Jump to content
IGNORERAD

Att bo i Thailand


HuaHindinnge

Recommended Posts

HuaHindinnge

Det finns många olika trådar om detta men går det att göra en sammanfattning. 

Att vara turist i några veckor är en sak. Men att bo en längre period kräver något mera, både ekonomiskt och på mänskligt. 

Med en längre period kan vi väl avse att inneha någon typ av visa.

Vad gör ni för att få tiden att gå?

Resa runt som LTD m.fl?

Ta hand om sitt företag som SC m.fl?

Arbeta på gården som IL m.fl?

Studera som M&M m.fl?

 

Jag antar att en del dagar är låntråkiga men det är samma även i Sverige. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    8

  • Nemo

    4

  • Soengsang

    3

  • Alarik

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man börjar med att inte tänka på tiden. Sen försöka leva " normalt vardagsliv " som man gjorde i Sverige. Att ha en hobby/projekt är bra istället för att försöka leva som man har semester två veckor. Undvik att hamna i alkoholhjulet.

Har man hus och trädgård finns det alltid lite pyssel om inte annat så kan man bygga till och förbättra. Att skaffa en vänkrets är viktigt. Läsa böcker eller se på film.

Laga god mat. Börja med långa promenader. Göra saker man inte testat tidigare.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
19 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det finns många olika trådar om detta men går det att göra en sammanfattning. 

Att vara turist i några veckor är en sak. Men att bo en längre period kräver något mera, både ekonomiskt och på mänskligt. 

Med en längre period kan vi väl avse att inneha någon typ av visa.

Vad gör ni för att få tiden att gå?

Resa runt som LTD m.fl?

Ta hand om sitt företag som SC m.fl?

Arbeta på gården som IL m.fl?

Studera som M&M m.fl?

 

Jag antar att en del dagar är låntråkiga men det är samma även i Sverige. 

 

 

 

Bästa sättet att få tiden att gå i Thailand är ju att supa på nätterna och sova på dagarna.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det finns många olika trådar om detta men går det att göra en sammanfattning. 

Att vara turist i några veckor är en sak. Men att bo en längre period kräver något mera, både ekonomiskt och på mänskligt. 

Med en längre period kan vi väl avse att inneha någon typ av visa.

Vad gör ni för att få tiden att gå?

Resa runt som LTD m.fl?

Ta hand om sitt företag som SC m.fl?

Arbeta på gården som IL m.fl?

Studera som M&M m.fl?

 

Jag antar att en del dagar är låntråkiga men det är samma även i Sverige. 

 

 

 

Varför måste man göra något, skönt att bara lata mig, försöker att simma 1600 - 2000 meter varannan dag.

Som tur är så har jag inget arbetstillstånd men jag ska försöka att få upp en mellanväg i huset någon gång.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Det finns många olika trådar om detta men går det att göra en sammanfattning. 

Att vara turist i några veckor är en sak. Men att bo en längre period kräver något mera, både ekonomiskt och på mänskligt. 

Med en längre period kan vi väl avse att inneha någon typ av visa.

Vad gör ni för att få tiden att gå?

Resa runt som LTD m.fl?

Ta hand om sitt företag som SC m.fl?

Arbeta på gården som IL m.fl?

Studera som M&M m.fl?

 

Jag antar att en del dagar är låntråkiga men det är samma även i Sverige. 

 

 

 

Jag gör generellt samma som i Sverige, hämta o skjutsa barn till skola o kompisar/aktiviteter, laga mat baka, sköta huset, små semesterresor, div hobby/intressen, parta med vänner ibland etc. etc....... precis som vanligt egentligen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
12 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Jag gör generellt samma som i Sverige, hämta o skjutsa barn till skola o kompisar/aktiviteter, laga mat baka, sköta huset, små semesterresor, div hobby/intressen, parta med vänner ibland etc. etc....... precis som vanligt egentligen.

Ja du kan ju få baka några kakor när du kommer till Khao lak  kanske några kringlor

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ja du kan ju få baka några kakor när du kommer till Khao lak  kanske några kringlor

 

Du kan få en påse kanelbulla.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu bor jag ju inte där men senast jag var ner (5 månader, varav 4 i Thailand) så tyckte jag tiden gick ganska fort då jag pluggar (distans). Lite kollande på nätet och lite plugg, men utan skolan vetefan. Då kan det bli långa dagar i alla fall uppe i Isaan.

 

Blir lite roliga projekt som matlagning, svenska köttbullar tex. Är lite pyssel att göra dessa ändå och det är ganska kul på samma gång då jag och tjejen gör nåt tillsammans.

 

Eller så blir det till att lyssna på nån trevlig låt med mama.

 

Själva musikanläggningen:

SAM_3308.JPG

 

Och mama

 

SAM_3305.JPG

 

Den där gula bilen låter illa som fan, men jag tog ut batterierna och vips så var lugnet återställt. ;) Jävligt dumt att köpa nåt som låter har jag kommit på. Tur som fan att jag inte köpte trummor åt ungdjävlen i alla fall. Då går det inte att ta ur batterierna.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Den där gula bilen låter illa som fan, men jag tog ut batterierna och vips så var lugnet återställt. ;) Jävligt dumt att köpa nåt som låter har jag kommit på. Tur som fan att jag inte köpte trummor åt ungdjävlen i alla fall. Då går det inte att ta ur batterierna.

Vilken j*vla grinch.....

Jo, det vore ju tråkigt om barnet skulle få göra nåt kul och kanske råka störa farbror. Tyst och lugnt ska det vara........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 minuter sedan, skrev frogfish:

Vilken j*vla grinch.....

Jo, det vore ju tråkigt om barnet skulle få göra nåt kul och kanske råka störa farbror. Tyst och lugnt ska det vara........

Japp, 12 timmar om dagen med samma jäkla plingelingeling drev mig till att agera. Jag pallade inte längre.

Inte enkelt att plugga när jag irriterar mig på oljudet.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Japp, 12 timmar om dagen med samma jäkla plingelingeling drev mig till att agera. Jag pallade inte längre.

Jo, har inte jag kul ska ingen annan j*vel heller ha kul....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skall nog ha någe litet kafe i Bangkok, ev kanske nöjes odla nått på+ tomten. Sen blir det väl att resa runt och uppleva landet med frun som guide...

 

Brötiga leksaker är hemskt, mina ungars morföräldrar (Svenska)  fick jag informera att allt som låter eller går på batterier får de ha hemma hos sig och om de skicka med dem så placerar jag de i den gröna trolleriboxen ute vid gatan... Det funka bra och man slapp mardrömsljud och söndertrasade nerver...

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev Tekkor:

Vi skall nog ha någe litet kafe i Bangkok, ev kanske nöjes odla nått på+ tomten. Sen blir det väl att resa runt och uppleva landet med frun som guide...

 

Brötiga leksaker är hemskt, mina ungars morföräldrar (Svenska)  fick jag informera att allt som låter eller går på batterier får de ha hemma hos sig och om de skicka med dem så placerar jag de i den gröna trolleriboxen ute vid gatan... Det funka bra och man slapp mardrömsljud och söndertrasade nerver...

Äntligen nån som förstår mig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Resa runt är nog motorn för mig under det halvår jag är nere varje vinter. Trivs med turer i närområdet på cykel eller motorcykel och kameran i högsta hugg.

 

Har nu närhet till både hav och berg :) 

Det sociala livet ett par gånger i veckan med goda vänner över några öl är en viktigt händelse.

 

Friheten att inte ha några måsten vinner, så det blir ingen liten business med damen som många tror är lösningen. 

 

Variationer hela tiden, passar mig :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lever ett fantastiskt ungkarlsliv här i centrala Chiang-Mai. 

 

Fikar med svenska vänner kl 11.00 nästan varje dag,

Har också mitt stamlokus där jag äter och tar nån pilsner bland bekanta från blandade länder. 

Cyklar ett par gånger i veckan. Är med i en mycket social cykelklubb som träffas varje söndagsmorgon.  

Simmar en gång i veckan. 

Alla transporter inom stan görs på cykel. 

Springer 2 - 3 mornar per vecka. 

Några resor inom landet per år. Någon enstaka utomlands. 

Städar och tvättar själv. 

Fotmassage varje Söndag på "Sunday walking Street" 

Har TV och bra Internetuppkoppling inkl VPN så jag kan se allt på SVT Play. 

 

Har ett mycket större socialt nätverk här än om jag varit kvar i Sverige. 

 

Njuter varje dag. 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev hakancnx:

Lever ett fantastiskt ungkarlsliv här i centrala Chiang-Mai. 

 

Fikar med svenska vänner kl 11.00 nästan varje dag,

Har också mitt stamlokus där jag äter och tar nån pilsner bland bekanta från blandade länder. 

Cyklar ett par gånger i veckan. Är med i en mycket social cykelklubb som träffas varje söndagsmorgon.  

Simmar en gång i veckan. 

Alla transporter inom stan görs på cykel. 

Springer 2 - 3 mornar per vecka. 

Några resor inom landet per år. Någon enstaka utomlands. 

Städar och tvättar själv. 

Fotmassage varje Söndag på "Sunday walking Street" 

Har TV och bra Internetuppkoppling inkl VPN så jag kan se allt på SVT Play. 

 

Har ett mycket större socialt nätverk här än om jag varit kvar i Sverige. 

 

Njuter varje dag. 

Bor du där året om?

C-m skulle också hamna högt upp på listan om jag skulle komma på att bosätta mig en tid i Thailand.

 

 

 

 

Tycker bäst om norra Thailand 

Men när dom bränner uppe i bergen på våren så är det väl inte nåt paradis att bo i.

Ungkarl behöver man väl inte va om man nu inte vill vara det när det gäller thai.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av att bo i Thailand var att frugans by gick fet bort. Tillbringade drygt 5 år i ett bostads område med mestadels Thai uppe på darkside. Trivdes som fisken i vattnet, vanligt radhus liv, samma som i Sverige men trevligare klimat. Sen ville damen flytta till Sverige, mig spelar det ingen större roll vart jag bor så det funkar också .Bodde inte där på ålderns höst utan var 33 år , nu har vi dock en son så jag vet inte när eller om jag flyttar tillbaka , finns lite mera faktorer att beakta nu. Hade mycket lite att klaga på , det mesta var super bra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Tong jai:

Min erfarenhet av att bo i Thailand var att frugans by gick fet bort. Tillbringade drygt 5 år i ett bostads område med mestadels Thai uppe på darkside. Trivdes som fisken i vattnet, vanligt radhus liv, samma som i Sverige men trevligare klimat. Sen ville damen flytta till Sverige, mig spelar det ingen större roll vart jag bor så det funkar också .Bodde inte där på ålderns höst utan var 33 år , nu har vi dock en son så jag vet inte när eller om jag flyttar tillbaka , finns lite mera faktorer att beakta nu. Hade mycket lite att klaga på , det mesta var super bra.

 

Vad gjorde du där? Hur fick du dagarna att gå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dagarna fylldes med diverse sysslor som man gör hemma i Sverige också , pilla lite med bilen & moppen, simma nästan dagligen i områdets pool, golf, bio och resturang besök på helgerna. Kastade lite dart och spelade biljard med ett gäng boende i området nån kväll i veckan.

Umgicks inte med några svenskar förutom de jag träffade dom gånger jag anmälde mig på fiskens golf lista, där var det mest svenskar som satte upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går ofta upp tidigt, kikar email och kollar på Aktuellt. Sen ska fyraåringen upp, dusha och klä på sig innan han får i sig en lätt frukost/mjölk framför Youtube innan skolbussen plockar upp honom. Lagom när han blir upplockad är det dags för frugan att åka till jobbet, iom att jag ofta vill ha bilen på dagarna samt vill spendera tid med med henne så kör jag henne till Skytrain. Sen blir det lite lek med 9-månaderspojken innan jag eventuellt åker handlar mat, shoppar lite eller tar en massage. Ibland en liten tidig eftermiddagslur innan 4-åringen kommer hem igen runt 15-tiden då det blir först lite youtube eller lek innan vi drar bort till poolen när solen inte är lika stark längre runt 17-tiden. 

18-tiden kommer svärmor och löser av mig vid poolen så jag kan åka till skytrain och hämta frugan, hem och äter middag, leker med barnen. När de somnat 21-22 tiden blir det en film/tv-serie eller snusk med frugan som gäller.

Svärmor bor med oss samt maid mån-lör så ingen jävla tråkig tvätt, laga mat eller städning för min del.

Helgerna någon utflykt/shoppingtur med frugan och 4-åringen, handlar mat kläder etc. söndagen stannar vi oftast hemma. Förr i tiden blev det oftare käka ute men nu hämtar vi med oss käket hem från något sjysst ställe på helgen, ex Somboon seafood, Bua eller liknande.

Ibland roar jag mig med små egna dagsutflykter på motorcykeln/bilen eller åker in till stan och kikar runt, käkar/afternoon tea. Finns hur mycket som helst att göra/se.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
20 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Nu bor jag ju inte där men senast jag var ner (5 månader, varav 4 i Thailand) så tyckte jag tiden gick ganska fort då jag pluggar (distans). Lite kollande på nätet och lite plugg, men utan skolan vetefan. Då kan det bli långa dagar i alla fall uppe i Isaan.

 

Blir lite roliga projekt som matlagning, svenska köttbullar tex. Är lite pyssel att göra dessa ändå och det är ganska kul på samma gång då jag och tjejen gör nåt tillsammans.

 

Eller så blir det till att lyssna på nån trevlig låt med mama.

 

Själva musikanläggningen:

SAM_3308.JPG

 

Och mama

 

SAM_3305.JPG

 

Den där gula bilen låter illa som fan, men jag tog ut batterierna och vips så var lugnet återställt. ;) Jävligt dumt att köpa nåt som låter har jag kommit på. Tur som fan att jag inte köpte trummor åt ungdjävlen i alla fall. Då går det inte att ta ur batterierna.

 

Att sitta och glo in i en buffelröv hela dagarna är nog ingen höjdare nää

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Att sitta och glo in i en buffelröv hela dagarna är nog ingen höjdare nää

 

BTT

Nää, helt rätt.

 

Sitta utanför en 7Eleven ger mycket mer livskvalité. Bara att hålla med.

 

Dock både godare och billigare nudelsoppa i buffalobyn. :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Sitta utanför en 7Eleven ger mycket mer livskvalité. Bara att hålla med.

Alla har sin dröm....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...