Jump to content
IGNORERAD

Falska förhållanden kopplade till brottslighet


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Immigrationsbyrå tänker slå ned mot falska äktenskap som utlänningar ingått för att kunna stanna i landet, i vad som beskrivs som dess senaste försök att bekämpa transnationell brottslighet.
Byråchef Nathathorn Prousoontorn sade att flera utlänningar tros ha använt sig av äktenskap som ett kryphål för att uppehålla sig i Thailand. Vissa av dem har begått brott i andra länder och använder Thailand som ett gömställe.
Nedslaget kommer efter ett tips från Allmänna Anti-korruptionskommissionen (PACC) om att minst 150 thailändska kvinnor från samma distrikt i en provins i nordöstra Thailand gift sig med utlänningar under de senaste månaderna. "Antalet är ovanligt högt och ger upphov till misstankar om äktenskap 'till salu'," sade Nathathorn. Man undersöker nu vad utlänningar som hyr kvinnor för äktenskap kan åtalas för. Han medgav dock att det är svårt att avslöja ett äktenskap som falskt.


Källa: http://www.thephuketnews.com/fake-marriages-linked-to-transnational-crime-56976.php

 

1460340467_1-org.jpg.664bcb047f43cacfeed

Link to comment
Dela på andra sajter

Immigrationsmyndigheterna har varit hos oss 2 gånger efter att jag ansökte om 1-årsvisa och 2 personer från byn har fått intyga att vi bott ihop lång tid.

Tycker bara det är bra att de borjar jaga kriminella och forsoker att komma åt dem, for då kanske det blir lättare och enklare for de ärliga att fixa sina visum.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
35 minuter sedan, skrev stefan5300:

Immigrationsmyndigheterna har varit hos oss 2 gånger efter att jag ansökte om 1-årsvisa och 2 personer från byn har fått intyga att vi bott ihop lång tid.

Tycker bara det är bra att de borjar jaga kriminella och forsoker att komma åt dem, for då kanske det blir lättare och enklare for de ärliga att fixa sina visum.

Hej

Ser inte heller några problem med detta, upplevde det hittills enda besöket ifrån polisens sida hos oss som positivt, man frågade mig även om min situation, bemötandet och hur jag trivdes i Thailand och frugan om hur hon upplevde mig och sin situation när hon var i Sverige o.s.v.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att städa upp bland de kriminella för jag har inget att dölja.

Men jag tycker det är nog djävla besvärligt med "giftasvisa". Så jag skall hoppa av vid nästa extension 1 år. Jag går över till "pensiovisa". Betydligt enklare. Då slipper jag dra med mig frun och vänta 1 månad på att få 1 års extension godkänd. Fast måste ha 65 000 bath/mån alternativt 800 000 bath på bank eller en kombination. Förstår inte logiken då det är dyrare att försörja en familj. Eller ha en fru.....

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ser inte heller några problem med detta, upplevde det hittills enda besöket ifrån polisens sida hos oss som positivt, man frågade mig även om min situation, bemötandet och hur jag trivdes i Thailand och frugan om hur hon upplevde mig och sin situation när hon var i Sverige o.s.v.

Med vänlig hälsning isan lover

Hej

Jag har av skäl som jag inte vet aldrig fått besök av polisen.

Men OK jag har hört om detta och jag vet en kompis som inte fick Long stay beroende på att de inte 

trodde att han var inneboende hos ett annat par.

Men IL din berättelse om besöket får mig att kasta in lite ved i brasan

Skulle varit roligt att få medverka när du svarade på frågorna om din situation och hur du bemöttes och framför allt trivselfrågan

Nu tror jag att du inte berättade för polisen om din åsikt betr. korrupption eller om att yttrandefriheten är väldigt begränsad

Vidare så trivdes du väl bra just vid besöket och att din fru upplevde dig som en frisinnad och demokratisk person

Allt detta är klart sådant som passar bra i MPR och inte hos myndigheter

Med hopp om förbättring i Thaialnd

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
24 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Jag har av skäl som jag inte vet aldrig fått besök av polisen.

Men OK jag har hört om detta och jag vet en kompis som inte fick Long stay beroende på att de inte

trodde att han var inneboende hos ett annat par.

Men IL din berättelse om besöket får mig att kasta in lite ved i brasan

Skulle varit roligt att få medverka när du svarade på frågorna om din situation och hur du bemöttes och framför allt trivselfrågan

Nu tror jag att du inte berättade för polisen om din åsikt betr. korrupption eller om att yttrandefriheten är väldigt begränsad

Vidare så trivdes du väl bra just vid besöket och att din fru upplevde dig som en frisinnad och demokratisk person

Allt detta är klart sådant som passar bra i MPR och inte hos myndigheter

Med hopp om förbättring i Thaialnd

Persistant

Hej

Polisen hos oss är lika röd som innevånarna, det är ju faktiskt mellan 85-90% som röstar rött i norra Isaan.

Detta besök ifrån polisens sida inträffade före kuppen 2014 under en demokratisk period med en röd regering, så det var inte aktuellt med indragen yttrandefrihet och många av dom problem landet nu har som diktatur, det var vår lokala polis som hade beordrats ut för att besöka distriktets falanger och dom vet ju mycket väl vem jag är och att jag arbetar med jordbruk.

Men dom hade ett papper med färdiga frågor som dom ställde till oss och fyllde i.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Polisen hos oss är lika röd som innevånarna, det är ju faktiskt mellan 85-90% som röstar rött i norra Isaan.

Detta besök ifrån polisens sida inträffade före kuppen 2014 under en demokratisk period med en röd regering, så det var inte aktuellt med indragen yttrandefrihet och många av dom problem landet nu har som diktatur, det var vår lokala polis som hade beordrats ut för att besöka distriktets falanger och dom vet ju mycket väl vem jag är och att jag arbetar med jordbruk.

Men dom hade ett papper med färdiga frågor som dom ställde till oss och fyllde i.

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Krävs det arbetstillstånd för det och är det något som du har? Jag menar både teoretiskt/lagligt och i praktiken. Jag har hört hårresande fall med folk som fått problem med immigration av sådana skäl. Ett exempel. En man hade diskat sina egna prylar efter att ha ätit på fruns restaurang och det gick till rättegång! Det vet jag helt säkert, för jag var inkallad som vittne i en annan rättegång som gick i samma sal. Lyckligtvis blev han frikänd och jag kan inte med ord beskriva hur lättad han var.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Celsius:

 

Krävs det arbetstillstånd för det och är det något som du har? Jag menar både teoretiskt/lagligt och i praktiken. Jag har hört hårresande fall med folk som fått problem med immigration av sådana skäl. Ett exempel. En man hade diskat sina egna prylar efter att ha ätit på fruns restaurang och det gick till rättegång! Det vet jag helt säkert, för jag var inkallad som vittne i en annan rättegång som gick i samma sal. Lyckligtvis blev han frikänd och jag kan inte med ord beskriva hur lättad han var.

Rent formellt så krävs det arbetstillstånd för sånt arbete. Sen beror det nog helt på hur generöst ansvariga i området ser på saken. Men om nån vill jävlas ligger nog den mängd och typ av arbete som IL verkar utföra i farozonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev frogfish:

Rent formellt så krävs det arbetstillstånd för sånt arbete. Sen beror det nog helt på hur generöst ansvariga i området ser på saken. Men om nån vill jävlas ligger nog den mängd och typ av arbete som IL verkar utföra i farozonen.

Hej

Ja det gäller nog att sköta sig, odla kontakter, hålla sig väl med folk, ingå i byns gemenskap på ett naturligt sätt och välja sånt arbete som ingen vill ha och är avundsjuk på.

Har ännu aldrig träffat på någon polis eller Thailändsk medborgare som är avundsjuk på en falang som utför hårt, tungt kroppsarbete i 30-40 graders värme som t.o.m daglönare drar sig för att utföra.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...