Jump to content
IGNORERAD

Rivningar beordrade vid Phukets Paradise Beach


MPR Nyheter

Recommended Posts

Oregistrerad

Ja du HUAHIN det enda vi kan begära av TALLVIKINGEN  ÄR UPP TILL BEVIS MED DINA SÅ KALLADE  ANTYDNINGAR. Visa oss här 2 tidningar  som spred  denna falska bild. gör du det då kan jag tro på vad du skriver annars kommer jag tvivla på allt du skriver om i detta forum. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    10

  • MaiChai

    5

  • leifen

    5

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Den sista meningen är intressant. Hur ska en läsare veta vad som är sant och inte? D.v.s. hur ska en läsare veta om journalisten saknar förmåga till källgranskning och källkritik? 

Och hur kan det vara sådan att många västerländska tidningar spred en felaktig bild?

 

Det är svårt för en vanlig läsare att veta vad som är sant eller falskt. Jag misstänker att YLE suttit på sitt kontor i Helsingfors och skannat av nätet och lokala nyhetsiter och sedan gjort en re-write på vad de hittade där.

 

Vad skulle då YLE gjort istället?

 

Jo, man borde kontaktat sin korrespondent/stringer i området och bett honom/henne att titta närmare på det hela. Han/hon hade då funnit en del märkligheter, den människorätts organisation som spred de här ryktena var en lokal Kambodjansk organisation. Inte Amnesty, HRW, Action Aid eller någon annan känd organisation som alla har kontor i Thailand. Man skulle stämt av med dem och de rapporterade ingenting om detta som den kambodjanska organisationen gjorde. Där borde en varningsflagga kommit upp.

 

Den Kambodjanska organisationen sägs stå nära Hun Sen som ju även står nära Shinawatra klanen.

 

En annan fråga man borde ställt sig är varför var det bara Kambodjaner som flydde? Varför inte Laotier och Burmeser som också utgör en väldigt stor grupp illegala gästarbetare i landet? 

 

Med ett par timmars arbete på plats hade man kunnat avfärda den här "nyheten" som en del i ett PR krig. Men då hade det ju inte blivit något inslag, man hade varit tvungen att betala sin stringer utan att få något publicerbart i utbyte. Det hade kostat YLE mer pengar än att låta sin redan anställde snoka på nätet och kanske lägga ner en timme på att översätta och slänga ihop storyn på siten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev haan:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/18/flyende-gastarbetare-hotar-thailands-ekonomi  Jag  öppnade  alla tre webb-sidorna Läs denna artikel så faller era  båda argument. leifen och turisten. Hej NEMO du har så rätt så.  Nu börjar det att åska här mvh 

Tror inte du läste tråden jag gav dig. Hade du gjort det (och följt länkarna i dom) till slut hade du fått en väldigt klar bild av hur ett antal lögner medvetet planteras i propagandasyfte. Som sagt, det fanns väldigt många nyttiga idi*ter som ställde upp för att sprida dessa lögner utan någon som helst källkritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
8 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Det är svårt för en vanlig läsare att veta vad som är sant eller falskt. Jag misstänker att YLE suttit på sitt kontor i Helsingfors och skannat av nätet och lokala nyhetsiter och sedan gjort en re-write på vad de hittade där.

 

Vad skulle då YLE gjort istället?

 

Jo, man borde kontaktat sin korrespondent/stringer i området och bett honom/henne att titta närmare på det hela. Han/hon hade då funnit en del märkligheter, den människorätts organisation som spred de här ryktena var en lokal Kambodjansk organisation. Inte Amnesty, HRW, Action Aid eller någon annan känd organisation som alla har kontor i Thailand. Man skulle stämt av med dem och de rapporterade ingenting om detta som den kambodjanska organisationen gjorde. Där borde en varningsflagga kommit upp.

 

Den Kambodjanska organisationen sägs stå nära Hun Sen som ju även står nära Shinawatra klanen.

 

En annan fråga man borde ställt sig är varför var det bara Kambodjaner som flydde? Varför inte Laotier och Burmeser som också utgör en väldigt stor grupp illegala gästarbetare i landet? 

 

Med ett par timmars arbete på plats hade man kunnat avfärda den här "nyheten" som en del i ett PR krig. Men då hade det ju inte blivit något inslag, man hade varit tvungen att betala sin stringer utan att få något publicerbart i utbyte. Det hade kostat YLE mer pengar än att låta sin redan anställde snoka på nätet och kanske lägga ner en timme på att översätta och slänga ihop storyn på siten.

Hej. Du misstänker alltså vet du inte. Jag har ingen åsikt för jag vet inte vad YLE har gjort. Om du inte vet hur kan du då skriva vad de borde ha gjort istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Den sista meningen är intressant. Hur ska en läsare veta vad som är sant och inte? D.v.s. hur ska en läsare veta om journalisten saknar förmåga till källgranskning och källkritik? 

Och hur kan det vara sådan att många västerländska tidningar spred en felaktig bild?

Mai Chai skrev ett intressant inlägg om hur just källkritik är något som media nuförtiden mer eller mindre helt har skippat pga ändrade strukturer och anställningsformer inom journalistkåren. Vad gäller just Thailand har man väl kunnat konstatera rätt många "nyheter" under senare tid som man har spridit rätt friskt och som varit falska. Vi har ju t.ex "mutaffären" med Gripen för ett tag sedan, dom "illegala" ölselfisarna, Prayuths "hot" om avrättningar av journalister och givetvis den kambodjanska paniken som utbröt pga ADHOC:s publikationer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Hej. Du misstänker alltså vet du inte. Jag har ingen åsikt för jag vet inte vad YLE har gjort. Om du inte vet hur kan du då skriva vad de borde ha gjort istället.

Läs tråden. Läs om hur ADHOC medvetet förvrängde fakta. Googla dessutom igen alla dessa artiklar om denna fråga. Lägg märke till hur varenda tidning, webbsite etc rapporterar om alla dessa sker i tredje hand. Dvs, alla "vittnen" och "källor" handlar personer som i sin tur har hört rykten. Ta t.ex artikeln från Yle. Den är typisk såtillvida att den tar just upp ett rykte om "våldsamma razzior" mot illegala immigranter. Trots att mängder av journalister tog sig till flyktinglägren och intervjuade massor av flyktingar så fanns det inte ett enda fall av någon som upplevt dessa "våldsamma razzior" eller razzior över huvud taget. Inte ett enda vittne till någon av dessa åtgärder från polisens/militärens sida trädde fram under den period hela denna historia pågick.  

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev haan:

Ja du HUAHIN det enda vi kan begära av TALLVIKINGEN  ÄR UPP TILL BEVIS MED DINA SÅ KALLADE  ANTYDNINGAR. Visa oss här 2 tidningar  som spred  denna falska bild. gör du det då kan jag tro på vad du skriver annars kommer jag tvivla på allt du skriver om i detta forum. mvh

Som sagt, det finns nyttiga idi*ter som är väldigt entusiastiska att sprida diverse lögner som dom matas med. Tycker att du själv bör tänka igenom saken och bestämma dig för om du vill tillhöra den skaran eller inte. Läs igenom tråden jag länkade till. Googla på denna händelse och kolla upp vilka hårda fakta, referenser och förstahandsuppgifter som lämnas i dom olika reportagen om detta. Skulle tro att du snart kommer att märka att alla dessa reportage, likt din länk från Yle, hänvisar till ett rykte eller rena andrahandsuppgifter. Den enda källan som nämns är i enstaka fall denna ADHOC, som ju helt klart inte har haft rent mjöl i påsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
31 minuter sedan, skrev turisten:

Läs tråden. Läs om hur ADHOC medvetet förvrängde fakta. Googla dessutom igen alla dessa artiklar om denna fråga. Lägg märke till hur varenda tidning, webbsite etc rapporterar om alla dessa sker i tredje hand. Dvs, alla "vittnen" och "källor" handlar personer som i sin tur har hört rykten. Ta t.ex artikeln från Yle. Den är typisk såtillvida att den tar just upp ett rykte om "våldsamma razzior" mot illegala immigranter. Trots att mängder av journalister tog sig till flyktinglägren och intervjuade massor av flyktingar så fanns det inte ett enda fall av någon som upplevt dessa "våldsamma razzior" eller razzior över huvud taget. Inte ett enda vittne till någon av dessa åtgärder från polisens/militärens sida trädde fram under den period hela denna historia pågick.  

Alltså du sågar flera västerländska journalister och media längre ner än fotsulorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Alltså du sågar flera västerländska journalister och media längre ner än fotsulorna.

Ja. Som sagt, källkritik tillämpas sällan nuförtiden av media.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ok Turisten sista meningen i Huahinds  sista inlägg räcker för mig. mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev haan:

Ok Turisten sista meningen i Huahinds  sista inlägg räcker för mig. mvh 

För att bestämma dig vilken kategori du vill tillhöra? Du väljer alltså att vara en nyttig idi*t hellre än att undersöka saken ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Hej. Du misstänker alltså vet du inte. Jag har ingen åsikt för jag vet inte vad YLE har gjort. Om du inte vet hur kan du då skriva vad de borde ha gjort istället.

 

Jag vet hur svenska nyhetsredaktioner arbetar med internationella nyheter nuförtiden och jag har ingen anledning att tro YLE jobbar på ett annat vis. Dessutom har ju artikelförfattaren på YLE angett Helsingfors i sin byline - det hade väl hon knappast gjort om hon varit på plats i Rayong?

 

30 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Alltså du sågar flera västerländska journalister och media längre ner än fotsulorna.

 

De som inte varit på plats utan gjort re-writes på från början tveksamt underlag ska ha sig en skopa för de felaktiga uppgifter de publicerade. Vilka västerländska medier var på plats när det hände?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev haan:

Ok Turisten sista meningen i Huahinds  sista inlägg räcker för mig. mvh 

En liten lektion i tillämpad källkritik:

 

1) Aftonbladet rapporterar om den nya lagen juntan infört

http://bloggar.aftonbladet.se/utrikesbloggen/2015/10/Thailand-forbjuder-olselfies/

 

Det är numera förbjudet att ta selfies med ölflaskor.

Jo, du hörde rätt.

Juntan, som har skärpt alkohollagarna, varnar för att en selfie med en ölflaska kan betraktas som ”uppmuntrande av andra att konsumera alkohol”, skriver Global Post. Något som kan ge ett års fängelse och motsvarande 110 000 svenska kronor i böter.

 

2) Följer man den citerade länken låter det däremot så här:

 

This warning was issued after dozens of Thai celebrities’ Instagram accounts posted photos of the stars gripping bottles of Chang Beer, a hugely popular brew. The en masse posting bore the marks of an orchestrated marketing campaign funded by the alcohol firm.

 

3) Man länkar t.om till lagen som avses. 

 

https://en.wikisource.org/wiki/Alcoholic_Beverage_Control_Act,_BE_2551_%282008%29

 

Som synes en lag från 2008.

 

Aftonbladet låter alltså meddela att juntan infört en ny lag som gör det förbjudet att ta selfisar med en ölflaska i handen.

I själva verket visar det sig vara att en thailändsk reklambyrå tror sig ha kommit på ett sätt att göra ölreklam i Thailand genom att

betala diverse lokala kändisar för att publicera selfisar på sociala medier med ölflaskor av visst märke i händerna. Ett sätt att komma runt förbudet mot alkoholreklam (från 2008). Naturligtvis slår polisen ned på detta och naturligtvis rapporteras detta i västerländska media som att "en ny lag" mot selfisar med ölflaskor har införts av juntan.

Allt som krävdes för att avslöja lögnen som Aftonbladet fick för sig att "upplysa" sina läsare om var att klicka på två länkar och läsa lite extra text om dom egentliga fakta som låg bakom saken. Fast tyvärr är det väl så att detta är alldeles för jobbigt för en stor grupp människor som uppenbarligen inte tycker saker och ting är värda att informera sig om. Det där med fakta skall helst vara enkla meningar och inte alltför komplicerat. Då "räcker" det.

Antar att du hör till kategorin som tycker det är lite för jobbigt att ta reda på fakta och hellre hämtar dina kunskaper från enkla, lättlästa meningar hellre än att gräva efter sanningen. Det är givetvis upp till dig vilken approach du vill ta och vilken grad av kunskap du vill skaffa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har ingen anledning att tro YLE jobbar på ett annat vis.  God kväll Mai chai denna mening kommer från ditt inlägg ovan och där TROR  du att YLE  mm   DU VET INTE!!!!!!!!!!  Men du tror. GOD NATT

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev haan:

Jag har ingen anledning att tro YLE jobbar på ett annat vis.  God kväll Mai chai denna mening kommer från ditt inlägg ovan och där TROR  du att YLE  mm   DU VET INTE!!!!!!!!!!  Men du tror. GOD NATT

Hm, om det klart och tydligt står Helsingfors i bylinen så tror jag nog man ganska lugnt kan utgå ifrån att artikeln är skriven i Helsingfors. Det är ju liksom så att en byline faktiskt har som syfte att vara informativ. Namn, datum och ort brukar ju vara det vanligaste. Vad anser du att nedanstående faktiskt representerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
14 timmar sedan, skrev Nemo:

Det är ju för mycket turister redan nu, det behövs en minskning.

 

 

Det kanske kommer som ett brev på posten, alla utan permanent uppehållstillstånd får stanna högst tre veckor per år...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
18 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det kanske kommer som ett brev på posten, alla utan permanent uppehållstillstånd får stanna högst tre veckor per år...

Tja det skulle inte förvåna mig ett dugg med en sån regel.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev haan:

Jag har ingen anledning att tro YLE jobbar på ett annat vis.  God kväll Mai chai denna mening kommer från ditt inlägg ovan och där TROR  du att YLE  mm   DU VET INTE!!!!!!!!!!  Men du tror. GOD NATT

 

Eftersom hon angav Helsingfors i sin byline till artikeln så är det nog ganska säkert att hon skrev artikeln från kontoret i Helsingfors. Men jag var ju inte där den dagen så jag vet inte 100% säkert men vi kan nog vara ganska säkra på att om YLE skickat henne till Rayong så hade nog bylinen innehållit Rayong eller iallafall Bangkok och inte Helsingfors. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Eftersom hon angav Helsingfors i sin byline till artikeln så är det nog ganska säkert att hon skrev artikeln från kontoret i Helsingfors. Men jag var ju inte där den dagen så jag vet inte 100% säkert men vi kan nog vara ganska säkra på att om YLE skickat henne till Rayong så hade nog bylinen innehållit Rayong eller iallafall Bangkok och inte Helsingfors. 

 

 

Betyder det att det du skriver är sant eller lögn beroende på var du sitter? 
Var satt du när du skrev ovanstående?
Eller något annat för den sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

God morgon på er. I natt kom det lite regn bra för trädgården. Mai chai  än en gång "jag tror" och "jag vet inte med 100 % säkert"  "men vi kan nog vara ganska säkra" jag är inte ute efter artikelns  innehåll. Det kan ha handlat  om hur man plockar hundskit i Stockholm. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev leifen:

Tror man att Thailands rykte som turistland förvärras för man tar tag i olagligheter och brottslighet samt korruption?

 

Tycker det är märkligare att några skribenter måste in och försvara korruption samt brottslighet hela tiden.

 

 Bygger man olovligt på mark man inte äger eller inte får bygga på, har olagliga papper mm. så får man stå sitt kast.

 

Bra att myndigheter börjar röja i träsket med korruption.

Hoppas dom börjar syna och rensa taximaffian i HH snart också, men där får vi nog vänta länge.......

Hej

Jag tror till skillnad mot dig att turister förväntar sig både solstolar, parasoller, servering, barer och service på eller nära stränderna i ett utvecklat turistland, själv har jag inte besökt något land med stor turism där detta ses som brottsligt, men i en diktatur är det väl helt ok antar jag.

Undrar om grannländerna Burma, Kambodja, Vietnam och Indonesien väljer samma väg för att attrahera turister?

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror till skillnad mot dig att turister förväntar sig både solstolar, parasoller, servering, barer och service på eller nära stränderna i ett utvecklat turistland, själv har jag inte besökt något land med stor turism där detta ses som brottsligt, men i en diktatur är det väl helt ok antar jag.

Undrar om grannländerna Burma, Kambodja, Vietnam och Indonesien väljer samma väg för att attrahera turister?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tror du turisterna förväntar sig att det ska vara ok att beslagta offentlig mark för att bygga hotel och restauranger för att gynna sina privata intressen?

Själv tror jag de flesta turister helst bor och äter på legala hotel & restauranger. Konstigt att en del svenskar tycker svartbyggen och illegala intressen hos privata aktörer är något som är ok och bra.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror till skillnad mot dig att turister förväntar sig både solstolar, parasoller, servering, barer och service på eller nära stränderna i ett utvecklat turistland, själv har jag inte besökt något land med stor turism där detta ses som brottsligt, men i en diktatur är det väl helt ok antar jag.

Undrar om grannländerna Burma, Kambodja, Vietnam och Indonesien väljer samma väg för att attrahera turister?

Med vänlig hälsning isan lover

Nu hade jag inte nämt solstolar,parasoller mm. någonstans, bara korruption och brottslighet.

 

Jag tror till skillnad mot dig att turister ogillar olagliga markockupationer, skövlingar av strandnära reservat, maffia och organiserad brottslighet, men i en folkvald miljö är det visst normalt och skall försvaras.

 

Du har väl missat de fattiga fiskare som vräktes på Phuket och fick flytta och nu plötsligt har du vänt på kappan och försvarar den rika elitens rätt till brottslighet och korruption.

 

Själv hoppas jag på hårdare tag mot den vardagskorruption som du försvarar och brukar kalla traditioner.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Tror du turisterna förväntar sig att det ska vara ok att beslagta offentlig mark för att bygga hotel och restauranger för att gynna sina privata intressen?

Själv tror jag de flesta turister helst bor och äter på legala hotel & restauranger. Konstigt att en del svenskar tycker svartbyggen och illegala intressen hos privata aktörer är något som är ok och bra.

 

/ SatanG

Hej

 

Själv tror jag nog dom flesta turister skiter i om det finns tillstånd för parasollet som skyddar dom mot solen och stolen dom sitter i, själv har jag hittills aldrig frågat efter ett tillstånd när jag har hyrt något av detta i något land och jag känner ingen annan som har gjort det heller.

 

Inte heller när jag beställer en öl eller äter något begär jag att få ta del av förrättningens eller den omkringvandrande försäljarens tillstånd, det är mer närhet, bemötande, grad av törst och hunger som avgör detta, förmodligen har jag genom åren både ätit och druckit på hundratals om inte tusentals ställen jorden runt där något tillstånd ifrån någon myndighet har saknats, inte minst i Isaan, jag får faktiskt medge att jag aldrig ens har tänkt tanken på att kolla eller fråga efter detta innan jag beställer något.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...