Jump to content
IGNORERAD

1 död efter disciplinering i thailändskt arméläger


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En ung man är död och en annan svårt skadad efter en "disciplinering" i ett militärläger i Yala.
De båda männen är 23 år gamla och ska efter incidenten den 1:a april har lagts in på sjukhus, där den ena senare dog av sina skador. Arméns talesman Winthai Suwaree uttryckte sympati med menige Sontham Mudmads familj, och poängterade att den tragiska incidenten inträffade trots att man upprepade gånger har beordrat alla enheter att disciplinering måste hållas inom militärens regelverk och att övertramp kommer bestraffas hårt.
Misshandeln som ledde till Songthams död ska ha genomförts efter att han anklagat en underofficer för att stulit 5,000 baht från honom. Detta ledde till ett slagsmål som det andra offret även deltog i. Efteråt beordrade en underlöjtnant att de två skulle bestraffas. De misshandlades därefter av fem personer från 21:00 den 1:a april till 4:00 den 2:a april. Songtham förlorade medvetandet och fördes till Yala Hospital. Han avled dock av sina skador den 4:e april. Det andra offret lades in på Sirindhorn Military Hospital i Pattani med allvarliga skador.


Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/922241/nhrc-slams-fatal-punishment-beating-of-soldier

 

1656529.jpg.a5f6065fd880949f2977d7f63f88

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thai412

    4

  • janne_h

    3

  • lk2

    3

  • hamnoi

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Klart att befälen måste få stjäla från beväringarna.

Sedan gruppstryk.

Det var väl andra meniga som fick utgöra det jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

Klart att befälen måste få stjäla från beväringarna.

Sedan gruppstryk.

Det var väl andra meniga som fick utgöra det jobbet.

 

Ganska vanligt i Royal Thai Army att det går till så här. Dock ej med dödlig utgång.   Min yngsta son tjänstgör i armen och jag skall nog avhålla mig från att berätta om historier som jag fått berättat för mig.  Kanske kommer en rapport när han är klar med detta äventyr?

Ändrades av lill_kurre

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser för mig att en officer på lämplig nivå får förflyttning, så är allt glömt och förlåtet.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Seaserpent:

Ser för mig att en officer på lämplig nivå får förflyttning, så är allt glömt och förlåtet.

 

 

Ja och så waiar man och gråter en liten skvätt och överlämnar ett litet kuvert så är man förlåten av efterlevande och kan glömma det och gå vidare som inget har hänt

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min thaison (20) är i Sverige men fick en inkallelse. Vi bor i CM 7 månader. Min fru började gråta och sa att hon måste till läkare för att få intyg utskrivet om allergi + bevis via uttag medicin för styrka sjukdom...han har varit i Sverige tre år så jag fattade som vanligt ingenting om uppståndelsen i familjen. Han har tagit körkort. Kör ut tidningar. Kör ut pizza. Jobbar som faan. Om vi inte via intyg får OK så kan han aldrig återvända.......detta visste inte jag.....2 års militärtjänst och kan vara vidrigt om du hamnar på fel ställe.... 

Link to comment
Dela på andra sajter

På TV igår sa mamman till den döde sonen att hon skulle inte bränna liket ifall det inte blev ordentliga straff.

Tragiskt när det är det man måste hota med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peder.Hörde av en kompis att hans thaison kunde köpa sig fri från militärtjänsten.Om jag inte minns fel rörde det sig om 10000skr.Kanske ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Peder:

Min thaison (20) är i Sverige men fick en inkallelse. Vi bor i CM 7 månader. Min fru började gråta och sa att hon måste till läkare för att få intyg utskrivet om allergi + bevis via uttag medicin för styrka sjukdom...han har varit i Sverige tre år så jag fattade som vanligt ingenting om uppståndelsen i familjen. Han har tagit körkort. Kör ut tidningar. Kör ut pizza. Jobbar som faan. Om vi inte via intyg får OK så kan han aldrig återvända.......detta visste inte jag.....2 års militärtjänst och kan vara vidrigt om du hamnar på fel ställe.... 

 

Våld föder våld och jag tror att militärtjänsten i Thailand med denna vidriga pennalism och sadism gör monster av många män i detta land. Sorgligt.

 

Detta är något som vi i min familj också kan råka ut för om 10 år eller så. Om du skulle starta en särskild tråd om hur detta förlöper tror jag många andra i likhet med mig skulle uppskatta det väldigt mycket.

 

Har sonen svenskt medborgarskap? Jag antar det. Skulle han kunna begära att få göra lumpen i Sverige i stället (långskott, jag vet!). Kanske skulle en krigsplacering i det svenska försvaret diskvalificera honom av något slags lojalitetsskäl? Att man inte kan tillhöra mer än en krigsmakt eller nåt. Kanske önsketänkande...

21 timmar sedan, skrev lill_kurre:

 

Ganska vanligt i Royal Thai Army att det går till så här. Dock ej med dödlig utgång.   Min yngsta son tjänstgör i armen och jag skall nog avhålla mig från att berätta om historier som jag fått berättat för mig.  Kanske kommer en rapport när han är klar med detta äventyr?

Skulle uppskatta den rapporten, även om den säkert inte är särskilt angenäm läsning.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Peder:

Min thaison (20) är i Sverige men fick en inkallelse. Vi bor i CM 7 månader. Min fru började gråta och sa att hon måste till läkare för att få intyg utskrivet om allergi + bevis via uttag medicin för styrka sjukdom...han har varit i Sverige tre år så jag fattade som vanligt ingenting om uppståndelsen i familjen. Han har tagit körkort. Kör ut tidningar. Kör ut pizza. Jobbar som faan. Om vi inte via intyg får OK så kan han aldrig återvända.......detta visste inte jag.....2 års militärtjänst och kan vara vidrigt om du hamnar på fel ställe.... 

 

Det absolut enklaste sättet är att din son "spelar"  ladyboy.  När min son mönstrade ett år före inryckning så berättade han att de som var ladyboys blev bortsorterade direkt utan vidare bedömning av läkare.

 

57 minuter sedan, skrev Elarbetare:

Peder.Hörde av en kompis att hans thaison kunde köpa sig fri från militärtjänsten.Om jag inte minns fel rörde det sig om 10000skr.Kanske ett alternativ.

 

Det stämmer Peder, och beloppen varierar  alltifrån 10 K  THB  och uppåt. Men vill man gå den vägen bör det förhandlas via någon som sitter i möstringskommiten  i god tid före.  Kanske en månad i förväg. Det är för sent när lottdragningen sker med svarta och röda pinnar.

 

36 minuter sedan, skrev Celsius:

 

 

 

Skulle uppskatta den rapporten, även om den säkert inte är särskilt angenäm läsning.

 

Det går ju till så att de som trots allt inte går att diciplinera med någon vecka i buren med ett femkilos klot runt vristerna sovandes direkt på betongolv eller körande skit en vecka för att inte tala om att bli nedsänkt i en dyngtunna tar sitt förnuft till fånga och börjar lyda  så anses det enda vara att piska vett i dem.  Detta tills de tappar medvetande och batongerna har gått av.

 

Jag får se, det kanske kommer en rapport vid årsskiftet.  Det blir nog ingen trevlig läsning och framför allt på alla vidriga foton.  Men jag skall ta mig en funderare först.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
2 timmar sedan, skrev Peder:

Min thaison (20) är i Sverige men fick en inkallelse. Vi bor i CM 7 månader. Min fru började gråta och sa att hon måste till läkare för att få intyg utskrivet om allergi + bevis via uttag medicin för styrka sjukdom...han har varit i Sverige tre år så jag fattade som vanligt ingenting om uppståndelsen i familjen. Han har tagit körkort. Kör ut tidningar. Kör ut pizza. Jobbar som faan. Om vi inte via intyg får OK så kan han aldrig återvända.......detta visste inte jag.....2 års militärtjänst och kan vara vidrigt om du hamnar på fel ställe.... 

Mitt ex systers son skulle in i höstas  mamman Thai  reste ner och pröjsade hur mycket vet jag inte men hann slapp militärutbildningen .Ska väll tilläga att han har både svenskt och Thailänskt medb skap

Ändrades av clion
feltext

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Celsius:

 

Våld föder våld och jag tror att militärtjänsten i Thailand med denna vidriga pennalism och sadism gör monster av många män i detta land. Sorgligt.

 

Detta är något som vi i min familj också kan råka ut för om 10 år eller så. Om du skulle starta en särskild tråd om hur detta förlöper tror jag många andra i likhet med mig skulle uppskatta det väldigt mycket.

 

Har sonen svenskt medborgarskap? Jag antar det. Skulle han kunna begära att få göra lumpen i Sverige i stället (långskott, jag vet!). Kanske skulle en krigsplacering i det svenska försvaret diskvalificera honom av något slags lojalitetsskäl? Att man inte kan tillhöra mer än en krigsmakt eller nåt. Kanske önsketänkande...

 

 

Skulle uppskatta den rapporten, även om den säkert inte är särskilt angenäm läsning.

Hej

Lättaste sättet att slippa är nog att påstå att man inte kan ett ord Thai och inte äter Thailändsk mat, men annars går det att köpa sig fri som en annan medlem skrev.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mönstringskommittén jagade frugans son trots han var avliden och officiella dokument i från Thailändska ambassaden i Sverige var inlämnade till Amphur.

 

Blev ju en mycket trevlig tid för min hustru och jag på den resan.

 

/Enis  

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Lättaste sättet att slippa är nog att påstå att man inte kan ett ord Thai och inte äter Thailändsk mat, men annars går det att köpa sig fri som en annan medlem skrev.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tyvärr IL. Denna gången har du fel.  Det spelar ingen roll även om du inte kan ett enda ord Thai, detta enligt min son.  Han är ju inte den enda luuk krung där och många har försökt att inte kunna Thai.  De kommer inte undan och de lär sig med tiden.

Och att inte äta thaimat.  De kommer med all säkerhet att äta när de blir tillräckligt hungriga.

Ändrades av lill_kurre

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Peder:

Min thaison (20) är i Sverige men fick en inkallelse. Vi bor i CM 7 månader. Min fru började gråta och sa att hon måste till läkare för att få intyg utskrivet om allergi + bevis via uttag medicin för styrka sjukdom...han har varit i Sverige tre år så jag fattade som vanligt ingenting om uppståndelsen i familjen. Han har tagit körkort. Kör ut tidningar. Kör ut pizza. Jobbar som faan. Om vi inte via intyg får OK så kan han aldrig återvända.......detta visste inte jag.....2 års militärtjänst och kan vara vidrigt om du hamnar på fel ställe.... 

Styvsonen har bott här i Sverige i snart 10år......är svensk o thai medborgare.....2 år sen åkte han o tjejen till Thailand......på Suvarnabhumi efter han gått genom passkontrollen så greps han av polis o militär.......förhör i flera timmar...tjejen sa till slut ifrån o sa att "vi har ett flyg till Udon o passa"......Ok sa dom då......Men då infinner du dig på nån militärbas i Udon det o det datumet....När han kom dit så var det igen 1000 frågor.....Han sa till slut "Jag har bott i Sverige i 8 år nu.....varför ska jag som svensk göra militärtjänst här??"........fick till svar att pröjsar du 20,000 bath så är det klart.........dom pengarna hamna säkert i nån ficka på nåt militäras till general ........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thai412:

Styvsonen har bott här i Sverige i snart 10år......är svensk o thai medborgare.....2 år sen åkte han o tjejen till Thailand......på Suvarnabhumi efter han gått genom passkontrollen så greps han av polis o militär.......förhör i flera timmar...tjejen sa till slut ifrån o sa att "vi har ett flyg till Udon o passa"......Ok sa dom då......Men då infinner du dig på nån militärbas i Udon det o det datumet....När han kom dit så var det igen 1000 frågor.....Han sa till slut "Jag har bott i Sverige i 8 år nu.....varför ska jag som svensk göra militärtjänst här??"........fick till svar att pröjsar du 20,000 bath så är det klart.........dom pengarna hamna säkert i nån ficka på nåt militäras till general ........

Använde han sitt thailändska pass när han gick genom passkontrollen?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev emso99:

Använde han sitt thailändska pass när han gick genom passkontrollen?

 

Ja,,,tyvärr gjorde han det......med det svenska hade det säkert gått bra utan en massa krångel o mutor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min thaison (20) är i Sverige men fick en inkallelse. Vi bor i CM 7 månader. Min fru började gråta och sa att hon måste till läkare för att få intyg utskrivet om allergi + bevis via uttag medicin för styrka sjukdom...han har varit i Sverige tre år så jag fattade som vanligt ingenting om uppståndelsen i familjen. Han har tagit körkort. Kör ut tidningar. Kör ut pizza. Jobbar som faan. Om vi inte via intyg får OK så kan han aldrig återvända.......detta visste inte jag.....2 års militärtjänst och kan vara vidrigt om du hamnar på fel ställe.... 

Om han aldrig registrerar in sig är det inga problem. Åk sen på svenskt pass så lär inget hända.

Har han däremot registrerat sig så bör han ej åka till Thailand före han är 30 år för att gå säker. Men åker han in på svenskt pass borde det inte vara något problem.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Styvsonen har bott här i Sverige i snart 10år......är svensk o thai medborgare.....2 år sen åkte han o tjejen till Thailand......på Suvarnabhumi efter han gått genom passkontrollen så greps han av polis o militär.......förhör i flera timmar...tjejen sa till slut ifrån o sa att "vi har ett flyg till Udon o passa"......Ok sa dom då......Men då infinner du dig på nån militärbas i Udon det o det datumet....När han kom dit så var det igen 1000 frågor.....Han sa till slut "Jag har bott i Sverige i 8 år nu.....varför ska jag som svensk göra militärtjänst här??"........fick till svar att pröjsar du 20,000 bath så är det klart.........dom pengarna hamna säkert i nån ficka på nåt militäras till general ........

En fråga eftersom jag bygger min information på en person som jobbar med mönstring av killar som ska bli militärer. Hörsammade din grabb den första pappret som sa att han måste registrera sig när han var 18 tror jag det är? (ett kallelse ca 2 år innan Inkallningen att dom finns).

Större delen av släkten har betalar sig förbi lumpen.

Vad gäller mina grabbar så fick min fru rådet av en släkting some jobbade med inkallning att ej hörsamma första pappret som registrerar dom. Då kollen mot egna leden efter kuppen blivit stenhård, vilket gjort att det numera är svårt att betala för att slippa.

Så min fråga är om detta papper besvarades tidigare?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

En fråga eftersom jag bygger min information på en person som jobbar med mönstring av killar som ska bli militärer. Hörsammade din grabb den första pappret som sa att han måste registrera sig när han var 18 tror jag det är? (ett kallelse ca 2 år innan Inkallningen att dom finns).

Större delen av släkten har betalar sig förbi lumpen.

Vad gäller mina grabbar så fick min fru rådet av en släkting some jobbade med inkallning att ej hörsamma första pappret som registrerar dom. Då kollen mot egna leden efter kuppen blivit stenhård, vilket gjort att det numera är svårt att betala för att slippa.

Så min fråga är om detta papper besvarades tidigare?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Han flyttade till Sverige när han var 15 år.....han visste säkert om att dom sökt honom....men lika förbannat så visade han Thaipasset vid passkontrollen trots att han hade svenskt pass med ........"pucko" eller????

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Peder:

Min thaison (20) är i Sverige men fick en inkallelse. Vi bor i CM 7 månader. Min fru började gråta och sa att hon måste till läkare för att få intyg utskrivet om allergi + bevis via uttag medicin för styrka sjukdom...han har varit i Sverige tre år så jag fattade som vanligt ingenting om uppståndelsen i familjen. Han har tagit körkort. Kör ut tidningar. Kör ut pizza. Jobbar som faan. Om vi inte via intyg får OK så kan han aldrig återvända.......detta visste inte jag.....2 års militärtjänst och kan vara vidrigt om du hamnar på fel ställe.... 

´Fick din son inkallelsen till eran adress i Sverige eller??......fattar inte om ni bor CM eller Sverige......lite rörigt det här.......om han fått inkallelsen till Sverige blir det ännu rörigare...hur kan dom då veta hans adress i Sverige????........Thai är ju inte världens smartaste alla gånger...Hehehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev thai412:

Han flyttade till Sverige när han var 15 år.....han visste säkert om att dom sökt honom....men lika förbannat så visade han Thaipasset vid passkontrollen trots att han hade svenskt pass med ........"pucko" eller????

 

 

Vad jag vet så får dom något typ av registreringspapper hem ett par år innan dom ska mönstra och bli lottade till soldater eller ej.

Enligt mönstringsgubben så gick man safe så länge man ignorerade att svara på det pappret.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-04-06 at 11:49, skrev Celsius:

 

Våld föder våld och jag tror att militärtjänsten i Thailand med denna vidriga pennalism och sadism gör monster av många män i detta land. Sorgligt.

 

Detta är något som vi i min familj också kan råka ut för om 10 år eller så. Om du skulle starta en särskild tråd om hur detta förlöper tror jag många andra i likhet med mig skulle uppskatta det väldigt mycket.

 

Har sonen svenskt medborgarskap? Jag antar det. Skulle han kunna begära att få göra lumpen i Sverige i stället (långskott, jag vet!). Kanske skulle en krigsplacering i det svenska försvaret diskvalificera honom av något slags lojalitetsskäl? Att man inte kan tillhöra mer än en krigsmakt eller nåt. Kanske önsketänkande...

 

 

Skulle uppskatta den rapporten, även om den säkert inte är särskilt angenäm läsning.

Min son har inte svenskt medborgarskap. Men vi skall söka efter 5 år (reglerna). Han har varit 3 år i Sverige. Försörjer sig själv nu. Vet ej om "svenskt medborgarskap" omöjliggör militärtjänst i Thailand?  Vet någon?

Vi fick också beskedet att så länge han studerar i Sverige så kommer han inte inkallas till militärtjänstgöring.

Beträffande intyg om allergi och mediciner så skulle de ta det i beaktande, men kommer att själva genomföra en test på allergin.

Det känns lite oroande då hans astma blivit bättre. 

I dagsläget så skall han studera i Sverige så då behöver han ej deltaga. Men min fru sa att de skulle återkomma efter (hon angav 5 års studier) studietiden i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev thai412:

´Fick din son inkallelsen till eran adress i Sverige eller??......fattar inte om ni bor CM eller Sverige......lite rörigt det här.......om han fått inkallelsen till Sverige blir det ännu rörigare...hur kan dom då veta hans adress i Sverige????........Thai är ju inte världens smartaste alla gånger...Hehehe.

Kallelsen kom hit till Chiangmai. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...