Jump to content
IGNORERAD

Tåg BKK - ChiangMai


Peolito

Recommended Posts

Kära MPR gökar

 

Äldste sonen och två polare till honom ska på en resa till Thailand och Vietnam. De vill bl.a. åka tåg från BKK till CM. Jag har gjort den resan för 22 år sedan och minns bara att det var trevligt. Specifik fråga: Går det att boka tågbiljetten online innan resan eller är det bäst att göra det på plats med risk för att det är fullt.

 

Fråga två: Saigon. Någon som har kläm på (lopp)boende och matställen där. Smöfilurerna har lagt upp en budget på sammanlagt 3.000 baht om dagen så det blir ju nte Hilton precis. Misstänker att jag får gå in och stötta ekonomiskt :-)

 

/Peolito

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

När det gäller Saigon så skulle jag vilja slå ett slag för backpackerkvarteren i distikt 1, Pham Ngu Lao. Mellan gatorna Pham Ngu Lao och Bui Vien så finns det massor av små guesthouse där man kan hitta ett mycket enkelt rum från ca 8 dollar och går man upp till 12-15 dollar så kan man få ett riktigt anständigt rum med kyl,TV, riktig toalett och AC.

 

Be dem kolla bokningssajterna

http://www.booking.com

http://www.hotels.com

http://www.agoda.com

 

Ett tips är att boka endast en natt. Om man trivs så är det bara att stanna kvar och luktar det unket så är det bara att gå runt i de små gränderna och leta upp ett annat boende. Det finns som sagt var massor och de billigaste finns inte med på bokningssajterna.

 

I samma gränder går det också att hitta små enkla restauranger som har mat till billiga priser. 

 

Be grabbarna titta in en tråd jag skrev då jag var i Vietnam senast, november 2015. Där kanske de kan hitta inspiration till några utflykter i Saigon.

 

 

Mvh

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Saigon så skulle jag vilja slå ett slag för backpackerkvarteren i distikt 1, Pham Ngu Lao. Mellan gatorna Pham Ngu Lao och Bui Vien så finns det massor av små guesthouse där man kan hitta ett mycket enkelt rum från ca 8 dollar och går man upp till 12-15 dollar så kan man få ett riktigt anständigt rum med kyl,TV, riktig toalett och AC.

 

Be dem kolla bokningssajterna

www.booking.com

www.hotels.com

www.agoda.com

 

Ett tips är att boka endast en natt. Om man trivs så är det bara att stanna kvar och luktar det unket så är det bara att gå runt i de små gränderna och leta upp ett annat boende. Det finns som sagt var massor och de billigaste finns inte med på bokningssajterna.

 

I samma gränder går det också att hitta små enkla restauranger som har mat till billiga priser. 

 

Be grabbarna titta in en tråd jag skrev då jag var i Vietnam senast, november 2015. Där kanske de kan hitta inspiration till några utflykter i Saigon.

 

 

Mvh

Luke the Drifter

Man tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Boka tåg via nätet var hopplöst sist jag testade det, kanske dom har ryckt upp sig nu så leta lite. Men ett nattåg BKK till CM är ju helt perfekt.

 

Jag bokade då (det är nåt år sen) genom att låta min kompis/vän som även är taxichaffis svänga förbi och fixa biljetter - vart han åkte vetefan. Han tog det i samband med en körning till tågstationen om jag fattar det rätt. Men då ska man ju känna en taxichaffis åxå, annars finns det resebyråer överallt. Kostar en slant extra, men det kanske det kan vara värt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
5 timmar sedan, skrev Peolito:

Kära MPR gökar

 

Äldste sonen och två polare till honom ska på en resa till Thailand och Vietnam. De vill bl.a. åka tåg från BKK till CM. Jag har gjort den resan för 22 år sedan och minns bara att det var trevligt. Specifik fråga: Går det att boka tågbiljetten online innan resan eller är det bäst att göra det på plats med risk för att det är fullt.

 

Fråga två: Saigon. Någon som har kläm på (lopp)boende och matställen där. Smöfilurerna har lagt upp en budget på sammanlagt 3.000 baht om dagen så det blir ju nte Hilton precis. Misstänker att jag får gå in och stötta ekonomiskt :-)

 

/Peolito

Skulle dom inte till Khao lak och lära sig att slåss

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle dom inte till Khao lak och lära sig att slåss

När sonens polare åker hem ska han vara kvar ett tag i Thailand. Föreslog han skulle åka till dig då. Går det buss från Bkk till i närheten av dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
43 minuter sedan, skrev Peolito:

När sonens polare åker hem ska han vara kvar ett tag i Thailand. Föreslog han skulle åka till dig då. Går det buss från Bkk till i närheten av dig?

Bussen stoppar utanför Scandinavian, bara att varsko drivern

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Peolito:

Kära MPR gökar

 

Äldste sonen och två polare till honom ska på en resa till Thailand och Vietnam. De vill bl.a. åka tåg från BKK till CM. Jag har gjort den resan för 22 år sedan och minns bara att det var trevligt. Specifik fråga: Går det att boka tågbiljetten online innan resan eller är det bäst att göra det på plats med risk för att det är fullt.

 

Fråga två: Saigon. Någon som har kläm på (lopp)boende och matställen där. Smöfilurerna har lagt upp en budget på sammanlagt 3.000 baht om dagen så det blir ju nte Hilton precis. Misstänker att jag får gå in och stötta ekonomiskt :-)

 

/Peolito

Jag har bokat och betalat via nätet och även avbokat och fått pengar tillbaka via Thai railways. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bokat och betalat via nätet och även avbokat och fått pengar tillbaka via Thai railways. 

OK ska prova att boka med dom. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 timmar sedan, skrev rowa:

Jag har bokat och betalat via nätet och även avbokat och fått pengar tillbaka via Thai railways. 

Sedär, det går frammåt. Jag kan ju boka flyg hotell och tamigfan allt jag önskar hemmifrån via nätet  -  men tåg gick jag bet på tidigare när jag försökte.

Bra att veta, jag hade liksom gett upp med det efter att slösat en halv dag på att leta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...