Jump to content
IGNORERAD

Thailands odlare får räntefria lån på pantbanker


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Statligt drivna pantbanker i Thailand erbjuder nu speciella lån till jordbrukare där de två första månaderna är räntefria, detta för att hjälpa till att lindra svårigheterna som orsakats av torkan.
Mana Kliangthong – chef på Kontoret för Statliga Pantbanker (OGP) – sade under tisdagen att jordbrukare kan pantsätta vattenpumpar, gräsklippare, elgeneratorer, spridare för bekämpningsmedel och andra jordbruksverktyg i alla statligt ägda pantbanker i landet. Där kommer de erbjudas större lån än normalt utan ränta under de två första månaderna.
Projektet startar denna månad och kommer pågå till juni, i syfte att lätta bördan för jordbrukarna under torkan. Räntan som börjar tas den tredje månaden sägs även vara låg – 0,25% till 1,25% beroende på lånets storlek. Det finns dock endast 35 statliga pantbanker i landet, varav de flesta ligger i Bangkok eller omkringliggande provinser.


Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/922237/state-pawnshops-offer-interest-free-loans-for-farmers

 

c1_922237_620x413.jpg.3a21248ad39eebc1bb

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kan väl fundera på hur vettigt det är att pantsätta sånt som behövs för att odla. Men finns det inget vatten så behövs kanske inte vattenpumpen - men när det finns vatten igen så har man ju ingen pump.

 

Moment 22 på nåt sätt... men vad vet jag, dom har ju hinkar så dom kanske inte behöver pumpen i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Åtminstone ett försök att göra något men jag är nog lite inne på samma linje som kitungmakmak här och vad ska man få pengar att betala tillbaka lånen med?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Kan väl fundera på hur vettigt det är att pantsätta sånt som behövs för att odla. Men finns det inget vatten så behövs kanske inte vattenpumpen - men när det finns vatten igen så har man ju ingen pump.

 

Moment 22 på nåt sätt... men vad vet jag, dom har ju hinkar så dom kanske inte behöver pumpen i alla fall.

 

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Åtminstone ett försök att göra något men jag är nog lite inne på samma linje som kitungmakmak här och vad ska man få pengar att betala tillbaka lånen med?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ni har båda en poäng. Men kanske man kan skifta panter vartefter? Dyngspridaren behövs väl knappast när man skördar?

 

I alla fall är detta bättre än att folk går till lånehajar. Klarar man inte räntorna på lånet i det här systemet så ligger man inte back med en massa pengar sedan, utan hamnar på noll. Bättre än att jagas av lånehajarna och deras hejdukar. Föreställer jag mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Celsius:

 

 

Ni har båda en poäng. Men kanske man kan skifta panter vartefter? Dyngspridaren behövs väl knappast när man skördar?

 

I alla fall är detta bättre än att folk går till lånehajar. Klarar man inte räntorna på lånet i det här systemet så ligger man inte back med en massa pengar sedan, utan hamnar på noll. Bättre än att jagas av lånehajarna och deras hejdukar. Föreställer jag mig i alla fall.

 

Lite jobbigt och oekonomiskt att behöva åka till Bangkok varje gång man  behöver byta verktyg och/eller maskin

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Enis:

 

Lite jobbigt och oekonomiskt att behöva åka till Bangkok varje gång man  behöver byta verktyg och/eller maskin

 

/Enis

 

 

Jo det är klart, om man måste göra det varje vecka. Jag är inte bonde, men är ändå ganska säker på att det tar ett tag mellan brukandet av dyngspridare och skördetröska. Gödslar gör man väl i början, eller? Forumets bönder kan väl upplysa oss om hur det skulle kunna funka. Eller inte...

 

Jämfört med att stå i skuld till halvgangsters är det väl trots allt bättre att göra sig omaket med att transportera panterna fram och tillbaks till stampen?

 

I vilket fall som helst har bönderna fått chansen att välja och det kan väl inte vara så fel. Resten får dom fundera ut själva, för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...