Jump to content
IGNORERAD

Brist på säkerhetsvakter i Thailand efter ny lag


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En lag som reglerar Thailands säkerhetsvakter har slagit hårt mot branschen, och många företag klagar på att runt 40% av deras vakter har sagt upp sig eftersom de inte möter de nya kvalifikationerna.
Den största faktorn som diskvalificerade vakter är deras utbildningsbakgrund, eftersom den nya lagen,  som tog effekt i mars, slår fast att man måste ha klarat Mathayomsuksa 3 (årskurs nio). Man måste även vara thailändsk medborgare, över 18 år gammal och inte ha några fängelsedomar bakom sig. Somchai Sookpong – säkerhetsvakt sedan tolv år tillbaka – sade att han arbetar tolv timmar om dagen och inte har tid att studera till de krävda nivåerna.
Narongrit Ommanee – VD för Lanna solution Guards – sade att de stränga kraven har tvingat runt 40% av hans vakter, de flesta från bergsstammar, att säga upp sig. Andra i branschen stämde in med att säga att personer från bergsstammar i norra Thailand ofta inte har några ID-kort, och att lagen gör det svårare för dem att jobba.

 

359-wpcf_728x409.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    10

  • janne_h

    7

  • frogfish

    4

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Slår fast att man måste ha klarat Mathayomsuksa 3 (årskurs nio). Man måste även vara thailändsk medborgare, över 18 år gammal och inte ha några fängelsedomar bakom sig. 

 

Klarar inte 40% av vakterna dessa krav är det skrämmande.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev leifen:

Slår fast att man måste ha klarat Mathayomsuksa 3 (årskurs nio). Man måste även vara thailändsk medborgare, över 18 år gammal och inte ha några fängelsedomar bakom sig. 

 

Klarar inte 40% av vakterna dessa krav är det skrämmande.

 

Eftersom dessa vakters jobb är ett lågstatus yrke. Så är det inte konstigt att dom inte klarar sig. Knappast ett jobb man blir speciellt rik på jämfört med andra jobb man nog kan få om man utbildat sig till den nivå dom kräver.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 

Eftersom dessa vakters jobb är ett lågstatus yrke. Så är det inte konstigt att dom inte klarar sig. Knappast ett jobb man blir speciellt rik på jämfört med andra jobb man nog kan få om man utbildat sig till den nivå dom kräver.

Må så vara, men hur ska dom kunna hantera uppkomna situationer som väktare outbildade eller är dom bara till för att synas?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Må så vara, men hur ska dom kunna hantera uppkomna situationer som väktare outbildade eller är dom bara till för att synas?

I dom flesta situationer så är det ju inte teoretisk utbildning som krävs, för att utföra vakt sysslor.

Dock tror jag att det kan vara av godo. Då vi i området för några år sedan hade flera inbrott. Vilket snabbt försvann efter att man bytte vaktbolag. Att straffade inte ska få jobba som vakter borde ha varit självklart för flera år sedan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
34 minuter sedan, skrev leifen:

Må så vara, men hur ska dom kunna hantera uppkomna situationer som väktare outbildade eller är dom bara till för att synas?

Leifen efter som de inte har kunnat hantera uppkomna situationer, och man har upptäckt att en del före-detta kriminella jobbat och jobbar som säkerhets vakter. Därför har man skärpt kraven.

39 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Eftersom dessa vakters jobb är ett lågstatus yrke. Så är det inte konstigt att dom inte klarar sig. Knappast ett jobb man blir speciellt rik på jämfört med andra jobb man nog kan få om man utbildat sig till den nivå dom kräver.

 Vilket jobb blir man rik på här i Thailand  och i sverige? Jag har jobbat som byggnads-arbetare i sverige bra lön men rik nej nej absolut inte. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev haan:

Leifen efter som de inte har kunnat hantera uppkomna situationer, och man har upptäckt att en del före-detta kriminella jobbat och jobbar som säkerhets vakter. Därför har man skärpt kraven.

 Vilket jobb blir man rik på här i Thailand  och i sverige? Jag har jobbat som byggnads-arbetare i sverige bra lön men rik nej nej absolut inte. mvh

Att kraven skärpts är mycket bra, men är ändå alldeles för låga. Det går långsamt åt rätt håll....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
11 minuter sedan, skrev Nemo:

Behövs väl inga större kvalifikationer för väktaryrket i Thailand......

 

 

serveimage?url=https:%2F%2Fs-media-cache

Hej dagens 10-poängare mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev leifen:

Att kraven skärpts är mycket bra, men är ändå alldeles för låga. Det går långsamt åt rätt håll....

Vad är det för krav ytterligare dom borde ha ställt menar du?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Vad är det för krav ytterligare dom borde ha ställt menar du?

Yrkesutbildning till väktare och inte bara 9 årig grundskola, någon form av licens. Typ 100 timmars genomförd väktarkurs.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu hittas på nya krav som gör 50% av en arbetsgrupp arbetslösa, bör väl de som hittade på kraven tillgodose att det finns rimliga möjligheter att möta dessa nya krav? Tex gratis väktarutbildning för befintliga vakter (eller de som jobbat viss tid). Annars blir det ju bara kaos.

 

Det finns väl ingen anledning att ha ingenjörsutbildning för att vara säkerhetsvakt......

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Yrkesutbildning till väktare och inte bara 9 årig grundskola, någon form av licens. Typ 100 timmars genomförd väktarkurs.

Problemet här är att någon ska betala detta. Och i Thailand skulle man ju kunna lösa detta genom att höja priserna, Alternativt dom som vill gå kursen får göra detta utan betalning.

Hur man än gör så blir det en ytterligare backslash för dessa företag.

Och i dom flesta fall så är jobbet inte mer avancerat än att lyfta på en grind för in och utpasserande. Och cykelpatrullera området inom en begränsad area.

Knappast jämförbart med svenska väktare som ofta jobbar ensamma och besöker flera ställen helt själva, som ofta har hög säkerhetsklassning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

Problemet här är att någon ska betala detta. Och i Thailand skulle man ju kunna lösa detta genom att höja priserna, Alternativt dom som vill gå kursen får göra detta utan betalning.

Hur man än gör så blir det en ytterligare backslash för dessa företag.

Och i dom flesta fall så är jobbet inte mer avancerat än att lyfta på en grind för in och utpasserande. Och cykelpatrullera området inom en begränsad area.

Knappast jämförbart med svenska väktare som ofta jobbar ensamma och besöker flera ställen helt själva, som ofta har hög säkerhetsklassning.

Visst kan man försvara detta med att det blir en extra kostnad någonstans. I ett fungerande samhälle måste det finnas minimiregler inom många yrken trots det kostar.

 

Kan inte vara ett större problem för ett väktarbolag att utbilda och ha kompetenta väktare, kunden betalar gärna den extra kostnaden för kvalité.

 

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man försvara detta med att det blir en extra kostnad någonstans. I ett fungerande samhälle måste det finnas minimiregler inom många yrken trots det kostar.

 

Kan inte vara ett större problem för ett väktarbolag att utbilda och ha kompetenta väktare, kunden betalar gärna den extra kostnaden för kvalité.

 

 

 

 

Problemet i just Thailand är väl att väldigt många kunder inte förstår skillnad på kvalitet och annat junk.

Skulle dom det så skulle det nog inte behövas myndigheters krav.

Finns nog andra yrken som år mera i behov av myndighetskrav i Thailand typ elektriker som exempel.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev leifen:

Visst kan man försvara detta med att det blir en extra kostnad någonstans. I ett fungerande samhälle måste det finnas minimiregler inom många yrken trots det kostar.

 

Kan inte vara ett större problem för ett väktarbolag att utbilda och ha kompetenta väktare, kunden betalar gärna den extra kostnaden för kvalité.

 

 

 

 

 

Jag tror den största andelen väktare är anställda direkt av företag och föreningar såsom hus-lägenhetsprojekt och då blir det genast mycket värre. 

Nej jag tror inte majoriteten vill se en större kostnad för detta. Ta bara en kostnad som föreningsavgiften på boende som många skiter i att betala trots att pengarna går till gemensamma ytor/vakter etc.

Du kanske har annan info men jag tror väktarbolag, i den mån de finns, antagligen har en viss internutbildning vilket även de flesta andra vakter har. Gäller det lite "tyngre" vaktuppdrag gissar jag på att en hel del är poliser eller fd poliser.

För att duga som vakt i en affär eller husprojekt anser jag det viktigare att denna har sunt förnuft, trevligt bemötande, arbetsvillig samt följer order. Kan vara bra om han har hand med diverse djur också, inget av detta får man genom en kurs.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
8 minuter sedan, skrev janne_h:

Problemet i just Thailand är väl att väldigt många kunder inte förstår skillnad på kvalitet och annat juni.

Skulle dom det så skulle det nog inte behövas myndigheters krav.

Finns nog andra yrken som år mera i behov av myndighetskrav i Thailand typ elektriker som exempel.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej Detta med väktarna och att man börjar ställa krav är bra. Det kommer att ställas mera krav på andra grupper som t.ex janne nämner elektrikernas behörighet m.m när ännu flera faranger dör i duschen eller tar i handledaren ner i bassängen på grund av el fel. Detta är kanske bara början. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom 40% inte klarar kraven, jag gissar att samtliga väktare är över 18 år.

Då är det bara 60% som har fullgjord grundskola eller inte är gamla fängelsekunder.

 

Vet att det är lika illa inom byggsektorn, men bra att krav ökas inom många områden.

 

Får väl hoppas att mer än 60% av läkarkåren klarar kraven ;) 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är alldeles utmärkt och jag ser inga problem alls, på lång sikt i alla fall. Visst blir det en utslagning av diverse personer som inte längre platsar i yrket, men det kommer med tiden att reglera sig självt. Statusen på yrket kommer ju att öka i och med detta och därmed attrahera personer som annars inte skulle tänkt sig bli väktare. Därmed kommer kvaliteten att öka. Priset kommer att gå upp såklart, men än sen då? Nu betalar man ju för undermålig service i stället och det är väl knappast bättre? När det gäller sådant som påverkar min säkerhet eller min hälsa är i alla fall inte jag dumsnål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
6 minuter sedan, skrev leifen:

Eftersom 40% inte klarar kraven, jag gissar att samtliga väktare är över 18 år.

Då är det bara 60% som har fullgjord grundskola eller inte är gamla fängelsekunder.

 

Vet att det är lika illa inom byggsektorn, men bra att krav ökas inom många områden.

 

Får väl hoppas att mer än 60% av läkarkåren klarar kraven ;) 

 

Hoppas att läkarkåren klarar av 60%   Va i helvete svamlar du om , dom skall klara av 100%.... Annars spark dom åt helvete därifrån och in med riktiga läkare..

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev leifen:

kunden betalar gärna den extra kostnaden för kvalité

När det gäller Thailand så tror jag du har fel. Men det är bara min åsikt i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

När det gäller Thailand så tror jag du har fel. Men det är bara min åsikt i frågan.

Det har jag läst att Jannes kunder gör, betalar extra för kompetens och kvalité. :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag läst att Jannes kunder gör, betalar extra för kompetens och kvalité. [emoji3] 

Visst gör många det. Men då jobbar vi hemma hos kunderna på deras direkta uppdrag.

Har svårt att förstå hur folk ska kunna mäta skillnad på en person med eller utan utbildning som öppnar och stänger en grind. I och med att detta utgår utifrån sunt förnuft.

Många uppskattar våran kvalitet i och med att vi kan tackla problem på sätt som vanliga thai rörfirmor inte har vare sig kunskap eller kapacitet att klara av. Samtidigt som det finns många som backar för att det kostar för mycket.

Även om vi ändå är relativt billiga i förhållande till omkostnader och den kompetens som vi har jämfört med många andra firmor.

Det är då lättare att se att toaletten bytts av ett proffs jämfört med en klåpare.

Än det är för gemene man att förstå varför det behövs dyrare priser för att öppna en grind.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Visst gör många det. Men då jobbar vi hemma hos kunderna på deras direkta uppdrag.

Har svårt att förstå hur folk ska kunna mäta skillnad på en person med eller utan utbildning som öppnar och stänger en grind. I och med att detta utgår utifrån sunt förnuft.

Många uppskattar våran kvalitet i och med att vi kan tackla problem på sätt som vanliga thai rörfirmor inte har vare sig kunskap eller kapacitet att klara av. Samtidigt som det finns många som backar för att det kostar för mycket.

Även om vi ändå är relativt billiga i förhållande till omkostnader och den kompetens som vi har jämfört med många andra firmor.

Det är då lättare att se att toaletten bytts av ett proffs jämfört med en klåpare.

Än det är för gemene man att förstå varför det behövs dyrare priser för att öppna en grind.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Du verkar tro att väktare bara öppnar grindar, ser massor av väktare lite överallt, en del beväpnade dessutom.

Kanske dessa kunder valt de väktare med bättre utbildning och som är dyrare också.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Det har jag läst att Jannes kunder gör, betalar extra för kompetens och kvalité. :D 

Så är det säkert.

 

Men för att återgå till ämnet, så är det rätt ansvarslöst att förändra en hel arbetsmarknad för ett segment, utan att ha en plan för förändringen ska kunna genomföras så smidigt som möjligt. Alla säkerhetsvakter behöver väl inte ha varit i specialstyrkan eller läst på universitetet för att utföra sitt jobb.

 

Det vore säkert jättebra om alla sjuksystrar hade läkarutbildning också, men jag tycker iaf att det skulle vara lite overkill och opraktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...