Jump to content
IGNORERAD

Pengahalsband


Kalas

Recommended Posts

Hej.

Jag har en liten diskussion med en person sominte tror på det där med att man ibland har ett pengahalsband på sig i Thailand på sin födelsedag.

Kan någon av er lägga ut bilder på det så jag får visa?

 

Tacksam för hjälp... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Kalas:

Hej.

Jag har en liten diskussion med en person sominte tror på det där med att man ibland har ett pengahalsband på sig i Thailand på sin födelsedag.

Kan någon av er lägga ut bilder på det så jag får visa?

 

Tacksam för hjälp... :)

 

Enda "pengahalsband" jag känner till är ju guldhalsband, som ju går att byta ut mot pengar blixtsnabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Kalas:

Hej.

Jag har en liten diskussion med en person sominte tror på det där med att man ibland har ett pengahalsband på sig i Thailand på sin födelsedag.

Kan någon av er lägga ut bilder på det så jag får visa?

 

Tacksam för hjälp... :)

Under dom drygt 25 år jag har varit till Thailand har jag inte hört talas om eller sett några pengahalsband. Antar att du menar något liknande de pengaträd de har när de samlar in pengar till templen, men i halsbandsform. 

 

Överhuvudtaget så tycker jag att thailändarna är dåliga på att fira födelsedagar. Men frugan vill gärna ha ett guldhalsband eller annan guldprydnad när man frågar henne om vad hon vill ha till födelsedagen. Thailand är ju ett land med olika traditioner beroende på var i landet man håller till. Du får gärna beskriva mer om vad du vet om fenomenet pengahalsband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Är det detta du tänker på...........................bild snodd från en annan tråd

P4010080.thumb.JPG.fffcdbb593b4765b151b7

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wangthong:

Under dom drygt 25 år jag har varit till Thailand har jag inte hört talas om eller sett några pengahalsband. Antar att du menar något liknande de pengaträd de har när de samlar in pengar till templen, men i halsbandsform. 

 

Överhuvudtaget så tycker jag att thailändarna är dåliga på att fira födelsedagar. Men frugan vill gärna ha ett guldhalsband eller annan guldprydnad när man frågar henne om vad hon vill ha till födelsedagen. Thailand är ju ett land med olika traditioner beroende på var i landet man håller till. Du får gärna beskriva mer om vad du vet om fenomenet pengahalsband.

 

Jag har varit på väldigt många födelsedagskalas under mina 14 år i Thailand och jag kan inte påminna mej någon av dessa födelsedagsbarnen som inte har haft detta pengahalsband - ett snöre runt halsen där uppvaktarna får klamra fast en sedel eller fler.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag har varit på väldigt många födelsedagskalas under mina 14 år i Thailand och jag kan inte påminna mej någon av dessa födelsedagsbarnen som inte har haft detta pengahalsband - ett snöre runt halsen där uppvaktarna får klamra fast en sedel eller fler.

Vanligt i turistorter, vill inte minnas att jag någonsin sett det utanför, och alltid ett antal födelsedagskalas när man är hemma.

Hon till höger om min dotter fyller år här...

15d32bd5b210190ed0e02242ecacb7ea.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man se ett pengahalsband ska man slinka in i en bar där det hänger ballonger överallt. Det betyder att det är födelsedagskalas för nån i baren och den personen uppvaktas med att sedlar fästs ihop med häftklammer till ett " halsband ".

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
19 minuter sedan, skrev Fritz:

Vill man se ett pengahalsband ska man slinka in i en bar där det hänger ballonger överallt. Det betyder att det är födelsedagskalas för nån i baren och den personen uppvaktas med att sedlar fästs ihop med häftklammer till ett " halsband ".

 

Fritz..

Låter väldigt bekant. Har inte sett det ute på vishan dock. Var med om nåt där dom knöt pengar runt vita snören på handlederna på paret - men vad det var vetefan, jag fick lite snören runt handlederna åxå men inte en spänn.. baht fick jag.. månne vem f*n jag gift mig med nudå ???

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 timmar sedan, skrev Kalas:

Hej.

Jag har en liten diskussion med en person sominte tror på det där med att man ibland har ett pengahalsband på sig i Thailand på sin födelsedag.

Kan någon av er lägga ut bilder på det så jag får visa?

 

Tacksam för hjälp... :)

Hej

Man brukar väl hänga på såna där "pengahalsband" på artister och boxare o.s.v, men på födelsedagar har jag aldrig varit med om det på landsbygden där jag vistas.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengahalsband ser man ju ett par gånger i veckan när man vistas i civiliserade trakter. Och som Fritz påpekade, ballonger kan vara ett tips att leta efter. Där brukar även serveras gratis mat men då förväntas man bidraga med något till halsbandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev LittleBell:

Kan det vara ett sådant här halsband TS frågar om

 

383.jpg

 

Ja, det var De Luxvarianten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...