Jump to content
IGNORERAD

Tips om att laga Svensk mat i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

Tänkte man skulle kunna starta en tråd om att laga Svensk mat (Husmanskost främst) med tips om alternativa råvaror om originalet är svårt/omöjligt att få tag på i Thailand.

Ok jag har 2 funderingar

1. Hur laga Ärtsoppa utan "Svenska" Gula ärrtor? Funderat på Kikärtor men....

2. Spenatsoppa? Fins Spenat att köpa här i Thailand eller har nån tips om alternativ Grönsak

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 207
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    24

  • Tommy

    23

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag TROR att ärtor finns på TOPS och Villa Market. Spenat finns överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev rolba:

Finns det nåt substitut till falukorv?

 

Lenkkimakkara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
39 minuter sedan, skrev rolba:

Finns det nåt substitut till falukorv?

I hua hin finns en som tillverkar 

Link to comment
Dela på andra sajter

Koka kräftor i Thailand...

Gör som i Sverige men ta sötvattens räkor, använd ditt favorit recept!

Dillkronor används inte så mycket där nere, men de finns.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Gusse:

Falukorv finns på Lotus och heter fleichwurst och smakar som falukorv.

Då kan jag åtminstone göra korv stroganof till dottern.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så gillar jag fläsk i alla former, här är ett recept på att rimma fläsksidor så man kan äta stekt fläsk t.ex med löksås.

Rimlag:
2,5 liter vatten
125 g nitritsalt (eller vanligt salt + 2 g salpeter)
50 g socker
Skär bort den yttersta sega svålen på köttet.
Blanda samman ingredienserna till rimlagen. Lägg fläsksidan i en trång form, slå på lagen och se till att det täcker. Eller rimma i en stor kraftig zip-påse.
Låt rimma i kyl tre dagar.Torka av väl och stek skivorna eller att du bakar av fläsksidan i ugn........
 
(Skiippar man nitritsaltet så blir köttet gråare och det tappar den konserverande effekten för längre förvaring. Utan nitritsaltet så bör man skiva och steka hela sidan och frysa in skivorna som inte går åt eller att man portionerar och fryser in den bakade fläsksidan)

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev hasseryd:

Tänkte man skulle kunna starta en tråd om att laga Svensk mat (Husmanskost främst) med tips om alternativa råvaror om originalet är svårt/omöjligt att få tag på i Thailand.

Ok jag har 2 funderingar

1. Hur laga Ärtsoppa utan "Svenska" Gula ärrtor? Funderat på Kikärtor men....

2. Spenatsoppa? Fins Spenat att köpa här i Thailand eller har nån tips om alternativ Grönsak

Här har du en go tråd om Svensk mat i Thailand:

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/26979-svensk-husmanskost-i-sverige-o-Thailand/?page=1

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-10 at 08:43, skrev Gusse:

Falukorv finns på Lotus och heter fleichwurst och smakar som falukorv.

Den ska jag testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9 juni 2016 at 01:53, skrev hasseryd:

 

1. Hur laga Ärtsoppa utan "Svenska" Gula ärrtor? Funderat på Kikärtor men....

 

 

 

1. Du kan pröva med split yellow peas, fanns åtminstone förr på t.ex. Foodland samt hos väl sorterade försäljare av indiska matvaror. Samma ärta som hos oss men ärtorna är i halvor och saknar "skinn" så konsistensen blir lite annorlunda men smaken är den samma.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Dyr är den 

Värd sin vikt i guld när man är sugen på ungsgratinerad Falukorv med hemmastampat mos!

Link to comment
Dela på andra sajter

Integration är ju ett ledord i älgtråden. Tydligen gäller det bara åt ett håll. Ta seden dit ni kommer och ät eran som tam :)

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Trident:

Integration är ju ett ledord i älgtråden. Tydligen gäller det bara åt ett håll. Ta seden dit ni kommer och ät eran som tam :)

Självklart, den svenska maten är bara för att flickvännerna ska vänja sig inför sverigebesök. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

I helskotta att jag integreras, hon får käka sin khao så käkar jag min man farang. Efter nån månad där så hatar jag ris. Käkar hellre pissråtta, ehh risråtta än bara ris och somtam dagarna i ända.

 

Men det mesta går att laga och finna i pattis, det enda jag saknar är en ugn. Men jag tänker inte köpa en heller för tjejen vet nog inte ens hur den fungerar så den blir stående när jag inte är där.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Gula ärtor finns på BigC. Sedan köpte jag ett smalt plaströr på järnaffären. Mycket effektivt ärtrör för att skrämma bort duvor på vårt hustak. Miljövänligt också och så kunde jag lära barnen i familjen lite bus. Nu har fåglarna flyttat till nästa kvarter. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-13 at 14:45, skrev Sam sip sam:

Dyr är den 

Allt som man gillar i Thailand är dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

I helskotta att jag integreras, hon får käka sin khao så käkar jag min man farang. Efter nån månad där så hatar jag ris. Käkar hellre pissråtta, ehh risråtta än bara ris och somtam dagarna i ända.

 

Men det mesta går att laga och finna i pattis, det enda jag saknar är en ugn. Men jag tänker inte köpa en heller för tjejen vet nog inte ens hur den fungerar så den blir stående när jag inte är där.

Ja herregud, en ugn kostar ju 1500B/300sek så det är inte att tänka på.........

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokta ägg har ju varit uppe i några trådar som slutat med nästan katastrof.

 

Här kommer ett enkelt tips på genvägen till det ultimata kokta ägget.

 

 

 

Inga mer spruckna skal vid kokning........ :) genialt enkelt som jag missat helt.

Koka i en plastpåse.

 

 

 

 

IMG_1932.jpg

 

 

Dock så ger det inte garanti på missfärgning vid för lång koktid

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Ja herregud, en ugn kostar ju 1500B/300sek så det är inte att tänka på.........

 

 

Ja herregud, jag frågade henne vad hon ville ha. Jag kan väl fan inte fylla hennes lägenhet med saker som jag vill ha men hon inte vill ha där.

 

Men du är väl en sån som inte ens lyssnar på andra, vill du ha en jacuzzi i dasset för att bada en gång i så köper du en och installerar den oavsett om lägenhetsinnehavaren vill ha den där eller inte. Hon ville inte ha en ugn. Skall det vara så svårt att fatta. ???

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Ja herregud, en ugn kostar ju 1500B/300sek så det är inte att tänka på.........

 

 

 

 

Stekare där. Min Kashiwa ugn kostade inte mer än 800B, rena fyndet om du frågar mig. Används ofta som förvaringsplats till klibbris som kärringen köper, vilket får till följd att ugnen efter ett tag är full med såna där miniatyrmyror.  :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...