Jump to content
IGNORERAD

Tips om att laga Svensk mat i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Stoneys:

Så du äter gamla tomater då?

 

Ja, men hen förstår inte varför när det finns färska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 207
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    24

  • Tommy

    23

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Skulle tro att han använder färska......

Har aldrig sett färsk Heinz tomat ketchup.;)

Bara färsk banan ketchup i flappe land;)

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stoneys:

Har aldrig sett färsk Heinz tomat ketchup.;)

 

Då rekommenderar jag dig att titta på bästföredatum på den ketchup, eller tomatpuré för den del, du har i skafferiet ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Då rekommenderar jag dig att titta på bästföredatum på den ketchup, eller tomatpuré för den del, du har i skafferiet ;)

Hjälper inte, detta är min ketchup i min kyl.konserverad tillverkad X-antaldagar sen = inte färsk.:doubt:;)

 

Färsk =alldeles ny, ny, fräsch, frisk, nyligen gjord; aktuell, nyutkommen; oerfaren, omogen, grön, ung, späd; nybakad, nyplockad, nyfångad, osaltad, orökt :big_smile:;)

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Stoneys:

Hjälper inte, detta är min ketchup i min kyl.konserverad tillverkad X-antaldagar sen = inte färsk.:doubt:;)

 

Färsk =alldeles ny, ny, fräsch, frisk, nyligen gjord; aktuell, nyutkommen; oerfaren, omogen, grön, ung, späd; nybakad, nyplockad, nyfångad, osaltad, orökt :big_smile:;)

Hoppas den inte är gammal heller...... ;)

Färsk är motsatsen till gammal i dessa sammanhang ;)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hoppas den inte är gammal heller...... ;)

Färsk är motsatsen till gammal i dessa sammanhang ;)

Jobbets kyl.Heinz 2 Felix 2

20160618_212854.jpg

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-10 at 07:43, skrev Nemo:

 

Lenkkimakkara!

Ha ha ha!!!! Voi vittu!!! 5 5 5.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att SSS. menade att varför använda gamla konserverade Krossade Tomater, då det smakar bättre att själv krossa färska. Ska det behöva vara så jävla svårt, fast iofs. vill man se fel så är det ju bevisligen lätt...

 

Som Fan läser Bibeln..Osv.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
17 minuter sedan, skrev Odin:

Tror att SSS. menade att varför använda gamla konserverade Krossade Tomater, då det smakar bättre att själv krossa färska. Ska det behöva vara så jävla svårt, fast iofs. vill man se fel så är det ju bevisligen lätt...

 

Som Fan läser Bibeln..Osv.

Precis så är det .dom efterblivna är ju som dom är:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Odin:

Tror att SSS. menade att varför använda gamla konserverade Krossade Tomater, då det smakar bättre att själv krossa färska. Ska det behöva vara så jävla svårt, fast iofs. vill man se fel så är det ju bevisligen lätt...

 

Som Fan läser Bibeln..Osv.

SSS skriver att han kör med ketchup,det tolkar " jag " som att han använder det, ska det vara så jävla svårt att tolka det?

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Krossade tomater (mutti är helt OK) letade jag efter i Thailand, hittade inga men sen dyker tjejen upp med en burk som gubben ur lådan. Fan vet var hon hittade dom, men jag fick en chili i alla fall. Dock en liten portion för jag blir så rund och go annars. Sen har dottern tydligen tagit hand om resten jag köpt in så jag får börja om från början igen. Funderar på att ta med surströmming, för den lär jag få behålla för mig själv. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst och ansjovis så är falukorv det jag saknar mest, finns inga riktigt bra substitut för det.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hursomhelst och ansjovis så är falukorv det jag saknar mest, finns inga riktigt bra substitut för det.

 

Jag kommer nog att ta med en ring falukorv ner. Men det fanns ju en bra boda i naklua som sålde det mesta i charkvaror enligt fritte. Tror det var fritte kan varit sam sip sam åxå... Nån med näsa för mat var det i alla fall.

Däremot ansjovis... varför? Det enda jag har den firren till är jansson, och jag får klara mig utan det ett tag. Fungerar på äggmackor åxå, men jag gillar sill mer.

 

Lingonsylt däremot skall jag ta med, men jag får packa den nogsamt om den skall överleva färden.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jag kommer nog att ta med en ring falukorv ner. Men det fanns ju en bra boda i naklua som sålde det mesta i charkvaror enligt fritte. Tror det var fritte kan varit sam sip sam åxå... Nån med näsa för mat var det i alla fall.

Däremot ansjovis... varför? Det enda jag har den firren till är jansson, och jag får klara mig utan det ett tag. Fungerar på äggmackor åxå, men jag gillar sill mer.

Ok, det är nog de tyska substitut de säljer, smakar väl bra, men inte som falukorv.

Helt rätt som du säger, ansjovis till äggmackor och Jansson, och för all del sill saknas också, men sen är det faktiskt inget mer jag saknar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
22 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Krossade tomater (mutti är helt OK) letade jag efter i Thailand, hittade inga men sen dyker tjejen upp med en burk som gubben ur lådan. Fan vet var hon hittade dom, men jag fick en chili i alla fall. Dock en liten portion för jag blir så rund och go annars. Sen har dottern tydligen tagit hand om resten jag köpt in så jag får börja om från början igen. Funderar på att ta med surströmming, för den lär jag få behålla för mig själv. ;)

Krossade tomater är en onödig produkt,dela färska tomater, i grytan med dom, så är dom snart krossade när dom fått kokat en liten stund

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Sam sip sam:

Jag bryner korven innan ,blir mera smak då tycker jag ,känns som att äta rå falukorv annars 

Det där med krossade tomater förstår jag inte riktigt ,när det finns färska ,varför äta gamla ?

Samma ang tomatpure aldrig använt kör med ketchup 

Bryner korven, vilken strålande idé.. Läs punkten 3 i mitt recept, som jag tror skall ge en hyfsad korv stroganoff...

Krossade tomater spar tid, håller sej hur länge som helst, bra som faan!

Ketchup är oftast gjord på tomatpure, med tillsatt vatten, vinäger salt och socker, lite dålig stil att laga mat med ketchup som ingrediens, lie som att inte kunna krydda själv...

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy
2 blev 3

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Bryner korven, vilken strålande idé.. Läs punkten 2 i receptet...

Krossade tomater spar tid, håller sej hur länge som helst, bra som faan!

Ketchup är oftast gjord på tomatpure, med tillsatt vatten, vinäger salt och socker, lite dålig stil att laga mat med ketchup som ingrediens, lie som att inte kunna krydda själv...

 

MVH Tommy

 

Håller faktiskt med om att det är B att ha ketchup som en intrigens.....helt onödigt att tillsätta något med socker i bla. 

Men det är praktiskt om man har bråttom, likaså med krossade tomater är praktiskt.... men kanske godare med färska tomater, jag gör ofta det i Thailand, då jag har närmare till färska tomater än krossade. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hursomhelst och ansjovis så är falukorv det jag saknar mest, finns inga riktigt bra substitut för det.

 

 

Jasså, Makrill är ett ypperligt substitut till att göra egen "ansjovis". Googla på Göra egen ansjovis

001.JPG.ef879b4652b64de12cb512a42307b664.JPG.e2b56899bbe649607d3c5ae94355ed6b.JPG

002.JPG.0fdc68be4c0630fe50665324ae05bd3d.JPG.5256ce92db6ba0b5bd2a9e0cc61f0c53.JPG004.JPG.ddf867de605967747f8ca35e7c634600.JPG.1d358e8b69bbfc7a0ae4684d7d579c33.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 14 juni 2016 at 23:01, skrev Trident:

Integration är ju ett ledord i älgtråden. Tydligen gäller det bara åt ett håll. Ta seden dit ni kommer och ät eran som tam :)

Hej

 

Håller faktisk med om detta, själv förvånas jag ofta över hur lite utlänningar (inte bara Svenskar) verkar vilja anpassa sig till den plats, kultur och miljö dom vistas i och detta gäller inte bara maten utan även språk, seder och bruk.

 

Dom första 20-25 årens resor till Thailand tillbringade jag ju i princip nästan helt utan kontakt med andra utlänningar och umgicks bara med Thailändare dygnet runt 3-6 månader om året, detta innebar självklart vissa problem i början och jag hade inte lätt för allt, men samtidigt gav det mig en drivkraft att lära och anpassa mig mycket, som ung gick detta förmodligen betydligt lättare än det skulle ha gjort om jag hade varit 60 år istället för 25 år.

 

Dom enda utlänningar man träffade på landet under dessa tidiga år var antingen kringresande mormoner eller någon s.k "Guldfisk" som någon brud hade plockat upp i Pattaya, Bangkok eller Phuket, dessa togs ibland till byn och visades runt lite, träffade familjen, inte allt för sällan för att plockas på,pengar, falangen trodde då att han var ensam om tjejen som kanske hade ytterligare 5-10 finansiärer i olika länder, ibland t.o.m en Thailändsk man som presenterades som en broder, då var jag ombedd att tiga eller att undvika att träffa denne.

 

Vändpunkten för mig kom när frugan lärde känna Magrood och blev aktiv på ett forum, frugan uppmanade mig då att skriva lite på dåvarande Thaitjejer, detta gjorde jag lite trevande, men utbytet med andra gav mig något och ledde till att jag var med på den första annandagsträffen som kom att hållas i Nong Khai (numera i Udon Thani).

 

Där träffade jag andra Svenskar som också hade intresse av landet och gillade Isaan av olika anledningar och det har blivit en hel del kontakter efter detta med olika medlemmar, numera är jag även med i en grupp med utlänningar ifrån hela världen, vi träffas i Phonphisai för julfest, dart tävlingar och en årlig fisketävling och spontana besök hos varandra.

 

Men det är ganska ovanligt både bland Svensksr och andra Nationaliteter att någon större anpassning till Thsiland och det Thailändska har skett bland dessa, några har lärt sig Thailändska men nästan ingen pratar Lao, dom flesta lever ganska eller helt västerländskt, både när det gäller boende, mat och vanor, har dåligt med Thailändska vänner och umgås bara på riktigt med andra utlänningar.

 

Själv känner jag mig lite malplacerad och unik i deras sällskap när jag föredrar att bo i en liten by, kroppsarbeta, leva som en vanlig bybo, prata med folk på deras språk, äta med händerna och inte sakna något ens ute i byn, många av dom man träffar tror först att man inte har råd att bo i stan eller på stranden, när det faktiskt efter ett tag går upp för dom att möjligheten till detta finns men att jag ändå föredrar farmen, det dagliga arbetet och maten i byn framför "lyxen" i stan blir dom nästan chockade.

 

Alla är väl olika och jag är väl mer olik än många andra, men det finns fler utlänningar som lever på ungefär samma sätt, men vi är en relativt liten grupp sett till antalet utlänningar i Thailand och säven sett till Isaan.

 

Det finns väl inget rätt eller fel här, men många verkar ställa stora krav på anpassning och att ta seden dit dom kommer när det gäller utlänningar som kommer till Sverige, men det verkar inte vara så intressant att anpassa sig och ta seden dit dom kommer självs, många verkar tvärtom vilja försvenska Thailand.

 

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Det finns väl inget rätt eller fel här, men många verkar ställa stora krav på anpassning och att ta seden dit dom kommer när det gäller utlänningar som kommer till Sverige, men det verkar inte vara så intressant att anpassa sig och ta seden dit dom kommer självs, många verkar tvärtom vilja försvenska Thailand.

Håller med om mycket som du skriver här, alltid intressant att läsa om andras eskapader. Men i detta fallet tror jag det finns en liten skillnad när man pratar om att ta seden dit man kommer. Jag skulle tro att dessa faranger som håller till i Isan och lever till stor del västerländskt (så gott det går) inte stör nån annan med sin livsstil. De försöker inte tvinga på några thaiare hur de ska leva och de är ingen större börda för Thailand (snarare tvärtom) då de oftast försörjer sig själva (och kanske halva byn) med pengar utifrån.

 

Förutom det har du väl rätt i din spaning att flera borde anstränga sig lite med språk etc, men så länge man inte "stör" nån annan tycker jag dock att folk ska få leva på det sätt de själva tycker passar.

 

Med det sagt, fortsätt rapportera från ditt, väl anpassade, liv i Isan:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Håller faktisk med om detta, själv förvånas jag ofta över hur lite utlänningar (inte bara Svenskar) verkar vilja anpassa sig till den plats, kultur och miljö dom vistas i och detta gäller inte bara maten utan även språk, seder och bruk.

 

Dom första 20-25 årens resor till Thailand tillbringade jag ju i princip nästan helt utan kontakt med andra utlänningar och umgicks bara med Thailändare dygnet runt 3-6 månader om året, detta innebar självklart vissa problem i början och jag hade inte lätt för allt, men samtidigt gav det mig en drivkraft att lära och anpassa mig mycket, som ung gick detta förmodligen betydligt lättare än det skulle ha gjort om jag hade varit 60 år istället för 25 år.

 

Dom enda utlänningar man träffade på landet under dessa tidiga år var antingen kringresande mormoner eller någon s.k "Guldfisk" som någon brud hade plockat upp i Pattaya, Bangkok eller Phuket, dessa togs ibland till byn och visades runt lite, träffade familjen, inte allt för sällan för att plockas på,pengar, falangen trodde då att han var ensam om tjejen som kanske hade ytterligare 5-10 finansiärer i olika länder, ibland t.o.m en Thailändsk man som presenterades som en broder, då var jag ombedd att tiga eller att undvika att träffa denne.

 

Vändpunkten för mig kom när frugan lärde känna Magrood och blev aktiv på ett forum, frugan uppmanade mig då att skriva lite på dåvarande Thaitjejer, detta gjorde jag lite trevande, men utbytet med andra gav mig något och ledde till att jag var med på den första annandagsträffen som kom att hållas i Nong Khai (numera i Udon Thani).

 

Där träffade jag andra Svenskar som också hade intresse av landet och gillade Isaan av olika anledningar och det har blivit en hel del kontakter efter detta med olika medlemmar, numera är jag även med i en grupp med utlänningar ifrån hela världen, vi träffas i Phonphisai för julfest, dart tävlingar och en årlig fisketävling och spontana besök hos varandra.

 

Men det är ganska ovanligt både bland Svensksr och andra Nationaliteter att någon större anpassning till Thsiland och det Thailändska har skett bland dessa, några har lärt sig Thailändska men nästan ingen pratar Lao, dom flesta lever ganska eller helt västerländskt, både när det gäller boende, mat och vanor, har dåligt med Thailändska vänner och umgås bara på riktigt med andra utlänningar.

 

Själv känner jag mig lite malplacerad och unik i deras sällskap när jag föredrar att bo i en liten by, kroppsarbeta, leva som en vanlig bybo, prata med folk på deras språk, äta med händerna och inte sakna något ens ute i byn, många av dom man träffar tror först att man inte har råd att bo i stan eller på stranden, när det faktiskt efter ett tag går upp för dom att möjligheten till detta finns men att jag ändå föredrar farmen, det dagliga arbetet och maten i byn framför "lyxen" i stan blir dom nästan chockade.

 

Alla är väl olika och jag är väl mer olik än många andra, men det finns fler utlänningar som lever på ungefär samma sätt, men vi är en relativt liten grupp sett till antalet utlänningar i Thailand och säven sett till Isaan.

 

Det finns väl inget rätt eller fel här, men många verkar ställa stora krav på anpassning och att ta seden dit dom kommer när det gäller utlänningar som kommer till Sverige, men det verkar inte vara så intressant att anpassa sig och ta seden dit dom kommer självs, många verkar tvärtom vilja försvenska Thailand.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Så när ni lämnar Thailand för Sverige finns det inga kryddor eller grönsaker i ert bagage, tror jag inte en sekund på, för din fru äter väl bara inte svensk husmanskost.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Så när ni lämnar Thailand för Sverige finns det inga kryddor eller grönsaker i ert bagage, tror jag inte en sekund på, för din fru äter väl bara inte svensk husmanskost.

SÅ nu är du inne och ska bestämma vad hans fru äter och inte äter.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Carl:

SÅ nu är du inne och ska bestämma vad hans fru äter och inte äter.

 

Ja han ska ju tydligen bestämma vad jag ska äta.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Håller faktisk med om detta, själv förvånas jag ofta över hur lite utlänningar (inte bara Svenskar) verkar vilja anpassa sig till den plats, kultur och miljö dom vistas i och detta gäller inte bara maten utan även språk, seder och bruk.

 

Dom första 20-25 årens resor till Thailand tillbringade jag ju i princip nästan helt utan kontakt med andra utlänningar och umgicks bara med Thailändare dygnet runt 3-6 månader om året, detta innebar självklart vissa problem i början och jag hade inte lätt för allt, men samtidigt gav det mig en drivkraft att lära och anpassa mig mycket, som ung gick detta förmodligen betydligt lättare än det skulle ha gjort om jag hade varit 60 år istället för 25 år.

 

Dom enda utlänningar man träffade på landet under dessa tidiga år var antingen kringresande mormoner eller någon s.k "Guldfisk" som någon brud hade plockat upp i Pattaya, Bangkok eller Phuket, dessa togs ibland till byn och visades runt lite, träffade familjen, inte allt för sällan för att plockas på,pengar, falangen trodde då att han var ensam om tjejen som kanske hade ytterligare 5-10 finansiärer i olika länder, ibland t.o.m en Thailändsk man som presenterades som en broder, då var jag ombedd att tiga eller att undvika att träffa denne.

 

Vändpunkten för mig kom när frugan lärde känna Magrood och blev aktiv på ett forum, frugan uppmanade mig då att skriva lite på dåvarande Thaitjejer, detta gjorde jag lite trevande, men utbytet med andra gav mig något och ledde till att jag var med på den första annandagsträffen som kom att hållas i Nong Khai (numera i Udon Thani).

 

Där träffade jag andra Svenskar som också hade intresse av landet och gillade Isaan av olika anledningar och det har blivit en hel del kontakter efter detta med olika medlemmar, numera är jag även med i en grupp med utlänningar ifrån hela världen, vi träffas i Phonphisai för julfest, dart tävlingar och en årlig fisketävling och spontana besök hos varandra.

 

Men det är ganska ovanligt både bland Svensksr och andra Nationaliteter att någon större anpassning till Thsiland och det Thailändska har skett bland dessa, några har lärt sig Thailändska men nästan ingen pratar Lao, dom flesta lever ganska eller helt västerländskt, både när det gäller boende, mat och vanor, har dåligt med Thailändska vänner och umgås bara på riktigt med andra utlänningar.

 

Själv känner jag mig lite malplacerad och unik i deras sällskap när jag föredrar att bo i en liten by, kroppsarbeta, leva som en vanlig bybo, prata med folk på deras språk, äta med händerna och inte sakna något ens ute i byn, många av dom man träffar tror först att man inte har råd att bo i stan eller på stranden, när det faktiskt efter ett tag går upp för dom att möjligheten till detta finns men att jag ändå föredrar farmen, det dagliga arbetet och maten i byn framför "lyxen" i stan blir dom nästan chockade.

 

Alla är väl olika och jag är väl mer olik än många andra, men det finns fler utlänningar som lever på ungefär samma sätt, men vi är en relativt liten grupp sett till antalet utlänningar i Thailand och säven sett till Isaan.

 

Det finns väl inget rätt eller fel här, men många verkar ställa stora krav på anpassning och att ta seden dit dom kommer när det gäller utlänningar som kommer till Sverige, men det verkar inte vara så intressant att anpassa sig och ta seden dit dom kommer självs, många verkar tvärtom vilja försvenska Thailand.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Bortsett från det fetmarkerade, så håller jag med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...