Jump to content
IGNORERAD

Trafikregler ska upprätthållas vid turistplatser


Tallviking

Recommended Posts

Thailändska polisen har nu fått order om att förbättra sina insatser för att upprätthålla trafikregler vid turistdestinationer i ett försök att förbättra trafiksäkerheten.

Polisen kommer börja upprätthålla trafikreglerna för bil- och mc-förare i Pattaya, Chiang Mai, Chiang Rai, Koh Samui, Phuket, Hat Yai, Samut Prakan, och Ayutthaya, enligt thailändska turistmyndigheten.

police_22.jpg

Detta är en del i ett stort projekt för att förbättra trafiksäkerheten över hela landet.

De trafikförseelser som kommer att kontrolleras extra mycket är:
 

  • Köra på trottoarer
    Köra utan körkort
    Köra emot trafiken
    Köra utan säkerhetsbälte/hjälm
    Vårdslös körning
    Fyllekörning
    Olaglig utsmyckning av fordon
    Olaglig parkering
     

http://Bangkok.coconuts.co/2016/03/10/Thailand-tightens-traffic-law-enforcement-major-tourist-destinations

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    15

  • UglyFarang

    6

  • leifen

    5

  • Surin P3

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tja, de stog här utanför fyra gånger förra veckan och bötfällde (mest) ryssar som ansåg att de kunde köra moppe med passet istället för körkort.

Mig vinkar de bara förbi för det mesta, jag har ju både hjälm och körkort och är hyffsat nykter :-)

De börjar dock antyda att jag ska skaffa thaikörkort snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de redan kommit underfund med att det är turisterna som står bakom de höga olyckstalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de redan kommit underfund med att det är turisterna som står bakom de höga olyckstalen?

Vad är vitsen med att bötfälla nån som inte kan betala böterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Benjamas:

Vad är vitsen med att bötfälla nån som inte kan betala böterna?

 

Det är bara att beslagta fordonet, så kan alla betala sina böter...........

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är bara att beslagta fordonet, så kan alla betala sina böter...........

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

Beslagta ett fordon för böter på ett par hundra baht, hur tänkte du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar med spänning på en signifikant minskning av det rekordstora antalet trafikoffer.

 

Dessväre kommer jag nog att vänta förgäves eftersom allt pekar på att Thailand ytterligare kommer att försämra sin absoluta bottennotering vid årets slut.

 

Att begränsa kontroll av trafikregler till enbart turistorterna kan enbart tolkas att man vill sprida desinformation om trafikdödens utbredning i Thailand, väl främst för att inte behöver konfronteras med en obekväm sanning.

 

F.ö. räknas i Thailand trafikdöd enbart när offret avlider vid olycksplatsen eller i omedelbar anslutning, dvs när offret dör på sjukhus till följd av olycksskadorna efter en eller flera dagar/veckor så räknas detta inte som trafikrelaterat dödsfall utan som olycksfall.

 

Det verkliga antalet trafikdöda är alltså mycket högre än det redovisade. En försiktig beräkning antyder att ett trovärdig och internationellt acceptabel resultat borde ökas med en faktor 3, dvs 3 gånger så mycket.

 

Detta betyder att det verkliga antalet trafikdöda per år i Thailand ligger på ca 27,000 (=3x9000) på en befolkning av 62 milj. Detta är rena vansinnet och motsvarar dödssiffror under högintensiv krigsföring i ett militärt lågutvecklat land.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har de redan kommit underfund med att det är turisterna som står bakom de höga olyckstalen?

Det går inte att komma ifrån att väldigt många turister skadas och dödas i trafiken här på Phuket i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Benjamas:

Vad är vitsen med att bötfälla nån som inte kan betala böterna?

 

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Det är bara att beslagta fordonet, så kan alla betala sina böter...........

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

 

1 timme sedan, skrev Benjamas:

Beslagta ett fordon för böter på ett par hundra baht, hur tänkte du nu?

Vid en del kontroller av speciellt hjälmanvändande så har polisen beslagtagit mopparna och man har fått åkt till stationen och löst ut dem och samtidigt fått titta på någon läskig film i avskräckande syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väl egentligen inte klaga på att de försöker förbättra saker litegrann. Men man kan ju bara garva åt tillvägagångssättet, lite som att sopa en trappa nerifrån.

 

Men, TiT:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Turister tar ju ofta till sig den "kultur" (i detta fall ang trafik) som finns i landet de besöker.

Om alla thaiare skötte sig i trafiken, skulle definitivt de flesta turister göra det.

Det är lite småbarnsfasoner att peka finger på nån annan (utlänningar), när det stora problemet ligger innanför farstun.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev rolba:

Det går inte att komma ifrån att väldigt många turister skadas och dödas i trafiken här på Phuket i alla fall.

 

Problemet är att vi faranger inte ser den verkliga omfattningen av trafikolyckor i resten av landet eftersom det bara skrivs i kvällspressen när en landsman/-kvinna omkommer i turistorterna.

 

Men tror mig, olycksfrekvensen per invånare på landet och då framförallt i de avlägsna provinserna med obefintliga poliskontroller är mycket högre än i städerna.

 

Min sambo som jobbar som sjuksköterska och då ofta på akuten och i ambulanstjänst i en mindre kommun med knappt 40,000 invånare kan då intyga om en hel annan realitet. Räknat per invånare är det otroligt höga nivåerna på framförallt motorcyckelolyckor där oskyddade personer (inkl många barn) råkar ut för allvaliga kroppskador. Dessa registreras ofta, hör och häpna, inte som trafikolyckor för att undgå juridiska och försäkringsproblem. Ofta är de inblandade (part och motpart) bekannta med varandra och förderar att reglera 'skadan' sinsemellan.

 

Detta bidrar naturligtvis inte till att få en korrekt bild av olycksfrekvensen på de flesta ställen i Thailand.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Singha711:
1 timme sedan, skrev Singha711:

 

Problemet är att vi faranger inte ser den verkliga omfattningen av trafikolyckor i resten av landet eftersom det bara skrivs i kvällspressen när en landsman/-kvinna omkommer i turistorterna.

 

Men tror mig, olycksfrekvensen per invånare på landet och då framförallt i de avlägsna provinserna med obefintliga poliskontroller är mycket högre än i städerna.

 

Min sambo som jobbar som sjuksköterska och då ofta på akuten och i ambulanstjänst i en mindre kommun med knappt 40,000 invånare kan då intyga om en hel annan realitet. Räknat per invånare är det otroligt höga nivåerna på framförallt motorcyckelolyckor där oskyddade personer (inkl många barn) råkar ut för allvaliga kroppskador. Dessa registreras ofta, hör och häpna, inte som trafikolyckor för att undgå juridiska och försäkringsproblem. Ofta är de inblandade (part och motpart) bekannta med varandra och förderar att reglera 'skadan' sinsemellan.

 

Detta bidrar naturligtvis inte till att få en korrekt bild av olycksfrekvensen på de flesta ställen i Thailand.

 

//Singha711

 

Det där stämmer inte för det fasiken poliskontroller var dag ute på landet i Isaan

Nästan varje dag då vi är ute och åker så ser eller hamnar vi en poliskontroll

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det där stämmer inte för det fasiken poliskontroller var dag ute på landet i Isaan

Nästan varje dag då vi är ute och åker så ser eller hamnar vi en poliskontroll

Håller med Kenneth där om poliskontroller......Nästan varje gång vi har åkt från Kumphawapi till Udon eller Nong Khai så har det varit kontroller,,,o inte bara en ,,,särskilt på vägen till Nong Khai har vi blivit stoppade nästan varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Benjamas:

Beslagta ett fordon för böter på ett par hundra baht, hur tänkte du nu?

 

Läste du inlägget jag citerade?

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det där stämmer inte för det fasiken poliskontroller var dag ute på landet i Isaan

Nästan varje dag då vi är ute och åker så ser eller hamnar vi en poliskontroll

 

Förlåt, skulle ha skrivit 'målinriktade poliskontroller', dvs kontroller som klart har till syfte och följd att antalet trafikolyckor minskade.

 

Eller har du någon statistik som belägger att utvecklingen är åt rätt håll?

 

Nej, naturligtvis inte. Tvärtom, antalet olyckor med dödligt utgång och svåra kroppskador bara ökar, trots kontrollerna.

 

Alltså, frekvensen på ytliga poliskontroller har uppenbarligen inget med trafiksäkerhet att göra. Inte i Thailand iaf.

 

//Singha711

 

P.S. Bor i djupaste Isaan och kör bil dagligen och då inte enbart till närmaste seven-eleven. Så visst förekommer det fler kontroller nu, men uppenbarligen till ingen nytta.

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
48 minuter sedan, skrev Singha711:

 

Förlåt, skulle ha skrivit 'målinriktade poliskontroller', dvs kontroller som klart har till syfte och följd att antalet trafikolyckor minskade.

 

Eller har du någon statistik som belägger att utvecklingen är åt rätt håll?

 

Nej, naturligtvis inte. Tvärtom, antalet olyckor med dödligt utgång och svåra kroppskador bara ökar, trots kontrollerna.

 

Alltså, frekvensen på ytliga poliskontroller har uppenbarligen inget med trafiksäkerhet att göra. Inte i Thailand iaf.

 

//Singha711

 

P.S. Bor i djupaste Isaan och kör bil dagligen och då inte enbart till närmaste seven-eleven. Så visst förekommer det fler kontroller nu, men uppenbarligen till ingen nytta.

 

Förlåt då du store guru

 

Du har tydligen tolkningsföreträde i alla trådar och ingen annan än du har rätt och vet allt

 

Du börjar bli ganska patetisk Singha711 med ditt ordbajseri och mästrande över andras inlägg i div trådar

 

För övrigt åker jag aldrig till 7/11 och handlar när jag är hemma i Isaan

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

I Pattaya ser jag att man hellre stoppar en falang på moppe utan hjälm tex. men thai får ofta köra vidare.

Men om man är längre på en ort och inte vill ha med dom att göra så åker man runt där dom alltid brukar stå.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:
1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Förlåt då du store guru

 

Du har tydligen tolkningsföreträde i alla trådar och ingen annan än du har rätt och vet allt

 

Du börjar bli ganska patetisk Singha711 med ditt ordbajseri och mästrande över andras inlägg i div trådar

 

För övrigt åker jag aldrig till 7/11 och handlar när jag är hemma i Isaan

 

 

Vissa personers negativa kommentarer betraktar jag som en utmärkelse.

 

Du hör inte till dem.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Bangkok ser jag endast poliser på eftermiddagarna som står och viftar med armarna att bilarna ska köra på. Har sett en och annan som dirigerar korsningar. Men inga kontroller på mycket länge.

Har varit med bilen i Pattaya massor av gånger utan ha blivit stoppad. Men det kanske beror på Bangkok plåtarna?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

I Pattaya ser jag att man hellre stoppar en falang på moppe utan hjälm tex. men thai får ofta köra vidare.

 

Jag håller inte riktigt med om det. Förr var det så men nu verkar dom stoppa alla syndare enligt min uppfattning. Dessutom är det oftare kontroller numera vilket lett till att även thaiarna oftast har hjälm på sig.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Har varit med bilen i Pattaya massor av gånger utan ha blivit stoppad. Men det kanske beror på Bangkok plåtarna?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Nja, tror inte det beror på plåtarna utan på att det inte görs några kontroller av bilar inne i själva stan. Eller rättare sagt så har i alla fall inte sett nån sån kontroll under mina år i Pattaya.

Men kontroller där bara  moppar vinkas in tillhör nästan vardagen.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Singha711:

 

Vissa personers negativa kommentarer betraktar jag som en utmärkelse.

 

Du hör inte till dem.

Jag är hedrad av det du store allvetande Mästare :av-109998:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där stämmer inte för det fasiken poliskontroller var dag ute på landet i Isaan

Nästan varje dag då vi är ute och åker så ser eller hamnar vi en poliskontroll

På snart 4 månader inte en kontroll här i Lampang.

Men i isan, böter 1 gång och vägspärr hela tiden (dagtid inte natt)

Koll av smuggling mer än nått anat.

Ju närmare gränsen desto oftare spärrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en hel del kontroller här i Surin iallafall. 

 

Och på 24:an varje gång jag kör på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...