Jump to content
IGNORERAD

Rivningar beordrade vid Phukets Paradise Beach


MPR Nyheter

Recommended Posts

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Själv tror jag nog dom flesta turister skiter i om det finns tillstånd för parasollet som skyddar dom mot solen och stolen dom sitter i, själv har jag hittills aldrig frågat efter ett tillstånd när jag har hyrt något av detta i något land och jag känner ingen annan som har gjort det heller.

 

Inte heller när jag beställer en öl eller äter något begär jag att få ta del av förrättningens eller den omkringvandrande försäljarens tillstånd, det är mer närhet, bemötande, grad av törst och hunger som avgör detta, förmodligen har jag genom åren både ätit och druckit på hundratals om inte tusentals ställen jorden runt där något tillstånd ifrån någon myndighet har saknats, inte minst i Isaan, jag får faktiskt medge att jag aldrig ens har tänkt tanken på att kolla eller fråga efter detta innan jag beställer något.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Dom flesta turister tar för givet att landets ordningsmakt ser till att turistnäringen hålls ren från maffia och olagligheter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    10

  • MaiChai

    5

  • leifen

    5

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev leifen:

Nu hade jag inte nämt solstolar,parasoller mm. någonstans, bara korruption och brottslighet.

 

Jag tror till skillnad mot dig att turister ogillar olagliga markockupationer, skövlingar av strandnära reservat, maffia och organiserad brottslighet, men i en folkvald miljö är det visst normalt och skall försvaras.

 

Du har väl missat de fattiga fiskare som vräktes på Phuket och fick flytta och nu plötsligt har du vänt på kappan och försvarar den rika elitens rätt till brottslighet och korruption.

 

Själv hoppas jag på hårdare tag mot den vardagskorruption som du försvarar och brukar kalla traditioner.

Hej

Ja vi ser väldigt olika på sånt här, enligt mig är saker som uthyrning av solstolar, parasoll, försäljning av krimskrams, frukt, glass, dryck och mat en viktig näring för många fattiga t.ex dom fiskare som nu juntan kör bort ifrån stränderna.

Enligt mig bör Thailand "offra" några stränder till turismen och lämpligen dom som redan är exploaterade, sedan bör man freda ett antal andra viktiga sådana för ex.vis ekoturism, djur och växtliv.

Men vad är det t.ex för mening att inte tillåta parasoller, stolar, alkohol och försäljning o.s.v, en dag i veckan på ex.vis Pattaya beach?

Jag pratade med många Thailändare och turister där och dom såg inga fördelar alls med detta, bara mindre turister och uteblivna inkomster just denna dag, men till vilken nytta?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja vi ser väldigt olika på sånt här, enligt mig är saker som uthyrning av solstolar, parasoll, försäljning av krimskrams, frukt, glass, dryck och mat en viktig näring för många fattiga t.ex dom fiskare som nu juntan kör bort ifrån stränderna.

Enligt mig bör Thailand "offra" några stränder till turismen och lämpligen dom som redan är exploaterade, sedan bör man freda ett antal andra viktiga sådana för ex.vis ekoturism, djur och växtliv.

Men vad är det t.ex för mening att inte tillåta parasoller, stolar, alkohol och försäljning o.s.v, en dag i veckan på ex.vis Pattaya beach?

Jag pratade med många Thailändare och turister där och dom såg inga fördelar alls med detta, bara mindre turister och uteblivna inkomster just denna dag, men till vilken nytta?

Med vänlig hälsning isan lover

Hur är din syn på de olagliga byggnader som finns där? Phuket Paradise Beach.

 

De fattiga fiskarna fördrevs för mer än tio år sedan med hjälp av korrumperade myndighetstjänstemän.

 

Är väl en klen tröst att måste sälja glass, när man förbjudits att bedriva de näringar som man sysslat med i generationer.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev AakeP:

 

 

Betyder det att det du skriver är sant eller lögn beroende på var du sitter? 
Var satt du när du skrev ovanstående?
Eller något annat för den sakens skull.

 

7 timmar sedan, skrev haan:

God morgon på er. I natt kom det lite regn bra för trädgården. Mai chai  än en gång "jag tror" och "jag vet inte med 100 % säkert"  "men vi kan nog vara ganska säkra" jag är inte ute efter artikelns  innehåll. Det kan ha handlat  om hur man plockar hundskit i Stockholm. mvh

 

Ja nu börjar det lukta bränd kork hela vägen hit, men som Stenmark sa det lönar sig inte att förklara för de som ändå inte begriper något.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Själv tror jag nog dom flesta turister skiter i om det finns tillstånd för parasollet som skyddar dom mot solen och stolen dom sitter i, själv har jag hittills aldrig frågat efter ett tillstånd när jag har hyrt något av detta i något land och jag känner ingen annan som har gjort det heller.

 

Inte heller när jag beställer en öl eller äter något begär jag att få ta del av förrättningens eller den omkringvandrande försäljarens tillstånd, det är mer närhet, bemötande, grad av törst och hunger som avgör detta, förmodligen har jag genom åren både ätit och druckit på hundratals om inte tusentals ställen jorden runt där något tillstånd ifrån någon myndighet har saknats, inte minst i Isaan, jag får faktiskt medge att jag aldrig ens har tänkt tanken på att kolla eller fråga efter detta innan jag beställer något.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tror du turisterna blir utan öl och mat om de rikas svartbyggen på stränderna försvinner?

Det går ju t.ex. att besöka dom 95% av ställena som har tillstånd, eller är det för besvärligt för dig?

Det är väl bra att myndigheterna följer lagarna så slipper du och andra turister tänka på tillstånd etc?

Du ser hur allmänheten stängs ute från vissa stränder genom byggnader etc, kanske du föredrar att ha det så.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

 

Ja nu börjar det lukta bränd kork hela vägen hit, men som Stenmark sa det lönar sig inte att förklara för de som ändå inte begriper något.

Känns som vi fått in ett par troll i tråden. Allra enklast är nog att sluta mata dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ok  MAI jag hänvisar  dig till min artikel i mitt tidigare inlägg. 1 Du säger jag tror (är det tillförlitligt) 2  jag har ingen anledning att tro YLE jobbar på ett annat vis.( är detta tillförlitligt du tror igen ) 3  nog ganska säkert att hon skrev artikeln från kontoret i Helsingfors ( är detta tillförlitligt nog ganska säkert) 4   

Eftersom hon angav Helsingfors i sin byline till artikeln  (så är det nog ganska säkert) att hon skrev artikeln från kontoret i Helsingfors.((Men jag var ju inte där den dagen så jag vet inte 100% säkert) (men vi kan nog vara ganska säkra) på att om YLE skickat henne till Rayong så hade nog bylinen innehållit Rayong eller iallafall Bangkok och inte Helsingfors. anser du att dessa 3 sitat   i sista stycket gör dig tillförlitlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
15 minuter sedan, skrev haan:

Ok  MAI jag hänvisar  dig till min artikel i mitt tidigare inlägg. 1 Du säger jag tror (är det tillförlitligt) 2  jag har ingen anledning att tro YLE jobbar på ett annat vis.( är detta tillförlitligt du tror igen ) 3  nog ganska säkert att hon skrev artikeln från kontoret i Helsingfors ( är detta tillförlitligt nog ganska säkert) 4   

Eftersom hon angav Helsingfors i sin byline till artikeln  (så är det nog ganska säkert) att hon skrev artikeln från kontoret i Helsingfors.((Men jag var ju inte där den dagen så jag vet inte 100% säkert) (men vi kan nog vara ganska säkra) på att om YLE skickat henne till Rayong så hade nog bylinen innehållit Rayong eller iallafall Bangkok och inte Helsingfors. anser du att dessa 3 sitat   i sista stycket gör dig tillförlitlig?

 

Har du fortfarande inte insett det felaktiga i artikeln från YLE ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej MAI jag vill bara berätta att du har bra inlägg också. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
On 5/28/2016 at 08:24, skrev leifen:

Tror man att Thailands rykte som turistland förvärras för man tar tag i olagligheter och brottslighet samt korruption?

 

Tycker det är märkligare att några skribenter måste in och försvara korruption samt brottslighet hela tiden.

 

 Bygger man olovligt på mark man inte äger eller inte får bygga på, har olagliga papper mm. så får man stå sitt kast.

 

Bra att myndigheter börjar röja i träsket med korruption.

Hoppas dom börjar syna och rensa taximaffian i HH snart också, men där får vi nog vänta länge.......

Hej

Syna taximafffian i HH , det har man i många år försökt att stoppa.

Det är tre kända familjer som styr detta , vad jag förstått så är politiker och poliser insyltade.

Så vad jag vet är att istället försöker konkurera med dessa

Tex så finns nu mera en buss till flygplatsen i BKK , vilket, har fått vissa taxi att skära ned verksamheten

Sedan har vi de gröna , vita och röda små bilarna som kör fasta turer i HH

 Från marknaden till Kao Takib för 10 bath , detta har att Tuk Tuk och taxi fått sin marknad beskuren

Att säta ditt maffian leder antagligen bara att nya maffioser dyker upp.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev leifen:

Hur är din syn på de olagliga byggnader som finns där? Phuket Paradise Beach.

 

De fattiga fiskarna fördrevs för mer än tio år sedan med hjälp av korrumperade myndighetstjänstemän.

 

Är väl en klen tröst att måste sälja glass, när man förbjudits att bedriva de näringar som man sysslat med i generationer.

Hej

Om du såg på SVT,s Korrespondenterna nyligen så riskerar nu dom fattiga fiskarna att fördrivas igen just nu ifrån den plats dom flyttades till förra gången, så att det nu råder militärdiktatur hjälper uppenbarligen inte dessa fattiga människor.

Själv tycker jag att försäljning av glass, dryck, mat och uthyrning av parasoller och solstolar är bra alternativ för många fattiga som annars kanske skulle vara helt utan jobb och inkomster, tvingas sälja sin egen kropp eller sälja sina barn.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Om du såg på SVT,s Korrespondenterna nyligen så riskerar nu dom fattiga fiskarna att fördrivas igen just nu ifrån den plats dom flyttades till förra gången, så att det nu råder militärdiktatur hjälper uppenbarligen inte dessa fattiga människor.

Själv tycker jag att försäljning av glass, dryck, mat och uthyrning av parasoller och solstolar är bra alternativ för många fattiga som annars kanske skulle vara helt utan jobb och inkomster, tvingas sälja sin egen kropp eller sälja sina barn.

Med vänlig hälsning isan lover

Hur var det med din syn av byggnaderna på Phuket Paradise Beach?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

Hur var det med din syn av byggnaderna på Phuket Paradise Beach?

Äsch då. Inte ska IL behöva ha någon åsikt om det. Kommer nog en länk med lite random citat snart i en tråd.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är villig att hålla med I L om att de fattiga fiskarna mer än gärna skulle få hålla på med lite uthyrning och försäljning. MEN oftast blir det en rik knös som står bakom allt och tjänar storkovan medan de som sköter grovjobbet (uthyrningen och försäljningsarbetet) får minimal lön - ELLER

Har sett hur vattenskoterägare, med en eller två vattenskotrar blivit bortmotade, trakasserade  - ivägkörda av de som haft fler. Rent ut sagt riktiga maffiafasoner. Senast för 4 år sedan på Samui (Chaweng beach).

Första gången jag upplevde sådant elände var på Dongtan beach, någon gång på 70 talet när ägarens skotrar blev sönderslagna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev evert 1:

Är villig att hålla med I L om att de fattiga fiskarna mer än gärna skulle få hålla på med lite uthyrning och försäljning. MEN oftast blir det en rik knös som står bakom allt och tjänar storkovan medan de som sköter grovjobbet (uthyrningen och försäljningsarbetet) får minimal lön - ELLER

Har sett hur vattenskoterägare, med en eller två vattenskotrar blivit bortmotade, trakasserade  - ivägkörda av de som haft fler. Rent ut sagt riktiga maffiafasoner. Senast för 4 år sedan på Samui (Chaweng beach).

Första gången jag upplevde sådant elände var på Dongtan beach, någon gång på 70 talet när ägarens skotrar blev sönderslagna.

Hej

Visst förekommer det att fattiga körs bort och trakasseras av maffia men numera även av militärjuntan och enligt mig är det lika olyckligt i båda fallen, fattiga har svårt att försörja sig och tar staten bort deras möjligheter till försörjning bör dom ordna ersättnings arbete eller en ny plats till dessa så att dom kan försörja sig och sina familjer tycker jag, att bara köra bort alternativt förbjuda deras försäljning skapar nya problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara ett mysigt och välskött ställe som de fd. fattiga fiskarna driver om man ska tro detta.

 

http://www.intophuket.com/beaches/paradise-beach/.

 

As you first enter Paradise Beach, you will notice a ticket counter selling admission at 100 500 baht per person. This isn’t a fee to enter the beach, as that is illegal, but rather, a fee to cross the land to enter the beach. However you want to justify it, it is 100 500 baht per head. Now this might sound like a scam from the get go, but this entrance fee also entitles you to one free lounge chair.

Update: Back when Paradise Beach was only 100 baht per person, it was quite reasonable and highly recommended. However, with the new price gouging increase, we would recommend that you look elsewhere. It’s a complete shame because Paradise Beach use to be one of the Best Beaches in Phuket, but unfortunately, due to the price hike, we have kicked it off the list completely. Things have really gotten out of hand. Reports have stated that there is even security now that will go through your bags to ensure that you do not bring any outside food or drinks. Hopefully this is not a long-term development, but only time will tell.

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎29 at 02:42, skrev Surin P3:

Kul med folk som bara vägrar ändra uppfattning.

Kul med forumägare som skriver nåt, nån gång i veckan!

:go:

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
21 timmar sedan, skrev evert 1:

Är villig att hålla med I L om att de fattiga fiskarna mer än gärna skulle få hålla på med lite uthyrning och försäljning. MEN oftast blir det en rik knös som står bakom allt och tjänar storkovan medan de som sköter grovjobbet (uthyrningen och försäljningsarbetet) får minimal lön - ELLER

Har sett hur vattenskoterägare, med en eller två vattenskotrar blivit bortmotade, trakasserade  - ivägkörda av de som haft fler. Rent ut sagt riktiga maffiafasoner. Senast för 4 år sedan på Samui (Chaweng beach).

Första gången jag upplevde sådant elände var på Dongtan beach, någon gång på 70 talet när ägarens skotrar blev sönderslagna.

Var fanns det förutom i Pattaya skotrar på 70 talet  i Phuket fanns det i alla fall inga

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...