Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

UglyFarang

Åtelkamera

Recommended Posts

UglyFarang

Är det någon här som har koll på hur dessa funkar?

Denna tråd borde nog legat i Jakt&fiske men det hittar jag inte, det är väl någon grupp-Nisse som kidnappat det.....

Jag har hittat ett par hos Harald Nyborg där denna är mest intressant:   http://www.harald-nyborg.se/atelkamera-wcm-5003.html

Åtelkamera Wcm-5003

Vi behöver bevaka en kompis ställe där vi fått prylar stulna under renovering och har inget internet utan tänkte köra med kamera som denna som har Sim-kort och kan skicka SMS, MMS eller mail.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

born41

En bra ide med kamera men i Sverige krävs det tillstånd för man får inte med automatik fota en inbrottstjuv då det kränker hens integritet!

Allt enligt datainspektionen och ett antal andra stollar.

En markägare har inte rätt att utan tillstånd sätta upp en viltkamera, då allmänheten har rätt att ströva fritt, och kan komma på besök i urskogen och bli plåtad och då kan det vara integritetskränkande.

Men gäller det Thailand tror jag det är fritt fram.

Born41

Scandinaviancorner
3 minuter sedan, skrev born41:

En bra ide med kamera men i Sverige krävs det tillstånd för man får inte med automatik fota en inbrottstjuv då det kränker hens integritet!

Allt enligt datainspektionen och ett antal andra stollar.

En markägare har inte rätt att utan tillstånd sätta upp en viltkamera, då allmänheten har rätt att ströva fritt, och kan komma på besök i urskogen och bli plåtad och då kan det vara integritetskränkande.

Men gäller det Thailand tror jag det är fritt fram.

Born41

Va i helvete är det för dravel du skriver skadar tjuvens integritet.  Han är för satan en tjuv och skall fotas om han är inne på en annans land, så man kan bevisa vem det är.??

born41
1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

Va i helvete är det för dravel du skriver skadar tjuvens integritet.  Han är för satan en tjuv och skall fotas om han är inne på en annans land, så man kan bevisa vem det är.??

Jag bara redovisade vad som gäller i Sverige, sen har du all rätt att tycka att jag inte har rätt att skriva det.

Vi lever i ett fritt land så du får tyck vad du vill och uttryck det så länge du inte kränker någon.

Born41

Scandinaviancorner
Precis nyss, skrev born41:

Jag bara redovisade vad som gäller i Sverige, sen har du all rätt att tycka att jag inte har rätt att skriva det.

Vi lever i ett fritt land så du får tyck vad du vill och uttryck det så länge du inte kränker någon.

Born41

Du får skriva precis vad du vill , men såna jävla lögner är det väll ingen normal människa som tror på

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Soengsang

Men tyvärr är nog reglerna ungefär som så.

Men tror man får filma på sin egen tomt eller inomhus.

Men inte så kameran spelar in vad som händer utanför tomtgränsen.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Naam kaeng

Jag köpte min på XXL

https://www.xxl.se/stealthcam-steatlth-cam-p-36-viltkamerea/p/1111598_2_style

Generellt kan jag väl säga om den, att den är lite okänslig. Den kan vara uppe i en månad, utan att jag kollar minneskortet och sedan är det bara någon enstaka bild på den. För det mesta en bild utan djur.

Visst går det att prova lite olika inställningar, men jag har läst om andra som upplever samma. Kanske man måste betala betydligt mer för riktigt bra grejor.

Sms funktion är förstås smidigt, då behöver man inte plocka ur minneskortet hela tiden. Jag har min kamera bara 30 meter från huset - så det är inte så ansträngande hur som helst.

Vid dagsljus är dock kvalitén helt okay tycker jag. 

Bästa är nog att försöka hitta recensioner på nätet antar jag.

Tallviking
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Men tyvärr är nog reglerna ungefär som så.

Men tror man får filma på sin egen tomt eller inomhus.

Men inte så kameran spelar in vad som händer utanför tomtgränsen.

Du får inte filma på allmän plats med fast uppsatt kamera utan tillstånd men inomhus i egen lägenhet/fastighet eller egen privat tomt som inte omfattas av allemansrätten är OK

evert 1

Uovision UM 565 M är en bra kamera.

born41
1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Du får skriva precis vad du vill , men såna jävla lögner är det väll ingen normal människa som tror på

Jag tror att du antingen är full eller befinner dig i ett tillstånd där du inte har full kontroll över dina känslor och förstånd.

Born41

evert 1

Du få tammefan knappt fota eller filma något om du ska följa lagen till punkt och pricka.

Du får INTE fota främmande människors ansikten utan lov - bit på den du:yuush:

kitungmakmak
10 minuter sedan, skrev evert 1:

Du få tammefan knappt fota eller filma något om du ska följa lagen till punkt och pricka.

I Sverige får du inte filma eller fotografera med fast utrustning utan tillstånd på områden där allmänheten har tillträde. Dvs i princip överallt utom hemma hos dig.

Men med en rörlig kamera (vanlig eller gopro eller vad sjutton som helst) så är det tillåtet på fler ställen, dock inte på vissa arbetsplatser.

I Thailand är nog risken större att dom man vill filma snor kameran åxå än att polisen börjar tjafsa om olovlig kameraövervakning skulle jag tro.

Soengsang

Jo på din egen tomt(som inte omfattas av allmannsrätten, dvs allmänt område) eller i din fastighet får du det.

Läs vad TV skriver tidigare i tråden.

Scandinaviancorner
46 minuter sedan, skrev born41:

Jag tror att du antingen är full eller befinner dig i ett tillstånd där du inte har full kontroll över dina känslor och förstånd.

Born41

Man måste då väll för fan få filma en inbrottstjuv Det är ju ett bevis 

Soengsang
Man måste då väll för fan få filma en inbrottstjuv Det är ju ett bevis 

Klart som fan då får så länge det inte är på allmänt område....

Folk är så korkade o går på alla myter.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy