Jump to content
IGNORERAD

Udda platser i Thailand


Esspe

Recommended Posts

Skulle vara intresserad av lite tips om udda platser utanför dom stora turistområdena. Allting som var bra förr har tappat sin glans och är totalt överexploaterat.

Hur ser det ut mellan Hua Hin och Sura Thani? Prachub Khiri Khan? Chumphon? Har aldrig varit på det hållet.

Har själv hittat ett litet guldkorn vid havet sydväst om Chanthaburi som jag kan tipsa om - Hat Chao Lao. Suverän strand men ingenting för partyfolket. Undvik helger, då är det fullt med Bangkokians, men vardagar är det nästan folktomt.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    8

  • leifen

    5

  • Changnoi

    3

  • Scandinaviancorner

    3

Mest aktiva i denna tråd

Pattis är väl ganska udda.

Vet inga andra ställen som "slår" det.

Inte mycket som inte finns där, samt med de relativt låga priserna.

 

Udda & Unikt skulle jag vilja påstå.

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Bibben:

Pattis är väl ganska udda.

Vet inga andra ställen som "slår" det.

Inte mycket som inte finns där, samt med de relativt låga priserna.

 

Udda & Unikt skulle jag vilja påstå.

 

 

 

Jo men det var inte riktigt så jag tänkte :) 

 

Har bott där mycket och har lite hatkärlek till det. Bra ställe att ha som bas. Räknar det trots allt också till dom stora turistområdena även om det inte är direkt charterturister där.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Khao Sok var ju kul några dagar i alla fall, men jag skulle inte lägga 4 veckor där.

 

Just söder om surat thani har jag hört skall vara bra, men jag har inte tagit mig dit än, cha-am hade ju nära till hua hin men var lugnt och trevligt åxå.

 

Mest får jag ut av besök hemma hos nån (vännen har så jäkla många släktingar/vänner så det finns alltid nån man inte har besökt), drar med henne och hamnar vartfan somhelst. Brukar vara väldigt trevligt i alla fall. Synd bara att jag aldrig lär mig namnen, varken på personerna eller ställena. Ibland är det nästgårds och andra gånger så tar det lite längre med buss/bil eller så.

 

Kan även vara nåt tempel som hon tex inte besökt, det ligger "såå långt bort" (och så är det bara 5 mil dit...) tja, en given utflykt för henne och lite vänner. Packa bilfan full och upp upp och iväg.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Khao Sok var ju kul några dagar i alla fall, men jag skulle inte lägga 4 veckor där.

 

Just söder om surat thani har jag hört skall vara bra, men jag har inte tagit mig dit än, cha-am hade ju nära till hua hin men var lugnt och trevligt åxå.

 

Mest får jag ut av besök hemma hos nån (vännen har så jäkla många släktingar/vänner så det finns alltid nån man inte har besökt), drar med henne och hamnar vartfan somhelst. Brukar vara väldigt trevligt i alla fall. Synd bara att jag aldrig lär mig namnen, varken på personerna eller ställena. Ibland är det nästgårds och andra gånger så tar det lite längre med buss/bil eller så.

 

Kan även vara nåt tempel som hon tex inte besökt, det ligger "såå långt bort" (och så är det bara 5 mil dit...) tja, en given utflykt för henne och lite vänner. Packa bilfan full och upp upp och iväg.

 

Jo Khao Sok har jag varit och det var en riktig höjdare men precis som du säger, inte mer än 3-4 dagar.

 

Så hemskt mycket längre söderut än Surat Thani vill jag inte men det ska finnas nån nationalpark väster om Trang som ska vara fint. Lite svårt att ta mig dit bara eftersom jag glömt vad det hette.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Esspe:

Skulle vara intresserad av lite tips om udda platser utanför dom stora turistområdena. Allting som var bra förr har tappat sin glans och är totalt överexploaterat.

Hur ser det ut mellan Hua Hin och Sura Thani? Prachub Khiri Khan? Chumphon? Har aldrig varit på det hållet.

Har själv hittat ett litet guldkorn vid havet sydväst om Chanthaburi som jag kan tipsa om - Hat Chao Lao. Suverän strand men ingenting för partyfolket. Undvik helger, då är det fullt med Bangkokians, men vardagar är det nästan folktomt.

Har åkt till Hat Chao Lao sedan drygt 10 år tillbaka. Var perfekt när dottern var liten, nu börjar hon ha vuxit ifrån både oss och Hat Chao Lao. Vi åker fortfarande dit men även vi letar nya guldkorn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Inte säker på vad du exakt är ute efter, men jag var för några år sedan längs strandremsan mellan Koh Chang och Hat Lek, mot Kambodjanska gränsen.

Där var det fint och folktomt. Jag var där under lågsäsong och ingen pratade engelska, ensam gäst. Där var det verkligen: Beställ kycklingrätt så åker hotellchefen iväg på moppe för att hämta nyslaktat kyckling.....

Skulle gärna återvända.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Som pensionär känner man ju inget som helst drag till hålligångställena typ Pattaya, Patong, Etc.- Man vill ha det lugnt och skönt  med lokalbefolkningen, Vart nere senast i november, det enda som stör är att en stackars farang måste betala 10 x mer för att uppleva div. sevärdheter.-

Link to comment
Dela på andra sajter

Staden Prachuap Khiri Khan är Thailands pärla, vacker natur, mycket stränder, trevlig strandpromenad med mycket folk ute på kvällarna, bra tillgång på västerländska barer och restauranger samt bra prisnivå.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev ollas-viktor:

Som pensionär känner man ju inget som helst drag till hålligångställena typ Pattaya, Patong, Etc.- Man vill ha det lugnt och skönt  med lokalbefolkningen, Vart nere senast i november, det enda som stör är att en stackars farang måste betala 10 x mer för att uppleva div. sevärdheter.-

Stackars dig, jag vet pensionärer som är exata motsvariheten till dig, de vill ha fart och fläng. En av mina kompisar som gick i pension nyligen skulle ner till Pattis för att golfa och knuxxa.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Åk till Khanom och se på rosa delfiner   ligger mellan Surratanni och Nakhon si Thammarat.  Eller åk till Ranong och se på vattenfall och varma källor och Eiffeltornet. Eller varför inte Kho chang eller grannön kho Payam 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört att ban krut ? ska vara bra, men låter dyrt (bankrutt)

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört att ban krut ? ska vara bra, men låter dyrt (bankrutt)

Du menar nog Ban Kruat ;)

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev leifen:

Staden Prachuap Khiri Khan är Thailands pärla, vacker natur, mycket stränder, trevlig strandpromenad med mycket folk ute på kvällarna, bra tillgång på västerländska barer och restauranger samt bra prisnivå.

 

Det är ungefär det jag söker. Inte så mycket turister men ändå någon/några restaurangen med farangmat. Inte för mycket nattliv men ändå lite mysiga barer. Och inte Phuketpriser. Jag har grunnat på det ett tag, blir nog en tur dit till vintern. Vi kanske tar bilen från Korat och kör hela vägen ner med något stopover nånstans på vägen.

 

Var det inte du som hyrde ett hus väldigt billigt i dom krokarna? Tacksam för tips.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Åk till Khanom och se på rosa delfiner   ligger mellan Surratanni och Nakhon si Thammarat.  Eller åk till Ranong och se på vattenfall och varma källor och Eiffeltornet. Eller varför inte Kho chang eller grannön kho Payam 

 

 

Länge sen jag var på Koh Chang. Rädd för att det också är exploaterat idag. Verkar vara en hel del turistresor dit. Ranong har också varit uppe till behandling men det ligger lite off, liksom i ingenmansland.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Chang på västkusten tror jag inte har så mycket turister.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Du menar nog Ban Kruat ;)

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Nja, jag menar nog ban krut, lite söder om prachuap khiri khan.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Det är ungefär det jag söker. Inte så mycket turister men ändå någon/några restaurangen med farangmat. Inte för mycket nattliv men ändå lite mysiga barer. Och inte Phuketpriser. Jag har grunnat på det ett tag, blir nog en tur dit till vintern. Vi kanske tar bilen från Korat och kör hela vägen ner med något stopover nånstans på vägen.

 

Var det inte du som hyrde ett hus väldigt billigt i dom krokarna? Tacksam för tips.

Låter som ett mini Pattaya, ungefär som Jomtien!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

 

Det är ungefär det jag söker. Inte så mycket turister men ändå någon/några restaurangen med farangmat. Inte för mycket nattliv men ändå lite mysiga barer. Och inte Phuketpriser. Jag har grunnat på det ett tag, blir nog en tur dit till vintern. Vi kanske tar bilen från Korat och kör hela vägen ner med något stopover nånstans på vägen.

 

Var det inte du som hyrde ett hus väldigt billigt i dom krokarna? Tacksam för tips.

Jag har ca 80 km till Prachuap Khiri Khan och hyr i Pranburi 20km söder om Hua Hin. Hela kuststräckan har massor av fina stränder och inte så mycket turister.

 

Är väl inte så inarbetad i området/regionen för att ge bra tips ännu, men MPR har ett riktigt proffs och det är Luke The Drifter som kan hjälpa dig via PM.

Kommer just hem från en weekend med honom och flera andra från MPR i Prachuap och jag tycker att det nog är det bästa staden jag besökt i Thailand.

 

Längtar redan tillbaka :) 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ett slag för Sanklaburi nordväst om Kanchanaburi .fantastiskt fin natur på vägen dit.

Thailands längsta träbro till Moonvillage .

Nån mil till three pagodas pass och gräns till Burma.

Man känner att nan är lååångt från civilisationen men ändå bara någon mil till havet på burmasidan .så fräsch havsmat finns .

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Åk till Khanom och se på rosa delfiner   ligger mellan Surratanni och Nakhon si Thammarat.  Eller åk till Ranong och se på vattenfall och varma källor och Eiffeltornet. Eller varför inte Kho chang eller grannön kho Payam 

 

 

Man kan ta in på Jansom Hotspringspa Hotell och bada i bassänger med ca 40 gradigt vatten värmt av källorna en bit upp i backen.

Detta hotell var under renovering för ett par år sedan, man hade fixat ett par våningar som var riktigt hyfsade.

Det finns även dykning om man har det intresset.

I Ranong alltså.....

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
4 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Länge sen jag var på Koh Chang. Rädd för att det också är exploaterat idag. Verkar vara en hel del turistresor dit. Ranong har också varit uppe till behandling men det ligger lite off, liksom i ingenmansland.

Är väll mest backpackers ännu som åker till Kho chang det finns inte så många resorter där än 

Link to comment
Dela på andra sajter

Khanom ned mot NST är en lång raksträcka med bra stränder, men det kan blåsa rätt rejält med pålandsvind som gör att det inte går att bada i havet.

Sen är det flera km mellan varje bar/resort :(  Trang är bättre men lika tråkigt men väldigt vackert.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Är väll mest backpackers ännu som åker till Kho chang det finns inte så många resorter där än 

Går charter dit nu. Tror att mycket backpackers lämnat Thailand och söker sig till Cambodia, Vietnam och Laos nft.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev leifen:

Jag har ca 80 km till Prachuap Khiri Khan och hyr i Pranburi 20km söder om Hua Hin. Hela kuststräckan har massor av fina stränder och inte så mycket turister.

 

Är väl inte så inarbetad i området/regionen för att ge bra tips ännu, men MPR har ett riktigt proffs och det är Luke The Drifter som kan hjälpa dig via PM.

Kommer just hem från en weekend med honom och flera andra från MPR i Prachuap och jag tycker att det nog är det bästa staden jag besökt i Thailand.

 

Längtar redan tillbaka :) 

Låter väldigt bra :) Har länge funderat på vart man skulle ta vägen (förutom Korat då) men inte hittat något som känns riktigt 100. Blir säkert en resa dit i vinter för att se om det passar mig. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...