Jump to content
IGNORERAD

Ingenjörsrådet: riv rasdrabbad resort på Koh Chang


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Ingenjörsråd rekommenderar att resorten Siam Beach Koh Chang ska riva sina kvarvarande fem byggnader i vakan av att den sjätte byggnaden rasade och dödade en thailändsk turist förra veckan.
Amorn Pimanmas – generalsekreterare för rådet – ledde under lördagen ett lag av strukturexperter för att inspektera byggnaden på ön Koh Chang som kollapsade den 4:e juni, såväl som de resterande byggnaderna i samma zon. Kollapsen skedde efter att det regnat och resulterade i att fem personer skadades och en person omkom. Lokala myndigheter stängde resorten på obestämd tid efter olyckan och platsen har förklarats som katastrofzon.
Ingenjörsrådet uppgav att byggnaderna i zonen har byggts på sluttande mark med grunda fundament och utan pålar. Man uppmanar därför ägaren att riva de kvarvarande byggnaderna eftersom de har sprickor i väggarna och riskerar att kollapsa. Amorn sade även att turister bör undersöka byggnader de ska bo i och omedelbart evakuera om de vistas i byggnader som liknar de hos Siam Beach Koh Chang och hör ett skakande ljud.

 

1817649.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    5

  • janne_h

    4

  • Wangthong

    4

  • audirs2

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

25 minuter sedan, skrev MPR Nyheter:

Thailands Ingenjörsråd rekommenderar att resorten Siam Beach Koh Chang ska riva sina kvarvarande fem byggnader i vakan av att den sjätte byggnaden rasade och dödade en thailändsk turist förra veckan.
Amorn Pimanmas – generalsekreterare för rådet – ledde under lördagen ett lag av strukturexperter för att inspektera byggnaden på ön Koh Chang som kollapsade den 4:e juni, såväl som de resterande byggnaderna i samma zon. Kollapsen skedde efter att det regnat och resulterade i att fem personer skadades och en person omkom. Lokala myndigheter stängde resorten på obestämd tid efter olyckan och platsen har förklarats som katastrofzon.
Ingenjörsrådet uppgav att byggnaderna i zonen har byggts på sluttande mark med grunda fundament och utan pålar. Man uppmanar därför ägaren att riva de kvarvarande byggnaderna eftersom de har sprickor i väggarna och riskerar att kollapsa. Amorn sade även att turister bör undersöka byggnader de ska bo i och omedelbart evakuera om de vistas i byggnader som liknar de hos Siam Beach Koh Chang och hör ett skakande ljud.

 

1817649.jpg

Källa

Konstigt att ingen upptäckt det där med "sluttande mark, grunda fundament och inga pålar" innan skiten rasade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom byggt det där kanske inte hade några ingenjörer i sitt lag?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Och får jag gissa, så rivs där ingenting.

 

Går det inte att påla i efterhand ? :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Dom byggt det där kanske inte hade några ingenjörer i sitt lag?

Knappast helt osannolikt att den gamla charmiga traditionen med "små gåvor" har skördat ett människoliv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Går det inte att påla i efterhand ? :whistle:

 

Ha ha, jodå, vist går det att påla i efterhand, precis som man gör i Gamla stan i människobyn och Venedig. Men, alla grundförstärkningar i efterhand är sjukt dyra och komplicerade, jag tror den ekonomin ej finns på Koh Chang.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Thailands Ingenjörsråd rekommenderar att resorten Siam Beach Koh Chang ska riva sina kvarvarande fem byggnader i vakan av att den sjätte byggnaden rasade och dödade en thailändsk turist förra veckan.
Amorn Pimanmas – generalsekreterare för rådet – ledde under lördagen ett lag av strukturexperter för att inspektera byggnaden på ön Koh Chang som kollapsade den 4:e juni, såväl som de resterande byggnaderna i samma zon. Kollapsen skedde efter att det regnat och resulterade i att fem personer skadades och en person omkom. Lokala myndigheter stängde resorten på obestämd tid efter olyckan och platsen har förklarats som katastrofzon.
Ingenjörsrådet uppgav att byggnaderna i zonen har byggts på sluttande mark med grunda fundament och utan pålar. Man uppmanar därför ägaren att riva de kvarvarande byggnaderna eftersom de har sprickor i väggarna och riskerar att kollapsa. Amorn sade även att turister bör undersöka byggnader de ska bo i och omedelbart evakuera om de vistas i byggnader som liknar de hos Siam Beach Koh Chang och hör ett skakande ljud.

 

1817649.jpg

Källa

Fantastiskt land. Eftersom de inte klarar av att bygga säkert ska turisterna ta över besiktningen av byggnader de ska bo i. TiT

Hur inspekterar man i efterhand om ett hus är tillfredställande pålat?

Vilka befogenheter kommer man som turist att få för att t.ex begära fram bygghandlingar och utföra andra viktiga moment i besiktningen?

Kommer man att behöva arbetstillstånd?

Får man besikta elsäkerheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Wangthong:

Fantastiskt land. Eftersom de inte klarar av att bygga säkert ska turisterna ta över besiktningen av byggnader de ska bo i. TiT

Hur inspekterar man i efterhand om ett hus är tillfredställande pålat?

Vilka befogenheter kommer man som turist att få för att t.ex begära fram bygghandlingar och utföra andra viktiga moment i besiktningen?

Kommer man att behöva arbetstillstånd?

Får man besikta elsäkerheten?

Handlar väl mera om okulär riskbedömning.

Står huset i en sluttning på Ko Chang så kan man ju räkna ut att det kan vara en viss risk speciellt under regnsäsongen att bo där.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Handlar väl mera om okulär riskbedömning.

Står huset i en sluttning på Ko Chang så kan man ju räkna ut att det kan vara en viss risk speciellt under regnsäsongen att bo där.

 

Tack Janne

Om man läser nogrant så står det att TURISTER BÖR UNDERSÖKA, och inget annat

Det gör väl de flesta när de kommer till ett nytt ställe

Eller om man vill hyra en bil så undersöker man väl den också och INTE BESIKTIGAR den

Om man vill köpa ett hus eller condo , så självklart gör man en BESIKTNING , slälv eller av en sakkunnig

Givetvis finns då dokument att tillgå .

Inspektion vad är det , bör antagligen jämställas med en okulärt tillsyn , undersökning

Arbetstillstånd för vad, undrar hur många som förutom mig kan göra en besiktning av hus

Pålning är inte så komplicerat som det låter om en pålning är dåligt utförd så syns det på väggar och bottenplattan

Elbesiktning är ngt som Thaiare slarvar mycket med , vilket jag själv konstaterat på mitt hus

Jordning saknas ofta mmmm

MVH

Persistant 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2016-06-12 at 12:05, skrev MPR Nyheter:

 //....omedelbart evakuera om de vistas i byggnader ...... och hör ett skakande ljud......

 

 

 

Jodu. När jag lägger mina surt förvärvade slantar på semester i Thailand så går det oftast ut på att ligga någonstans och totalt koppla av, från allt.

Jag vill helst inte ligga och spana efter "ett skakande ljud" så jag vet när jag skall springa.

 

Trist det som hände, verkligen, men hur kan de bygga hotell som inte klarar av vädret. Under all kritik.

(jo jag vet, varken första eller sista gången....och pengar som styr....men man leker onekligen med människoliv, något som borde kosta)

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På Koh Chang sluttar de flesta tomter. Finns inte mycket plan mark på den ön !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev janne_h:

Handlar väl mera om okulär riskbedömning.

Står huset i en sluttning på Ko Chang så kan man ju räkna ut att det kan vara en viss risk speciellt under regnsäsongen att bo där.

 

Tycker du att det är rätt att lägg över det på turisterna?

Visst överdriver jag när jag skriver besiktiga. Men faktum är väl att gjorde thailändarna sitt jobb så skulle inte turisterna behöva riskbedömma allt möjligt i Thailand. Den normale turisten vill åka för att koppla av och jag tycker inte att thailändska myndigheter ska slå ifrån sig ansvaret och lägga över än det ena och det andra som turisternas ansvar utan de borde börja ta lite ansvar själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Wangthong:

Tycker du att det är rätt att lägg över det på turisterna?

Visst överdriver jag när jag skriver besiktiga. Men faktum är väl att gjorde thailändarna sitt jobb så skulle inte turisterna behöva riskbedömma allt möjligt i Thailand. Den normale turisten vill åka för att koppla av och jag tycker inte att thailändska myndigheter ska slå ifrån sig ansvaret och lägga över än det ena och det andra som turisternas ansvar utan de borde börja ta lite ansvar själva.

Självfallet har Thailand, liksom dom flesta andra länder, höga säkerhetskrav vad gäller offentliga byggnader. Problemet är att det verkar inte finnas någonting, från slavar till valröster till säkerhetsintyg för byggnader som inte är till salu.  Att uppmana turister att kolla upp hotellen är väl bara ett tecken på den vanmakt som infinner sig över den egna situationen. Tror inte det är så kul att jobba med säkerhetsfrågor i Thailand om man tar saken seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Wangthong:

Tycker du att det är rätt att lägg över det på turisterna?

Visst överdriver jag när jag skriver besiktiga. Men faktum är väl att gjorde thailändarna sitt jobb så skulle inte turisterna behöva riskbedömma allt möjligt i Thailand. Den normale turisten vill åka för att koppla av och jag tycker inte att thailändska myndigheter ska slå ifrån sig ansvaret och lägga över än det ena och det andra som turisternas ansvar utan de borde börja ta lite ansvar själva.

Om du menar något annat än besiktiga så skriv det annars blir det komplicerat att besvara dina inlägg

Men var slår myndigheterna ifrån sig , de ber turister att kolla kvalite istället för priset.

Men snåla svenskar skall bo gratis på Hilton

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e lite som att åka tex Finlands färja, när man kommer till hytten så kollar man utrymnings vägar från hytten och vart dom går! Finns någon lite broschyr i hytten men den gör inte så mycket nytta! Lite eget ansvar måste man ha, pappa staten kan nog inte hålla handen hela dagen! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/12/2016 at 11:58, skrev audirs2:

Dom byggt det där kanske inte hade några ingenjörer i sitt lag?

 

Nä, förmodligen inhemsk och Burmesisk arbetskraft.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är rätt att lägg över det på turisterna?

Visst överdriver jag när jag skriver besiktiga. Men faktum är väl att gjorde thailändarna sitt jobb så skulle inte turisterna behöva riskbedömma allt möjligt i Thailand. Den normale turisten vill åka för att koppla av och jag tycker inte att thailändska myndigheter ska slå ifrån sig ansvaret och lägga över än det ena och det andra som turisternas ansvar utan de borde börja ta lite ansvar själva.

Det märks att du har en typisk svensk naiv inställning till saker.

Det där med säkerhet är inte thailändarnas grej helt enkelt.

Härom året så höll en av mina anställda på att dö. Då någon idi*t pillat med el i ett undertak och lämnat en strömförande kabelände lös utan isolering.

Av ren självbevarelsedrift så kan man undvika att bo på ställen där det ser riskfyllt ut.

Om det sen regleras i lag spelar mindre roll. Eftersom lagar verkar många gånger inte vara något man efterlever.

I mitt jobb ser jag buggfusk dagligen i Thailand. Detta många gånger för att kortsiktigt spara tid och pengar.

Hur vanligt är det med thai som är långsiktiga i sitt tänk?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

555, jag brukar rycka lite försiktigt i jordkabeln som går till varmvattenmojägen i duschen. Har inte fått kabeln i handen ännu, men det skulle inte förvåna mig mycket om den satt lös heller.

 

Men börja inspektera byggnationer ligger helt klart utanför mitt kompetensområde.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Det märks att du har en typisk svensk naiv inställning till saker.

Det där med säkerhet är inte thailändarnas grej helt enkelt.

Härom året så höll en av mina anställda på att dö. Då någon idi*t pillat med el i ett undertak och lämnat en strömförande kabelände lös utan isolering.

Av ren självbevarelsedrift så kan man undvika att bo på ställen där det ser riskfyllt ut.

Om det sen regleras i lag spelar mindre roll. Eftersom lagar verkar många gånger inte vara något man efterlever.

I mitt jobb ser jag buggfusk dagligen i Thailand. Detta många gånger för att kortsiktigt spara tid och pengar.

Hur vanligt är det med thai som är långsiktiga i sitt tänk?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Naivt, är inte det att tro att thailändarna ska ändra sig om man bara accepterar deras sätt skylla ifrån sig hela tiden?

Accepterar vi thailändarnas undanlåtande att ta tag i saker som säkerhet och långsiktigt tänkande samt att hela tiden slå ifrån sig och låta andra ta konsekvenserna av sin egen underlåtenhet är vi inte heller speciellt långsiktiga i vårt tänk.

 

Naturligtvis är det en fördel om saker kan regleras i lag eller något liknande sätt. Speciellt i ett land som Thailand. Se bara i trafiken, ingen tror väl att olyckorna ska bli mindre om Thailand tog bort trafikreglerna. Nu speglar ju trafiken det övriga säkerhetstänket i landet. Har man inte poliser som ser till att saker och ting efterlevs bryr sig inte folk. Att dessutom poliserna är så korrupta att kåren inte fungerar är väl också symptomatiskt för den thailändska underlåtenheten.

 

Nu har jag inte ansett att man ska strunta i självbevarelsedriften, utan att vi inte ska acceptera att thailändarna skjuter ifrån sig ansvaret hela tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Naivt, är inte det att tro att thailändarna ska ändra sig om man bara accepterar deras sätt skylla ifrån sig hela tiden?

Accepterar vi thailändarnas undanlåtande att ta tag i saker som säkerhet och långsiktigt tänkande samt att hela tiden slå ifrån sig och låta andra ta konsekvenserna av sin egen underlåtenhet är vi inte heller speciellt långsiktiga i vårt tänk.

 

Naturligtvis är det en fördel om saker kan regleras i lag eller något liknande sätt. Speciellt i ett land som Thailand. Se bara i trafiken, ingen tror väl att olyckorna ska bli mindre om Thailand tog bort trafikreglerna. Nu speglar ju trafiken det övriga säkerhetstänket i landet. Har man inte poliser som ser till att saker och ting efterlevs bryr sig inte folk. Att dessutom poliserna är så korrupta att kåren inte fungerar är väl också symptomatiskt för den thailändska underlåtenheten.

 

Nu har jag inte ansett att man ska strunta i självbevarelsedriften, utan att vi inte ska acceptera att thailändarna skjuter ifrån sig ansvaret hela tiden!

Jag tror nog du missuppfattat ett och annat. I alla fall jag upplever inte att dom skyller ifrån sig. Det handlar nog om uppmaning till turister att vara försiktiga. Då han vet hur verkligheten är i förhållande till regler.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev audirs2:

Det e lite som att åka tex Finlands färja, när man kommer till hytten så kollar man utrymnings vägar från hytten och vart dom går! Finns någon lite broschyr i hytten men den gör inte så mycket nytta! Lite eget ansvar måste man ha, pappa staten kan nog inte hålla handen hela dagen! 

Vad gäller pålning och liknande säkerhtsaspekter på offentliga byggnader mm så tycker jag nog att pappa staten faktiskt bör hålla ganska hårt i handen. Hur många vanliga människor klarar av att hållfasthetsberäkna t.ex vajern till en hiss? Hur vet man om en gjuten betongsockel står på pålar? Hur vet man att I-balkarna som göms inne i väggar och golv är rätt dimensionerade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som grädde på moset visar det sig nu att hotellet har lagt sig till med mark som tillhör en nationalpark:

 

Collapsed hotel 'encroaches on forest land'
 

TRAT - The Siam Beach Resort on Koh Chang, where a Thai tourist died when one of its buildings collapsed early this month, has been encroaching on 30 rai of land belonging to Mu Ko Chang National Park, the head of a taskforce on forest and wildlife protection said on Tuesday.
 

http://www.bangkokpost.com/news/crime/1010025/collapsed-hotel-encroaches-on-forest-land

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag tror nog du missuppfattat ett och annat. I alla fall jag upplever inte att dom skyller ifrån sig. Det handlar nog om uppmaning till turister att vara försiktiga. Då han vet hur verkligheten är i förhållande till regler.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Inte tycker jag att han anser så mycket annat än att rådet rekommenderar att de kvarvarande byggnaderna ska rivas. Konstaterar att ingenjörerna arbetat enligt the Hotel act. Råden till turisterna om de stannar i byggnader med liknnde konstruktioner tror jag inte så värst många andra länder skulle ta till sig. Här gäller det nog att se till att skrået inte får någon direkt kritik. Här blev alltså en dödad och fem skadade.

 

He also advised tourists to examine the structures of buildings in which they stayed. If they are staying in a building built in a similar manner as the Siam Beach Koh Chang, they should evacuate immediately if they hear a shaking sound.

The Siam Beach Koh Chang resort was built on a concrete foundation and its construction was approved by the municipality in 2003. The structures and their construction were designed and supervised by engineers in line with the Hotel Act.
 

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/news/general/1007589/koh-chang-hotel-demolition-urged. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev turisten:

Som grädde på moset visar det sig nu att hotellet har lagt sig till med mark som tillhör en nationalpark:

 

Collapsed hotel 'encroaches on forest land'
 

TRAT - The Siam Beach Resort on Koh Chang, where a Thai tourist died when one of its buildings collapsed early this month, has been encroaching on 30 rai of land belonging to Mu Ko Chang National Park, the head of a taskforce on forest and wildlife protection said on Tuesday.
 

http://www.bangkokpost.com/news/crime/1010025/collapsed-hotel-encroaches-on-forest-land

Ingen överraskning direkt, tråkigt att någon fick sätta livet till, men inte första eller sista gången tyvärr.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...