Jump to content
IGNORERAD

Brist på säkerhetsvakter i Thailand efter ny lag


MPR Nyheter

Recommended Posts

Du verkar tro att väktare bara öppnar grindar, ser massor av väktare lite överallt, en del beväpnade dessutom.

Kanske dessa kunder valt de väktare med bättre utbildning och som är dyrare också.

Inte alls. Men förmodligen en majoritet som blir utslagna på grund av ökade krav tillhör dessa.

Är dom mera avancerade vakter så förutsätter jag att företaget redan tillsett att dom klarar kraven för att sköta sitt jobb. Och då låter det ju mer som om myndigheterna borde klassa dom olika vakterna. Då det verkar orimligt att ha en högre utbildning för att utföra lättare uppgifter.

Nu har ju myndigheterna om inte jag missuppfattat det hela?

Dragit alla vakter under samma Kamm.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    10

  • janne_h

    7

  • frogfish

    4

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev frogfish:

Så är det säkert.

 

Men för att återgå till ämnet, så är det rätt ansvarslöst att förändra en hel arbetsmarknad för ett segment, utan att ha en plan för förändringen ska kunna genomföras så smidigt som möjligt. Alla säkerhetsvakter behöver väl inte ha varit i specialstyrkan eller läst på universitetet för att utföra sitt jobb.

 

Det vore säkert jättebra om alla sjuksystrar hade läkarutbildning också, men jag tycker iaf att det skulle vara lite overkill och opraktiskt.

Visst, här har vi olika uppfattningar här jag märkt, jag tycker att även nya kraven är för låga, andra tycker på helt annat sätt.

 

Ska man vara säkerhetsvakt duger inte nya kraven ens, som parkeringsvakt eller vakt i ett villaområde finns det nog inga krav alls även efter de nya reglerna.

 

Tror inte att banker, bättre hotell eller större shoppingmalls anställer vad som helst bara för att hitta billigaste väktarna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev leifen:

Visst, här har vi olika uppfattningar här jag märkt, jag tycker att även nya kraven är för låga, andra tycker på helt annat sätt.

 

Ska man vara säkerhetsvakt duger inte nya kraven ens, som parkeringsvakt eller vakt i ett villaområde finns det nog inga krav alls även efter de nya reglerna.

 

Tror inte att banker, bättre hotell eller större shoppingmalls anställer vad som helst bara för att hitta billigaste väktarna.

När vi ändå är igång, varför inte kräva ingenjörsutbildning och 5 års erfarenhet i specialstyrkorna? Det borde väl göra de flesta banker och hotell nöjda (tills de får fakturan.....).

Det enda vi nog kan komma överens om i detta är att vi inte är överens. Men det är väl gott så.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev leifen:

Eftersom 40% inte klarar kraven, jag gissar att samtliga väktare är över 18 år.

Då är det bara 60% som har fullgjord grundskola eller inte är gamla fängelsekunder.

 

Vet att det är lika illa inom byggsektorn, men bra att krav ökas inom många områden.

 

Får väl hoppas att mer än 60% av läkarkåren klarar kraven ;)

 

Om vi tar en funderare över hur det fungerar i den thaländska skolan. Där tror jag nog att mer än 60% av lärarna har en lärarutbildning. Fast vad spelar det för roll om inte systemet fungerar och insitamenten för att göra ett bra jobb fungerar.  Mycket av problemen i landet är relaterade till utbildningsnivå men det finns en massa andra faktorer som är minst lika viktiga som spelar roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det nämndes ju bergsfolk (vad det nu är), men kanske dessa inte stannar i skolan alltför länge utan måste börja hjälpa till med gården istället redan som unga.

När man jobbat som vakt i över 10 år och skaffat familj och sånt så är det nog inte så enkelt att läsa in ett par eller tre år skola igen utan lön under den tiden.

 

Skulle kanske varit smartare att ha klasser på väktarna, så man kan fasa ut "gamlingarna" lite mer försiktigt. Gillar inte A- och B-lag men alternativet att sparka 40% är värre tycker jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Om vi tar en funderare över hur det fungerar i den thaländska skolan. Där tror jag nog att mer än 60% av lärarna har en lärarutbildning. Fast vad spelar det för roll om inte systemet fungerar och insitamenten för att göra ett bra jobb fungerar.  Mycket av problemen i landet är relaterade till utbildningsnivå men det finns en massa andra faktorer som är minst lika viktiga som spelar roll.

Lärarna är en produkt av skolan. De gick själva i skola så det är svårt för dom att tänka kreativt och annorlunda. Därav blir det inte bättre. Samt att de kan ha det thailändska synsättet 'not my business', alltså utgör de sitt arbete men inte mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Lärarna är en produkt av skolan. De gick själva i skola så det är svårt för dom att tänka kreativt och annorlunda. Därav blir det inte bättre. Samt att de kan ha det thailändska synsättet 'not my business', alltså utgör de sitt arbete men inte mera.

Absolut, kreativt tänkande är inte något som tränas i Thailändska skolan, samt som du säger "not my business". Fast jag skulle vilja bygga på med att systemet dessutom inte är funktionellt. Har man köpt sin anställning och bara behöver vara lojal mot sina överordnande, alla vet om att systemet är korrupt och förljuget i grunden. Det ställs egentligen inga krav krav förutom att vara lojal mot ett förljuget system. Detta innefattas förmodligen som du säger i "not my business", fast jag är inte riktigt säker på det.

 

Vad som krävs i Thailand är ett vidgat ansvarstagande och kvalitetsmedvetande. Är inte säker på om ordet kvalitet används i någon större utsträckning i det thailändska samhället. Är ett ord jag måste lära mig på språket.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Absolut, kreativt tänkande är inte något som tränas i Thailändska skolan, samt som du säger "not my business". Fast jag skulle vilja bygga på med att systemet dessutom inte är funktionellt. Har man köpt sin anställning och bara behöver vara lojal mot sina överordnande, alla vet om att systemet är korrupt och förljuget i grunden. Det ställs egentligen inga krav krav förutom att vara lojal mot ett förljuget system. Detta innefattas förmodligen som du säger i "not my business", fast jag är inte riktigt säker på det.

 

Vad som krävs i Thailand är ett vidgat ansvarstagande och kvalitetsmedvetande. Är inte säker på om ordet kvalitet används i någon större utsträckning i det thailändska samhället. Är ett ord jag måste lära mig på språket.

Helt enig. Det krävs en revolution. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
5 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Helt enig. Det krävs en revolution. 

Ja, kupper verkar ju inte fungera ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
10 timmar sedan, skrev janne_h:

Inte alls. Men förmodligen en majoritet som blir utslagna på grund av ökade krav tillhör dessa.

Är dom mera avancerade vakter så förutsätter jag att företaget redan tillsett att dom klarar kraven för att sköta sitt jobb. Och då låter det ju mer som om myndigheterna borde klassa dom olika vakterna. Då det verkar orimligt att ha en högre utbildning för att utföra lättare uppgifter.

Nu har ju myndigheterna om inte jag missuppfattat det hela?

Dragit alla vakter under samma Kamm.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

hej  janne  .klassificera tycker jag låter vettigt ( inte för många klassificeringar )  bara.

4 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Det nämndes ju bergsfolk (vad det nu är), men kanske dessa inte stannar i skolan alltför länge utan måste börja hjälpa till med gården istället redan som unga.

När man jobbat som vakt i över 10 år och skaffat familj och sånt så är det nog inte så enkelt att läsa in ett par eller tre år skola igen utan lön under den tiden.

 

Skulle kanske varit smartare att ha klasser på väktarna, så man kan fasa ut "gamlingarna" lite mer försiktigt. Gillar inte A- och B-lag men alternativet att sparka 40% är värre tycker jag.

hej kitung ditt inlägg är bra. Att fasa ut är en bra tanke på grund av de ekonomiska konsekvenserna som kan drabba den som får sparken. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga säkerhetsvakter i Fillipinerna, prydliga med ID och respektingivande bössa, bara tre på detta lilla bankkontor.

 

 

IMG_2071 (1).jpg

 

 

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...