Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways bygger "smart" hangar vid U-Tapao


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Flygbolaget Thai Airways International har satt siktet på ett utveckla ett center för flygplansunderhåll vid flygplatsen U-Tapao i Rayong till en dyr "smart" hangar med den toppmodernaste utrustningen i Sydostasien.
Förberedelser görs nu inför projektet, som kommer bestå av en stor, datoriserad byggnad som ska tjäna som "sjukhus" för flygplan, eftersom THAI redan har reparationsinrättningar vid flygplatsen. Man samtalar med Air France för att denne ska medfinansiera projektet. Målet är att öka kapaciteten att betjäna THAI:s och andra flygbolags plan, sade vice VD Chalermpon Intarawong. "Vi behöver en gigantisk mängd pengar för att bygga en smart hangar. Men när det kommer till värde så kan den användas i upp till 30 år."
Hangaren kommer vara "smart" eftersom nästan varje steg av undersöknings- och underhållsprocessen kommer skötas via datorsystem. Varje plan kommer skannas för att hitta delar av motor och kropp som har defekter eller som måste bytas. Inspektionerna kommer stödjas av högupplösta kameror samt robotar som kan styras för att undersöka inuti bränsletankarna.

 

c1_1032689_160711081041_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade känts lugnare om man inte bara snackat om utrustning. Vilken idi*t som helst kan köpa in det senaste och modernaste. Sedan visar det sig att man inte har en aning om hur grejerna skall användas - det ser jag stup i ett i mitt arbete. Det som verkligen kan ge konkurrenskraft är utbildning, kunskap och erfarenhet. Där har ju inte Thailand utmärkt sig särskilt positivt på senaste tiden när det gäller flygsäkerhet, exempelvis. Sedan verkar man tro att en investering idag kommer att att vara modern i 30 år. Så ligger det naturligtvis inte till. Man måste kontinuerligt uppdatera sig både i utrustning och kunskap om man skall ligga i världsklass under 30 år. På den tiden torde de flesta i personalen ha omsatts och dom prylar dom köper nu är färdiga för museum för länge sedan. Kolla bara hur datorer såg ut för trettio år sedan.

 

Thai Airways är ju dessutom fullproppat med politiskt tillsatta nollor i toppen, så... jag är lite skeptisk.

 

Utrustningsköp har väl en tendens till att medföra lite mer möjligheter till mutor än personalrekrytering och utbildningsinsatser, så det kanske är ett skäl till att man snackar så mycket om prylar? Men man vet ju inte, kanske är det journalisten som är prylkåt och fixerar sig vid det? Sedan är det ju dessutom så att flygunderhåll är väldigt strikt styrt av tillverkare och myndigheter, så man kanske tvingas in på rätt spår trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Den anläggningen skulle nog vara ganska kul att arbeta på, inte som operatör utan mer med att trimma och fixa så allt funkar.

Alltid en utmaning att uppgradera nåt som körs 24/7 men det går med väldigt korta stopp. Fast man får tänka till lite.

 

Den kommer ju som Celsius säger inte att vara modern så vidare länge, bara mer nöje för teknikerna som jobbar med den.

Blir ju trist om allt fungerar i 30 år... Men det gör det inte, det kan jag garantera.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Celsius:

Det hade känts lugnare om man inte bara snackat om utrustning. Vilken idi*t som helst kan köpa in det senaste och modernaste. Sedan visar det sig att man inte har en aning om hur grejerna skall användas - det ser jag stup i ett i mitt arbete. Det som verkligen kan ge konkurrenskraft är utbildning, kunskap och erfarenhet. Där har ju inte Thailand utmärkt sig särskilt positivt på senaste tiden när det gäller flygsäkerhet, exempelvis. Sedan verkar man tro att en investering idag kommer att att vara modern i 30 år. Så ligger det naturligtvis inte till. Man måste kontinuerligt uppdatera sig både i utrustning och kunskap om man skall ligga i världsklass under 30 år. På den tiden torde de flesta i personalen ha omsatts och dom prylar dom köper nu är färdiga för museum för länge sedan. Kolla bara hur datorer såg ut för trettio år sedan.

 

Thai Airways är ju dessutom fullproppat med politiskt tillsatta nollor i toppen, så... jag är lite skeptisk.

 

Utrustningsköp har väl en tendens till att medföra lite mer möjligheter till mutor än personalrekrytering och utbildningsinsatser, så det kanske är ett skäl till att man snackar så mycket om prylar? Men man vet ju inte, kanske är det journalisten som är prylkåt och fixerar sig vid det? Sedan är det ju dessutom så att flygunderhåll är väldigt strikt styrt av tillverkare och myndigheter, så man kanske tvingas in på rätt spår trots allt.

Tråkigt att läsa om ett sånt stort hat mot Thailand på ett Thailandsforum, att som orakel redan nu fördöma ett gott initiativ är tråkigt, och om de inte hade kommit med det så skulle du säker gnällt över det... Hoppas att även du nån gång kan uppleva positiva saker med Thailand, kanske du har vistats på fel ställen när du inte varit "alert". Kanske en helgresa till Danmark skulle passa dig bättre, eller fördömer du danska båtar med?

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Celsius:

Det hade känts lugnare om man inte bara snackat om utrustning. Vilken idi*t som helst kan köpa in det senaste och modernaste. Sedan visar det sig att man inte har en aning om hur grejerna skall användas - det ser jag stup i ett i mitt arbete. Det som verkligen kan ge konkurrenskraft är utbildning, kunskap och erfarenhet. Där har ju inte Thailand utmärkt sig särskilt positivt på senaste tiden när det gäller flygsäkerhet, exempelvis. Sedan verkar man tro att en investering idag kommer att att vara modern i 30 år. Så ligger det naturligtvis inte till. Man måste kontinuerligt uppdatera sig både i utrustning och kunskap om man skall ligga i världsklass under 30 år. På den tiden torde de flesta i personalen ha omsatts och dom prylar dom köper nu är färdiga för museum för länge sedan. Kolla bara hur datorer såg ut för trettio år sedan.

 

Thai Airways är ju dessutom fullproppat med politiskt tillsatta nollor i toppen, så... jag är lite skeptisk.

 

Utrustningsköp har väl en tendens till att medföra lite mer möjligheter till mutor än personalrekrytering och utbildningsinsatser, så det kanske är ett skäl till att man snackar så mycket om prylar? Men man vet ju inte, kanske är det journalisten som är prylkåt och fixerar sig vid det? Sedan är det ju dessutom så att flygunderhåll är väldigt strikt styrt av tillverkare och myndigheter, så man kanske tvingas in på rätt spår trots allt.

Ofta sitter det ju långt inne att ta åt sig kritik när allt inte är som det borde. Det är priset de får betala för nollorna som inte är tillsatta pga kompetens. Att ständigt hävda att resten av världen har fel är inte så produktivt i längden. Speciellt i en sådan internationell bransch som flyget är. 

 

Får rätt personer utbildning så kan det bli riktigt bra. Till och med den dummaste tillsatta nolla borde förstå att grejorna inte sköter sig själva utan att de måste satsa på att utbilda och träna kompetenta tekniker för att få det att fungera. Fast det tekniska arbetet ska ju administreras också och det blir väl där det skär sig? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

Tråkigt att läsa om ett sånt stort hat mot Thailand på ett Thailandsforum, att som orakel redan nu fördöma ett gott initiativ är tråkigt, och om de inte hade kommit med det så skulle du säker gnällt över det... Hoppas att även du nån gång kan uppleva positiva saker med Thailand, kanske du har vistats på fel ställen när du inte varit "alert". Kanske en helgresa till Danmark skulle passa dig bättre, eller fördömer du danska båtar med?

 

Hat mot Thailand? Varifrån fick du det intrycket? Jag har Thailand att tacka för en underbar hustru och tre fantastiska barn, samt elva år av mitt liv som boende här och jag har njutit av den tiden. Till skillnad mot dig. Du verkar mest sitta hemma i Sverige och gnälla om hur illa det är med alla invandrare, samtidigt som du drömmer om att dra till Thailand så snart du kan. Kanske till och med bli invandrare själv en vacker dag?

 

Om du läst lite fler av mina inlägg skulle du veta bättre. Exempelvis mina två senaste:

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/36407-falska-utbildningsdiplom-p%C3%A5-tapeten-i-Thailand/?do=findComment&comment=1258525

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/36381-turist-i-Thailand-för-ovanlighetens-skull-bilder/

 

Bor man i Thailand och lever ett normalt familjeliv och speciellt om man driver företag här så utvecklar man snart en hälsosam realism om landet, som turister aldrig hinner med. En vacker dag kanske du drar ut tummen ur röven och gör slag i saken och då kommer du snart att lära dig ett och annat tror jag.

 

Du förklarade aldrig för oss andra varför du tror att Thai har förutsättningar att bli ledande på flygplansunderhåll i Asien. Om du hade gjort det hade tagit dig på allvar. Ett "gott initiativ" räcker inte långt - man kan vilja utan att kunna, det borde särskilt du vara smärtsamt medveten om. Så om du inte har något bättre att komma med än att kommentera mig som person vore det klädsamt om du lät bli och fortsatte med dina dagdrömmar om paradiset Thailand där allt är så bra, så bra!

 

PS. Jag ska faktiskt till Danmark om några veckor, men inte på din typ av resa. Jag skall jobba på ett raffinaderi där i en vecka. Men först skall jag hålla en kurs en vecka i Indonesien, och veckan efter blir det jobb på fältet igen, i Qatar. Sedan till Danmark. Själv då? Cykeln till ICA, eller? :big_smile:

 

1 timme sedan, skrev saobaht:

Detta är också en positiv nyhet kärnkraft. Jag tror många underskattar Thailand och jämför dem med Japaner och andra utvecklade i länder som inte fattar att allt handlar om karma och riktigt byggda spökhus.

 

http://asia.nikkei.com/Politics-Economy/International-Relations/Thailand-ponders-nuclear-power-with-China

 

 

När man läser den där artikeln ser det lite mer hoppfullt ut än det som skrevs om "superhangaren". Man ser långsiktigt på projektet, inte bara på hur mycket prylar man kan köpa i morgon. Man inser också uppenbarligen att det behövs hjälp med kunskap och erfarenhet utifrån. Oljeindustrin nämns i artikeln och den erfarenhet jag har därifrån är också att man lyckas bra när man tar till sig kunskap utifrån och inte tror att man vet allt bäst själva. (Där är det eventuella samarbetet med Air France ett gott tecken när det gäller Thai's projekt, men min misstänksamhet i övrigt kvartår.) Samma sak är det med bilindustrin och annat som man lyckats bra med - ta hjälp från utlandet, det lönar sig i längden. Det är en lång väg till dess att man har de resurser som krävs att utveckla teknologi i världsklass själva. Det är ett rent faktum. Dom som bygger spökhus bör antingen hålla sig borta från industriprojekt eller hålla en mycket stor distans mellan sin vidskeplighet och vetenskapen, det är vi nog överens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske det kunde vara klädsamt att inte klanka på Thailändare och deras kompetens innan du sett hur det går med det de planerar...

För inte har du väl insyn i allt och på alla nivåer trots att du ger sken om det som ett oraklet bäste Celsius.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Celsius:

 

Hat mot Thailand? Varifrån fick du det intrycket? Jag har Thailand att tacka för en underbar hustru och tre fantastiska barn, samt elva år av mitt liv som boende här och jag har njutit av den tiden. Till skillnad mot dig. Du verkar mest sitta hemma i Sverige och gnälla om hur illa det är med alla invandrare, samtidigt som du drömmer om att dra till Thailand så snart du kan. Kanske till och med bli invandrare själv en vacker dag?

 

Om du läst lite fler av mina inlägg skulle du veta bättre. Exempelvis mina två senaste:

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/36407-falska-utbildningsdiplom-p%C3%A5-tapeten-i-Thailand/?do=findComment&comment=1258525

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/36381-turist-i-Thailand-för-ovanlighetens-skull-bilder/

 

Bor man i Thailand och lever ett normalt familjeliv och speciellt om man driver företag här så utvecklar man snart en hälsosam realism om landet, som turister aldrig hinner med. En vacker dag kanske du drar ut tummen ur röven och gör slag i saken och då kommer du snart att lära dig ett och annat tror jag.

 

Du förklarade aldrig för oss andra varför du tror att Thai har förutsättningar att bli ledande på flygplansunderhåll i Asien. Om du hade gjort det hade tagit dig på allvar. Ett "gott initiativ" räcker inte långt - man kan vilja utan att kunna, det borde särskilt du vara smärtsamt medveten om. Så om du inte har något bättre att komma med än att kommentera mig som person vore det klädsamt om du lät bli och fortsatte med dina dagdrömmar om paradiset Thailand där allt är så bra, så bra!

 

PS. Jag ska faktiskt till Danmark om några veckor, men inte på din typ av resa. Jag skall jobba på ett raffinaderi där i en vecka. Men först skall jag hålla en kurs en vecka i Indonesien, och veckan efter blir det jobb på fältet igen, i Qatar. Sedan till Danmark. Själv då? Cykeln till ICA, eller? :big_smile:

 

 

När man läser den där artikeln ser det lite mer hoppfullt ut än det som skrevs om "superhangaren". Man ser långsiktigt på projektet, inte bara på hur mycket prylar man kan köpa i morgon. Man inser också uppenbarligen att det behövs hjälp med kunskap och erfarenhet utifrån. Oljeindustrin nämns i artikeln och den erfarenhet jag har därifrån är också att man lyckas bra när man tar till sig kunskap utifrån och inte tror att man vet allt bäst själva. (Där är det eventuella samarbetet med Air France ett gott tecken när det gäller Thai's projekt, men min misstänksamhet i övrigt kvartår.) Samma sak är det med bilindustrin och annat som man lyckats bra med - ta hjälp från utlandet, det lönar sig i längden. Det är en lång väg till dess att man har de resurser som krävs att utveckla teknologi i världsklass själva. Det är ett rent faktum. Dom som bygger spökhus bör antingen hålla sig borta från industriprojekt eller hålla en mycket stor distans mellan sin vidskeplighet och vetenskapen, det är vi nog överens om.

 

Tekkor ägnar sig mest med att dagdrömma sig iväg som Btt.

 

Tydligen räcker bara pengarna till att skicka iväg frugan ett halvår i stöten.

Inte konstigt att han blir bitter ,när han bara får se sitt drömland på kort som

postas på Mpr.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev hamnoi:

 

Tekkor ägnar sig mest med att dagdrömma sig iväg som Btt.

 

Tydligen räcker bara pengarna till att skicka iväg frugan ett halvår i stöten.

Inte konstigt att han blir bitter ,när han bara får se sitt drömland på kort som

postas på Mpr.

Stämmer det så skall man ju vara snäll med honom istället. Sitta och plågas i Sverige när tanten är iväg och slipper kylan är straff nog.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...