Jump to content
IGNORERAD

Falska utbildningsdiplom på tapeten i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Problemet med falska utbildningsdiplom i Thailand har fått ny uppmärksamhet, och thailändska internetanvändare undrar nu varför annonser för de falska diplomen tillåts på nätet och vad Utbildningsdepartementet gör mot problemet.
En annons på Facebook visade en rad olika falska certifikat, från Mathayom 3 (3,000 baht) till kandidatexamen (7,000 baht). Andra annonser visar liknande priser, och vissa lovar dessutom att certifikaten kan användas för att söka jobb. Kamjorn Tatiyakavee – ständig utbildningssekreterare – varnade under fredagen de som är ute efter falska diplom att de inte kan användas för att söka jobb eftersom alla företag dubbelkollar med skolor och universitet.
"Med dagens utskriftsteknologi kan du göra det själv hemma, utan att behöva betala dessa bluffmakare. Men det kommer säkerligen sluta i ett möte med polisen efter att du försökt använda det för att söka ett jobb," sade han.

 

c1_1030905_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

vadå diplom

det är kontakter eller kontanter som gäller om du skall ha ett bra jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

vadå diplom

det är kontakter eller kontanter som gäller om du skall ha ett bra jobb

 

Visst är det så. Märks ju på kunskapsnivån på de som har ett "bra jobb", mer eller mindre värdelös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Visst är det så. Märks ju på kunskapsnivån på de som har ett "bra jobb", mer eller mindre värdelös.

hej NEMO ja det är väl vad jag tror också och det var vad jag försökte ta fram i tråden om den ihjälkörda turisten i HH och att det behövs kompetent folk till att ta tag i trafikproblemen i Thailand. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thaiola:

vadå diplom

det är kontakter eller kontanter som gäller om du skall ha ett bra jobb

 

Ja på statliga jobb, mindre så i den privata sektorn skulle jag tro. Åtminstonde på lite större företag och ännu mindre på internationella sådana.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Även "äkta" diplom är fusk. Hela skolsystemet bygger nämligen på att man fuskar för att klara thai-rabbel-frågrona på tentorna. Om man inte fuskar så  kan man betala för att klara proven.
De som blir mest arga för att studenter köper examen på internet är lärarna, som förlorar sin extrainkomst.....

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Herluf:

Även "äkta" diplom är fusk. Hela skolsystemet bygger nämligen på att man fuskar för att klara thai-rabbel-frågrona på tentorna. Om man inte fuskar så  kan man betala för att klara proven.
De som blir mest arga för att studenter köper examen på internet är lärarna, som förlorar sin extrainkomst.....

 

Arbetsgivare borde väl bli argast men bachelor degrees och högre brukar nog kollas av arbetsgivare.

Flera politiker har, vad jag hört, ertappas med falska master diplomas, hände nog inte mycket i de fallen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minutes ago, SatanG said:

 

Arbetsgivare borde väl bli argast men bachelor degrees och högre brukar nog kollas av arbetsgivare.

Flera politiker har, vad jag hört, ertappas med falska master diplomas, hände nog inte mycket i de fallen.

 

/ SatanG

Tror alla arbetsgivare här är medvetna om hur det  fuskas, arbetsgivarna har antagligen tagit sig fram på samma sätt en gång i tiden? Jag tror t.o.m att det är en merit att ha lyckats fuska sig fram, då har man bevisat att man överlever i Thailand.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket diss här, så jag tar mig friheten att balansera lite. Visst fuskas det - jag menar, det vore inte Thailand annars. Men vi ser också att man inte låter sig luras alltför enkelt och att man tar tag i problemet. Det är positivt. Det fanns ett fall tidigare där man använde smarta klockor och annat sofistikerat. Det uppdagades.

 

Man tillämpar i allmänhet principen caveat emptor när det gäller rekrytering. På thai kanske man säger sum num naa. Den som inte kollar vad han får skyller sig själv. Många får nog börja sina jobb på prov och åker ut om dom inte håller måttet. Uppenbarligen fungerar det för dom företag i petrokemibranschen som jag jobbar med i Thailand för deras personal är fullt i klass med resten av världen. Jag arbetar också med en ingenjör i mitt eget företag och han är väldigt duktig. Han lär sig nya saker i arbetet och kommer med fiffiga lösningar på våra problem. Han förkovrar sig kontinuerligt med egna studier.

 

Att systemet i Thailand är korrumperat gör ju också att utländska examen är desto mer attraktiva. Se där! Ännu ett bra skäl att se till att mina barn går i skolan i Sverige från första klass. Samtidigt ser jag till att dom håller kvar sin thai och lär sig både svenska och engelska. Då kommer dom att kunna jobba i vilket som helst av sina hemländer.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Celsius:

Mycket diss här, så jag tar mig friheten att balansera lite. Visst fuskas det - jag menar, det vore inte Thailand annars. Men vi ser också att man inte låter sig luras alltför enkelt och att man tar tag i problemet. Det är positivt. Det fanns ett fall tidigare där man använde smarta klockor och annat sofistikerat. Det uppdagades.

 

Man tillämpar i allmänhet principen caveat emptor när det gäller rekrytering. På thai kanske man säger sum num naa. Den som inte kollar vad han får skyller sig själv. Många får nog börja sina jobb på prov och åker ut om dom inte håller måttet. Uppenbarligen fungerar det för dom företag i petrokemibranschen som jag jobbar med i Thailand för deras personal är fullt i klass med resten av världen. Jag arbetar också med en ingenjör i mitt eget företag och han är väldigt duktig. Han lär sig nya saker i arbetet och kommer med fiffiga lösningar på våra problem. Han förkovrar sig kontinuerligt med egna studier.

 

Att systemet i Thailand är korrumperat gör ju också att utländska examen är desto mer attraktiva. Se där! Ännu ett bra skäl att se till att mina barn går i skolan i Sverige från första klass. Samtidigt ser jag till att dom håller kvar sin thai och lär sig både svenska och engelska. Då kommer dom att kunna jobba i vilket som helst av sina hemländer.

Samt att ett falskt diplom från t ex Sverige är mera svårkollat än ett thailändskt sådant (jag känner till exempel på detta).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
7 timmar sedan, skrev haan:

hej NEMO ja det är väl vad jag tror också och det var vad jag försökte ta fram i tråden om den ihjälkörda turisten i HH och att det behövs kompetent folk till att ta tag i trafikproblemen i Thailand. mvh

Hej 

Det försökte jag förklara för dig att pga jag inte har ngn "kusin " så får jag inget jobb. Trots goda vitsord.

Sedan skrev jag också att det är inte enbart brist på kompetent folk utan den politiska viljan finns inte , 

för politikerna förstår inte att en god trafikmiljö ingår i de MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA. Eller hur Isan Lover och hans vänner

Men vi kan ju se oss om i Sverige , Landshövdingen i Kalmar län , fd vd för Apoteksbolaget .

Hade telefonsex på residensets telefon , använde tjänstekortet

 för privara inköp och middagar. Efter påminnelse betalar tillbaka , sjukskriver sig till den 10 aug. Under tiden blir av med tjänsten 

men skall nu ha INAKTIV tjänst på regeringskansliet. Inte fan är det bättre i ett land som skryter om sin demokrati.

Det blir inte bättre i Thailand för att jag jämför med Sverige , men ibland behövs lite tanke.

Jag skall inte trötta er med fler exempel på svågerpolitik, Men kolla var Rikspolischefen har gjort sin karriär

Tack

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...