Jump to content
IGNORERAD

Tips om att laga Svensk mat i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev biker:

 

Falukorv är ju kylvara, hur klarar du transporterna från Sverige utan att 

temperaturen går upp över 8 grader innan korven når ditt kylskåp?

 

mvh

biker

 

Tex tidningspapper, folie och silvertejp gör underverk.

Jag brukar ofta ta några kilo frysta kräftor, slår in i tidningspapper, liggunderlag eller frigolit, de är fortfarande frusna i is efter 14-20h resa frys till frys.

Så inte är det några problem med kylvaror, som tex sill, ost och falukorv om man isolerar bra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 207
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    24

  • Tommy

    23

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Tex tidningspapper, folie och silvertejp gör underverk.

Jag brukar ofta ta några kilo frysta kräftor, slår in i tidningspapper, liggunderlag eller frigolit, de är fortfarande frusna i is efter 14-20h resa frys till frys.

Så inte är det några problem med kylvaror, som tex sill, ost och falukorv om man isolerar bra.

 

Javisst, det är som du säger. Jag har gjort likadant själv.

Är väl inget problem när man själv packar, och varorna är avsedda för en själv.

Det jag menar, lite annorlunda när vänner, bekanta, gäster sköter transporten av

varor till en affärsverksamhet.........

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev biker:

 

Javisst, det är som du säger. Jag har gjort likadant själv.

Är väl inget problem när man själv packar, och varorna är avsedda för en själv.

Det jag menar, lite annorlunda när vänner, bekanta, gäster sköter transporten av

varor till en affärsverksamhet.........

 

mvh

biker

 

 

Personligen om jag tar med till vänner så behandlar jag den maten lika dant som min egen givetvis, annars vore det ju inte mina vänner.

 

Om jag nu skulle ta till affärsverksamhet så skulle jag nog vilja ha betalt för varorna och inpackningsmaterial som går åt, förutsätter givetvis att den av dig nämnde gör lika dant, annars så skulle nog inte hanns vänner hjälpa han.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Personligen om jag tar med till vänner så behandlar jag den maten lika dant som min egen givetvis, annars vore det ju inte mina vänner.

 

Om jag nu skulle ta till affärsverksamhet så skulle jag nog vilja ha betalt för varorna och inpackningsmaterial som går åt, förutsätter givetvis att den av dig nämnde gör lika dant, annars så skulle nog inte hanns vänner hjälpa han.

 

Jag har ingen annan uppfattning. 

 

Så är det säkert, nåt annat vore ju otänkbart......:-)

 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För två år sedan försökte jag ta med mig jordgubbar.

Det var tyvär övernattning på hotell den resan.

När vi väl var framme så hade vi jordgubbs sylt som bara var och slänga.

Hoppas maitans ost och korv klarade sig?

Han har i alla fall inte klagat.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Galten:

För två år sedan försökte jag ta med mig jordgubbar.

Det var tyvär övernattning på hotell den resan.

När vi väl var framme så hade vi jordgubbs sylt som bara var och slänga.

Hoppas maitans ost och korv klarade sig?

Han har i alla fall inte klagat.

 

Om det var svenska färska jordgubbar är det nog inte lätt att transportera i +15 timmar! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

Personligen om jag tar med till vänner så behandlar jag den maten lika dant som min egen givetvis, annars vore det ju inte mina vänner.

 

Om jag nu skulle ta till affärsverksamhet så skulle jag nog vilja ha betalt för varorna och inpackningsmaterial som går åt, förutsätter givetvis att den av dig nämnde gör lika dant, annars så skulle nog inte hanns vänner hjälpa han.

 

Och att man blev bjuden på en rejäl middag och ett gäng öl.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Och att man blev bjuden på en rejäl middag och ett gäng öl.

 

Brukar jag bli av en vän i hans restaurang som jag brukar ta med lite grejer till :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukade ta med mat till Lasse på Thai-scan , å djäklar vad bra mat den gubben lagade!

Sista gången vägrade jag ta betalt...

Då bjöd gubbfan på Kräftskiva, med extra allt, han snålade inte på nåt...

En god vän som föredrog LEO, men om han visste att jag var på gång (Vi bodde nästgårds) så såg han till att ha Chang hemma.

Saknar honom.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frusen falukorv rätt paketerad är om inte stenhård, så iaf. frusen efter transport Sthlm - Pattis.

Fast iofs. så var det ju inte bara en falukorv i väskan, de brukar vara ett gäng korvar och ett antal kilo viltkött mm. oxå...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det svenskt kaffe på resmålet?

 

Eller norskt...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Benriach:

Finns det svenskt kaffe på resmålet?

 

Eller norskt...

Förmodligen...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tommy:

Brukade ta med mat till Lasse på Thai-scan , å djäklar vad bra mat den gubben lagade!

Sista gången vägrade jag ta betalt...

Då bjöd gubbfan på Kräftskiva, med extra allt, han snålade inte på nåt...

En god vän som föredrog LEO, men om han visste att jag var på gång (Vi bodde nästgårds) så såg han till att ha Chang hemma.

Saknar honom.

 

 

MVH Tommy

Jag tog med mig 8 stockar snus till Lasse på Globetrotter for många år sedan. Han räknade ut exakt på Bahten vad det kostade plus att han bjod på en snaps som tack for besväret! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack for snapsen sa jag och bad honom vänligen att aldrig fråga mig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Jag tog med mig 8 stockar snus till Lasse på Globetrotter for många år sedan. Han räknade ut exakt på Bahten vad det kostade plus att han bjod på en snaps som tack for besväret! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack for snapsen sa jag och bad honom vänligen att aldrig fråga mig igen.

Han är i alla fall dyr när han säljer snuset!

 

Hoppas du vet att den Lasse jag skrev om är en helt annan man,  och tyvärr finns han ej ibland oss längre.

 

MVH Tommy

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Han är i alla fall dyr när han säljer snuset!

 

Hoppas du vet att den Lasse jag skrev om är en helt annan man,  och tyvärr finns han ej ibland oss längre.

 

MVH Tommy

 

Det har jag full koll på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog med mig 8 stockar snus till Lasse på Globetrotter for många år sedan. Han räknade ut exakt på Bahten vad det kostade plus att han bjod på en snaps som tack for besväret! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack for snapsen sa jag och bad honom vänligen att aldrig fråga mig igen.

Skapligt störigt de som lägger ner sin själ på att exakt betala enl gällande kurs, givetvis så rundar en normal vän av uppått utan tjafs.

Särskilt då de sen säljer ex snus för ockerpriser.

Jag tar numera inte mycket med till andra, bara till en eg.

Fan man vill ju ha sina kilon o plats själv.

Och det mesta finns ju att köpa, tex snus kan ju snusockrarna beställa själva på nätet, svenskt eller inhemskt.

Hårdbrö, ost o lingon finns på IKEA.

Det är eg bara senap, falukorv. Ansjovis som är svårt att få tag i.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
On 2016-06-16 at 17:11, skrev apknug:

Fan 33an har du gått i kyrkan och blivit sken hel öhhhh Helig nu och säger bara sanningen? Den smala vägen som de också säger....

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Ja skenhelig var man säkert i ungdomen när man gjort ngt bus :559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:,har alltid sagt sanningen och det har man ju fått skit för många ggr :wow:

sedan kan man ju ha fel och missuppfattat saker 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
On 2016-06-16 at 19:43, skrev Tommy:

Omväxling förnöjer? :big_smile:

 

MVH Tommy

Beställer jag falukorv så ska det vara falukorv eller åtminstone smaka falukorv ,omväxling som förnöjer  kan man få ändå:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
22 timmar sedan, skrev Tommy:

 

Eller testa detta, godare och nästan lika enkelt!

 

1. Ta en rejäl klick smör eller margarin, ca 50gram, i en kastrull, sätt på mellan-hög värme på en spisplatta, och ställ kastrullen på plattan..

2. Skär 1  medelstor gul lök i små bitar och lägg i kastrullen med det nu just smälta smöret, fortfarande på medel-värme, låt löken puttra ett par minuter.

3. Skär ca 400 gram "Falukorv", annan korv funkar ock, i lagom stora bitar, lägg korven i kastrullen, rör om då och då ett par minuter.

4. Öppna en burk krossade tomater ca 400 gram, häll innehållet i kastrullen, häll i 2 dl vatten, rör om, nu kan du höja värmen en aning.

5. Lägg i en halv tesked vitpeppar, en halv tesked salt eller en buljongtärning, en matsked senap är gott i ta det också, 2 matskedar tomatpuré (har du inte det, ta 4 matskedar ketchup istället).

6. Låt det koka upp, rör om lite då och då, när det kokat i 4-5 minuter är det klart att servera.

7. Några gillar en lite "rundare" smak, och är ni lagda åt det hållet, så häll i 1 dl grädde under tiden som ni rör om, och låt det koka upp igen

 

 Det passar bra med ris eller pasta till korv stroganoff, läs instruktioner om hur det skal kokas på paketet....

 

 

MVH Tommy

Jag bryner korven innan ,blir mera smak då tycker jag ,känns som att äta rå falukorv annars 

Det där med krossade tomater förstår jag inte riktigt ,när det finns färska ,varför äta gamla ?

Samma ang tomatpure aldrig använt kör med ketchup 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Sam sip sam:

Jag bryner korven innan ,blir mera smak då tycker jag ,känns som att äta rå falukorv annars 

Det där med krossade tomater förstår jag inte riktigt ,när det finns färska ,varför äta gamla ?

Samma ang tomatpure aldrig använt kör med ketchup 

Så puré och kryssade tomater är gamla?men ketchup är färskt? :look_down:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
42 minuter sedan, skrev Stoneys:

Så puré och kryssade tomater är gamla?men ketchup är färskt? :look_down:

Krossade tomater är gamla helt riktigt  gäller även pure och ketchup,vad det nu hade med saken att göra :wow:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Sam sip sam:

Jag bryner korven innan ,blir mera smak då tycker jag ,känns som att äta rå falukorv annars 

Det där med krossade tomater förstår jag inte riktigt ,när det finns färska ,varför äta gamla ?

Samma ang tomatpure aldrig använt kör med ketchup 

 

48 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Krossade tomater är gamla helt riktigt  gäller även pure och ketchup,vad det nu hade med saken att göra :wow:

 

Du skriver själv Citat "

Det där med krossade tomater förstår jag inte riktigt ,när det finns färska ,varför äta gamla ?

Samma ang tomatpure aldrig använt kör med ketchup " Slut Citat

Du kör med ketchup?? skriver du själv därför har ketchup med saken att göra.:hello:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
5 minuter sedan, skrev Stoneys:

 

 

Du skriver själv Citat "

Det där med krossade tomater förstår jag inte riktigt ,när det finns färska ,varför äta gamla ?

Samma ang tomatpure aldrig använt kör med ketchup " Slut Citat

Du kör med ketchup?? skriver du själv därför har ketchup med saken att göra.:hello:

Jag kör med ketchup i stället för tomatpure har inget med gammalt att göra ,synd att du missuppfattat :haha:

Samma betyder -_förstår jag inte riktig  :boom:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sam sip sam:

Krossade tomater är gamla helt riktigt  gäller även pure och ketchup,vad det nu hade med saken att göra :wow:

Så du äter gamla tomater då? eller gammal ketchup?

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Stoneys:

Så du äter gamla tomater då?

Skulle tro att han använder färska......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...