Jump to content
IGNORERAD

Visum för tjejen


Mattias1339

Recommended Posts

Mattias1339

Hejsan

 

Var så att jag fixade visum för min flickvän i 3 månader när jag var i Thailand. Och vi har redan börjat fundera på att förlänga detta med 3 månader för att sedan åka tbx till Thailand tillsammans. Tänkte höra med er ifall det kan bli problem att göra detta? Vi är båda 22 år gamla. 

 

Samt har även hört att om man förlänger visumet i Sverige med 3 månader till på Migrationsverket så hon totalt kan stanna 6 månader. När vi sedan åker tillbaka till Thailand så måste man vänta 6 månader innan man kan söka nytt visum till Sverige. Stämmer detta eller?

 

Med vänliga hälsningar

Mattias 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mattias1339

    8

  • rolba

    4

  • thaiwife

    4

  • gst

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vänta 6 månader till nästa gång verkar nog stämma! Konstigt att ingen har svarat på mannens fråga?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej blev nekad visum nu för att hon förlängde sin vistelse förra gången för ca 18 månader sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias1339
13 timmar sedan, skrev audirs2:

Vänta 6 månader till nästa gång verkar nog stämma! Konstigt att ingen har svarat på mannens fråga?

Finns det något ställe man kan ringa och kolla upp allt detta? Tack så mycket för hjälpen uppskattas verkligen ! 

Ändrades av Mattias1339
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias1339
12 timmar sedan, skrev rolba:

Min tjej blev nekad visum nu för att hon förlängde sin vistelse förra gången för ca 18 månader sedan.

Hur länge kan man förlänga visumet som max och hur länge förlängde ni ? Vi funderar på 3 månader. Sen var målet att åka till Thailand tillsammans och stanna där 2-3 månader sen åka tillbaka till Sverige förhoppningsvis. Gav dem en anledning till varför hon inte fick nytt visum? Tack för hjälpen uppskattas väldigt mycket ! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skilj på visum och uppehållstillstånd. Är hon här på visum måste hon vänta lika länge som hon varit här tills hon kan komma till Sverige på visum igen. Däremot är det en helt annan fråga om hon söker uppehållstillstånd, då finns inte den regeln. Å andra sida verkar det ju vara lång väntetid på uppehållstillstånd idag har jag hört :( Om det inte var så, skulle hon kunna komma direkt efter visum till Sverige igen på uppehållstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mattias1339:

Finns det något ställe man kan ringa och kolla upp allt detta? Tack så mycket för hjälpen uppskattas verkligen ! 

http://www.thaikonsult.se/fullservice-ut.pdf 

Om du ringer eller mailar honom så får du all hjälp du behöver utan problem. Kostar några kronor gör det men vad gör man inte för sin kära! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias1339
47 minuter sedan, skrev gst:

Skilj på visum och uppehållstillstånd. Är hon här på visum måste hon vänta lika länge som hon varit här tills hon kan komma till Sverige på visum igen. Däremot är det en helt annan fråga om hon söker uppehållstillstånd, då finns inte den regeln. Å andra sida verkar det ju vara lång väntetid på uppehållstillstånd idag har jag hört :( Om det inte var så, skulle hon kunna komma direkt efter visum till Sverige igen på uppehållstillstånd.

Just nu är hon ju här på visum för att besöka mig(pojkvän) i 3 månader, om vi då åker till Thailand efter dessa 3 månader måste hon då vänta minst 3 månader innan hon kan söka nytt visum från Thailand? 

 

Om vi istället förlänger med ytterligare 3 månader här så vi inte behöver åka till Thailand efter första 3 månaderna är det då uppehållstillstånd man söker eller förlängning av visum? Eller du menar att vi ska åka tillbaka till Thailand efter första 3 månaderna i Sverige och söka ett uppehållstillstånd på plats i Sverige ? 

 

Det jag vill är ju att vi ska kunna vara tillsammans så mycket som möjligt. Jag vill helst inte åka till Thailand nu i augusti för jobbar för tillfälligt och vill isåfall spara ihop mer pengar så vi kan åka tillbaka i november eller liknande. Vad rekommendera du att göra? 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mattias1339:

Hur länge kan man förlänga visumet som max och hur länge förlängde ni ? Vi funderar på 3 månader. Sen var målet att åka till Thailand tillsammans och stanna där 2-3 månader sen åka tillbaka till Sverige förhoppningsvis. Gav dem en anledning till varför hon inte fick nytt visum? Tack för hjälpen uppskattas väldigt mycket ! 

Visum går ej att förlänga utan det blir ett tillfälligt uppehållstillstånd.

De sa att eftersom hon sökte tillfälligt uppehållstillstånd förra gången så misstänkte de att hon skulle göra lika igen. Vi har överklagat men inte fått något svar ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mattias1339:

Just nu är hon ju här på visum för att besöka mig(pojkvän) i 3 månader, om vi då åker till Thailand efter dessa 3 månader måste hon då vänta minst 3 månader innan hon kan söka nytt visum från Thailand? 

 

Om vi istället förlänger med ytterligare 3 månader här så vi inte behöver åka till Thailand efter första 3 månaderna är det då uppehållstillstånd man söker eller förlängning av visum? Eller du menar att vi ska åka tillbaka till Thailand efter första 3 månaderna i Sverige och söka ett uppehållstillstånd på plats i Sverige ? 

 

Det jag vill är ju att vi ska kunna vara tillsammans så mycket som möjligt. Jag vill helst inte åka till Thailand nu i augusti för jobbar för tillfälligt och vill isåfall spara ihop mer pengar så vi kan åka tillbaka i november eller liknande. Vad rekommendera du att göra? 

Om hon vill söka nytt visum från Thailand måste hon vänta minst 90 dagar:

"Du som har varit i Schengenländerna under en sammanhängande period av 90 dagar måste vara utanför Schengenländerna i 90 dagar för att kunna få ett nytt Schengenvisum". Hur det är om ni förlänger till "Uppehållstillstånd för besök" vet jag inte säkert, men troligen måste hon vara borta från Sverige lika länge som hon varit här. Du får försöka läsa på Migrationsverkets sida: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-slakt-och-vanner.html

 

Skulle ni söka och få uppehållstillstånd (som måste sökas från Thailand) finns dock inte de begränsningarna, men just nu är det lång väntetid för uppehållstillstånd, ca ett år gissningsvis (http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Tid-till-beslut.html) Av den orsaken kan ni ju lika gärna söka Uppehållstillstånd för besök (för att fölänga tiden i Sverige), men tiden tills hon kan flytta till Sverige permanent blir ju bara förskjuten.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias1339
7 timmar sedan, skrev gst:

Om hon vill söka nytt visum från Thailand måste hon vänta minst 90 dagar:

"Du som har varit i Schengenländerna under en sammanhängande period av 90 dagar måste vara utanför Schengenländerna i 90 dagar för att kunna få ett nytt Schengenvisum". Hur det är om ni förlänger till "Uppehållstillstånd för besök" vet jag inte säkert, men troligen måste hon vara borta från Sverige lika länge som hon varit här. Du får försöka läsa på Migrationsverkets sida: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-slakt-och-vanner.html

 

Skulle ni söka och få uppehållstillstånd (som måste sökas från Thailand) finns dock inte de begränsningarna, men just nu är det lång väntetid för uppehållstillstånd, ca ett år gissningsvis (http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Tid-till-beslut.html) Av den orsaken kan ni ju lika gärna söka Uppehållstillstånd för besök (för att fölänga tiden i Sverige), men tiden tills hon kan flytta till Sverige permanent blir ju bara förskjuten.

 

 

Okej, så du rekommenderar att vi söker ett uppehållstillstånd för besök på på 3 månader på migrationsverket när hennes visum går ut första augusti? Vill ju vara tillsammans så mycket som möjligt känns inte så skoj att sitta och prata när bruden är på andra sidan jordklotet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-30 at 22:49, skrev audirs2:

Vänta 6 månader till nästa gång verkar nog stämma! Konstigt att ingen har svarat på mannens fråga?

Att det dröjer med svar beror på att moderator måste godkänna svar innan publicering

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan absolut prova att söka ett UT-besök, även om det numera inte gillas speciellt mycket av Mig. Ett flertal av frugans kompisar har gjort det ganska nyligen, det har tagit lite mer än 2 mån till beslut, och sedan har dom fått åka hem ett par v senare. Ska hon söka ett visum igen senare, så kan det bli avslag pga att hon förlängde i Sverige. Tanken är väl även att hon ska söka ett UT framöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att inte skriver förmycket i ansökan. 

 

Försök att få med bara det som behövs för att ansökan ska gå igenom. 

Ingen planering och det som kanske ni tänker er göra efter att visumtiden går ut.

 

Utom att hon ska åka hem till sitt.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias1339
8 timmar sedan, skrev thaiwife:

Ni kan absolut prova att söka ett UT-besök, även om det numera inte gillas speciellt mycket av Mig. Ett flertal av frugans kompisar har gjort det ganska nyligen, det har tagit lite mer än 2 mån till beslut, och sedan har dom fått åka hem ett par v senare. Ska hon söka ett visum igen senare, så kan det bli avslag pga att hon förlängde i Sverige. Tanken är väl även att hon ska söka ett UT framöver?

Så vi ska söka ett UT besök från Sverige då alltså. Såg att du hade bild på HIF så antar att du kommer från Helsingborg som mig, vart har din frus kompisar sökt UT? I Helsingborg eller på andra orter? För har hört det kan variera lite beroende på ort om dem accepterar eller inte. 

 

Hennes vanliga visum går ju ut 1 augusti så när är en bra tid att isåfall gå till MIG ? Tanken är ju att vi ska åka tillsammans till Thailand i oktober/november och stanna där 3 månader eller så sen försöka åka tillbaka till Sverige tillsammans. Kan det bli problem då om vi söker UT i Thailand ? Och hur lång tid brukar det ta innan man får svar om UT? Och vilket typ av UT ska vi isåfall söka från Thailand?

 

Med vänliga hälsningar

 

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias1339
4 timmar sedan, skrev pigge01:

Det är viktigt att inte skriver förmycket i ansökan. 

 

Försök att få med bara det som behövs för att ansökan ska gå igenom. 

Ingen planering och det som kanske ni tänker er göra efter att visumtiden går ut.

 

Utom att hon ska åka hem till sitt.

 

 

Hälsar pigge01

Du menar ifall vi söker ett UT nu från Sverige då? Så inte berätta vad vi ska göra efter uppehållstillståndet är slut mer än säga hon ska åka hem till sig i Thailand. 

 

Med vänliga hälsningar 

 

Mattias 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mattias1339:

Så vi ska söka ett UT besök från Sverige då alltså. Såg att du hade bild på HIF så antar att du kommer från Helsingborg som mig, vart har din frus kompisar sökt UT? I Helsingborg eller på andra orter? För har hört det kan variera lite beroende på ort om dem accepterar eller inte. 

 

Hennes vanliga visum går ju ut 1 augusti så när är en bra tid att isåfall gå till MIG ? Tanken är ju att vi ska åka tillsammans till Thailand i oktober/november och stanna där 3 månader eller så sen försöka åka tillbaka till Sverige tillsammans. Kan det bli problem då om vi söker UT i Thailand ? Och hur lång tid brukar det ta innan man får svar om UT? Och vilket typ av UT ska vi isåfall söka från Thailand?

 

Med vänliga hälsningar

 

Mattias

Vi har ingen tillståndsenhet här i Hbg, så dom har varit i Malmö, måste boka tid på nätet, det räcker i princip att ansökan lämnas in innan visumet går ut, men en el ett par veckor innan är lagom. Ska hon bo i Sverige är det Uppehållstillstånd pga anknytning hon söker. Det söks från Thailand. Åker ni ner tillsammans i höst, kan hon lämna in direkt, så sparar ni tid tillsammans, om det är så att du också tänker stanna ett tag. Handläggningstiden på UT är inte rolig idag:(

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Mattias1339:

Okej, så du rekommenderar att vi söker ett uppehållstillstånd för besök på på 3 månader på migrationsverket när hennes visum går ut första augusti? Vill ju vara tillsammans så mycket som möjligt känns inte så skoj att sitta och prata när bruden är på andra sidan jordklotet. 

Läs vad som står på Migrationsverkets sida och bestäm sedan själv.

 

5 timmar sedan, skrev Mattias1339:

Och hur lång tid brukar det ta innan man får svar om UT? Och vilket typ av UT ska vi isåfall söka från Thailand?

 

Med vänliga hälsningar

 

Mattias

Läs på Migrationsverkets sida som jag länkade till. Ca 12-14 månader idag enligt den sidan.

 

5 timmar sedan, skrev Mattias1339:

Du menar ifall vi söker ett UT nu från Sverige då? Så inte berätta vad vi ska göra efter uppehållstillståndet är slut mer än säga hon ska åka hem till sig i Thailand. 

 

Med vänliga hälsningar 

 

Mattias 

Hon kan inte söka uppehållstillstånd från Sverige, bara uppehållstillstånd för besök (som förlängningen av visum kallas).

 

Antar att ni förr eller senare ska söka UT för henne i Sverige, det är bara att välja när den (långa vänte-) tiden är dags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att söker man förlängning ( uppehållstillstånd för besök) så kan man få problem om man ämnar söka ett schengenvisa än en gång. Se vad Rolba skrivit.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Enis:

Observera att söker man förlängning ( uppehållstillstånd för besök) så kan man få problem om man ämnar söka ett schengenvisa än en gång. Se vad Rolba skrivit.

 

/Enis

 

Normalt inte 90dagar mellan Schengenvisa år det som gäller

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-02 at 08:27, skrev Enis:

Observera att söker man förlängning ( uppehållstillstånd för besök) så kan man få problem om man ämnar söka ett schengenvisa än en gång. Se vad Rolba skrivit.

 

/Enis

 

On 2016-06-02 at 18:58, skrev pigge01:

 

Normalt inte 90dagar mellan Schengenvisa år det som gäller

Vet inte riktigt hur du tänker när du citerar Enis.

Det som gäller nu är att om man var i Schengen med visum och inte lämnat Schengen när visat gått ut utan sökt förlängning sk. tillfälligt uppehållstillstånd så blir man nekad visum om man söker igen. Detta även efter 90 dagar. Min tjej sökte efter ca 18 månader men blev nobbad.

Det pratas om att man blir bannad i 5 år men det har jag inte fått skriftligt på. Vi har överklagat för att få svart på vitt vad som gäller i framtiden.

Som det ser ut nu så rekommenderar jag ingen att söka förlängning när de är i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev rolba:

 

Vet inte riktigt hur du tänker när du citerar Enis.

Det som gäller nu är att om man var i Schengen med visum och inte lämnat Schengen när visat gått ut utan sökt förlängning sk. tillfälligt uppehållstillstånd så blir man nekad visum om man söker igen. Detta även efter 90 dagar. Min tjej sökte efter ca 18 månader men blev nobbad.

Det pratas om att man blir bannad i 5 år men det har jag inte fått skriftligt på. Vi har överklagat för att få svart på vitt vad som gäller i framtiden.

Som det ser ut nu så rekommenderar jag ingen att söka förlängning när de är i Sverige.

 

Det är oftast bättre att söka på nytt än att överklaga.

 

Då får du ta hjälp av Rolf på Thaikonsult, Att söka nytt visa.

Roffe rekommendera att söka Uppehåll för besök i Sverige efter Schengenvisa.

info@thaikonsult.se

 

Schengen visat upphör om Uppehåll för besök beviljas eller att den sökande lämnar efter avslags besked.

När ansökan är mottagen på mig. upphör Schengen visat

 

Har sökt och fått beviljat Schengen visat när jag själva skulle åka hem.

På mindre än 90 dager, Då mitt Ex skulle följa med

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att vi gör det omständigt. Ska man stanna längre än 90 dagar vill dom att man söker ett UT-Besök redan från början i Bangkok. Förlängning i Sverige gillas inte speciellt mycket. Som sagts tidigare så kan man få problem med ett nytt Schengenvisum när dom ser att man har förlängt i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias1339
On 2016-06-06 at 10:32, skrev thaiwife:

Det verkar som att vi gör det omständigt. Ska man stanna längre än 90 dagar vill dom att man söker ett UT-Besök redan från början i Bangkok. Förlängning i Sverige gillas inte speciellt mycket. Som sagts tidigare så kan man få problem med ett nytt Schengenvisum när dom ser att man har förlängt i Sverige.

Ah har förstått det, men då är min fråga blir det även problem om vi väljer att söka ett Ut på 6 månader direkt när vi isåfall kommer till Thailand i november? 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mattias1339:

Ah har förstått det, men då är min fråga blir det även problem om vi väljer att söka ett Ut på 6 månader direkt när vi isåfall kommer till Thailand i november? 

Kolla med Ambassaden vad dom säger. Det är möjligt att hon går på karens när ni kommer till Thailand. Är det inte bättre att lämna in en vanlig ansökan om UT istället, eftersom hon vill vara i Sverige så långa perioder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...