Jump to content
IGNORERAD

Rensa cachen


stefan5300

Recommended Posts

Börjar bli trött på att behöva rensa cachen varenda dag när jag ska lägga in bilder. Har rensat "de sista 4 veckorna" varje gång men det har inte hjälpt, nu senast rensade jag "från tidens början, hoppas det hjälper, vad är det för annat problem om det inte fungerar?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    13

  • Nemo

    6

  • Tekkor

    5

  • stefan5300

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Jag har inte rensat nån cache och det fungerar med att lägga in bilder ändå.

 

Win10+FireFox 47.0 (uppgraderar till 47.0.1 nu)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jag har inte rensat nån cache och det fungerar med att lägga in bilder ändå.

 

Win10+FireFox 47.0 (uppgraderar till 47.0.1 nu)

Nu lägger du ju inte in lika många bilder som Stefan och inte lika ofta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
17 minuter sedan, skrev leifen:

Nu lägger du ju inte in lika många bilder som Stefan och inte lika ofta.

Så det har med antalet bilder att göra? Det var en lustig slutledning, antingen fungerar det eller så gör det inte det.

Fredag la jag in 7 bilder lördag 1 och igår 1. Men jag kanske måste lägga in hundratals för att få problemet.

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte vara catch det finns andra grejer som kan slöa dator. T.ex fel i register.

Använd ett program som heter Glary Utility. Med en klick rensar du dator och register plus mycket annat som förbättrar prestanda. Programmet har många andra funktioner med som t.ex säkert avinstallerar program så att allt från det gamla programmet försvinner utan att skräpa dator och register.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Så det har med antalet bilder att göra? Det var en lustig slutledning, antingen fungerar det eller så gör det inte det.

Fredag la jag in 7 bilder lördag 1 och igår 1. Men jag kanske måste lägga in hundratals för att få problemet.

 

 

Fan det har jag missat att du lagt in bilder. Ser mest dina långa inlägg med text men jag kollar inte i alla trådar heller förstås.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Så det har med antalet bilder att göra? Det var en lustig slutledning, antingen fungerar det eller så gör det inte det.

Fredag la jag in 7 bilder lördag 1 och igår 1. Men jag kanske måste lägga in hundratals för att få problemet.

 

 

Då ber jag om ursäkt för de inläggen har jag missat helt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JJC:

Det behöver inte vara catch det finns andra grejer som kan slöa dator. T.ex fel i register.

Använd ett program som heter Glary Utility. Med en klick rensar du dator och register plus mycket annat som förbättrar prestanda. Programmet har många andra funktioner med som t.ex säkert avinstallerar program så att allt från det gamla programmet försvinner utan att skräpa dator och register.

CC Cleaner då, fast det tog W10 bort från min dator vid förra veckans uppgradering (nedgradering?)

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
38 minuter sedan, skrev leifen:

Då ber jag om ursäkt för de inläggen har jag missat helt.

Kycklingvingar i vad åt ni idag, lite bilder i humobilder och en gräsklippare till P3:s gräsmatta. Men det kanske är trådar du inte följer...

 

Och det gick utan att rensa cachen.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 timmar sedan, skrev leifen:

Då ber jag om ursäkt för de inläggen har jag missat helt.

Ingen fara, du har nog sett dom men inte tänkt mer på det. Det sprutar ju in bilder i mattråden tex vilket är mycket trivsamt tycker jag, en av mina favvo trådar för jag får lite uppslag på saker jag borde testa.

 

Lite mystiskt varför S5,3k måste rensa cachen varje dag dock. Jag säger som frason, hur ser operativ och webbläsare ut. Uppdaterat till senaste version osv dessutom. Nu har jag ju slagit av Win10 uppdateringarna när allt fungerade, så pyttemjuk kanske har kört ut nån uppdatering som stör. Den kommer inte att installeras på min dator om jag inte tar bort spärren för uppdateringar.

Ändrades av kitungmakmak
uppdatering, inte uppgradering ska det vara.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
7 minuter sedan, skrev Nemo:

Om ni pratar om browser cachen, så har jag min avstängd för säkerhets skull.  :)

Och jag har låst min på 50MB varav 49,3MB används just nu på FF. Men det kan ju vara en workaround att testa, lär inte slöa ner surfandet mycket i alla fall.

 

Kanske skulle dra ner den till 5MB, synd att slösa SSD-plats för cache.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Och jag har låst min på 50MB varav 49,3MB används just nu på FF. Men det kan ju vara en workaround att testa, lär inte slöa ner surfandet mycket i alla fall.

 

Kanske skulle dra ner den till 5MB, synd att slösa SSD-plats för cache.

 

Blir ju en massa skrivande på disken åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev audirs2:

CC Cleaner då, fast det tog W10 bort från min dator vid förra veckans uppgradering (nedgradering?)

W10 tror jag man får akta sig för, en hel del i omgivningen har haft problem och sen så uppdaterar W10 för ofta och sänder för mycket info om användaren. Och just att de velat tvinga sig på med uppdateringen från W7.

 

CC Cleaner är ett riktig bra litet program.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Kycklingvingar i vad åt ni idag, lite bilder i humobilder och en gräsklippare till P3:s gräsmatta. Men det kanske är trådar du inte följer...

 

Och det gick utan att rensa cachen.

Lite bilder snodda från nätet är ganska små eller en enstaka bild, jämfört med Stefan som postar 5 eller fler stora bilder tagna med en kamera, kanske 3-5Mb styck. Det kräver mer av datorn så jag tror Stefan behöver mer internminne i sin dator.

 

Nu undviker jag bildtrådar då det kostar för mycket Mb då jag betalar per datamängd i Sverige. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev leifen:

Lite bilder snodda från nätet är ganska små eller en enstaka bild, jämfört med Stefan som postar 5 eller fler stora bilder tagna med en kamera, kanske 3-5Mb styck. Det kräver mer av datorn så jag tror Stefan behöver mer internminne i sin dator.

 

Nu undviker jag bildtrådar då det kostar för mycket Mb då jag betalar per datamängd i Sverige. 

 

Cacheminnet är något som är integrerat i webbläsaren och är en form av mjukvara medans internminne (RAM) är något som sitter i själva burken och är hårdvara, om jag inte är ute och cyklar. För det var väl cacheminnet som spökade? 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Experimentet med att slå av cachen helt i FF gjorde att jag inte såg YT som var inlagt i inlägg utan att trycka F5 (uppdatera sida) så nåt negativt var det ju med att slå av den helt. Men med 5MB verkar det funka.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tekkor:

W10 tror jag man får akta sig för, en hel del i omgivningen har haft problem och sen så uppdaterar W10 för ofta och sänder för mycket info om användaren. Och just att de velat tvinga sig på med uppdateringen från W7.

 

CC Cleaner är ett riktig bra litet program.

W 10 Fungerar hur bra som helst och de funktioner som ""spionerar""  på dig går att inaktivera.

Lite olycklig att aftonbladet och andra blaskor sprider panik utan att beskriva hur stänger man funktioner.

Kolla på PC för alla, där finns bra tips 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Cacheminnet är något som är integrerat i webbläsaren och är en form av mjukvara medans internminne (RAM) är något som sitter i själva burken och är hårdvara, om jag inte är ute och cyklar. För det var väl cacheminnet som spökade? 

Ett cacheminne är en hårdvarubaserad cache i form av ett snabbt datorminne (vanligen statiskt minne, SRAM) som bland annat finns i mikroprocessorer för att mellanlagra programkod eller data som nyligen hämtats från eller lagrats i det större men långsammare arbetsminnet (vanligen dynamiskt minne, DRAM).

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev JJC:

W 10 Fungerar hur bra som helst och de funktioner som ""spionerar""  på dig går att inaktivera.

Lite olycklig att aftonbladet och andra blaskor sprider panik utan att beskriva hur stänger man funktioner.

Kolla på PC för alla, där finns bra tips 

 

Okey, läst en del på "IDG.se" där tror jag nog att det fanns länkar till lösningar.

Men slukar inte 10:an en massa minnen och förbrukar potten på mobilt bredband.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tekkor:

Okey, läst en del på "IDG.se" där tror jag nog att det fanns länkar till lösningar.

Men slukar inte 10:an en massa minnen och förbrukar potten på mobilt bredband.

Fördelen men W10 är att den behöver inte så mycket kraft från dator.

Den är mindre resurs krävande än 7 och 8

Har installerat det på en riktig gammal laptop och den är som nytt och funkar bra.

Det saknades en avancerad drivrutin till fingerplattan men det är inget problem.  

Du kan alltid återställa från 10 till din gamla Windows. Se till att du har back up.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev JJC:

Ett cacheminne är en hårdvarubaserad cache i form av ett snabbt datorminne (vanligen statiskt minne, SRAM) som bland annat finns i mikroprocessorer för att mellanlagra programkod eller data som nyligen hämtats från eller lagrats i det större men långsammare arbetsminnet (vanligen dynamiskt minne, DRAM).

 

Webläsarens cache är nog det vi pratar om och inte ett cacheminne

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
9 minuter sedan, skrev JJC:

Ett cacheminne är en hårdvarubaserad cache i form av ett snabbt datorminne (vanligen statiskt minne, SRAM) som bland annat finns i mikroprocessorer för att mellanlagra programkod eller data som nyligen hämtats från eller lagrats i det större men långsammare arbetsminnet (vanligen dynamiskt minne, DRAM).

Det är L1 och L2 cachen, men webbläsaren cachar lite själv åxå om man låter den, finns det tex en ikon eller en smiley i cachen så tas den därifrån istället för att laddas ner igen.

L3 finns på alphan och itanium kärrorna men även på i7an åxå. Dom är som du säger hårdvarubaserade och används för att flytta datat närmare CPUn så den inte behöver accessa RAM lika frekevent.

 

Men jag tror inte Stefan5300 klarar av att rensa dessa utan att starta om datorn så jag förutsätter att det är webbläsarens cache.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Webläsarens cache är nog det vi pratar om och inte ett cacheminne

Vet inte varför man kallar det för catch, Det är ju historik, webinfo, bilder som lagras på hårddisken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...