Jump to content
IGNORERAD

Svensk Sjukvårdsförsäkring i Thailand.


sarne

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev sarne:

Förklara vad du menar med att du inte betalar skatt? Gissar att det betyder det att du inte betalar skatt i Sverige. Isåfall beror det på om utredaren anser om rätten till sjukvårdsförsäkring (frivillig) skall grundas på om man betalar skatt i Sverige eller att man är svensk medborgare.  

Hur många känner du som är i samma situation som dig?

 

Jag arbetar för Maersk så ja, jag betalar ingen svensk skatt utan danska rederier betalar ut nettolön enligt det danska systemet.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    23

  • SatanG

    22

  • Fritz

    9

  • Persistant

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Jag arbetar för Maersk så ja, jag betalar ingen svensk skatt utan danska rederier betalar ut nettolön enligt det danska systemet.

 

/ SatanG


Jag är i samma situation, men via Tyskland.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Soengsang:


Jag är i samma situation, men via Tyskland.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Ja vi måste vara en hel del. Varför skulle detta inte gälla oss?

Trist om det inte ordnas för svenskar i Thailand utan endast svenska skattebetalare i Thailand, inte rättvist isf Sarne.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja vi måste vara en hel del. Varför skulle detta inte gälla oss?

Trist om det inte ordnas för svenskar i Thailand utan endast svenska skattebetalare i Thailand, inte rättvist isf Sarne.

 

/ SatanG


Jo, bara o hoppas att det skulle innefatta medborgare.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Jag arbetar för Maersk så ja, jag betalar ingen svensk skatt utan danska rederier betalar ut nettolön enligt det danska systemet.

 

/ SatanG

 

33 minuter sedan, skrev Soengsang:


Jag är i samma situation, men via Tyskland.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

5 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja vi måste vara en hel del. Varför skulle detta inte gälla oss?

Trist om det inte ordnas för svenskar i Thailand utan endast svenska skattebetalare i Thailand, inte rättvist isf Sarne.

 

/ SatanG

Bra att alla varianter på boende hör i Thailand kommer upp. Ju mer information vi kan sammanställa hur verkligheten ser ut, desto bättre.  Jag fattar som att ni inte är baserade av företaget i Thailand utan har själva valt att bo här? Om företaget placerat er i Thailand tar de väl hand om försäkringar mm.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att alla varianter på boende hör i Thailand kommer upp. Ju mer information vi kan sammanställa hur verkligheten ser ut, desto bättre.  Jag fattar som att ni inte är baserade av företaget i Thailand utan har själva valt att bo här? Om företaget placerat er i Thailand tar de väl hand om försäkringar mm.  


Jo vi har nog själva valt.
Om man nu inte har arbetsgivare från Sverige, så finns det knappast någon anledning att bo där.
Det är nog ofta också förenat med skattetekniska orsaker, Sverige är ju inget enkelt land om du har inkomst från ett annat land.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:


Jo vi har nog själva valt.
Om man nu inte har arbetsgivare från Sverige, så finns det knappast någon anledning att bo där.
Det är nog ofta också förenat med skattetekniska orsaker, Sverige är ju inget enkelt land om du har inkomst från ett annat land.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

HEJ

Har tittat på det direktiv som regeringen gav åt en utredare samt komplettreringen av direktiven

så blir min slutsats att detta gäller hela det svenska socialförsäkringssystemet för utlandsboende

Dvs , förskringskassan ,arbetslöshetsförsäkringen mfl

När det gäller sjukförsäkringslagen så är den knuten till mantalsskrivningsadressen.

Det gäller hur du är mantalskriven. Inom EU,EES inga problem

Utanför dessa så finns inga regler. Önskemålen  är nu att de som är skrivna tex i Thailand skall betraktas på 

ett likvärdigt sätt som tex de som är skrivna inom EU eller ESS

Mars 2017 får vi se vad man kommit fram till.

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev sarne:

Ett scenario av flera är att vi som bor här får frivilligt välja om vi vill ha en statlig sjukvårdsförsäkring, betala genom några procent högre skatt. Så har norrmännen löst det.

 

 

 

Men har för mig att jag sett någonstans att det krävs att dom bott 3 av dom senaste 5 åren i Norge för att omfattas av det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev sarne:

 

 

Bra att alla varianter på boende hör i Thailand kommer upp. Ju mer information vi kan sammanställa hur verkligheten ser ut, desto bättre.  Jag fattar som att ni inte är baserade av företaget i Thailand utan har själva valt att bo här? Om företaget placerat er i Thailand tar de väl hand om försäkringar mm.  

 

Ja det stämmer, bosatt i Thailand på eget initiativ.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
10 timmar sedan, skrev sarne:

Jag hoppas  verkligen (inte minst mtp senaste bilden :-) att utredaren inte läser denna tråd ;-)   

Turister har /skall ha reseförsäkring vilket täcker normal en semester i Thailand. Dock sägs det förhålla sig så att inte alla reseförsäkringar täcker allt, till exempel denguefeber.  Vi har ju nyss även sett exempel på att sjukdom som började i Sverige, innan resan startades, ej täcks. I sådana fall kan man ju tänka sig att en svensk sjukvårdsförsäkring kan komma in i bilden. 

 

Om nu sjukförsäkringen inte täcker upp sjukdomar som startade innan man reste till Thailand då kan man ju tänka sig att ex en person som drabbats av ex en hjärtinfarkt för några år sen inte får någon försäkring.

 

Jag tolkar det som att det ska handla om akuta sjukdomar.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja vi måste vara en hel del. Varför skulle detta inte gälla oss?

Trist om det inte ordnas för svenskar i Thailand utan endast svenska skattebetalare i Thailand, inte rättvist isf Sarne.

 

/ SatanG

Å andra sidan finns det ju en viss rättvisa med att de som bidrar till skatteintäkterna också får dra fördel av dem. Därmed inte sagt att jag är emot.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
31 minuter sedan, skrev Mankan:

Å andra sidan finns det ju en viss rättvisa med att de som bidrar till skatteintäkterna också får dra fördel av dem. Därmed inte sagt att jag är emot.

Alla borde få från det land där de betalar skatt. Om inte EU kan ses som en union. Då kan det om fördelas mellan länder. Orkar inte utveckla resonemang nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Alla borde få från det land där de betalar skatt. Om inte EU kan ses som en union. Då kan det om fördelas mellan länder. Orkar inte utveckla resonemang nu.

Ja det är väl lite så jag menar tror jag. Om en person i arbetsför ålder bosätter sig i ett annat land, arbetar och betalar skatt i ett tredje land. Är det då lika rättvist att den personen får betald sjukvård av svenska skattepengar som en ålderspensionär som väljer att flytta utlands?

Det borde väl kanske vara det land man arbetar och betalar skall i som får betala räkningen. I alla fall inom EU kan jag tycka.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan du ta me f*n inte resonera. Tänk på alla anhöriginvandrare som Sverige med glädje importerar. Bland dem finns många gamlingar och vad ska de leva av och på om inte vi svenskar solidariskt ställer upp - inte minst sjukvården. Inte f*n ska vi då hålla på och betala för de som lämnat landet, räcker gott och väl med dem som redan är här.

En infödd svensk som lämnar landet ska absolut inget ha, varken pension eller betalt för sjukhuskostnader - det är värdlandets skyldighet att stå för dessa kostnader. ELLER, för det är så vi gör i Sverige, och vi vet och gör allt bäst:D

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev evert 1:

Så kan du ta me f*n inte resonera. Tänk på alla anhöriginvandrare som Sverige med glädje importerar. Bland dem finns många gamlingar och vad ska de leva av och på om inte vi svenskar solidariskt ställer upp - inte minst sjukvården. Inte f*n ska vi då hålla på och betala för de som lämnat landet, räcker gott och väl med dem som redan är här.

En infödd svensk som lämnar landet ska absolut inget ha, varken pension eller betalt för sjukhuskostnader - det är värdlandets skyldighet att stå för dessa kostnader. ELLER, för det är så vi gör i Sverige, och vi vet och gör allt bäst:D

Förstår nog att det är är ironi i det du skriver.

Men vi har medlemmar som arbetar för företag fråm annat EU land och skattar där samt är utflyttade från Sverige och EU. Då borde det EU landet ta ansvar. Eller så får kostnaden fördelas mellan Sverige och det andra EU landet. Antar att det fungerar så mellan landstingen i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad eller hur jag resonerar är ganska oväsentligt. Det värsta är att Sveriges FOLKVALDA styrelse resonerar något liknande som mitt förra inlägg = hårresande.

För övrigt fungerar ingenting bra i Sverige. Länssjukvården har ständiga sparbeting, minimerar sina vårdplatser vilket skjuter över kostnader på kommunerna, vilka i sin tur är bank åt migrationsverket. M.a.o. råttan på repet o.s.v. 

Landstingen har också blivit ovilliga att nyttja varandra resurser eftersom de fakturerar varandra orimliga belopp.

M.a.o. har svenska välfärdssystemet insjuknat i en obotlig sjukdom, varav de flesta bakterier och virus kommer utifrån.

Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Om nu sjukförsäkringen inte täcker upp sjukdomar som startade innan man reste till Thailand då kan man ju tänka sig att ex en person som drabbats av ex en hjärtinfarkt för några år sen inte får någon försäkring.

 

Jag tolkar det som att det ska handla om akuta sjukdomar.

 

BTT

Notera att det är reseförsäkringar som har begränsningar när det gäller sjukdom som börjat innan resan startas.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 timmar sedan, skrev evert 1:

varav de flesta bakterier och virus kommer utifrån.

hej nya epitet på flyktingar och invandrare? eller. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det är väl lite så jag menar tror jag. Om en person i arbetsför ålder bosätter sig i ett annat land, arbetar och betalar skatt i ett tredje land. Är det då lika rättvist att den personen får betald sjukvård av svenska skattepengar som en ålderspensionär som väljer att flytta utlands?

Det borde väl kanske vara det land man arbetar och betalar skall i som får betala räkningen. I alla fall inom EU kan jag tycka.

 

Jag förstår ditt resonemang, dock har jag nog betalat mer i skatt än många andra som innefattas av sjukvården i Sverige om detta är kriteriet.

Nu är det så att även om jag bosätter mig i Sverige skulle det inte bli några skatteintäkter från mig, däremot skulle vi lyfta allehanda barnbidrag etc så ni tjänar mer på att låta mig bo i Thailand iaf. Anser du att andra svenskar som jobbar I Danmark/Norge men bor i Sverige inte ska få tillgång till svensk sjukvård?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

även om jag är utskriven från sverige ( bor i Thailand ) så får jag pension från sverige och betalar skatt där 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
32 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag förstår ditt resonemang, dock har jag nog betalat mer i skatt än många andra som innefattas av sjukvården i Sverige om detta är kriteriet.

Nu är det så att även om jag bosätter mig i Sverige skulle det inte bli några skatteintäkter från mig, däremot skulle vi lyfta allehanda barnbidrag etc så ni tjänar mer på att låta mig bo i Thailand iaf. Anser du att andra svenskar som jobbar I Danmark/Norge men bor i Sverige inte ska få tillgång till svensk sjukvård?

 

/ SatanG

hej är du helt säker på det ifall du flyttar till sverige och är skriven här dina barn får barnbidrag m.m  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev sarne:

Notera att det är reseförsäkringar som har begränsningar när det gäller sjukdom som börjat innan resan startas.

 

För att få en fullgod sjukförsäkring bör man nog i stort sett vara frisk som en nötkärna.

 

Kolla Michael Moores film sicko som handlar om sjukförsäkringssystemet i USA.

 

Försäkringsbolagen har egna utredare som har till uppgift att snoka reda på om du haft en sjukdom innan som kan återkomma då nekas du oftast försäkring.

 

Tom högt blodtryck kan vara ett hinder för att få en försäkring.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

hej är du helt säker på det ifall du flyttar till sverige och är skriven här dina barn får barnbidrag m.m  mvh

 

Ja, då blir det kostnader för staten såsom barnbidrag, skola, tandvård för barnen upp till 20 år, sjukvård, infrastruktur etc.

Barnbidrag är väl fortfarande retroaktivt så får lägga på en summa då de är 1 och 5 år.

Vi kan väl plussa på lite utbildning för frugan med, först SFI antar jag och sedan läser hon troligen upp sin kandidatexamen till Master. Inte billigt det här!

Nettolönen från Danmark går i oförminskad takt in på Swedbank men visst lite moms kan vi väl stå för som tack för kaffet :-)

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

hej är du helt säker på det ifall du flyttar till sverige och är skriven här dina barn får barnbidrag m.m  mvh

Ja som inskriven i Sverige.

Jag gjorde det för 10 år sedan, givetvis fick vi allt som alla andra får.

Dock ej retroaktivt, det är nog en missuppfattning, möjligt att det ändrats nu?

Blev dock bara 6 år i Sverige, flyttade ut igen för 4 år sedan.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja, då blir det kostnader för staten såsom barnbidrag, skola, tandvård för barnen upp till 20 år, sjukvård, infrastruktur etc.

Barnbidrag är väl fortfarande retroaktivt så får lägga på en summa då de är 1 och 5 år.

Vi kan väl plussa på lite utbildning för frugan med, först SFI antar jag och sedan läser hon troligen upp sin kandidatexamen till Master. Inte billigt det här!

Nettolönen från Danmark går i oförminskad takt in på Swedbank men visst lite moms kan vi väl stå för som tack för kaffet :-)

 

/ SatanG

 

 

Nja... Skulle du bosätta dig i Sverige så regleras det mellan länderna.

Har en kollega som bor i Skåne, anställd i Danmark men jobbar i Norge.

 

Han får lönen i Danmark men på deklarationen i Danmark och Sverige så regleras hans skatteinbetalningar.

Pension sparas i Danmark. Men andra skatter/sociala avgifter går till Sverige.

 

Ingenting han behöver hantera, arbetsgivaren och skatteverken sköter det.

När man sedan avslutar sin anställning kan man välja att flytta pensionspengarna.

Vanligt främst bland de som gör några hundår i Norge för att få ihop lite deg!

 

Istället för att ha pension för några år i Norge så flyttar de den till Sverige.

 

 

Du säger att du får nettolön från Danmark. Så du betalar alltså skatt i Danmark?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...