Jump to content
IGNORERAD

Bangkok har näst värst trafikstockningar i världen


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

bangkok-traffic-jam.jpg.c0ff26fa030a622f

Bangkok har rankats som två i världen när det kommer till trafikstockningar, detta enligt TomTom Traffic Index.
Det sades att Bangkoks trafikstockningar ökar restiden med så mycket som 57%, medan resorna i Mexiko City – som kammade hem förstaplatsen – blir 59% längre. Indexet från det välkända GPS-företaget mätte trafikstockningarna på vägnätverk i 295 städer runt om i världen, vilket är 77 fler än förra året.
Nämnvärt är dock att städer som är ökända för sina trafikstockningar, såsom Jakarta och Mumbai, inte inkluderades i undersökningen. Efter Bangkok kom Turkiets Istanbul med 50% längre restid, medan Stockholm hamnade på en hedrande sextiondeplats med 29% längre restid. Hela listan finner man här.

 

Källa: http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/BKK-2nd-worst-in-traffic-congestion-30282270.html

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Var ju nån annan undersökning (vet inte vilken, men dom nämnde den på radion idag, tja igår om man ska vara petig) med Moskva i topp. Kan ha varit Europeiska städer, fan vet för dom nämnde inte BKK i alla fall; Stockholm kom på en hedrande 18e plats om jag kommer ihåg rätt så vi finns på nån lista i alla fall. 

 

BKK låter mer rimligt än Moskva till att ligga i toppen ibland - man kommer ju ingenstans

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte väl det. Jakarta och Mumbai var inte med. Hade tänkt att ifrågasätta om inte i alla fall Jakarta, som jag känner väl, inte borde ligga högre än BKK. Mumbai har jag rest för lite i för att ha en känsla för, men Jakarta verkar i mina ögon värre än BKK. Det finns beräkningar, halvt på skämt, om vilket år trafiken kommer att stå bom stilla i Jakarta, om man extrapolerar trenden framåt i tiden. Men dom bygger nån sorts skytrainliknande, så det kanske kommer att lätta på trycket.

 

Men nu har jag i alla fall en statistisk undersökning till hands att förklara varför jag inte bor i Bangkok. Även om Pattaya börjar bli trist i trafiken också, med alla turistbussar fulla med kineser.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Celsius:

 Även om Pattaya börjar bli trist i trafiken också, med alla turistbussar fulla med kineser.

 

Var glad för att de inte kör privata fordon, som många/en del av dem gör i Chiang Mai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som boende Bangkok så upplever jag att trafiken många gånger flyter på sämre i Pattaya än i Bangkok, dom gånger jag är där på besök. I Bangkok finns det ju motorvägar som gör att det flyter på bättre. I Pattaya sä är ju sukhumvit Pattaya under all kritik som genomfart. Inte minst nu när dom bygger om i mitten.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Som boende i Pattaya så upplever jag att trafiken många gånger flyter sämre i Bangkok än i Pattaya, dom gånger jag är där på besök och detta trots den stora ombyggnaden på Sukkan mitt emot centrum. När ombyggnaden är klar, så kommer det att bli ändå bättre. Vad har ni i Bangkok att se fram emot?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som boende i Pattaya så upplever jag att trafiken många gånger flyter sämre i Bangkok än i Pattaya, dom gånger jag är där på besök och detta trots den stora ombyggnaden på Sukkan mitt emot centrum. När ombyggnaden är klar, så kommer det att bli ändå bättre. Vad har ni i Bangkok att se fram emot?

Om du tar en taxi från hotellet på sukhumvit i Bangkok så kan det vara rätt igenproppat. Men ska man ta sig genom stan så funkar motorvägen rätt bra. Detta baserar jag på att jag i jobbet rör mig ganska mycket runt i stan.

Dom gånger på senare år man besökt Pattaya och överhuvudtaget ska någonstans, så är det ju totalt igenproppat på till exempel klangen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Om du tar en taxi från hotellet på sukhumvit i Bangkok så kan det vara rätt igenproppat. Men ska man ta sig genom stan så funkar motorvägen rätt bra. Detta baserar jag på att jag i jobbet rör mig ganska mycket runt i stan.

Dom gånger på senare år man besökt Pattaya och överhuvudtaget ska någonstans, så är det ju totalt igenproppat på till exempel klangen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Det beror på tidpunkt och sträcka, det är flera expressvägar runt och igenom Bangkok som är igenkorkade tidvis under dagen.
Det kan ibland löna sig att inte ta expressvägen om man ska igenom stan på vissa sträckor under vissa tidpunkter.
Nej fyfan för trafiken i Bangkok säger jag, det är bara när det är absolut nödvändigt jag själv tar bilen i Bangkok.

Man märker under varje halvår hur det tjocknar mer och mer på tidigare ok sträckor.
Man har inte chans att hinna bygga ut vägnätet i den takt nyreggade bilar ökar i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på tidpunkt och sträcka, det är flera expressvägar runt och igenom Bangkok som är igenkorkade tidvis under dagen.

Det kan ibland löna sig att inte ta expressvägen om man ska igenom stan på vissa sträckor under vissa tidpunkter.

Nej fyfan för trafiken i Bangkok säger jag, det är bara när det är absolut nödvändigt jag själv tar bilen i Bangkok.

Man märker under varje halvår hur det tjocknar mer och mer på tidigare ok sträckor.

Man har inte chans att hinna bygga ut vägnätet i den takt nyreggade bilar ökar i Bangkok.

Visst är det så. Både mornar och eftermiddagar kan vara jobbiga.

Sen har man väl lärt sig under åren vilka vägar som brukar vara mest trafikerade, så man undviker att åka på dessa.

Sen kan ju jag många gånger ta motorcykeln för att slippa fastna i köer huruvida.

Sen blir man ibland trött på anställda som kan undvika motorvägarna mot vad jag sagt. Och komma fram en timme senare, bara för att dom inte vill att företaget/kunden ska betala motorvägsavgifterna..... :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den värsta trafiken är väl ändå i Saigon /HCMC med sina miljontals hjälmlösa mc-förare. Bara att gåggla "traffic jam" så kommer det upp en bild på det...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att  ha personlig erfarenhet från ett flertal av städerna högre upp på listan, så  hade förväntat mig Beijing högre upp. Det värsta jag upplevt och värre än tex Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...