Jump to content
IGNORERAD

4 månader i Thailand, visum?


Stefan

Recommended Posts

Hej!

Min odåga till storebror ska stanna i Thailand i 4 månader, hur löser han visumförfarandet på bästa sätt? Själv har jag aldrig ställts inför detta angenäma problem!
Jag har läst en del på nätet samt på ambassadens hemsida, men blir inte riktigt klok på hur man ska gå tillväga.

Nu kan man ju tycka att storebror @Kenneth Kaunda skulle lösa detta själv, men han anser att lillebror ska fixa det!

//S

 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Stefan:

Hej!

Min odåga till storebror ska stanna i Thailand i 4 månader, hur löser han visumförfarandet på bästa sätt? Själv har jag aldrig ställts inför detta angenäma problem!
Jag har läst en del på nätet samt på ambassadens hemsida, men blir inte riktigt klok på hur man ska gå tillväga.

Nu kan man ju tycka att storebror @Kenneth Kaunda skulle lösa detta själv, men han anser att lillebror ska fixa det!

//S

 

 

 

En variant är att skaffa ett turistvisum (2 mån), förlänga det med en månad på närmaste Immi och sedan göra en border run med flyg (1 månad). Summa: 4 månader. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Beror ju lite på var i Sverige han bor, Sthlm eller Gbg och har tid att fixa visumet där är ju OK. Jag ville inte göda visafirmorna så jag tog 30 dagar i Thailand innan jag flög till Kambodja (kan ju vara bra att ha den biljetten fixad om nån vill se den vid incheck), efter 30 dagar i Kambodja och ett sprilans nytt single entry så tog jag landvägen tillbaka (gör inte det i Kambodja, potatisåkrar till vägar) men det går säkert att lösa i andra grannländer åxå.

 

Nu hade jag 60+30 och alltså totalt 150 dagar eller 5 månader i värmen varav en i Kambodja dock och om han bara behöver 4 månader så kanske Laos ligger bättre till. Vet inte hur länge det tar att fixa ett visum men tänk på att man blir av med passet under den tiden. Kan bli lite problem med att tex byta hotell om man har otur.

 

Tog inte många dagar för mig i  Phnom penh, men då jag bara gjort det en gång så vet jag inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan variant är att skaffa ett turistvisum i Sverige (2 mån) flyga till Vientiane och skaffa ett nytt turistvisum (2 mån) då slipper han besväret och kostnaden för förlängningen av turistvisumet som jag nämnde förut.  Säg åt honom att ta med Dollar att betala visat till Laos, så sparar han ytterligare lite jämfört med att betala med Baht.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Beror ju lite på var i Sverige han bor, Sthlm eller Gbg och har tid att fixa visumet där är ju OK. Jag ville inte göda visafirmorna så jag tog 30 dagar i Thailand innan jag flög till Kambodja (kan ju vara bra att ha den biljetten fixad om nån vill se den vid incheck), efter 30 dagar i Kambodja och ett sprilans nytt single entry så tog jag landvägen tillbaka (gör inte det i Kambodja, potatisåkrar till vägar) men det går säkert att lösa i andra grannländer åxå.

 

Nu hade jag 60+30 och alltså totalt 150 dagar eller 5 månader i värmen varav en i Kambodja dock och om han bara behöver 4 månader så kanske Laos ligger bättre till. Vet inte hur länge det tar att fixa ett visum men tänk på att man blir av med passet under den tiden. Kan bli lite problem med att tex byta hotell om man har otur.

 

Tog inte många dagar för mig i  Phnom penh, men då jag bara gjort det en gång så vet jag inte.

 

Så dåliga tycker jag inte vägarna är. Beträffande visumet kan du få på en dag. ( Snabbare=dyrare )

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nemo:

En annan variant är att skaffa ett turistvisum i Sverige (2 mån) flyga till Vientiane och skaffa ett nytt turistvisum (2 mån) då slipper han besväret och kostnaden för förlängningen av turistvisumet som jag nämnde förut.  Säg åt honom att ta med Dollar att betala visat till Laos, så sparar han ytterligare lite jämfört med att betala med Baht.  :)

Detta alternativ kommer han nog att gilla då han ändå ska besöka Udon Thani någon gång i mitten av resan. Kan han då ta landvägen in i Laos men flyga tillbaka till BKK, eller måste man flyga in också?

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
49 minuter sedan, skrev Stefan:

Detta alternativ kommer han nog att gilla då han ändå ska besöka Udon Thani någon gång i mitten av resan. Kan han då ta landvägen in i Laos men flyga tillbaka till BKK, eller måste man flyga in också?

//S

Det går alldeles utmärkt att åka från Udon till den laotiska gränsen landvägen. Man kan ta morgontåget från Bangkok som kommer till Udon vid sex-sjutiden (om jag minns rätt) och som sedan fortsätter till Nong Khai där man man haffar en tuk-tuk vid tågstationen som går till freedom bridge.

Alternativt ta en lokalbuss upp till Nong Khai och ta en tuk-tuk till freedom bridge och åka buss över bron.

 

Mvh

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Stefan:

Detta alternativ kommer han nog att gilla då han ändå ska besöka Udon Thani någon gång i mitten av resan. Kan han då ta landvägen in i Laos men flyga tillbaka till BKK, eller måste man flyga in också?

//S

 

Det räcker om han tar flyget till Bkk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej igen!

Nu vart det så ätt min odåga till storebror "bara" ska vara borta 90 dagar. Han har just fått visum för 60 dagar.

Enligt ambassaden kan han ansöka om 30 dagars förlängning på plats 10 dagar innan visumet går ut.

Den korta frågan är: Funkar detta, eller kan det bli några problem?

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Stefan:

Hej igen!

Nu vart det så ätt min odåga till storebror "bara" ska vara borta 90 dagar. Han har just fått visum för 60 dagar.

Enligt ambassaden kan han ansöka om 30 dagars förlängning på plats 10 dagar innan visumet går ut.

Den korta frågan är: Funkar detta, eller kan det bli några problem?

//S 

Går utmärkt, gjort så många gånger. 1900b kostar det. Han kan göra det tidigare också. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...