Jump to content
IGNORERAD

Svenskt och Thai-Pass


Navanan

Recommended Posts

Hej på Er!

Jag är en Thailänska som bor i Sverige, har dubbla pass ( Thai och Svenskt ).

Vid varje resa tillbaka till Thailand brukar jag göra följande:

 

Vid utresa från Sverige visar jag mitt Svenska pass och när jag reser in i Thailand visar jag mitt Thailändska pass.

Vid hemresa visar jag mitt Thailändska och mitt Svenska pass.

Detta har alltid fungerat helt perfekt.

 

Nu till frågan:

Mitt nuvarande Svenska Pass går ut den 26/1/2017.

Jag ska resa till Thailand på Onsdag och åker tillbaka till Sverige den 28/7.

Jag har läst någonstans att Thailand kräver att det svenska passet måste giltigt minst 6 månader efter hemresedatum.

I mitt fall visar jag inte det svenska passet förrän vid incheckning på hemresan och just den dagen fattas det 2 dagar för att passet ska vara giltigt i ytterligare 6 månader.

 

Hemresan går via London och där behöver jag givetvis visa mitt Svenska pass. Resor inom Schengen kräver bara att passet är giltigt på resedagen.

 

Vad tror Ni? Måste jag skaffa mig ett tillfälligt svenskt pass?

Har ni några erfarenheter om detta?

 

/ Navanan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

 

Så här skriver man på Thailändska ambassadens hemsida.

Jag tolka det som att passet måste vara giltigt under hela vistelsen och helst 6 månader vid INRESA.

 

Fager.

 

Pass.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte skaffa ett nytt pass. 

Det är en rekommendation att passen ska ha denna 6-månaders "överlappning" av restiden.

 

Med pass i båda länderna ser jag inga problem alls.

Förutom om tjänstemannen/kvinnan är på ytterst, ytterst dåligt humör just på din resdag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid incheckningar visar du som svensk medborgare svenskt pass.

 

Som thailändsk medborgare visar du thailändskt pass in och ut passkontrollerna i Thailand.

 

När du åker hem är det alltså som svensk medborgare på väg hem. Du blir inte mindre svensk medborgare för ett datum på ett pass.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Byt pass innan du åker, det ska ju ändå snart bytas. UK är inte med i Schengen.

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Till England kan man resa sålänge passer är giltigt, så det blir inga problem att resa hem via London. Dessutom kommer hon ju vistas i Thailand som Thailändsk medborgare, då behöver hon ju inte bekymra sig om nån 6-månaders regel i ett Svenskt pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-07-01 at 04:33, skrev Navanan:

Hej på Er!

Jag är en Thailänska som bor i Sverige, har dubbla pass ( Thai och Svenskt ).

Vid varje resa tillbaka till Thailand brukar jag göra följande:

 

Vid utresa från Sverige visar jag mitt Svenska pass och när jag reser in i Thailand visar jag mitt Thailändska pass.

Vid hemresa visar jag mitt Thailändska och mitt Svenska pass.

Detta har alltid fungerat helt perfekt.

 

Nu till frågan:

Mitt nuvarande Svenska Pass går ut den 26/1/2017.

Jag ska resa till Thailand på Onsdag och åker tillbaka till Sverige den 28/7.

Jag har läst någonstans att Thailand kräver att det svenska passet måste giltigt minst 6 månader efter hemresedatum.

I mitt fall visar jag inte det svenska passet förrän vid incheckning på hemresan och just den dagen fattas det 2 dagar för att passet ska vara giltigt i ytterligare 6 månader.

 

Hemresan går via London och där behöver jag givetvis visa mitt Svenska pass. Resor inom Schengen kräver bara att passet är giltigt på resedagen.

 

Vad tror Ni? Måste jag skaffa mig ett tillfälligt svenskt pass?

Har ni några erfarenheter om detta?

 

/ Navanan.

 

Det är Thailand som kräver att ett svenskt pass ska vara giltigt i 6 månader vid inresa, då du reser in på Thai-pass så kommer du inte att ha det problemet, detta vet även flygbolagen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...