Jump to content
IGNORERAD

5 åring flyttar till sverige


Herluf

Recommended Posts

Jag har en dotter som är 5 år, vi bor i Thailand året runt. Hon har dubbelt medborgarskap och dubbla pass, men hon har aldrig varit i sverige. Funderar på hur man ska göra om vi plötsligt måste flytta till sverige, tex vid sjukdom. I vilken ordning anmäler man sig till olika myndigheter?

 

Går man först till skatteverket för att bli folkbokförd? Sen till försäkringskassan så att hon blir registrerad? Hur lång tid tar det innan hon kan använda svensk sjukvård?

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Ser att du skrev "folkbokförd". Jag missuppfattade nog personnummergrejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, frogfish said:

Edit: Ser att du skrev "folkbokförd". Jag missuppfattade nog personnummergrejen.

Hon har personnummer, men det är ett sk samordningsnummer tills hon är folbokförd i sverige, då får hon "de 4 sista". Men det jag undrar är hur lång tid det tar, om det är en process på flera månader, eller om man kan gå in på skatteverket och fixa det på direkten?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Herluf:

Hon har personnummer, men det är ett sk samordningsnummer tills hon är folbokförd i sverige, då får hon "de 4 sista". Men det jag undrar är hur lång tid det tar, om det är en process på flera månader, eller om man kan gå in på skatteverket och fixa det på direkten?

Tack för klargörandet.

Hoppas nån har ett bra svar. Intressant fråga för flera av oss skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Jag har en dotter som är 5 år, vi bor i Thailand året runt. Hon har dubbelt medborgarskap och dubbla pass, men hon har aldrig varit i sverige. Funderar på hur man ska göra om vi plötsligt måste flytta till sverige, tex vid sjukdom. I vilken ordning anmäler man sig till olika myndigheter?

 

Går man först till skatteverket för att bli folkbokförd? Sen till försäkringskassan så att hon blir registrerad? Hur lång tid tar det innan hon kan använda svensk sjukvård?

 

 

 

 

 

 

 

 

Du går in på Skatteverkers kontor.

Dom är både fixa detta. 

 

Det kan ta en vecka, 

Det gjorde det när Rockelle kom hit. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som pigge01 skriver, gå till Skatteverket, sen tar det några dagar bara så får din dotter fyra sista.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hon svensk medborgare så har hon väl de 4 sista,gå till försäkringskassan,de har alla registreringar du behöver.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

Är hon svensk medborgare så har hon väl de 4 sista,gå till försäkringskassan,de har alla registreringar du behöver.

 

Samma kontor Skattemyndigheten 

 

Man väljer ärende när man kommer dit

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, pigge01 said:

 

Samma kontor Skattemyndigheten 

 

Man väljer ärende när man kommer dit

Ok, man går till skatteverket så fixar de allt!

 

Ser inte ut till att vara problem att behålla sitt svenska medborgarskap, antingen får man flytta innan man fyller 22  eller kan man ansöka om att behålla det.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Forlora-eller-aterfa-medborgarskap/Forlora-eller-behalla-svenskt-medborgarskap.html

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, måne said:

Är hon svensk medborgare så har hon väl de 4 sista,gå till försäkringskassan,de har alla registreringar du behöver.

Man får inte de 4 sista om man är född utomlands, man får ett sk samordningsnummer som är födelsedatumet med talet 60 adderat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...