker för att få en bra träff.
Jag funderar på att resa till Hua Hin.
Det är väl buss som gäller?
Jag har sökt efter tidtabell från Bangkoks flygplats, men hittar ingen riktigt bra.
Finns det någon här med erfarenhet av att resa från Sverige till Hua Hin?
Någon som kan ge lite tips.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Batting:

Det finns säkert redan en tråd om detta, men jag vet inte riktigt hur man söker för att få en bra träff.
Jag funderar på att resa till Hua Hin.
Det är väl buss som gäller?
Jag har sökt efter tidtabell från Bangkoks flygplats, men hittar ingen riktigt bra.
Finns det någon här med erfarenhet av att resa från Sverige till Hua Hin?
Någon som kan ge lite tips.
 

Det finns buss på våning 1 utanför restaurangen längst till vänster om du tittar ut. Bussen går rätt ofta och kostar nästan gratis. Har inte tidtabellen just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Batting:

Det finns säkert redan en tråd om detta, men jag vet inte riktigt hur man söker för att få en bra träff.
Jag funderar på att resa till Hua Hin.
Det är väl buss som gäller?
Jag har sökt efter tidtabell från Bangkoks flygplats, men hittar ingen riktigt bra.
Finns det någon här med erfarenhet av att resa från Sverige till Hua Hin?
Någon som kan ge lite tips.
 

Denna är kanon från Suvvan:

http://www.airporthuahinbus.com/

Den är prisvärd och najs. Enda nackdelen är att den stannar ej där du vill. Men det finns gott om alternativ transport vid hållplatsen (taxi mc-taxi).

 

Annars kan du ta suicidebuss från Victory monument för 180 baht. Har själv gjort det ett flertal gånger och lever än. Ett plus om du är adrenalinjunkie....

 

Alternativt taxi för ca 2 bahtlökar.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev frogfish:

Denna är kanon från Suvvan:

http://www.airporthuahinbus.com/

Den är prisvärd och najs. Enda nackdelen är att den stannar ej där du vill. Men det finns gott om alternativ transport vid hållplatsen (taxi mc-taxi).

 

Annars kan du ta suicidebuss från Victory monument för 180 baht.

 

Alternativt taxi för ca 2 bahtlökar.

Hur lång tid tar resan?  

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Batting:

Hur lång tid tar resan?  

Minns inte exakt. Men ca 3 timmar. Bussen från Suvvan har mugg om det skulle behövas:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev jlh66:

Ganska nyligen akte jag med dessa http://huahincab.com/ Hur smidigt som helst och helt ok pris,det tog lite mer an 3h

Det där låter ju också som ett helt okej alternativ. Går det att ta en sådan direkt utanför flygplatsen, eller måste man förboka?
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Hua Hin värt ett besök? Är stränderna fina och så där?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
8 minuter sedan, skrev Batting:

Det där låter ju också som ett helt okej alternativ. Går det att ta en sådan direkt utanför flygplatsen, eller måste man förboka?
 

 

Jag bokade online och dom stod med namnskylt och vantade vid utgangen vid gate 3.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Batting:

Är Hua Hin värt ett besök? Är stränderna fina och så där?

 

Till Hua Hin kanske man inte åker för stränderna i första hand. Men det är som ett mini-Thailand, allt finns i ett lugnt tempo.

 

Vill man ha barer med tillbehör finns det, men i mindre format än Fiskebyn. Dock trevligt och ffa avslappnat. Gillar du biljard är det kul.

 

Vill du ha stränder finns det också. I stan är de sådär, men ok för att vara promenadavstånd. 5-10 min utanför byn finns riktigt fina stränder. Vattnet är inte lika fint som på öarna, men utanför stan för det mesta bra. FYI så finns det fortfarande en hel del solstolar och serveringar på stränderna här.

 

Mat är bra. Mycket farangmat om det krävs, men mycket seafood och thaimat också (bättre för plånkan).

 

Vill du ha shopping så finns både bra marknader (dag och natt) och shopping malls.

 

För mig är HH utmärkt. Det mesta finns, för de flesta. Barlivet är ganska marginellt (men bra), så det stör inte om man kommer med familjen (och de stör inte dig).

 

Om du åker förutsättningslöst, så kan det bli riktigt bra. HH är ganska "lagom" i de flesta avseenden.

 

Och trovs du inte är det lätt att dra. Minibus till Fiskebyn ca 500 baht, Bkk 200, söderut finns många alternativ, och det är nära till Samui och Phangan.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag skulle fortsatt söderöver till Khao Lak där finns det ingen hästskit på stränderna..

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Batting:

Hur lång tid tar resan?  

3 timmar och 20-30 minuter.
269b är priset.

 

Går att förboka på nätet, placering gate 8 och våning 1 på suvvan.

 

http://www.airporthuahinbus.com

 

Finns en i Hua Hin som har taxirörelse med gott rykte, sök på FB efter Goy Bravo.  1800b för en vanlig Toyota till 2500b för en minivan.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev leifen:

3 timmar och 20-30 minuter.
269b är priset.

 

Går att förboka på nätet, placering gate 8 och våning 1 på suvvan.

 

http://www.airporthuahinbus.com

 

Finns en i Hua Hin som har taxirörelse med gott rykte, sök på FB efter Goy Bravo.  1800b för en vanlig Toyota till 2500b för en minivan.

 

Priset är ++. Inte många baht, men fk.

 

Nu är det väl ingen "riktig" ++, men det tillkommer online Service Charge: 50 baht om man beställer på nätet.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Till Hua Hin kanske man inte åker för stränderna i första hand. Men det är som ett mini-Thailand, allt finns i ett lugnt tempo.

 

Vill man ha barer med tillbehör finns det, men i mindre format än Fiskebyn. Dock trevligt och ffa avslappnat. Gillar du biljard är det kul.

 

Vill du ha stränder finns det också. I stan är de sådär, men ok för att vara promenadavstånd. 5-10 min utanför byn finns riktigt fina stränder. Vattnet är inte lika fint som på öarna, men utanför stan för det mesta bra. FYI så finns det fortfarande en hel del solstolar och serveringar på stränderna här.

 

Mat är bra. Mycket farangmat om det krävs, men mycket seafood och thaimat också (bättre för plånkan).

 

Vill du ha shopping så finns både bra marknader (dag och natt) och shopping malls.

 

För mig är HH utmärkt. Det mesta finns, för de flesta. Barlivet är ganska marginellt (men bra), så det stör inte om man kommer med familjen (och de stör inte dig).

 

Om du åker förutsättningslöst, så kan det bli riktigt bra. HH är ganska "lagom" i de flesta avseenden.

 

Och trovs du inte är det lätt att dra. Minibus till Fiskebyn ca 500 baht, Bkk 200, söderut finns många alternativ, och det är nära till Samui och Phangan.

 

 

 

Låter som ett utmärkt resmål för random Stig-Helmerturist från mellanmjölkens land  :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Raggmunken:

 

Låter som ett utmärkt resmål för random Stig-Helmerturist från mellanmjölkens land  :haha:

Han skulle säkert trivas där, liksom jag. Det kanske betyder att jag är lite Stig-Helmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Jag skulle fortsatt söderöver till Khao Lak där finns det ingen hästskit på stränderna..

Hej

Men för att slippa dig så bör man stanna i Hua Hin ( fem poäng )

Som så mycket annat så är vi färgade av den plats vi funnit bra för oss.

Därmed är det inte så att andra tycker detsamma

Jag har efter alla år som turist bestämt mig för att INTE rekommendera  den plats 

jag själv uppskattar eller bor på

Vi är olika och har olika behov

Persistant

 

Ändrades av Persistant
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev jlh66:

Jag bokade online och dom stod med namnskylt och vantade vid utgangen vid gate 3.

Det kanske är en utmärkt ide att boka i förväg. Då kanske jag slipper de otrevliga överraskningar som jag fått några gånger.
En gång när jag skulle till Patong så stannade taxin ungefär på halva vägen. Chaffisen påstod att han skulle ha en stämpel på något papper och försvann in i ett hus.
Istället så kom det ut en tjatig tjej som undrade vart jag skulle. Jag påpekade att jag var trött och bara ville till mitt hotell.
Hon gav sig inte förrän jag blev arg. Då gick hon in och chaffisen kom ut igen. Jag har fortfarande inte förstått vad det handlade om.

Det har faktiskt blivit ett litet problem det där med taxiresorna.
Det känns som om alla skumma typer ser sin chans när de ser någon som reser på egen hand.
 

En annan gång när jag skulle till Pattaya höll det på att gå riktigt illa. Då hamnade jag på en mörk parkering där jag blev avkrävd mer pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Batting:

Det kanske är en utmärkt ide att boka i förväg. Då kanske jag slipper de otrevliga överraskningar som jag fått några gånger.
En gång när jag skulle till Patong så stannade taxin ungefär på halva vägen. Chaffisen påstod att han skulle ha en stämpel på något papper och försvann in i ett hus.
Istället så kom det ut en tjatig tjej som undrade vart jag skulle. Jag påpekade att jag var trött och bara ville till mitt hotell.
Hon gav sig inte förrän jag blev arg. Då gick hon in och chaffisen kom ut igen. Jag har fortfarande inte förstått vad det handlade om.

Det har faktiskt blivit ett litet problem det där med taxiresorna.
Det känns som om alla skumma typer ser sin chans när de ser någon som reser på egen hand.
 

En annan gång när jag skulle till Pattaya höll det på att gå riktigt illa. Då hamnade jag på en mörk parkering där jag blev avkrävd mer pengar. 

 

Låter som att du har haft lite otur med dina taxiresor! Men det handlar nog mest om att du inte kollat upp saker å ting innan du rest men å andra sidan så visst kan dom försöka blåsa en ensam farang om dom ser tillfället men det är bara att visa vart skåpet ska stå så brukar det lösa sig även om det blir lite sura miner :doubt: va bara artig å bestämmd så rättar dom in sig i ledet :burn_joss_stick:

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en utmärkt ide att boka i förväg. Då kanske jag slipper de otrevliga överraskningar som jag fått några gånger.

En gång när jag skulle till Patong så stannade taxin ungefär på halva vägen. Chaffisen påstod att han skulle ha en stämpel på något papper och försvann in i ett hus.

Istället så kom det ut en tjatig tjej som undrade vart jag skulle. Jag påpekade att jag var trött och bara ville till mitt hotell.

Hon gav sig inte förrän jag blev arg. Då gick hon in och chaffisen kom ut igen. Jag har fortfarande inte förstått vad det handlade om.

Det har faktiskt blivit ett litet problem det där med taxiresorna.

Det känns som om alla skumma typer ser sin chans när de ser någon som reser på egen hand.

 

En annan gång när jag skulle till Pattaya höll det på att gå riktigt illa. Då hamnade jag på en mörk parkering där jag blev avkrävd mer pengar. 

Ta taxi om du vill men kan säga att alla vi som bor i Hua Hin tar alltid bussen till suvvan, överlägset bäst. Ett måste i Hua Hin är matmarknaden vid 7/11 på Soi 88, där finns god och billig mat å dryck och alltid ett gäng Svenskar om du känner för att tjöta lite, dom brukar sitta i bortre ändan sett från 7/11 vid Svandinavian Kitchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev matz:

 

Låter som att du har haft lite otur med dina taxiresor! Men det handlar nog mest om att du inte kollat upp saker å ting innan du rest men å andra sidan så visst kan dom försöka blåsa en ensam farang om dom ser tillfället men det är bara att visa vart skåpet ska stå så brukar det lösa sig även om det blir lite sura miner :doubt: va bara artig å bestämmd så rättar dom in sig i ledet :burn_joss_stick:

 

/matz

Nja på den mörka parkeringen var det bara att hosta upp pengarna de ville ha. Det stod ett gäng killar och tittade på mig, och de skulle säkert gjort något om jag inte betalat.
Jag är glad att jag fick behålla bagaget. De lastade över bagaget i en risig personbil som sedan faktiskt tog mig till Pattaya.
Taxin jag tog från början försvann.
Ja jag ska nog faktiskt vara glad att jag kom därifrån med livet i behåll.
Det jobbiga var inte pengarna som jag blev av med.
Nej det var att jag tappade tilliten till folk. Hela den semestern gick jag omkring och var misstänksam mot folk, och det är ju inte roligt.
Efter det så har jag bott i Bangkok två veckor och då gick allt bra så nu litar jag lite mer på Thailändare igen   :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...