Jump to content
IGNORERAD

Svensk Sjukvårdsförsäkring i Thailand.


sarne

Recommended Posts

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev frogfish:

Hittade info om det, ovanför ditt inlägg. Men källan är ju lite tveksam.....:big_smile:

 

Dom flesta privata sjukhus i Thailand fifflar nog med sjukjournaler o dyl. Dom tjänar ju bra på att inbilla försäkringsbolagen att någon är sjukare än normalt

 

BTT

 

 

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    23

  • SatanG

    22

  • Fritz

    9

  • Persistant

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Med risk för att vara ute på en liten cykeltur, men var inte det norska systemet (eller användandet av det) inblandat i nån skandal för ett tag sen? Nånting om att en grupp norska gubbar tillsammans med några korrupta läkare lurade systemet på stålar? De turades om att vara "sjuka" och sen delades stålarna mellan de inblandade. Har för mig att de ansvariga i Norge blev väldigt restriktiva med vilka sjukhus som fick användas efter det.

 

Nån som hört nåt mer, med nån typ av trovärdig källa?

 

Läste också om det..men inte fan minns jag var..men det var rätt nyligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-23 at 11:16, skrev frogfish:

Med risk för att vara ute på en liten cykeltur, men var inte det norska systemet (eller användandet av det) inblandat i nån skandal för ett tag sen? Nånting om att en grupp norska gubbar tillsammans med några korrupta läkare lurade systemet på stålar? De turades om att vara "sjuka" och sen delades stålarna mellan de inblandade. Har för mig att de ansvariga i Norge blev väldigt restriktiva med vilka sjukhus som fick användas efter det.

 

Nån som hört nåt mer, med nån typ av trovärdig källa?

Tror det var i den norska tidningen thaländske tider som utges i Pattaya som hade en artikel om försäkringsbluffen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tallviking
32 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Den här gubben behöver en snopp försäkring

post-137452-0-02459700-1465291885.jpg

 

Eller mer blod så han klarar av att försörja båda hjärnorna med blod samtidigt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ni som vill vara med och påverka regeringen för en statlig sjukvårdsförsäkring skriv under denna lista:

 

http://www.skrivunder.com/ja_till_sjukvardsforsakring_i_thailand 

 

 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådlyft nu på lördag fm ;-) 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev sarne:

Ni som vill vara med och påverka regeringen för en statlig sjukvårdsförsäkring skriv under denna lista:

 

http://www.skrivunder.com/ja_till_sjukvardsforsakring_i_thailand 

 

 

 

 

 

Hur stor är chansen att detta går att genomföra?

Då det gäller bara Thailand!

 

Inte för alla resor utanför EU.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivit tidigare, antingen agerar man och gör något, eller så låter man bli. Oavsett vilket så ökar chansen om man agerar.  Vi arbetar för att detta skall bli verklighet i Thailand eftersom omkring 350.000 svenskar besöker landet varje år, 20.000 är bofasta här (enligt Svenskar i Världen). 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/1/2016 at 15:59, skrev pigge01:

 

Hur stor är chansen att detta går att genomföra?

Då det gäller bara Thailand!

 

Inte för alla resor utanför EU.

Det pågår en statlig utredning i Sverige som skall komma med sitt betänkande i januari 2017. 

Så här ser utredningens uppdrag ut i sammanfattning:

 

En särskild utredare ska göra en översyn av försäkringsvill-
koren i de svenska sociala trygghetssystemen och deras tillämp-
ning utifrån de nya förutsättningar som globaliseringen ger i en
unionsrättslig och internationell kontext. Syftet är att ta fram ett
tydligt, hållbart och lättillgängligt regelverk avseende försäk-
ringstillhörighet, som skapar goda förutsättningar för gränsöver-
skridande personrörlighet samt en effektiv och rättssäker
myndighetsadministration.

 

Tyvärr går det inte att bifoga PDF filer här på MPR, annars skulle jag lagt upp utredningen samt dess tilläggsdirektiv. 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
44 minuter sedan, skrev sarne:

Det pågår en statlig utredning i Sverige som skall komma med sitt betänkande i januari 2017. 

Så här ser utredningens uppdrag ut i sammanfattning:

 

En särskild utredare ska göra en översyn av försäkringsvill-
koren i de svenska sociala trygghetssystemen och deras tillämp-
ning utifrån de nya förutsättningar som globaliseringen ger i en
unionsrättslig och internationell kontext. Syftet är att ta fram ett
tydligt, hållbart och lättillgängligt regelverk avseende försäk-
ringstillhörighet, som skapar goda förutsättningar för gränsöver-
skridande personrörlighet samt en effektiv och rättssäker
myndighetsadministration.

 

Tyvärr går det inte att bifoga PDF filer här på MPR, annars skulle jag lagt upp utredningen samt dess tilläggsdirektiv. 

 

 

Bra bra. Det går kanske att länka till utredningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Bra bra. Det går kanske att länka till utredningen?

Fick bli lite frukostgooglande.

Här är länkar till utredningen 2014/109 samt tilläggsdirektiv 2015/133

 

http://www.regeringen.se/rattsdokument/kommittedirektiv/2014/07/dir.-2014109/     

 

http://www.regeringen.se/rattsdokument/kommittedirektiv/2015/12/dir.-2015133/

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2016-10-01 at 16:18, skrev sarne:

Som jag skrivit tidigare, antingen agerar man och gör något, eller så låter man bli. Oavsett vilket så ökar chansen om man agerar.  Vi arbetar för att detta skall bli verklighet i Thailand eftersom omkring 350.000 svenskar besöker landet varje år, 20.000 är bofasta här (enligt Svenskar i Världen). 

hej vad tror du om de som har sink-skatt får möjligheten att ingå i denna försäkring?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev haan:

hej vad tror du om de som har sink-skatt får möjligheten att ingå i denna försäkring?

Det är bland annat det vi i svenskföreningarna i Thailand arbetar för. Vi vill att utredningen tar hänsyn till alla hel eller deltidsboende svenskar här. 

 

Det är viktigt att vi får MÅNGA namnunderskrifter på denna lista http://www.skrivunder.com/ja_till_sjukvardsforsakring_i_thailand  

Skriv på!

Det ger oss större tyngd!

 

BER ER ALLA att hjälpa till att sprida detta budskap.

Ändrades av sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 01/10/2016 at 16:18, skrev sarne:

Som jag skrivit tidigare, antingen agerar man och gör något, eller så låter man bli. Oavsett vilket så ökar chansen om man agerar.  Vi arbetar för att detta skall bli verklighet i Thailand eftersom omkring 350.000 svenskar besöker landet varje år, 20.000 är bofasta här (enligt Svenskar i Världen). 

 

Bra att det lobbas för detta, jag skrev på.

Undrar dock vad detta har med att 350,000 svenskar besöker Thailand varje år att göra, är väl bara en promille av dessa som inte har hemförsäkring?

 

Jag antar att sjukvårdsförsäkringen ska gälla svenska medborgare som bor i Thailand, även de som inte sinkar?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Bra att det lobbas för detta, jag skrev på.

Undrar dock vad detta har med att 350,000 svenskar besöker Thailand varje år att göra, är väl bara en promille av dessa som inte har hemförsäkring?

 

Jag antar att sjukvårdsförsäkringen ska gälla svenska medborgare som bor i Thailand, även de som inte sinkar?

 

/ SatanG

Inte mycket men siffran ser ju bra ut på papperet i alla fall, ändamålen helgar medlen o.s.v. ;)

Jag har naturligtvis åxå skrivit på.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte mycket men siffran ser ju bra ut på papperet i alla fall, ändamålen helgar medlen o.s.v. ;)

Jag har naturligtvis åxå skrivit på.

 

Fritz..

 

Min tanke också, men ett dåligt argument som kanske gör mer skada än nytta om utredaren inte gillar oväsentligt ordbajsande. 

Borde ju finnas argument som inte faller isär av sig själv.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Min tanke också, men ett dåligt argument som kanske gör mer skada än nytta om utredaren inte gillar oväsentligt ordbajsande. 

Borde ju finnas argument som inte faller isär av sig själv.

/ SatanG

Det kan du ha rätt i. Jag har sett nåt argument att Svenska staten ekonomiskt skulle tjäna i slutändan på detta om det genomfördes vilket jag inte alls tror på. Man menade att inga av oss långliggare skulle söka oss tillbaka till Sverige vid allvarligare sjukdom om försäkringen infördes men man nämner inte hur det ser ut i andra ändan. Nämligen alla vi som nu betalar vår sjukvård här i Thailand ur egen plånbok eller egen försäkring skulle få den betald av Svenska staten. Men hej och hå, nu raggar vi mer folk som skriver under och håller tummarna. :great:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Min tanke också, men ett dåligt argument som kanske gör mer skada än nytta om utredaren inte gillar oväsentligt ordbajsande. 

Borde ju finnas argument som inte faller isär av sig själv.

/ SatanG

Jag hoppas  verkligen (inte minst mtp senaste bilden :-) att utredaren inte läser denna tråd ;-)   

Turister har /skall ha reseförsäkring vilket täcker normal en semester i Thailand. Dock sägs det förhålla sig så att inte alla reseförsäkringar täcker allt, till exempel denguefeber.  Vi har ju nyss även sett exempel på att sjukdom som började i Sverige, innan resan startades, ej täcks. I sådana fall kan man ju tänka sig att en svensk sjukvårdsförsäkring kan komma in i bilden. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Fritz:

Det kan du ha rätt i. Jag har sett nåt argument att Svenska staten ekonomiskt skulle tjäna i slutändan på detta om det genomfördes vilket jag inte alls tror på. Man menade att inga av oss långliggare skulle söka oss tillbaka till Sverige vid allvarligare sjukdom om försäkringen infördes men man nämner inte hur det ser ut i andra ändan. Nämligen alla vi som nu betalar vår sjukvård här i Thailand ur egen plånbok eller egen försäkring skulle få den betald av Svenska staten. Men hej och hå, nu raggar vi mer folk som skriver under och håller tummarna. :great:

 

Fritz..

Ett scenario av flera är att vi som bor här får frivilligt välja om vi vill ha en statlig sjukvårdsförsäkring, betala genom några procent högre skatt. Så har norrmännen löst det.

 

Gäller som sagt att vi blir många, många så att utredaren lyssnar på oss.   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev sarne:

Ett scenario av flera är att vi som bor här får frivilligt välja om vi vill ha en statlig sjukvårdsförsäkring, betala genom några procent högre skatt. Så har norrmännen löst det.

 

Gäller som sagt att vi blir många, många så att utredaren lyssnar på oss.   

 

Och vi svenskar som inte betalar skatt?

Antalet svenskar borde ju öka om även vi inkluderas.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Och vi svenskar som inte betalar skatt?

Antalet svenskar borde ju öka om även vi inkluderas.

 

/ SatanG

Förklara vad du menar med att du inte betalar skatt? Gissar att det betyder det att du inte betalar skatt i Sverige. Isåfall beror det på om utredaren anser om rätten till sjukvårdsförsäkring (frivillig) skall grundas på om man betalar skatt i Sverige eller att man är svensk medborgare.  

Hur många känner du som är i samma situation som dig?

Ändrades av sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-22 at 19:55, skrev hakancnx:

Finns ingen förening i Chiang-Mai. Vet inte hur många fastboende det finns här, men nåt tusental kanske i norr.

/ hakancnx

Skulle var intressant att veta hur många mantalsskrivna svenskar det är i Chiangmai. Sedan finns säkert en grupp hemflyende eller "longstayare" också. Men en förening borde väl gå att ordna? Ni som varit här i decennier? Vad säger ni? I denna fråga, om sjukvård, känns det angeläget. Vi har ju måndagsluncherna och de dagliga stenbordsträffarna. Sedan går det säkert att marknadsföra/värva in nya medlemmar till en sådan förening till nytta för framförallt nyinflyttade svenskar till CM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...