Jump to content
IGNORERAD

Hjälp att förstå svenska papper för en änka


Magrood

Recommended Posts

Hej

 

Jag fick en fråga från en thailändska änka i Sverige om vart hon kan vända sig för att få hjälp att förstå olika papper på svenska hon fått hem.

Vet ni vad man kan få hjälp med?

Hon kan inte så mycket svenska.

 

 

Vänliga hälsningar,

Magrood

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Svar       Sam Sip Sam , som gav karma för inlägget,  kan säkert hjälpa till. ?

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Magrood:

Hej

 

Jag fick en fråga från en thailändska änka i Sverige om vart hon kan vända sig för att få hjälp att förstå olika papper på svenska hon fått hem.

Vet ni vad man kan få hjälp med?

Hon kan inte så mycket svenska.

 

 

Vänliga hälsningar,

Magrood

 

 

 

Om hon blivit änka nyligen så borde väl Begravningsbyrån hon anlitat kunna bistå

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Magrood:

Hej

 

Jag fick en fråga från en thailändska änka i Sverige om vart hon kan vända sig för att få hjälp att förstå olika papper på svenska hon fått hem.

Vet ni vad man kan få hjälp med?

Hon kan inte så mycket svenska.

 

 

Vänliga hälsningar,

Magrood

 

Hej.

Hjälpen går att få hos kommunen, de har en speciell handläggare som hjälper utlandsfödda med kontakter mot myndigheter mm.

Edit: Man får nog boka tid för besöket, kanske bra om hon även beställer en tolk till mötet, men det är bara att säga till så ordnar kommunen det.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

hon kan betala för en familje-jurist.

 

det kostar pengar , men då får hon någon som tillvaratar hennes intressen till 100%

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Magrood:

Hej

 

Jag fick en fråga från en thailändska änka i Sverige om vart hon kan vända sig för att få hjälp att förstå olika papper på svenska hon fått hem.

Vet ni vad man kan få hjälp med?

Hon kan inte så mycket svenska.

 

 

Vänliga hälsningar,

Magrood

 

Om jag hade varit "i änkans kläder" skulle jag gått på Enis råd i kombination med att anlita Dig. Om du nu har tid förstås. Jag tänker då i första hand på hans förslag om begravnings byrån.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta någon som din väninna litar på som kan hjälpa. Jag hjälpte en av min frus väninnor med hjälp av en tjej på begravningsbyrån. Det gick bra. Jag hade kontakt med den avlidnes bank, arbetsgivare, försäkringsbolag och pensionsmyndigheter. Med sunt förnuft , lite kunskap och Google :-) kommer man långt. Och det kostar ingenting för henne om den som ställer upp är snäll. Ofta får dom Thailändska änkorna inte så mycket förutom problem när deras make avlider, om nu inte maken har sett till att så inte blir fallet.

Ändrades av flebbe
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tekkor:

Hej.

Hjälpen går att få hos kommunen, de har en speciell handläggare som hjälper utlandsfödda med kontakter mot myndigheter mm.

Edit: Man får nog boka tid för besöket, kanske bra om hon även beställer en tolk till mötet, men det är bara att säga till så ordnar kommunen det.

 

Undra varför en del tipsar om jurister begravningsbyråer mm mm. Frågan var väl "om vart hon kan vända sig för att få hjälp att förstå olika papper på svenska hon fått hem. ". Mitt tips bör väl hjälpa henne att förstå vad som står på de papper hon fått hem och vad det betyder, så varför anlita en dyr jurist eller en begravningsbyrå? De är väl inte översättare eller kunniga i myndigheters blanketter :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte en thaikvinna  i samma situation,men som tur var han med facket,en massa papper,försäkringsfrågor.Fackföreningen han var med fixade alltihop .

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tekkor:

Hej.

Hjälpen går att få hos kommunen, de har en speciell handläggare som hjälper utlandsfödda med kontakter mot myndigheter mm.

Edit: Man får nog boka tid för besöket, kanske bra om hon även beställer en tolk till mötet, men det är bara att säga till så ordnar kommunen det.

5 timmar sedan, skrev Tekkor:

Hej.

Hjälpen går att få hos kommunen, de har en speciell handläggare som hjälper utlandsfödda med kontakter mot myndigheter mm.

Edit: Man får nog boka tid för besöket, kanske bra om hon även beställer en tolk till mötet, men det är bara att säga till så ordnar kommunen det.

Det är rätt socialtjänsten har handläggare som hjälper till i såna här fall med tolk och allt

Dom ordnar väl inte allt men visar var hon ska börja så att det blir bra

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är rätt socialtjänsten har handläggare som hjälper till i såna här fall med tolk och allt

Dom ordnar väl inte allt men visar var hon ska börja så att det blir bra

 

Nja nä det är inte socialen jag tänker på, det är en speciell service för invandrare. Exakt namn på hennes yrke minns jag inte tyvärr...

Edit: läst om det nu och det verkar bara gälla minoriteter som Finländare Samer Judar mm mm. Som har rätt att få stöttning på hemspråket.

Kanske de kan hjälpa till ändå på kommunen då vi har en massa Thai här :haha:

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Tekkor:

 

Undra varför en del tipsar om jurister begravningsbyråer mm mm. Frågan var väl "om vart hon kan vända sig för att få hjälp att förstå olika papper på svenska hon fått hem. ". Mitt tips bör väl hjälpa henne att förstå vad som står på de papper hon fått hem och vad det betyder, så varför anlita en dyr jurist eller en begravningsbyrå? De är väl inte översättare eller kunniga i myndigheters blanketter :haha:

Jo, därför att begravningsbyrån har hon sannolikt redan anlitat och betalt en hel massa pengar till. Så då borde dom ju kunna leverera lite hjälp till änkan att förklara vad dokumenten innebär. Detta budskap kan ju sedan Magrood lätt översätta till thai. Bättre översättare lär ju änkan inte kunna hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikt och antagligen är väl inte ord som står i första inlägget, nu vill inte jag gissa vad hon exakt vill ha hjälp med. Så det är väl bara att se vad det står i nästa inlägg från TS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Tekkor:

Sannolikt och antagligen är väl inte ord som står i första inlägget, nu vill inte jag gissa vad hon exakt vill ha hjälp med. Så det är väl bara att se vad det står i nästa inlägg från TS.

"Jag fick en fråga från en thailändska änka i Sverige"

Detta får iallafall mig att tänka på att just blivit änka annars finns det ju ingen anledning att nämna det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

 

Jag var otydlig i min formulering (och ser nu att jag även stavat fel).

:::

 

Hon har varit änka i ca 3 år.

Att jag skrev "änka" ville jag antyda att hon är helt ensam.

:::

 

Tidigare kunde hon betala för att få hjälp med papper och sånt. Men nu har hon inte råd och personen som hjälpt henne tidigare har heller inte tid längre.

:::

Jag blev så rörd av hennes fråga ... en fråga om jag aldrig tänkt på...

 

Jag skrev till henne att om jag var hon skulle jag nog vända mig till följande organisationer/personer:

- Socialen

- Kvinnojouren

- Pensionärer som finns på domstolar och hjälper Brottsofferjouren (jag vet att hon inte är något brottsoffer, men jag tror att de gärna hjälper till om man vågar be om hjälp)

- Kyrkan

- SFI-lärare eller kurator (om hon läser SFI)

- Bibliotek (om jag minns rätt så finns det läxhjälp hos vissa bibliotek)

::: De kanske inte kan hjälpa henne direkt, men de borde kunna hänvisa henne vidare :::

 

Mina svenska förälder som numera är pensionerade går och träffar SFI-elever i sin kommun en gång/vecka och samtalar med dem.

Om det fanns sådan verksamhet i hennes kommun så borde hon också kunna få hjälp där.

:::

Själv kan jag inte hjälpa till pga 2 saker.

1. Jag har svårt att räcka till som ensamstående mamma till två barn på halvtid och heltidsarbetande med två tre jobb samtidigt

2. Det är risk för jävsituation vid eventuella framtida tolkbehov (därför kan jag inte heller hjälpa kvinnojourer)

 

Tack så mycket för er hjälp!

 

 

Glad påsk i förskott.

:::

Märker nu att jag inte skrivit så mycket på forum. :-)

 

Mvh

Magrood

 

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Magrood:

Tack så mycket!

 

Jag var otydlig i min formulering (och ser nu att jag även stavat fel).

:::

 

Hon har varit änka i ca 3 år.

Att jag skrev "änka" ville jag antyda att hon är helt ensam.

:::

 

Tidigare kunde hon betala för att få hjälp med papper och sånt. Men nu har hon inte råd och personen som hjälpt henne tidigare har heller inte tid längre.

:::

Jag blev så rörd av hennes fråga ... en fråga om jag aldrig tänkt på...

 

Jag skrev till henne att om jag var hon skulle jag nog vända mig till följande organisationer/personer:

- Socialen

- Kvinnojouren

- Pensionärer som finns på domstolar och hjälper Brottsofferjouren (jag vet att hon inte är något brottsoffer, men jag tror att de gärna hjälper till om man vågar be om hjälp)

- Kyrkan

- SFI-lärare eller kurator (om hon läser SFI)

::: De kanske inte kan hjälpa henne direkt, men de borde kunna hänvisa henne vidare :::

 

Mina svenska förälder som numera är pensionerade går och träffar SFI-elever i sin kommun en gång/vecka och samtalar med dem.

Om det fanns sådan verksamhet i hennes kommun så borde hon också kunna få hjälp där.

:::

Själv kan jag inte hjälpa till pga 2 saker.

1. Jag har svårt att räcka till som ensamstående mamma till två barn på halvtid och heltidsarbetande med två tre jobb samtidigt

2. Det är risk för jävsituation vid eventuella framtida tolkbehov (därför kan jag inte heller hjälpa kvinnojourer)

 

Tack så mycket för er hjälp!

 

 

Glad påsk i förskott.

:::

Märker nu att jag inte skrivit så mycket på forum. :-)

 

Mvh

Magrood

 

Snälla har hon varit änka i tre år och inte fått nån hjälp, herregud ring soc alla hjälpsamma människor som inte vet hur man ska göra är inte bra. Hade han några tidigare barn, var hon gift i Sverige, fanns det hus eller kapital efter honom. Hur var det skrivit, har dom hus i Thai okej det är hennes vad som helst händer, så börja med soc om du vill hjälpa, alla orginastioner och såna saker vill helt klart ha pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla har hon varit änka i tre år och inte fått nån hjälp, herregud ring soc alla hjälpsamma människor som inte vet hur man ska göra är inte bra. Hade han några tidigare barn, var hon gift i Sverige, fanns det hus eller kapital efter honom. Hur var det skrivit, har dom hus i Thai okej det är hennes vad som helst händer, så börja med soc om du vill hjälpa, alla orginastioner och såna saker vill helt klart ha pengar

 

Läs speciellt dessa meningar nedan. Jag nog Bouppteckning och sån är klart  

 

36 minuter sedan, skrev Boa52:

Tidigare kunde hon betala för att få hjälp med papper och sånt. Men nu har hon inte råd och personen som hjälpt henne tidigare har heller inte tid längre

 

36 minuter sedan, skrev Boa52:

Hon har varit änka i ca 3 år.

Att jag skrev "änka" ville jag antyda att hon är helt ensam.

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Nicholas:

hon kan betala för en familje-jurist.

 

det kostar pengar , men då får hon någon som tillvaratar hennes intressen till 100%

 

 

Har man hemförsäkring så brukar det finnas hjälp till jurist att få där, visserligen finns det en självrisk.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
On 2016-03-21 at 10:19, skrev Enis:

https://www.familjensjurist.se/ Kanske kan vara ett allternativ under deras paraply finns Amru Samphani Svensk/thai.

Men tänk på att de tar ca 1500 spänn i timmen

 

En som vet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Men tänk på att de tar ca 1500 spänn i timmen

 

En som vet

 

Men kan var värt varenda krona :haha:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Men tänk på att de tar ca 1500 spänn i timmen

 

En som vet

 

På: http://www.ageras.se/   kan man beskriva vad man behöver hjälp med så får man gratis beskriva sitt ärende för tre experter och kan sedan välja eller avstå hjälp.

Detta gäller inte bara juridik, spara gärna detta tips.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

betänk att en bo-uppteckning och arvskifte kan vara knepig nog även för infödda svenskar.

 

själva begravningen är nog inte komplicerad och det sköter en begravningsbyrå.

 

bouppteckningsman kan vara knuten till byrån eller inte.

 

sedan beror det på parametrar vi inte känner till

 

arvingar till exempel och tillgångar.

 

1500 spänn kanske man inte ska behöva betala men man kan även bli blåst på mycket om man inget vet.

mycket mer än 1500 faktiskt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att banken hjälper till eller åtminstone vet dom vart man kan vända sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...