Jump to content
IGNORERAD

Tips om att laga Svensk mat i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

Tillbaks till stroganoff, pressar alltid i citronjuice i min!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 207
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    24

  • Tommy

    23

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är väl inget konstigt i att man gillar maten från sitt ursprungsland. Det suget kommer förr eller senare oberoende varifrån man kommer. Tycker inte det är nåt man skall anpassa. Varje person har väl rätt att äta vad man vill ha om man så enbart gillar gourmetsniglar.[emoji849]

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång blandade jag en påse tacokryddmix i köttfärs som jag gjorde köttbullar av. Blev så gott att jag käkade upp allt innan frun hann hugga in på't.

Nu har jag nästan dagligen käkat thaimat i 16 år och känner att man vill ha lite annat så nu är jag inne i en indisk matperiod.

Så jädrans gott med alla smaker i grytorna inte bara stark chili som mycket av thaikäket består av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej skrivit på min tråd på länge, men man ser vilka gubbar som vet allt och skiter i hur andra människor ser på saker tråkigt det blir så med bra Forum.......

Skickat från min N5206 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev maitan2:

Har ej skrivit på min tråd på länge, men man ser vilka gubbar som vet allt och skiter i hur andra människor ser på saker tråkigt det blir så med bra Forum.......

Skickat från min N5206 via Tapatalk

 

Nu förstår jag inte hur du tänker, detta är ju en bra tråd.....förutom kanske lite tjafs med ketchup vs tomat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/17/2016 at 22:29, skrev Benriach:

Finns det svenskt kaffe på resmålet?

 

Eller norskt...

 

Nä, hoppas du köpte en ombokningsbar biljett. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev frogfish:

Håller med om mycket som du skriver här, alltid intressant att läsa om andras eskapader. Men i detta fallet tror jag det finns en liten skillnad när man pratar om att ta seden dit man kommer. Jag skulle tro att dessa faranger som håller till i Isan och lever till stor del västerländskt (så gott det går) inte stör nån annan med sin livsstil. De försöker inte tvinga på några thaiare hur de ska leva och de är ingen större börda för Thailand (snarare tvärtom) då de oftast försörjer sig själva (och kanske halva byn) med pengar utifrån.

 

Förutom det har du väl rätt i din spaning att flera borde anstränga sig lite med språk etc, men så länge man inte "stör" nån annan tycker jag dock att folk ska få leva på det sätt de själva tycker passar.

 

Med det sagt, fortsätt rapportera från ditt, väl anpassade, liv i Isan:look_down:

Hej

 

Att inte många utlänningar ligger samhället till last när dom vistas i Thailand periodvis eller heltid håller jag naturligtvis med om, likaså att det är en viss skillnad på andra sätt också.

 

Men rent generellt finns det ju vissa likheter också och ändå är det ändå inte självklart att vi ställer samma krav på oss själva som vi gör på andra.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Bortsett från det fetmarkerade, så håller jag med dig.

Hej

Jag förstår dig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Så när ni lämnar Thailand för Sverige finns det inga kryddor eller grönsaker i ert bagage, tror jag inte en sekund på, för din fru äter väl bara inte svensk husmanskost.

Hej

Du har helt rätt i detta, frugan utnyttjar sina kg till både sig själv och sina vänner.

Men frugan har även lärt sig att äta sill med gräddfil, mögelostar, lingonsylt, senap, potatis, bröd och annat som hon inte åt alls tidigare, så en viss anpassning har ägt rum.

Det jag menar är väl ungefär att man borde lära sig att äta det som finns där man vistas och klara sig på detta till allra största delen, men självklart ska man kunna äta annat också ibland, men en del utlänningar verkar inte ens försöka lära sig att äta den lokala maten.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Du har helt rätt i detta, frugan utnyttjar sina kg till både sig själv och sina vänner.

Men frugan har även lärt sig att äta sill med gräddfil, mögelostar, lingonsylt, senap, potatis, bröd och annat som hon inte åt alls tidigare, så en viss anpassning har ägt rum.

Det jag menar är väl ungefär att man borde lära sig att äta det som finns där man vistas och klara sig på detta till allra största delen, men självklart ska man kunna äta annat också ibland, men en del utlänningar verkar inte ens försöka lära sig att äta den lokala maten.

Mvh isan lover

Jag har bott här i snart 10 år! Klart jag äter den Thailändska maten. Men inte para och okokt fläskkött. Inte heller larver och andra kryp.

Får jag inte kokta pärer,gräddsås,stek,ärtsoppa,fläsk med löksås,nybakat bröd m.m m.m Listan kan göras lång. Så skulle jag nog ha tvingat frugan att bo i Svedala med mig!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-19 at 18:17, skrev thomas001:

Jag har bott här i snart 10 år! Klart jag äter den Thailändska maten. Men inte para och okokt fläskkött. Inte heller larver och andra kryp.

Får jag inte kokta pärer,gräddsås,stek,ärtsoppa,fläsk med löksås,nybakat bröd m.m m.m Listan kan göras lång. Så skulle jag nog ha tvingat frugan att bo i Svedala med mig!!!!!

 

Håller med dig Thomas, äter givetvis också den försvenskade thai/isaanmaten men uppskattar mer och mer den svenska husmanskosten och den västerländska maten som jag tycker är mycket mer variationsrik än den thailändska efter att ha varit här i obygden i snart 2 år på raken.

 

Sedan förstår jag inte varför faranger stoppar i sig massa insekter, larver och andra lustiga saker bara för att de kommer till Thailand och andra asiatiska länder, inte fan äter de nyckelpigor, guldbaggar, gråsuggor, barkborrar, mm i Sverige, det gör väl inte thailändare heller för den delen men varför kanske IL kan svara på. Hade thailändare bara haft råd att gå till handelsboden för 100 år och köpt sig en fläskfilé eller en karrékotlett så hade de nog gjort det i stället för att tugga i sig en orm eller råtta.

 

Och det här med att plocka till sig mat med fingrarna från skålar med mat och stoppa i munnen fy fan va äckligt, tänk er ett svenskt julbord där alla fyller sina tallrikar med händerna och sedan sätter sig till bords och stoppar i sig maten med fingrarna, urk och blä.

 

En granne till oss har en dotter som ständigt blev magsjuk förut, jag sa till frugan (ja hon lyssnade på mig för en gångs skull) att säg till dem att lada mat endast till henne så att hon slipper att äta maten där hela familjen och några till pillar med fingrarna, så gjorde de och vips blev hon inte magsjuk mer.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
39 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Håller med dig Thomas, äter givetvis också den försvenskade thai/isaanmaten men uppskattar mer och mer den svenska husmanskosten och den västerländska maten som jag tycker är mycket mer variationsrik ände den thailändska efter att ha varit här i obygden i snart 2 år på raken.

 

Sedan först[rööö

Klockrent!

 

Thaikäket går ju an, men jag saknar potatis (vilket jag inte skulle trott att jag skulle göra) efter ett tag. Sen lite saltare kött till det. Men det kan vara lite pyssligt att få till allt, du Stefan verkar ju lyckas. Men det ligger nog lite pyssel bakom åxå. Ärtsoppan gick tex åt fanders sist jag provade.

 

Fast jag är ju uppfödd på mycket köttsoppa så det ligger nog lite förklaringar i det åxå. Sen lite lyx med torrköttssoppa eller hemgjord blodkorv/palt/plättar efter slakten. Blodrätterna blev ju bättre dagen efter när man stekte upp dom men det var inte smalmat direkt. Morsan kunde inte fixa till fiskpinnar (köpes) lika bra som skolans och jag verkar ha ärvt den genen. :( Men resten av rätterna (tja, kokt abbis är jag inte förtjust i, varken hennes eller nån annans - känns som lim på nåt vis) klarades av med bravur.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Klockrent!

 

Thaikäket går ju an, men jag saknar potatis (vilket jag inte skulle trott att jag skulle göra) efter ett tag. Sen lite saltare kött till det. Men det kan vara lite pyssligt att få till allt, du Stefan verkar ju lyckas. Men det ligger nog lite pyssel bakom åxå. Ärtsoppan gick tex åt fanders sist jag provade.

 

Fast jag är ju uppfödd på mycket köttsoppa så det ligger nog lite förklaringar i det åxå. Sen lite lyx med torrköttssoppa eller hemgjord blodkorv/palt/plättar efter slakten. Blodrätterna blev ju bättre dagen efter när man stekte upp dom men det var inte smalmat direkt. Morsan kunde inte fixa till fiskpinnar (köpes) lika bra som skolans och jag verkar ha ärvt den genen. :( Men resten av rätterna (tja, kokt abbis är jag inte förtjust i, varken hennes eller nån annans - känns som lim på nåt vis) klarades av med bravur.

 

Med klimp väl?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev stefan5300:

 

Med klimp väl?

Faktiskt inte, tror det är lite längre söderöver (inte vidare långt dock) som det förekommer. Har ätit det nångång i norrbotten men inte ofta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Håller med dig Thomas, äter givetvis också den försvenskade thai/isaanmaten men uppskattar mer och mer den svenska husmanskosten och den västerländska maten som jag tycker är mycket mer variationsrik än den thailändska efter att ha varit här i obygden i snart 2 år på raken.

 

Sedan förstår jag inte varför faranger stoppar i sig massa insekter, larver och andra lustiga saker bara för att de kommer till Thailand och andra asiatiska länder, inte fan äter de nyckelpigor, guldbaggar, gråsuggor, barkborrar, mm i Sverige, det gör väl inte thailändare heller för den delen men varför kanske IL kan svara på. Hade thailändare bara haft råd att gå till handelsboden för 100 år och köpt sig en fläskfilé eller en karrékotlett så hade de nog gjort det i stället för att tugga i sig en orm eller råtta.

 

Och det här med att plocka till sig mat med fingrarna från skålar med mat och stoppa i munnen fy fan va äckligt, tänk er ett svenskt julbord där alla fyller sina tallrikar med händerna och sedan sätter sig till bords och stoppar i sig maten med fingrarna, urk och blä.

 

En granne till oss har en dotter som ständigt blev magsjuk förut, jag sa till frugan (ja hon lyssnade på mig för en gångs skull) att säg till dem att lada mat endast till henne så att hon slipper att äta maten där hela familjen och några till pillar med fingrarna, så gjorde de och vips blev hon inte magsjuk mer.

Hej

 

Tillhör också dom som inte gillar insekter, men det sitter väl mer i huvudet än i själva smaken, orm och råtta är däremot väldigt gott.

 

Att äta med fingrarna har aldrig gett mig magsjuka under alla år, det görs ju på ett snyggt och speciellt sätt, alla tvättar ju sig före maten och plockar med fingertopparna eller t.ex ett salladsblad, alternativt doppar lite klibbats i maten.

 

Dom enda gångerna det brukar bli lite rörigt är när någon falang är med som inte vet hur man ska göra, struntar i att tvätta sig, kliar sig på foten och sen grisar i maten med samma hand, då ser man att Thailändarna undviker den sidan av tallriken och reagerar negativt.

 

Själv har jag varit riktigt magsjuk en gång i Thailand under alla år och det var i Udon Thani, då krävdes läkarbesök och en spruta i skinkan.

 

Den största risken att bli magsjuk i Thailand är nog om man äter dålig seafood, ej genomstekt kyckling och falangmat som värms upp flera gånger och förvaras felaktigt i värmen.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det som man kunde sakna i Thailand ibland förr var ju vin och ost, men denna saknad kom för min del först på lite äldre dagar.

Som ung saknade jag i princip ingenting, man bara njöt av att vara i nuet, allt nytt och ovanligt var bara en utmaning och extra krydda på tillvaron

Numera finns ju i princip all tänkbar mat att få tag på i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

 

Att äta med fingrarna har aldrig gett mig magsjuka under alla år, det görs ju på ett snyggt och speciellt sätt, alla tvättar ju sig före maten och plockar med fingertopparna eller t.ex ett salladsblad, alternativt doppar lite klibbats i maten.

 

 

 

.......till skillnad mot indierna som tar hela nävar med mat och trycker in i ansiktet, ungefär som om det skulle vara den första maten på flera dagar de har sett. Ser ganska grisigt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Tillhör också dom som inte gillar insekter, men det sitter väl mer i huvudet än i själva smaken, orm och råtta är däremot väldigt gott.

 

Att äta med fingrarna har aldrig gett mig magsjuka under alla år, det görs ju på ett snyggt och speciellt sätt, alla tvättar ju sig före maten och plockar med fingertopparna eller t.ex ett salladsblad, alternativt doppar lite klibbats i maten.

 

Dom enda gångerna det brukar bli lite rörigt är när någon falang är med som inte vet hur man ska göra, struntar i att tvätta sig, kliar sig på foten och sen grisar i maten med samma hand, då ser man att Thailändarna undviker den sidan av tallriken och reagerar negativt.

 

Själv har jag varit riktigt magsjuk en gång i Thailand under alla år och det var i Udon Thani, då krävdes läkarbesök och en spruta i skinkan.

 

Den största risken att bli magsjuk i Thailand är nog om man äter dålig seafood, ej genomstekt kyckling och falangmat som värms upp flera gånger och förvaras felaktigt i värmen.

 

Mvh isan lover

 

Har sett folk komma direkt från gatan och börjar att plocka till sig mat från matskålarna utan att tvätta händerna, vad händerna varit innan vågar man ju inte bara tänka på och det har inte varit några faranger som satt sig till bords.

 

Hålla på att pilla med fingrarna i matskålar när det finns bestick hör inte till mänskligheten.

 

Vet inte hur många gånger jag tackat nej vänligt men bestämt här i byn när jag blivit inbjuden till de där snuskiga "matborden".

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Gå in på vilken Tesco ,Big c och se hur Thailändarna gör vid kyckling och köttdiskarna, jo dom står och vrider och vänder på varenda kyckling och fläskbit med fingrarna

Svin är vad dom är det ligger plasthandskar mitt framför dom för helvete..

Link to comment
Dela på andra sajter

Korvbehovet för en (o)överskådlig framtid inhandlat av fru Oscar på Foodland idag.

 

 

DSCN3959.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Oscar:

Korvbehovet för en (o)överskådlig framtid inhandlat av fru Oscar på Foodland idag.

 

 

DSCN3959.JPG

Korv är gott!

Men Isterband... tvi vale...

En gammal vän som jobbat på charkuteri sa i förtroende till mej "Ät aldrig Isterband, där finns det bara skräp" Det var förresten Lasse på "Thai-scan" och han åt nästan bara svensk husmanskost under sina 20? år som boende i Thailand...

 

De som inte förstår Farranger som äter insekter, Plara och andra konstigheter, kan väl ta en titt på Fransmännen "Grodätarna", de käkar förutom grodor även gräshoppor, ostron och sniglar, fy faan!

Å Norrlänningar som, frivilligt stoppar i sej jäst sur fisk, usch!!!

Turkarna skrattar sej medvetslösa över att nån köper dy-kreatur av dem, tonvis av sötvattenskräftor exporteras därifrån till ett litet land i Norra Europa...

Musslor skall vi inte prata om, att käka levande reningsverk går förstås fetbort?

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Korv är gott!

Men Isterband... tvi vale...

En gammal vän som jobbat på charkuteri sa i förtroende till mej "Ät aldrig Isterband, där finns det bara skräp" Det var förresten Lasse på "Thai-scan" och han åt nästan bara svensk husmanskost under sina 20? år som boende i Thailand...

 

De som inte förstår Farranger som äter insekter, Plara och andra konstigheter, kan väl ta en titt på Fransmännen "Grodätarna", de käkar förutom grodor även gräshoppor, ostron och sniglar, fy faan!

Å Norrlänningar som, frivilligt stoppar i sej jäst sur fisk, usch!!!

Turkarna skrattar sej medvetslösa över att nån köper dy-kreatur av dem, tonvis av sötvattenskräftor exporteras därifrån till ett litet land i Norra Europa...

Musslor skall vi inte prata om, att käka levande reningsverk går förstås fetbort?

 

 

MVH Tommy

Törs man gissa att du gillar fiskpinnar 5555555

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
38 minuter sedan, skrev Tommy:

Korv är gott!

Men Isterband... tvi vale...

En gammal vän som jobbat på charkuteri sa i förtroende till mej "Ät aldrig Isterband, där finns det bara skräp" Det var förresten Lasse på "Thai-scan" och han åt nästan bara svensk husmanskost under sina 20? år som boende i Thailand...

 

De som inte förstår Farranger som äter insekter, Plara och andra konstigheter, kan väl ta en titt på Fransmännen "Grodätarna", de käkar förutom grodor även gräshoppor, ostron och sniglar, fy faan!

Å Norrlänningar som, frivilligt stoppar i sej jäst sur fisk, usch!!!

Turkarna skrattar sej medvetslösa över att nån köper dy-kreatur av dem, tonvis av sötvattenskräftor exporteras därifrån till ett litet land i Norra Europa...

Musslor skall vi inte prata om, att käka levande reningsverk går förstås fetbort?

 

 

MVH Tommy

Ang  isterband behöver det inte vara så vet om ett litet charkuteri med bästa råvaror och inget fusk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sam sip sam:

Ang  isterband behöver det inte vara så vet om ett litet charkuteri med bästa råvaror och inget fusk

 

Är det Rosas Handel i Löttorp, där finns det mycket godsaker.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
4 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Ang  isterband behöver det inte vara så vet om ett litet charkuteri med bästa råvaror och inget fusk

Isterband är fan det bästa som finns efter nyrökta Gotländska flundror

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...