Jump to content
IGNORERAD

Trafikregler ska upprätthållas vid turistplatser


Tallviking

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    15

  • UglyFarang

    6

  • leifen

    5

  • Surin P3

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Visst kan man minska riskerna genom sitt eget beteende, var man vistas och när o.s.v, men man bör som sagt vara lite uppmärksam och tänka sig för lite.

Att Thailand skulle vara ett av dom säkraste länderna i världen när det gäller våld och våldsbrott tvivlar jag allt lite på, det borde finnas ganska många länder som ligger bättre till på detta område.

Med vänlig hälsning isan lover

Man ska vara på sin vakt överallt. Men helt klart så kan du gå mera fritt på Thailändska turistorter än till exempel i Spanien eller Italien, där rånrisken är mer överhängande.

Det är inte speciellt stor risk att du blir rånad en sen kväll, varav i sydeuropeiska städer så är risken överhängande om man befinner sig på fel plats vid fel tillfälle.

Dock förstår jag att du pratar gärna om farliga Thailand. Då du tidigare har gjort gällande att taxichaufförer i Bangkok som inte kommer från isaan är mer eller mindre kriminella. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
34 minuter sedan, skrev janne_h:

Du måste skämta....

Visst förekommer det brottslighet i Thailand. Men det är idag bra mycket större risk att bli rånad eller misshandlad i Stockholm en fredagskväll.

Bara för att media uppmärksammar våldsbrott som en del av sin nyhetsbevakning. Så säger det inget om riskerna att bli drabbad procentuellt sätt.

Våldsbrottsmässigt tror jag Thailand är en av dom säkrare länderna i världen.

Sen är naturligtvis våldet i Thailand på ett annat sätt många gånger. Då man i Thailand knappast ringer polisen när våld förekommer inom familjen som exempel.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Gjorde en lite sökning på nätet efter det att du sa:

"Du måste skämta.... Visst förekommer det brottslighet i Thailand. Men det är idag bra mycket större risk att bli rånad eller misshandlad i Stockholm en fredagskväll."

Jag fann bl.a detta:  

Gunpolicy.org, an online database of global gun statistics run by the University of Sydney’s School of Public Health, believes Thailand has one of the highest gun homicide rates in Asia.

It estimates 3.48 murders per 100,000 people in Thailand, three times the rate of neighboring Cambodia and on a par with the United States.

http://www.japantimes.co.jp/news/2015/08/11/asia-pacific/crime-legal-asia-pacific/gun-murder-rate-Thailand-par-united-states/#.VurQYNAV_IU

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Man ska vara på sin vakt överallt. Men helt klart så kan du gå mera fritt på Thailändska turistorter än till exempel i Spanien eller Italien, där rånrisken är mer överhängande.

Det är inte speciellt stor risk att du blir rånad en sen kväll, varav i sydeuropeiska städer så är risken överhängande om man befinner sig på fel plats vid fel tillfälle.

Dock förstår jag att du pratar gärna om farliga Thailand. Då du tidigare har gjort gällande att taxichaufförer i Bangkok som inte kommer från isaan är mer eller mindre kriminella. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Jag tror t.o.m att det finns statistik på att Thailand inte ligger bra till när det gäller antalet mord och grova våldsbrott i förhållande till befolkningen, men det innebär ju inte med automatik att jag själv upplever Thailand som farligt.

Det som bidrar till detta är kanske antalet drogberoende, att det finns mellan 6-10 miljoner vapen ute i samhället och maffiaverksamhet. 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Gjorde en lite sökning på nätet efter det att du sa:

"Du måste skämta.... Visst förekommer det brottslighet i Thailand. Men det är idag bra mycket större risk att bli rånad eller misshandlad i Stockholm en fredagskväll."

Jag fann bl.a detta:  

Gunpolicy.org, an online database of global gun statistics run by the University of Sydney’s School of Public Health, believes Thailand has one of the highest gun homicide rates in Asia.

It estimates 3.48 murders per 100,000 people in Thailand, three times the rate of neighboring Cambodia and on a par with the United States.

http://www.japantimes.co.jp/news/2015/08/11/asia-pacific/crime-legal-asia-pacific/gun-murder-rate-Thailand-par-united-states/#.VurQYNAV_IU

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu säger ju detta inte ett skit om vare sig vålfsbrottsligheten eller annat våld i Thailand. Det ända det säger att man använder skjutvapen i stor utsträckning i mordfall. Men räknar man inte hela mord statistiken oavsett vilket vapen som används. Så har ju inte den undersökningen någon relevans i förhållande till det vi diskuterar överhuvudtaget.

En snabb sökning på nätet säger att USA har 5,9 mord per 100000 invånare som jämförelse

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mord statistik världen över. Och där kan man läsa att Thailand är inget land som utmärker sig.

Man har 5 mord per 100000 invånare år. Medans till exempel Mexiko har 20. Eller många Västindiska öar utmärker sig.

http://data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.P5

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev janne_h:

Här är mord statistik världen över. Och där kan man läsa att Thailand är inget land som utmärker sig.

Man har 5 mord per 100000 invånare år. Medans till exempel Mexiko har 26. Eller många Västindiska öar utmärker sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Räknar dom bara falanger då?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Räknar dom bara falanger då?

Med vänlig hälsning isan lover

Och varför skulle dom göra det? Dom utgår väl från officiell statistik som länders myndigheter tillhandahåller.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

När man söker statistik om brottslighet, våldtäkter, överfall och mord i Thailand läser man att det finns det en del problem med detta, bl.a  eftersom polisen ibland vägrar ta emot en anmälan förekom t.ex för totalt 87 våldtagna kvinnor på ett år, många brott rapporteras och anmäls inte p.g.a rädsla för repressalier, poliser mutas av brottslingar, sen är mörkertalet stort när det gäller brott i kombination med droghandel, human trafficking och bekämpning av separatisterna i söder, politiskt våld i Bangkok m.m, så att få en statistiskt säker bild på situationen verkar vara svår. 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Och varför skulle dom göra det? Dom utgår väl från officiell statistik som länders myndigheter tillhandahåller.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Denna siffra verkade nästa vara i nivå med antalet falanger som dödas i landet om man ska tro på medias uppgifter, ingår verkligen mord på Thailändare, Rohingas, separatister i söder och politiska mord?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

När man söker statistik om brottslighet, våldtäkter, överfall och mord i Thailand läser man att det finns det en del problem med detta, bl.a  eftersom polisen ibland vägrar ta emot en anmälan förekom t.ex för totalt 87 våldtagna kvinnor på ett år, många brott rapporteras och anmäls inte p.g.a rädsla för repressalier, poliser mutas av brottslingar, sen är mörkertalet stort när det gäller brott i kombination med droghandel, human trafficking och bekämpning av separatisterna i söder, politiskt våld i Bangkok m.m, så att få en statistiskt säker bild på situationen verkar vara svår. 

Med vänlig hälsning isan lover

Så är det nog i många länder. Sverige är nog ganska unikt med låg korruption inom polisen. Vad säger du om Honduras som har 86 mord per 100000 invånare? Är det för att dom för in mörkertalet i statistiken?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Denna siffra verkade nästa vara i nivå med antalet falanger som dödas i landet om man ska tro på medias uppgifter, ingår verkligen mord på Thailändare, Rohingas, separatister i söder och politiska mord?

Med vänlig hälsning isan lover

Dom siffrorna jag la fram är officiella siffror. Och säger media något annat så kanske man kan begära en källa.

Huruvida så motsvarar siffrorna 3500 mord per år i Thailand om man räknar på det.

Möekertalet kan nog ingen svara på.

Men just mord brukar vara ett brott med väldigt lågt mörkertal. Även om Thailändska polisen många gånger får konstiga dödsfall till självmord.

Då är nog trafikdöden ett större problem i Thailand om man ska se till statistiken.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev janne_h:

Så är det nog i många länder. Sverige är nog ganska unikt med låg korruption inom polisen. Vad säger du om Honduras som har 86 mord per 100000 invånare? Är det för att dom för in mörkertalet i statistiken?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Det tror jag inte med det kanske snarare skulle vara ca 100 om dom rapporterade och registrerade alla mord?

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev janne_h:

Dom siffrorna jag la fram är officiella siffror. Och säger media något annat så kanske man kan begära en källa.

Huruvida så motsvarar siffrorna 3500 mord per år i Thailand om man räknar på det.

Möekertalet kan nog ingen svara på.

Men just mord brukar vara ett brott med väldigt lågt mörkertal. Även om Thailändska polisen många gånger får konstiga dödsfall till självmord.

Då är nog trafikdöden ett större problem i Thailand om man ska se till statistiken.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Man skulle ju t.ex inte direkt bli förvånad om det finns fler oupptäckta massgravar i södra Thailands djungel, ovanligt många tar ju också livet av sig genom att hoppa ifrån balkonger om man ska tro polisen.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jo, låga balkongräcken eller för långa ben på faranger är ju ett problem. Jag ser dock inte riktigt kopplingen av dom senaste sidornas diskussion och rubriken.

 

Satt och funderade på om det är bara föraren som skall ha hjälm (MC) eller bilbälte (bil), för vissa taxibilar tex har inte ens framme bältet i baksätet. Det är undanstuvat nånstans.

Har dom regler om att passagerare inte får förtära alkohol i bilen så borde det väl finnas regler kring bilbälten, men jag har inte sett nån thai (förutom föraren) som använder bilbältet vad jag kan påminna mig tex. Ibland när jag tar en MC-taxi så får jag inte heller en hjälm, kan jag välja så tar jag en annan taxi. Får jag nu en [hjälm] så är den nog mer symbolisk i alla fall. Bättre än ingenting har jag tröstat mig med.

 

I Kambodja har ju tuk-tuk (moppar med personsläp) förarna på sig hjälm ibland, men jag har inte sett röken av hjälmar för passagerarna så jag börjar fundera på om det är samma i Thailand. Dvs att det skulle gälla speciella regler för passagerare, en songtheaw tex har ju inte bälten eller nåt liknande. Dom åker ju överallt på pickisar osv.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det tror jag inte med det kanske snarare skulle vara ca 100 om dom rapporterade och registrerade alla mord?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Om officiell statistik håller med din bild av verkligheten så stämmer den enligt dig till hundra procent. Om statistik går emot din verklighet så ärr det inte du som har fel. Utan det är fel på statistiken. Nu har jag påvisat för dig att mord inte är nånting där Thailand är världsledande ! Det blir nästan komiskt när du tar till alla medel för att påstå att oficiell statistik ljuger.

 

För att återgå till vad vi pratade om så hyllade du by polisen där du bor eftersom dom vågar ta till skjutvapnen.

Men släpper fram  både fyllbultar och folk som kör utan hjälm.

 Om du tycker att det är hedrande för en polis så får det stå för dig! Jag tycker inte att det är bra. Och jag har vistats i Thailand i 25 år. Har hus både i Isaan och i Bangkok. Och rör mig relativt mycket på båda ställena. Och jag kan inte påminna mig att jag ens tidigare hört talas om den våldsbilden i Isaan som du målar upp, där det är vanligt att polisen är tvungen att skjuta mot bybor.

Men jag har förstått att din by skiljer sig markant från större delen av Thailand. Den saken är säker.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Man skulle ju t.ex inte direkt bli förvånad om det finns fler oupptäckta massgravar i södra Thailands djungel, ovanligt många tar ju också livet av sig genom att hoppa ifrån balkonger om man ska tro polisen.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Här har du statistik för anmälda brott per tusen invånare. I Thailand var det ca 8 medans Sverige har 138.

http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Crime/Total-crimes-per-1000

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Jo, låga balkongräcken eller för långa ben på faranger är ju ett problem. Jag ser dock inte riktigt kopplingen av dom senaste sidornas diskussion och rubriken.

 

Satt och funderade på om det är bara föraren som skall ha hjälm (MC) eller bilbälte (bil), för vissa taxibilar tex har inte ens framme bältet i baksätet. Det är undanstuvat nånstans.

Har dom regler om att passagerare inte får förtära alkohol i bilen så borde det väl finnas regler kring bilbälten, men jag har inte sett nån thai (förutom föraren) som använder bilbältet vad jag kan påminna mig tex. Ibland när jag tar en MC-taxi så får jag inte heller en hjälm, kan jag välja så tar jag en annan taxi. Får jag nu en [hjälm] så är den nog mer symbolisk i alla fall. Bättre än ingenting har jag tröstat mig med.

 

I Kambodja har ju tuk-tuk (moppar med personsläp) förarna på sig hjälm ibland, men jag har inte sett röken av hjälmar för passagerarna så jag börjar fundera på om det är samma i Thailand. Dvs att det skulle gälla speciella regler för passagerare, en songtheaw tex har ju inte bälten eller nåt liknande. Dom åker ju överallt på pickisar osv.

Hej

Det är bara att hålla med vi har tappat kopplingen till trådens ämne.

Har inte heller sett någon med hjälm eller bälte i Samlors, tuk-tuks och det är väl fortfarande ok att åka på flaket i en pick up?

Inte heller skolbusarna har bälten, elever hänger utanför och ibland sitter några på taket.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev janne_h:

Men släpper fram  både fyllbultar och folk som kör utan hjälm.

 

Och hjälper till att mygla(försäkringsbedrägeri) med vilket fordon som kört på och skadat en person då det inblandade fordonet ej var korrekt registrerat/försäkrat.

 

Skickat från min Knut-Ester 333 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
30 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Här har du statistik för anmälda brott per tusen invånare. I Thailand var det ca 8 medans Sverige har 138.

http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Crime/Total-crimes-per-1000

Hej

Samma sak här, hur är det med anmälningarna, hur stort är mörkertalet, hur mycket sopas under mattan, skulle man tro på denna statistik så skulle väl ingen våga gå ut i Sverige och Thailands polis vore en av dom bästa och framgångsrikaste i världen när det gäller att hålla nere brottsligheten, riktigt så är det nog inte, därför reserverar sig många av dom institutioner som sammanställer statistik när det gäller en del länder bl.a just Thailand.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Och hjälper till att mygla(försäkringsbedrägeri) med vilket fordon som kört på och skadat en person då det inblandade fordonet ej var korrekt registrerat/försäkrat.

 

Skickat från min Knut-Ester 333 via knäskålarna

 

........eller om den orsakande parten skulle vara en uppsatt person, kändis eller väldigt förmögen. Då brukar ju inte polisrutinerna bli som i normalfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
33 minuter sedan, skrev Nemo:

 

........eller om den orsakande parten skulle vara en uppsatt person, kändis eller väldigt förmögen. Då brukar ju inte polisrutinerna bli som i normalfall.

Hej

Nej tillhör man en rik och mäktig familj kan man slippa straff för i princip vad som helst inklusive mord.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej tillhör man en rik och mäktig familj kan man slippa straff för i princip vad som helst inklusive mord.

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Ja det senaste fallet är ju bara några dagar gammalt

 

Citat

police didn’t test Jenphop for sobriety after the crash. In an interview with Nation TV on Wednesday night, Phra-Inracha station commander Pongpat Suksawasdi said Jenphop declined to be tested

 

Sicka tomtar till poliser.....

 

/eNis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Samma sak här, hur är det med anmälningarna, hur stort är mörkertalet, hur mycket sopas under mattan, skulle man tro på denna statistik så skulle väl ingen våga gå ut i Sverige och Thailands polis vore en av dom bästa och framgångsrikaste i världen när det gäller att hålla nere brottsligheten, riktigt så är det nog inte, därför reserverar sig många av dom institutioner som sammanställer statistik när det gäller en del länder bl.a just Thailand.

Med vänlig hälsning isan lover

I sverige bor jag i Stockholm och i Thailand i Bangkok. Och jag vet att det är bra mycket stökigare en fredagskväll i Stockholm! Jämförbart med Bangkok på kvällarna, där risken att bli rånad och nedslagen är obefintlig.

Samma med bank/värdetransport rån som är relativt vanligt i Sverige. Det förekommer väl knappt i Thailand.

Vill minnas att det var några ryssar som försökte att råna en bank i Pattaya för några år sedan. För att sen försöka fly i en speedboat. Några väl valda skott från kustbevakningen så var båten sänkt. Och det var bara att fiska upp ryssarna.

I sverige har vi ett problem att polisen lägger ner många fall. Och folk har lättare att anmäla.

Dock verkar det ganska fånigt att avfärda reell statistik från din sida.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev janne_h:

I sverige bor jag i Stockholm och i Thailand i Bangkok. Och jag vet att det är bra mycket stökigare en fredagskväll i Stockholm! Jämförbart med Bangkok på kvällarna, där risken att bli rånad och nedslagen är obefintlig.

Samma med bank/värdetransport rån som är relativt vanligt i Sverige. Det förekommer väl knappt i Thailand.

Vill minnas att det var några ryssar som försökte att råna en bank i Pattaya för några år sedan. För att sen försöka fly i en speedboat. Några väl valda skott från kustbevakningen så var båten sänkt. Och det var bara att fiska upp ryssarna.

I sverige har vi ett problem att polisen lägger ner många fall. Och folk har lättare att anmäla.

Dock verkar det ganska fånigt att avfärda reell statistik från din sida.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Ryssarna skulle fly till Kambodja men körde vilse och hamna utan för Hua hin,Polishelikopter till Utapau sen flaket på Farbro bruns bil.

Direkt sändning i lokal tv från Polisens presskonferens.

Tror att en ryss som samarbetade med polisen fick jätte lång semester,dom andra ligger 6 feet under.

Sry lite off

Ändrades av Stoneys
off

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...