Jump to content
IGNORERAD

Svensk Sjukvårdsförsäkring i Thailand.


sarne

Recommended Posts

46 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag gör ett försök att styra in tråden i den riktning som trådskaparen menade men ...

Norrmännens lösning med en frivillig anslutning till det dom kallar Nav utland ser bra ut på pappret men i verkligheten är den under all kritik om man Googlar på saken. Man kan tex inte få mer än 3.300 NOK/dygn ifall man insjuknar här i Thailand, hur långt räcker det om man drabbas av en hjärtattack tex ? Om man sen tänker vidare på att om nån inte vill ansluta sig till detta Nav utrikes, som är frivilligt, utan i stället vill teckna en privat försäkring eller har massor med pengar på banken så ligger han dåligt till om han vill återvända till Norge. Då måste han betala sin egen eventuella sjukvård för egna pengar i 3 år innan han är inne i sjukvårdsförsäkringen igen.

Men själva grundtanken gillar jag, att vi som emigrerat till Thailand genom att betala extra skatt kan vara med i den svenska sjukförsäkringen.

Fritz..

Helt rätt det du skriver, betalar jag skatt i Sverige, sjukpensionärer betalar också skatt som dom skulle gjort om dom bodde i Sverige. betalar jag skatt i sverige som innefattar sjukförsäkring, för dit går ju en del skatten, kan man flytta över den till folk som bor utomlands Och som inte bor kvar i sverige men betalar skatt, inte dumt. De som inte betalar skatt i Sverige måste söka sjukvård i det land dom bet skatt även om man är skriven i Sverige. Ingen skatt ingen sjukvård

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    23

  • SatanG

    22

  • Fritz

    9

  • Persistant

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag gör ett försök att styra in tråden i den riktning som trådskaparen menade men ...

Det måste vara jobbigt det där med att styra skribenterna här att skiva "rätt" saker.

 

Konstigt jag tyckte jag höll mig till ämnet men tydligen inte då.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så svårt betalar jag till en försäkring så ska jag ha tillbakas i det land jag betalar skatt till sjukförsäkring. betalar jag inga" skatt" pengar tilll Sverige ingen sjukhjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska myndigheter (politiker) är imbecilla. Som svensk medborgare borde jag oberoende var jag befinner mig i världen ha rätt till sjukvård av minst svensk klass (i.o.f.s. är den inte alltid så mycket att hurra för).

Det snackas hit och dit om världsmedborgare men när det gäller vård sticker alla huvudet i sanden.

Det är flathet, tröghet eller oduglighet från svenska myndigheter eftersom inga avtal finns med sjukvården i de länder svenska medborgare brukar befinna sig (förutom i Europa).

Tänkte svenska myndigheter långsiktigt hade de förstått att det vore ekonomiskt fördelaktigt att behandla svenska sjuklingar utomlands, i stället för att hyra in dyra läkare och sköterskor.

Nu har hyrläkarna och hyrsköterskorna blivit så pass dyra att landstingen STÄNGER/lägger ned HELA avdelningar.

Sjuksköterskor som tjänar upp till 50 tkr/mån hör numera inte till ovanligheterna eller läkare med 3 dubbla månadslönen. 

Självklart ska alla ha rätt att tjäna pengar men så byråkratiskt trögtänkt som svensk sjukvård har blivit så betalar vi för något som vi inte får någon tillgång till.

Borde inte innebära några större svårigheter att skriva ett avtal med thailändsk sjukvård som gäller för svenskar på semester eller permanentboende i Thailand, i princip samma avtal som Sverige har med övriga länder i Europa.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev evert 1:

Svenska myndigheter (politiker) är imbecilla. Som svensk medborgare borde jag oberoende var jag befinner mig i världen ha rätt till sjukvård av minst svensk klass (i.o.f.s. är den inte alltid så mycket att hurra för).

Det snackas hit och dit om världsmedborgare men när det gäller vård sticker alla huvudet i sanden.

Det är flathet, tröghet eller oduglighet från svenska myndigheter eftersom inga avtal finns med sjukvården i de länder svenska medborgare brukar befinna sig (förutom i Europa).

Tänkte svenska myndigheter långsiktigt hade de förstått att det vore ekonomiskt fördelaktigt att behandla svenska sjuklingar utomlands, i stället för att hyra in dyra läkare och sköterskor.

Nu har hyrläkarna och hyrsköterskorna blivit så pass dyra att landstingen STÄNGER/lägger ned HELA avdelningar.

Sjuksköterskor som tjänar upp till 50 tkr/mån hör numera inte till ovanligheterna eller läkare med 3 dubbla månadslönen. 

Självklart ska alla ha rätt att tjäna pengar men så byråkratiskt trögtänkt som svensk sjukvård har blivit så betalar vi för något som vi inte får någon tillgång till.

Borde inte innebära några större svårigheter att skriva ett avtal med thailändsk sjukvård som gäller för svenskar på semester eller permanentboende i Thailand, i princip samma avtal som Sverige har med övriga länder i Europa.

 

Håller med.

 

Det svåraste av allt är nog att överkomma missunsamhet och avundsjuka, den är stark hos många.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Boa52:

Inte så svårt betalar jag till en försäkring så ska jag ha tillbakas i det land jag betalar skatt till sjukförsäkring. betalar jag inga" skatt" pengar tilll Sverige ingen sjukhjälp

 

Hur gör du med alla papperslösa då?

Där kan Sverige dränera en jävla massa pengar men det kanske känns bättre än att hjälpa svenskar i utlandet.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vad ingår i SINKen?

Är det specifierat nånstans?

Värför pålägga extra?

Styra om, skatteintäkter till dem det tillhör.

Det finns bara ett parti i Sverige som bryr sig om oss. Dem andra ger fan för sina egna landsmen.

 

"Men själva grundtanken gillar jag, att vi som emigrerat till Thailand genom att betala extra skatt kan vara med i den svenska sjukförsäkringen.

Fritz.."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Hur gör du med alla papperslösa då?

Där kan Sverige dränera en jävla massa pengar men det kanske känns bättre än att hjälpa svenskar i utlandet.

 

/ SatanG

varför skall svenska fullskattebetalare hjälpa dig DU har ju gjort dina val här i livet och talar om för oss här glatt ifall DU flyttar tillbaka till sverige behöver DU inte betala skatt i sverige. Men men det är många som skall vara med om att dela på skatte-kakan i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att hitta lösningar som funkar för alla.

 

Diskussionen här blir intressant ibland också. Svenska medborgare som lämnat landet och aldrig betalt skatt i Sverige är tydligt självklart att de skall ha fulla rättigheter till den svenska välfärden. Men flyktingar som kommer till Sverige skall inte ha det...? Hur resonerar man då?

 

Dessa flyktingar som blir svenska medborgare, flyttar om 10 år hem. Skall Sverige då betala deras sjukvård i det nya landet?

 

Tror att Moderaterna och SD har varit lösningen på spåret. Likt pensionssystemet så måste man "betala" för att förtjäna all välfärd.

Har varit snack på nyheterna om att man inte skall få all välfärd automatiskt utan att den skall ökas mer och mer, när man kommer in i samhället och bidrar genom arbete och skatt.

 

Pensionssystemet är ju utformat så att man skall ha 40 år i arbete, studier osv för att bli berättigad till full pension från Sverige.

Kanske vore det en idé även för sjukförsäkringen. Jag har inga problem med pensionärer som flyttar till Thailand och vill att Svenska staten skall betala deras vård.

 

Men "unga" människor som flyr Sverige för att göra bättre pengar genom att inte betala skatt. Ja, dem får allt klara sig själva. Komma viftande med sitt svenska medborgarskap när det passar... Nä, hela den svenska välfärdsmodellen bygger på ett solidariskt deltagande. Man får vara med och betala för att få tillbaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev samet:

Det är svårt att hitta lösningar som funkar för alla.

 

Diskussionen här blir intressant ibland också. Svenska medborgare som lämnat landet och aldrig betalt skatt i Sverige är tydligt självklart att de skall ha fulla rättigheter till den svenska välfärden. Men flyktingar som kommer till Sverige skall inte ha det...? Hur resonerar man då?

 

Dessa flyktingar som blir svenska medborgare, flyttar om 10 år hem. Skall Sverige då betala deras sjukvård i det nya landet?

 

Tror att Moderaterna och SD har varit lösningen på spåret. Likt pensionssystemet så måste man "betala" för att förtjäna all välfärd.

Har varit snack på nyheterna om att man inte skall få all välfärd automatiskt utan att den skall ökas mer och mer, när man kommer in i samhället och bidrar genom arbete och skatt.

 

Pensionssystemet är ju utformat så att man skall ha 40 år i arbete, studier osv för att bli berättigad till full pension från Sverige.

Kanske vore det en idé även för sjukförsäkringen. Jag har inga problem med pensionärer som flyttar till Thailand och vill att Svenska staten skall betala deras vård.

 

Men "unga" människor som flyr Sverige för att göra bättre pengar genom att inte betala skatt. Ja, dem får allt klara sig själva. Komma viftande med sitt svenska medborgarskap när det passar... Nä, hela den svenska välfärdsmodellen bygger på ett solidariskt deltagande. Man får vara med och betala för att få tillbaka!

 

Vart har du läst att jag aldrig betalat skatt? 

 

"Komma viftande med sitt svenska medborgarskap när det passar" Va fan yrar du om. Jag skrev tydligt att jag aldrig förväntat mig något från svenska staten och tar hand om mig själv. Inga problem med det, jag kan ju fördela "skattebördan" lite bättre än maggan andersson klarar, allt på rätt ställe ;-)

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SatanG:

 

Vart har du läst att jag aldrig betalat skatt? 

 

"Komma viftande med sitt svenska medborgarskap när det passar" Va fan yrar du om. Jag skrev tydligt att jag aldrig förväntat mig något från svenska staten och tar hand om mig själv. Inga problem med det, jag kan ju fördela "skattebördan" lite bättre än maggan andersson klarar, allt på rätt ställe ;-)

 

/ SatanG

 

 

Vad yrar du om!

 

Har jag citerat dig?

Har jag nämnt ditt namn?

 

NEJ!

 

Jag talar om den generalla diskussionen i tråden!

Finns fler än du som skriver!

 

Kände du dig kanske lite träffad?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

 

Vad yrar du om!

 

Har jag citerat dig?

Har jag nämnt ditt namn?

 

NEJ!

 

Jag talar om den generalla diskussionen i tråden!

Finns fler än du som skriver!

 

Kände du dig kanske lite träffad?

 

Naturligtvis! Du kan ju låtsas du menar någon annan men det är nog bara jag som skrivit i närheten av vad du syftade på. 

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Naturligtvis! Du kan ju låtsas du menar någon annan men det är nog bara jag som skrivit i närheten av vad du syftade på. 

 

/ SatanG

 

 

 

Jag behöver inte låtsas. Jag syftade inte på dig specifikt.

 

Att jag och du diskuterade tidigare i veckan ligger inte på något sätt till grund för mitt inlägg idag.

Det var baserat på annat som skrevs senare av annan person än dig. Att det sedan fanns punkter som passade in på din situation var kanske olyckligt då du uppenbarligen tog illa vid dig.

Det var inte mitt syfte, för det ber jag dig om ursäkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

 

Jag behöver inte låtsas. Jag syftade inte på dig specifikt.

 

Att jag och du diskuterade tidigare i veckan ligger inte på något sätt till grund för mitt inlägg idag.

Det var baserat på annat som skrevs senare av annan person än dig. Att det sedan fanns punkter som passade in på din situation var kanske olyckligt då du uppenbarligen tog illa vid dig.

Det var inte mitt syfte, för det ber jag dig om ursäkt!

 

Nej oroa dig inte, jag sitter och garvar faktiskt åt detta :-)

Vissa meningar jag skriver är tänkt att höja blodtryck.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nej oroa dig inte, jag sitter och garvar faktiskt åt detta :-)

Vissa meningar jag skriver är tänkt att höja blodtryck.

/ SatanG

 

Vad roligt, då har vi samma syn på saken.

______________________________________________________________________________________

Nytt inlägg!

 

Jag garvar också åt många inlägg. Att man kan vara så verklighetsfrånvarnade.

Det passar att kräva sjukvård till sig själv i Thailand. Men det passar inte att ge flyktingar sjukvård i Sverige.

 

Tror att många är av den gamla skolan där allt skall vara som det varit. 70 och 80-talet var glansdagarna.

De har inte riktigt vaknat upp ur dvalan ännu och insett att världen förändras. Även Sverige!

Ett upprop för sjukvård i Thailand, ja det är en utopi. Att jämföra med EU/ESS är ju inte relevant.

 

Har man valt att lämna den svenska tryggheten och den svenska välfärden. Ja, då har man valt det och får bekosta det på egen hand.

Detsamma gäller när folk springer till ambassaden och vill ha hjälp... För jag är ju Svensk!

 

Väx upp, ta ansvar för ditt eget liv och dina egna val! Detta socialdemokratiska tänkande att någon annan skall ta han om mig... Släpp det!

När du tog ett eget beslut att lämna Sverige, då lämnade du också det socialdemokratiska tänkandet "Vi vet vad som är bäst för dig"

Du gjorde revolt mot Carlsson, Persson och Lövis... Då får du också stå ditt kast.

 

Man kan inte äta kaka och ha den kvar samtidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jiipee:

Vad ingår i SINKen?

Är det specifierat nånstans?

Värför pålägga extra?

Styra om, skatteintäkter till dem det tillhör.

Det finns bara ett parti i Sverige som bryr sig om oss. Dem andra ger fan för sina egna landsmen.

 

"Men själva grundtanken gillar jag, att vi som emigrerat till Thailand genom att betala extra skatt kan vara med i den svenska sjukförsäkringen.

Fritz.."

Här kan du läsa en del om SINK-skatt. http://www.sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/skattesystem

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev samet:

 

Man kan inte äta kaka och ha den kvar samtidigt!

 

Nä just det Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev samet:

 

Vad roligt, då har vi samma syn på saken.

______________________________________________________________________________________

Nytt inlägg!

 

Jag garvar också åt många inlägg. Att man kan vara så verklighetsfrånvarnade.

Det passar att kräva sjukvård till sig själv i Thailand. Men det passar inte att ge flyktingar sjukvård i Sverige.

 

Tror att många är av den gamla skolan där allt skall vara som det varit. 70 och 80-talet var glansdagarna.

De har inte riktigt vaknat upp ur dvalan ännu och insett att världen förändras. Även Sverige!

Ett upprop för sjukvård i Thailand, ja det är en utopi. Att jämföra med EU/ESS är ju inte relevant.

 

Har man valt att lämna den svenska tryggheten och den svenska välfärden. Ja, då har man valt det och får bekosta det på egen hand.

Detsamma gäller när folk springer till ambassaden och vill ha hjälp... För jag är ju Svensk!

 

Väx upp, ta ansvar för ditt eget liv och dina egna val! Detta socialdemokratiska tänkande att någon annan skall ta han om mig... Släpp det!

När du tog ett eget beslut att lämna Sverige, då lämnade du också det socialdemokratiska tänkandet "Vi vet vad som är bäst för dig"

Du gjorde revolt mot Carlsson, Persson och Lövis... Då får du också stå ditt kast.

 

Man kan inte äta kaka och ha den kvar samtidigt!

Hej

Alldeles rätt . Sjukförsäkringslagen bygger på MANTALSKRIVNINGSADRESSEN. Bor man utanför EU,ESS så får vi betala själv

NU kan man ju ändra detta , men i direktiven så framgår det att Sverige kommer att studera vad andra länder tänker företa sig

Man nämner Belgien , Frankrike , osv. Vad händer nu med alla dessa svenska medborgare som skrivit sig i England .

Visserligen är tråden om Thaialnd , men utredningen kommer att behandla , turkar syrier mfl som är svenska medborgare men

flyttar till sitt hemland.

Hela denna problematik är global och INTE specifik för oss i Thaialnd

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

varför skall svenska fullskattebetalare hjälpa dig DU har ju gjort dina val här i livet och talar om för oss här glatt ifall DU flyttar tillbaka till sverige behöver DU inte betala skatt i sverige. Men men det är många som skall vara med om att dela på skatte-kakan i sverige.


Ok nu börjas det med de trevliga inläggen.
Ungefär som jag anser då att har inte fattigpensionärererna råd med en försäkring för 50-100k bht när de flyttar till Thailand så kan de stanna hemma!
Tror inte Thailand behöver dessa panikasar.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Jo tanken är god , men det finns andra länder dit SVENSKA MEDBORGARE flyttar av olika skäl

Persistant

Jomenvisst, men dom tycker jag gott kan föra sin egen talan eller varför inte via föreningen Svenskar i världen. Undrar om det inte var dom som genom sitt lobbyarbete fick igenom sänkningen av SINK-skatten från 25 till 20% ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:


Ok nu börjas det med de trevliga inläggen.
Ungefär som jag anser då att har inte fattigpensionärererna råd med en försäkring för 50-100k bht när de flyttar till Thailand så kan de stanna hemma!
Tror inte Thailand behöver dessa panikasar.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Nu är det ju så att försäkringsbolagen är många gånger ointresserade av dessa "fattigpensionärer" pga deras ålder (oberoende av deras finansiella status). De räknar ju helt kallt med att få punga ut med en massa pengar, varför försäkringar som är värda namnet, inte alltid är så lätta att teckna.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev haan:

varför skall svenska fullskattebetalare hjälpa dig DU har ju gjort dina val här i livet och talar om för oss här glatt ifall DU flyttar tillbaka till sverige behöver DU inte betala skatt i sverige. Men men det är många som skall vara med om att dela på skatte-kakan i sverige.

 

Varför inte, resten av världen är ju välkomna att använda sig av svensk livstidsförsörjning helt utan motkrav. Har man inte rätt att stanna så är det ju bara att stanna ändå, mer bidrag åt alla! Så se upp nu, kanske jag flyttar tillbaka några år med familjen bara för att komma åt era bidrag o hjälpa maggan tömma ladorna igen. Fast det behövs nog inte mycket hjälp där, den biten verkar gå som tåget så snart höjer vi skatt och pensionsålder igen ;-)

 

Rätt val verkar det vara också, här ser du hur framtiden går :-)

http://www.svd.se/naringslivet-stodjer-hojd-pensionsalder/i/senaste/om/naringsliv

http://www.svd.se/sjalvklart-att-pensionsaldern-maste-hojas/om/naringsliv

http://www.svd.se/ministern-vi-behover-jobba-fler-timmar-i-sverige/om/kampen-om-tiden

 

Jag hinner inte läsa alla inlägg så noga nu för jag är lite busy, planerar en sjukvårdsresa till Sverige inom en snar framtid. 

Vet du förresten om man kan utnyttja svensk sjukvård direkt eller måste man skriva in sig hos någon myndighet först?

Hur snabbt går det att skriva ut sig igen?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag hinner inte läsa alla inlägg så noga nu för jag är lite busy, planerar en sjukvårdsresa till Sverige inom en snar framtid. 

Vet du förresten om man kan utnyttja svensk sjukvård direkt eller måste man skriva in sig hos någon myndighet först?

Hur snabbt går det att skriva ut sig igen?

 

/ SatanG

 

Går dessvärre inte om man är utskriven.  Fast du kan ju prova med att kasta passet innan du passerar gränsen...  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Går dessvärre inte om man är utskriven.  Fast du kan ju prova med att kasta passet innan du passerar gränsen...  :D

Det går utan att skriva in sig men det måste göras i det landstinget där du skrev ut dig men du måste betala en förhöjd kostnad mot om du skriver in dig. Det kan ta flera veckor att bli inskriven eftersom försäkringskassan har mycket arbete med massinvandringen, och dom har ju förtur naturligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...