Jump to content
IGNORERAD

315 kg elfenben beslagtaget på Suvarnabhumi


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailändska tjänstemän uppger att de beslagtagit 315 kg afrikanska elefantbetar med ett värde på runt 28 miljoner baht vid flygplatsen Suvarnabhumi i Bangkok.
Kulit Sombatsiri – generaldirektör för det thailändska Tullverket – sade under tisdagen att de 87 betarna upptäcktes den 27:e mars i ett dussin tunnor som skickats från Mozambique ombord en Kenya Airways-flygning. En rutinröntgen vid Suvarnabhumi avslöjade innehållet.
Kulit sade att en kenyans man skulle ha hämtat tunnorna, men man tror att han flytt efter att fått reda på att de beslagtagits. Man kontaktade kenyanska myndigheter, som upptäckte ytterligare 561 kg betar som väntade på att skickas till samma man. Detta var det femte beslaget av elfenben i år i Thailand, och flera FN-rapporter har pekat ut landet som en av de huvudsakliga slutdestinationerna för varan.


Källa: http://www.thailandnews.net/index.php/sid/242864819

 

uni1459865241.jpg.5da8112cf67f1d795788b6

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt olika dokumentärer jag sett är oftast inte Thailand slutdestination, utan snarare transitland och ibland görs en del förädling. Att Thailand är en mycket stor knutpunkt för handel med olagliga djurprodukter är dock helt klart. Det beror dels på att landet har livlig handel och man kan gömma detta i godsmängderna, samt att tjänstemän är, eller i alla fall har varit, mycket lätta att muta.

 

Stor heder åt personalen på Suvvan som satte stopp för detta! (Men vad hade hänt om kenyanen i stället varit en rik och inflytelserik thailändare? Hade dom fått göra sitt jobb ordentligt då?)

 

(Om man ska vara petig är rubriken inte helt sann heller, det var 315 kg. Merparten av godset togs dock i beslag i Kenya, som det verkar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas innerligt att man inte gör som brukligt, bränner beslagtagna elfenben utan att man säljer dessa på öppna marknaden!

Genom att sälja dessa på öppna marknaden så anser jag att "behovet" av tjuvjakt minskar och kanske priset sjunker och lönsamheten för illegala betar minskar.

Kanske jag tänker fel.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...