Jump to content
IGNORERAD

Turbulens runt Dhammakayasekten


Lung Lennart

Recommended Posts

19 minuter sedan, skrev Celsius:

 

Jag kollade originalartikeln, eftersom jag blev lite misstänksam. Det verkar som Bangkok Post också har blivit lite blåsta, för det där är ingen "vintage" bil som dom påstår, om man inte räknar 70-80 talet till "vintage" och det gör i alla fall inte jag. Det där är en replika på en Jaguar, ingen gammelbil alls. Panther, fel katt alltså! Visserligen en riktigt snygg replika, men hjulen och däcken, samt blinkers, nackstöd och lite annat avslöjar den direkt som mycket nyare än den försöker se ut att vara. Munkar kan jag bli lurad av, men bilar... inte lika lätt.

 

Vilken browser använder du? Jag får inget "googla bild" alternativ när jag högerklickar i Firefox.

 

Jag kör Chrome.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Lung Lennart

    8

  • SatanG

    5

  • Celsius

    4

  • spooncreek

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

27 minuter sedan, skrev Celsius:

 

Jag kollade originalartikeln, eftersom jag blev lite misstänksam. Det verkar som Bangkok Post också har blivit lite blåsta, för det där är ingen "vintage" bil som dom påstår, om man inte räknar 70-80 talet till "vintage" och det gör i alla fall inte jag. Det där är en replika på en Jaguar, ingen gammelbil alls. Panther, fel katt alltså! Visserligen en riktigt snygg replika, men hjulen och däcken, samt blinkers, nackstöd och lite annat avslöjar den direkt som mycket nyare än den försöker se ut att vara. Munkar kan jag bli lurad av, men bilar... inte lika lätt.

 

Vilken browser använder du? Jag får inget "googla bild" alternativ när jag högerklickar i Firefox.

 

Kolla igen. Kanske inte en Vintage men är en Panther J72. 368 av denna modell tillverkades 1972-1981, sannolikt mycket dyr.

https://en.wikipedia.org/wiki/Panther_J72

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Kolla igen. Kanske inte en Vintage men är en Panther J72. Tillverkades 1972-1981.

https://en.wikipedia.org/wiki/Panther_J72

 

/ SatanG

 

Jodå, visst är det en exklusiv bil, omkring en halv miljon kronor ligger dom nog på i pris. Men som sagt inte vintage, så på den punkten håller jag inte med Bangkok Post. Dom tillverkade en hel del mer eller mindre knasiga bilar i små upplagor, somliga riktigt fina gammelbilsliknande saker och andra som såg lite modernt sportiga ut. Men varför köpa en sådan fejkad "vintage" när man kan köpa en Morgan som är äkta vara och inte en replika? Den knäppaste dom byggde var nog en sexhjulig sak (två hjulpar fram!) med mittmonterad cadillacmotor (troligen en V8 från framhjulsdrivna Eldorado eller nåt). Det blev bara två stycken av den och det kan man förstå, den såg vedervärdig ut.

 

Jepp, den där funktionen fungerar i Chrome, men inte på MPR, för bilderna blir bara gråa och kan inte dubbelklickas alls. Men jag kanske måste logga in i Chrome på MPR för att det ska bli riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Tigertemplet är ytterligare ett exempel på den korrupta Sanghan i Thailand som vi ser mer och mer av nu. Man måste ta itu med detta nu, vilket man också gör, även om det går trögt. Buddhismen är den finaste religionen vi har, en accepterande religion, nästan som en naturlag.
Lyckligtvis är det inte hela Thailändska Sanghan som bär sig åt, vad som pågår är det som det skrivs om.
Tigertemplet är bara ett verktyg för ett eventföretag. Det är företaget som äger marken runt templet, tar inträdet och tjänar pengarna. Templet och några av des munkar är bara attraktionen.
Man utnyttjar Templet som bulvan för att äga tigrarna, det finns hårda restriktioner (på pappret) om vilka som får äga tigrar och dit hör tempel av någon anledning.
Bangkok Post har en samlingssida även för Tigertemplet där man fyller på med de artiklar som skrivs eftersom.

http://www.bangkokpost.com/hot-topics/999433/tiger-temple-of-doom

 

Till Enis vill jag säga att Imanuelskyrkan i Gävle betalades med Judaspengar, jag tror inte Equmeniakyrkan gjorde någon ordentlig undersökning av köparen.
För många år sedan stoppades en affär när de ville köpa missionshuset i Örbyhus. 

Ändrades av Lung Lennart
Felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt ointresserad av Buddhism men det här är en mycket intressant maktkamp med stark påverkan på Thailands politiska framtid. Juntan har kapat många av Thaksins viktigaste supportbaser; politiskt sägs flera tungviktare lockats/hotats att hoppa över till BJT, inom rättsväsendet har Tarit mfl försvunnit och ekonomiskt har starka supportar fått stora tillgångar beslagtagna (Bonanza mfl).

 

Även om den thailändska överklassen utgör mindre än 1% av den totala befolkningen så sitter de genom patroniseringskulturen förmodligen indirekt på över 50% av alla rösterna och de är nog tämligen jämnt fördelade mellan det som ofta kallas New Money (Thaksinister) och Old Money (Demokrater) även om jag föredrar att kalla dem Företagaröverklassen och Akademiska överklassen. Inget delar dessa grupper lika tydligt som huruvida man är medlem av Dhammakaya eller inte, förutom möjligtvis om man skickar sina barn till Harrow/Shrewsbury eller Patana/ISB internationella skolor. Lyckas juntan splittra Dhammakaya utan gigantiska demonstrationer så är mycket vunnit; om rika supportrar inte längre vill förknippas med dem utan återvänder till "vanlig" Buddhism så försvinner även andra medlemmar och möjligheten att pumpa in miljarder i valkampanjer för Thaksinisterna. Anses juntan vara alltför heavy-handed kan det istället slå tillbaka och då givetvis mot Demokraterna som varande deras alternativ.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Nu trappas det upp. DSI gör ett första försiktigt försök att gå in och gripa sektledaren. Fortsättning med hårdare nypor kommer säkert.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1011645/dsi-executes-search-warrant-at-wat-phra-dhammakaya

 

Det finns även ett bildspel, där kan man se att även kvinnliga poliser finns med. Ett smart drag om man skall gripa en munk.

http://www.bangkokpost.com/photo/photo/1005041/king-70-year-reign

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-29 at 01:39, skrev haan:

Godmorgon  frason ja han är en människa. Ska då  denna munk och andra munkar stå och predika inför 100 tals trogna anhängare buddismens ideologi medan de gör motsatsen, HYCKLERI anser jag.

 

All religion är tyvärr hyckleri i dag.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

All religion är tyvärr hyckleri i dag.

Hej UF håller med till 100%. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎06‎-‎16 at 10:41, skrev UglyFarang:

 

All religion är tyvärr hyckleri i dag.

 

 

I dag?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Flödesschemat i artikeln visar på ett pedagogiskt och enkelt sätt vad det är frågan om.  Notera "Lent to followers to donate to Wat Phra Dhammakaya". Man har lånat ut pengar för att folk skall kunna köpa sig en framskjuten "VIP"-plats på första parkett i Templet. Sedan kommer månadsräkningarna. Man sitter främst och menigheten tror att man "är nåt". 
 

dhammakayaschema.jpg

Ändrades av Lung Lennart
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Alarik:

 

 

I dag?

 

Ja, buddhismen har varit mera ett levnadssätt än en pengamaskin tidigare, övriga religioner är väl samtliga skapade av lata, pengakåta,  makthungriga människor för att få kontroll över de korkade massorna och deras pengar.

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Oregistrerad
16 minuter sedan, skrev uptoyou:

Fick upp virusvarning på din länk.

OBS förkylningsrisk!!!!!!!!!!!!!! mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...