Jump to content
IGNORERAD

Thailands flotta hoppas på ubåtar för 36 miljarder


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den thailändska flottan har skickat in en finansieringsplan på 36 miljarder baht för inköp av ubåtar som ska betalas av under totalt elva år.
Den källa som tillhandahållit informationen sade att man planerar att köpa tre kinesiska ubåtar, och personen tillade att flottan är säker på att planen kommer godkännas av regeringen eftersom vice premiärminister tillika försvarsminister Prawit Wongsuwon tidigare sagt att han stödjer planen på att skaffa en ubåtsflotta.
Flottan hoppas på att köpa tre Yuan-klassade ubåtar från Kina, men militärregimen har hittills hållit planen på is eftersom allmänheten uttryckt ogillande för inköpet.

 

c1_1024229_160701041638_620x413.jpg


Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai är kända för att "doppa huvudet i sanden" och inte se vad som försigår så det är väl inte underligt om marinen vill "doppa huvudet i vattnet."

Enligt mig borde dom titta på sociala problem och satsa pengarna där, men då är det nog ingen som kan räkna hem några "tea-monney".

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om de skall muddra hela Siambukten, så att det blir ett hyfsat dyk-djup för båtarna, är väl bara 10% av bukten som är djupare än 75 meter...

Eller så kanske de skall tuffa runt i Andaman sjön?

Mest troligt är väl förstås att de förtöjs vid Thailands hangarfartyg (som saknar flygplan)och blir turistmål de med...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilket så är det väl helt oansvarigt att lägga dom pengarna på något som absolut inte behövs.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev scorpio63:

Oavsett vilket så är det väl helt oansvarigt att lägga dom pengarna på något som absolut inte behövs.

"Ett land har alltid en krigsmakt, sin egen, eller någon annans." 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tommy:

"Ett land har alltid en krigsmakt, sin egen, eller någon annans." 

 

MVH Tommy

Visst. men egentligen till vilken mening, dessutom är väl en stridsmakt till för att skydda gränsen. vad har 3 ubåtar att göra i skogen då det finns massor av landsmän som inte klarar dagen.?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev scorpio63:

Visst. men egentligen till vilken mening, dessutom är väl en stridsmakt till för att skydda gränsen. vad har 3 ubåtar att göra i skogen då det finns massor av landsmän som inte klarar dagen.?

Nä, en stridsmakt är till för att strida, en Försvarsmakt är till för att försvara...

Jag har förresten några handdukar som det står "Krigsmakten" på, en svunnen tid...

 

Vad meningen är med att utveckla sitt lands kunskaper om teknik och strategi man aldrig haft förut? Fundera lite, så kanske polletten trillar ner...

 

Men visst låter Ubåtar lite onödigt för Thailands försvar, kan man tycka, men det kanske Thailands militärmakt funderat på och kommit fram till nåt vettigt?

 

Varför har lilla pyttelandet Sverige Ubåtar? För att förstöra fiendens konvojer över Atlanten kan hända...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Nä, en stridsmakt är till för att strida, en Försvarsmakt är till för att försvara...

Jag har förresten några handdukar som det står "Krigsmakten" på, en svunnen tid...

 

Vad meningen är med att utveckla sitt lands kunskaper om teknik och strategi man aldrig haft förut? Fundera lite, så kanske polletten trillar ner...

 

Men visst låter Ubåtar lite onödigt för Thailands försvar, kan man tycka, men det vet kanske Thailands militärmakt funderat på och kommit fram till nåt vettigt?

 

Varför har lilla pyttelandet Sverige Ubåtar? För att förstöra fiendens konvojer över Atlanten kan hända...

 

MVH Tommy

ok...

Vet inte hur jag ska skriva det här egentligen.

Jag vet inte hur jag ska börja, kanske att säja...... Försvara vad????

Politik? eller?

Vill man lära sig om strategi och försvar så borde man läsa in sig på jordbrukstermer, ( jag vet tyvärr inte vad det heter ).

Då kanske man kunde få en hållbar ekonomi då det snart inte finns någon skog kvar, bara risfält så långt man ser.

Ubåtar är det sista Siam behöver.....

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Att militärer gillar "leksaker" är väl inget nytt, sen om dessa behövs eller inte är sekundärt.

Samma för mig, jag vill alltid ha en snabbare dator även om den jag har fungerar utmärkt till det jag använder den till.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Stora militära affärer och en ovanligt hög militärbudget är väl mer regel än undantag efter en militärkupp om man ser tillbaka i ett historiskt perspektiv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Stora militära affärer och en ovanligt hög militärbudget är väl mer regel än undantag efter en militärkupp om man ser tillbaka i ett historiskt perspektiv.

Mvh isan lover

Går ju liksom hand i hand militärer och vapen, typ samma som korruptionen och fam Shinawara när de är vid makten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Går ju liksom hand i hand militärer och vapen, typ samma som korruptionen och fam Shinawara när de är vid makten.

Hej

Själv tycker jag dock att det är lite märkligt att inte den påstådda enorma korruptionen ifrån Thaksins sida ännu efter 10 år inte har kunnat ledas i bevis på något sätt, det borde ju finnas en hel del att utreda och lägga fram för allmänheten?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

lite märkligt att inte den påstådda enorma korruptionen ifrån Thaksins sida ännu efter 10 år inte har kunnat ledas i bevis på något sätt,

 

Mig veterligen är han dömd i domstol för ekonomiska olägenheter....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Mig veterligen är han dömd i domstol för ekonomiska olägenheter....

Hej

Det som har framkommit hittills räcker inte långt och placerar väl honom under genomsnittet för en politiker när det gäller korruption, om man är dömd eller ej i ett land som Thailand säger väl egentligen inte så mycket om personen är korrupt eller ej, mer om vilka fiender man har.

 

Den General som ingår i juntaledningen och som låg bakom korruptionen i statyparken utanför Hua Hin dömdes t.ex inte alls när han avslöjades, för honom räckte det med att lämna tillbaka alla dom pengar han hade lagt beslag på.

 

Några utredningar angående dom "ovanligt rika" medlemmarna i förhållande till sina inkomster i juntan som NACC (Antikorruptionsmyndigheten) uppmärksammade media om pågår väl inte heller o.s.v, för många medborgare var det nog inte direkt någon överraskning att det var just Generaler och höga polischefer som utpekades som "ovanligt rika" trots deras relativt låga löner.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Det som har framkommit hittills räcker inte långt och placerar väl honom under genomsnittet för en politiker när det gäller korruption

 

Så det rättfärdigar hans brott, lite korruption av en stadsledare är ok alltså?

Jag tycker det är rätt odemokratiskt och bakvänt att försvara en dålig sak med en annan dålig sak, men det är väl där skillnaden ligger i hur vi tänker i detta, jag är väl också färgad av min fru och hennes vänner i byn, som är väldigt anti-Shinawatra, då de drömmer om ett framtida rättvist demokratiskt Thailand?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Så det rättfärdigar hans brott, lite korruption av en stadsledare är ok alltså?

Jag tycker det är rätt odemokratiskt och bakvänt att försvara en dålig sak med en annan dålig sak, men det är väl där skillnaden ligger i hur vi tänker i detta, jag är väl också färgad av min fru och hennes vänner i byn, som är väldigt anti-Shinawatra, då de drömmer om ett framtida rättvist demokratiskt Thailand?

Hej

Skulle aldrig falla mig in att försvara någons korruption oavsett position, men pekar man ut och påstår att någon är mer korrupt än andra och kanske den korrupaste i landets historia vore det ju klädsamt om man kunde belägga detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skulle aldrig falla mig in att försvara någons korruption oavsett position, men pekar man ut och påstår att någon är mer korrupt än andra och kanske den korrupaste i landets historia vore det ju klädsamt om man kunde belägga detta.

Mvh isan lover

Helt rätt.

Och fam Shinawatra är nog de som mest o längst skott sig på korruption i landets moderna politiska historia, det går inte att förneka.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-07-01 at 00:20, skrev scorpio63:

Visst. men egentligen till vilken mening, dessutom är väl en stridsmakt till för att skydda gränsen. vad har 3 ubåtar att göra i skogen då det finns massor av landsmän som inte klarar dagen.?

Du kanske inte vet att en stor del av Thailands gräns är kustland! Ta fram kartan och titta. De har väl även en del oljefält ute till havs som de kan tänkas vilja försvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wangthong:

Du kanske inte vet att en stor del av Thailands gräns är kustland! Ta fram kartan och titta. De har väl även en del oljefält ute till havs som de kan tänkas vilja försvara.

 

Ifrågasätt nu inte MPR:s ubåts och försvarsexperter, de är säkert mycket mer kunniga i detta än utbildade experter från Thailands marin :) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...