Jump to content
IGNORERAD

Turbulens runt Dhammakayasekten


Lung Lennart

Recommended Posts

Lung Lennart

Det stormar kring Dhammakayasekten och des ledare Phra Dhammajayo.  Han är efterlyst för att ha tagit emot 12 miljarder Bath stulna från ett kreditinstitut där chefen nyss fick 16 års fängelse.
Phra Dhammajayo har envist vägrat inställa sig hos Ekobrottsmyndigheten för förhör, i dag gick tidsfristen ut. Nu har man en arresteringsorder på honom.

Det har skrivits mycket i saken. Här en länk till en lista på Bangkok Post där nya artiklar i ämnet fylls på eftersom.

http://www.bangkokpost.com/hot-topics/482533/dhammakaya-abbot-scandal

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Lung Lennart

    8

  • SatanG

    5

  • Celsius

    4

  • spooncreek

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev haan:

Hej Lennart. Jag hade tänkt öppna en länk med denna rubrik. Vart är buddismen i Thailand  på väg åt för håll? Jag lägger till ytterligare en hög munks beteende som strider mot buddismens filosofi.http://www.bangkokpost.com/archive/dsi-to-quiz-somdet-chuang-about-car-tax-scam/892024

Det är inte buddismen det är människor som är giriga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On fredag 27 maj 201621 at 19:34, skrev Lung Lennart:

Det stormar kring Dhammakayasekten och des ledare Phra Dhammajayo.  Han är efterlyst för att ha tagit emot 12 miljarder Bath stulna från ett kreditinstitut där chefen nyss fick 16 års fängelse.
Phra Dhammajayo har envist vägrat inställa sig hos Ekobrottsmyndigheten för förhör, i dag gick tidsfristen ut. Nu har man en arresteringsorder på honom.

Det har skrivits mycket i saken. Här en länk till en lista på Bangkok Post där nya artiklar i ämnet fylls på eftersom.

http://www.bangkokpost.com/hot-topics/482533/dhammakaya-abbot-scandal

 

Hej 

1,2 billion var det väl?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
38 minuter sedan, skrev godbit:

Hej 

1,2 billion var det väl?

Mvh

Billion= på svenska miljard.

Miljard/ biljard :huh:

 

ateist.jpg

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Ja, det ska bli spännande att se om de lyckas "röka ut" honom från templet så småningom. Nu har polisen (DSI) flugit över med drönare och helikoptrar i förberedelse för en razzia sägs det. Vi får se.  Han har uppenbarligen inflytelserika vänner som lyckats fördröja hela processen rätt bra fram tills nu.

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/992393/dhammakaya-tug-of-war-continues

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Godmorgon  frason ja han är en människa. Ska då  denna munk och andra munkar stå och predika inför 100 tals trogna anhängare buddismens ideologi medan de gör motsatsen, HYCKLERI anser jag.

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

.

c1_994793_300x200.jpg
Warrant approved for Tiger Temple
KANCHANABURI - The provincial court has approved a search warrant for wildlife officials to enter the Tiger Temple after they were blocked from entering the monastery on the relocation mission of the remaining 137 big cats on Monday.
30 May 2016 at 16:04
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad ni är insatta.....jag har ingen aning om vad Daimkryssläkten är för familj :)

Edit: Jävla rättstavnings program...

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Det finns en rad åtalspunkter mot Dhammakayasekten och dessledare. Detta är bara en punkt det kommer era.
Just detta hör ihop med att chefen för Klong Chan Credit Union förskingrat en hel del pengar och fått 16 års fängelse. Av dessa har han "skänkt" en del till Abboten.
Här är en ganska lärande artikel om just detta med pedagogisk grafik.

 

http://www.bangkokpost.com/learning/learning-from-news/891588/klong-chan-credit-union-16-years-jail-for-supachai

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Många förundras säkert varför munkar får "äga" saker. Det enda de får äga är kläderna på kroppen och lite livsnödvändigheter som står i Vinaya Pitaka (Buddhas Munkregler) i det moderna samhället går gränsen ungefär vid en mobiltelefon och en personlig laptop.  Men vi ser alla skandaler om korrupta munkar och frågan kommer naturligtvis upp. Det hela är en tolkningsfråga och möjligheter finns att kringgå regelverket. För det första betraktas en munk som "helig", mångas åsikt är att en munk är ofelbar och inte får ifrågasättas.  För det andra så är det chefsmunkar (abbotar) som figurerar i skandalerna och de har makten. I Thailand är ett Tempel en egen juridisk person som styrs av en chefsmunk, han skall visserligen lyssna på sina underlydande munkar och sin lekmanakommitté men är han diktatorisk så frågar han inte utan kör på. Om enorma summor skänks till ett tempel och chefsmunken ger sig själv en hög standard så upplevs det naturligtvis som att allt är hans. Sedan finns det naturligtvis korrupta munkar som skor sig personligen och överför pengar till släktingar.
En munk som håller på med damer kan hålla på rätt länge, vittnet törs/vill inte säga något. Det blir vittnet som ifrågasätts inte munken. (Jämför med hur svårt det är att få rätt mot en polis.)
Munken med eget flygplan som figurerade för något år sedan. Flygplanet var naturligtvis inte hans utan hans tempels "tjänsteflygplan" men han hade fullständig dispositionsrätt till det, alla upplevde det som hans.
Munken, omnämnd i ett inlägg ovan, som köpte en lyxbil. Han köpte inte bilen till sig själv utan till Templets bilmuseum, vad nu ett tempel skall med ett bilmuseum till. Han har för övrigt under många år stått på Dhammakayasektens "lönelista", det är bland annat därför de har kunnat hålla på. Han är den främste i Sanghans högsta råd och skall enligt praxis bli by Supreme Patriarc efter den som dog, han var tillförordnad under den tidigares sjukdomstid och är det ännu. Men man utnämner honom inte utan drar på frågan. Man planerar en helt ny ordning för Sangans högsta råd dess arbetsuppgifter och befogenheter, Sanghans Högsta råd är till stor del ansvarig för det "skit" som fått förekomma inom den Thailändska Sanghan och som kommit upp till ytan den senaste tiden. Icke minst beroende på att nästan hela Högsta Sangharådet stått på Dhammakayasektens "lönelista"
Dhammakayasektens ledare upplevs naturligtvis som stormrik, men det är naturligtvis Dhammakayasekten som är stormrik. Han har styrt hela sekten på ett kriminellt och korrupt sätt, mutat sig fri under alla år. Men i egenskap av "VD" så skor han sig själv. Han själv äger ingen lyxbungalow, Templet äger en lyxbungalow som chefsmunken disponerar det har chefsmunken bestämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Hur svårt kan det vara, utbrast en av mina thailändska vänner när vi såg ett reportage om hur Phra Dhammajayo fortsatt undviker sin arrestering. Rätt svårt svarade jag och menade då mest att han har väldigt inflytelserika personer på sin avlöningslista sedan länge. 

 

Men uppenbarligen är också själva templet numera något av ett fort. Med alltifrån mänskliga sköldar till hemliga gångar under mark.  Det slutar nog med att även denne munk flyr till USA, där sekten uppenbarligen har inte mindre än 19 tempel.

 

IMG_20160605_165212.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

  Det slutar nog med att även denne munk flyr till USA, där sekten uppenbarligen har inte mindre än 19 tempel.

 

 

 

 

 

Eller Gävle de senaste öppnade templet

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

munkfan.png20160607133029.jpg

 

Två bilder av samma munk, Phra Dhammajayo. Fattig? Han formligen vräker sig i guld, värre än Joakim von Anka. Mer smaklöst än en gangsterrappare från gettot. Om han "äger" det eller inte spelar ju ingen som helst roll, så länge han inte har arvingar (alltså inte "om han har barn", för det är en annan fråga!). Det han kan använda och njuta av under sin livstid är ju det som faktiskt definierar hans rikedom, inte vad som på pappret är hans. Jämför med om jag har en leasingbil genom mitt företag. Bilen ägs formellt av leasingbolaget och kontraktet är med mitt företag, men det är likvärdigt med att det är "min" bil om jag har fullständig dispositionsrätt. Allt detta förbannade religiösa hyckleri gör mig faktiskt kräkfärdig!

 

Jag tror också att ett hälsosamt förakt för detta slags excesser från de "heliga" börjar sprida sig i samhället här i Thailand. Kanske kan man hoppas på en viss sekulariseringsprocess, så att folk kan börja skilja på fakta och vidskepelse en vacker dag?

 

 

Fotnot. Den högra bilden fick jag av svägerskan som hittat den på sociala medier nånstans, så jag tyckte att jag borde göra en liten koll för källkritikens skull, så jag gjorde en bildsökning på Google och det fanns massor. Jämför man bilderna behöver man knappast något spionprogram för facial recognition för att se att det är samma snubbe, eller hur? Samma jävla självgoda flin på båda bilderna. Samma brillor till och med.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Celsius:

munkfan.png20160607133029.jpg

 

Två bilder av samma munk, Phra Dhammajayo. Fattig? Han formligen vräker sig i guld, värre än Joakim von Anka. Mer smaklöst än en gangsterrappare från gettot. Om han "äger" det eller inte spelar ju ingen som helst roll, så länge han inte har arvingar (alltså inte "om han har barn", för det är en annan fråga!). Det han kan använda och njuta av under sin livstid är ju det som faktiskt definierar hans rikedom, inte vad som på pappret är hans. Jämför med om jag har en leasingbil genom mitt företag. Bilen ägs formellt av leasingbolaget och kontraktet är med mitt företag, men det är likvärdigt med att det är "min" bil om jag har fullständig dispositionsrätt. Allt detta förbannade religiösa hyckleri gör mig faktiskt kräkfärdig!

 

Jag tror också att ett hälsosamt förakt för detta slags excesser från de "heliga" börjar sprida sig i samhället här i Thailand. Kanske kan man hoppas på en viss sekulariseringsprocess, så att folk kan börja skilja på fakta och vidskepelse en vacker dag?

 

 

Fotnot. Den högra bilden fick jag av svägerskan som hittat den på sociala medier nånstans, så jag tyckte att jag borde göra en liten koll för källkritikens skull, så jag gjorde en bildsökning på Google och det fanns massor. Jämför man bilderna behöver man knappast något spionprogram för facial recognition för att se att det är samma snubbe, eller hur? Samma jävla självgoda flin på båda bilderna. Samma brillor till och med.

 

Här hittar du exakt samma bild fast på en rik viatnames.

http://quachdaica.info/news/phong-su/Nhung-thu-choi-ngon-nui-tien-cua-dai-gia-Tuyen-Quang-284947/

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Celsius:

munkfan.png20160607133029.jpg

 

Två bilder av samma munk, Phra Dhammajayo.

 

Bra photoshop-jobb, eller inte.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Här hittar du exakt samma bild fast på en rik viatnames.

http://quachdaica.info/news/phong-su/Nhung-thu-choi-ngon-nui-tien-cua-dai-gia-Tuyen-Quang-284947/

 

/ SatanG

 

Haha! Jag verkar blivit blåst, trots mina bästa försök. Någon har tydligen varit riktig fingerfärdig med bildbehandling. Kanske man använt fejset från min vänstra bild till och med.

 

Men om bilden i sig inte är verklig så är jag inte beredd att förändra min syn på munken. Hans "icke-ägande" är likväl en stor bluff.

 

Tyvärr är detta den nya bilden av buddhismen, oavsett om bilden är förfalskad eller inte. Som ateist är buddhismen i sin rena form den religion jag faktiskt kan ha sympati för, eftersom den inte är deistisk. Man kan vara ateist och praktisera buddhism samtidigt, om man rensar bort de vidskepligheter som egentligen inte hör hemma där och som kommer från hinduism, animism och annat trams.

 

Förresten, till SatanG: Hur fasiken hittade du originalet?

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Photoshop är fantastiskt.

 

 

20160607133029.jpg.de6c727a7d74f0603921f8ed179ad8a5.jpg

 

 

nhung-thu-choi-ngon-nui-tien-cua-dai-gia-tuyen-quang-hinh-9.jpg

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Celsius:

 

Haha! Jag verkar blivit blåst, trots mina bästa försök. Någon har tydligen varit riktig fingerfärdig med bildbehandling. Kanske man använt fejset från min vänstra bild till och med.

 

Men om bilden i sig inte är verklig så är jag inte beredd att förändra min syn på munken. Hans "icke-ägande" är likväl en stor bluff.

 

Tyvärr är detta den nya bilden av buddhismen, oavsett om bilden är förfalskad eller inte. Som ateist är buddhismen i sin rena form den religion jag faktiskt kan ha sympati för, eftersom den inte är deistisk. Man kan vara ateist och praktisera buddhism samtidigt, om man rensar bort de vidskepligheter som egentligen inte hör hemma där och som kommer från hinduism, animism och annat trams.

 

Förresten, till SatanG: Hur fasiken hittade du originalet?

 

Jag håller med dig fullt ut, buddhismen har gått helt åt skogen i Thailand. Tragiskt då det var det enda "rena" kvar att se upp till för thailändarna. Tyvärr kunde bilden vara sann, men det finns ju andra fina bilar de gillar att köra omkring i också förutom 250,000$ benzen i deras exclusiva "museum".

565408.jpg

http://www.bangkokpost.com/print/381039/

 

Jag har tappat respekten helt efter all skit som kommit fram, dessutom fick jag se live hur dåligt vissa munkar kan bete sig när jag stoppade mc'n på Udomsuk, Bkk. Jag stog och kollade efter ett bra ställe att vila mig på och en munkjävel blir förbannad på mig då han måste gå runt mig för att komma ut till taxin han vinkat till sig. Den synen från honom till mig säger att vissa av dom är mycket långt ifrån vad buddhismen handlar om. Vad han sa hörde jag som tur var inte men är det så förbannat besvärligt att gå 2 meter extra. Definitivt ingen peace i den dåren.

 

 

Högerklicka på bilden och "sök på google efter bild".

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev SatanG:

Det räcker ju inte med bara en billig S-klass.

http://www.bangkokpost.com/print/878504/

 

Vintage Panther.jpg

 

/ SatanG

 

 

Jag kollade originalartikeln, eftersom jag blev lite misstänksam. Det verkar som Bangkok Post också har blivit lite blåsta, för det där är ingen "vintage" bil som dom påstår, om man inte räknar 70-80 talet till "vintage" och det gör i alla fall inte jag. Det där är en replika på en Jaguar, ingen gammelbil alls. Panther, fel katt alltså! Visserligen en riktigt snygg replika, men hjulen och däcken, samt blinkers, nackstöd och lite annat avslöjar den direkt som mycket nyare än den försöker se ut att vara. Munkar kan jag bli lurad av, men bilar... inte lika lätt.

 

Vilken browser använder du? Jag får inget "googla bild" alternativ när jag högerklickar i Firefox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...