Jump to content
IGNORERAD

Hårdare straff för thailändska taxiförare på väg


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Transportdepartement har skjutit upp ytterligare en höjning av taxipriserna i Bangkok i väntan på att man ska införa hårdare straff för förare som avfärdar passagerare eller inte använder taxameter.
Transportminister Arkhom Termpittayapaisith diskuterade möjligheten för ytterligare en prishöjning med relevanta tjänstemän under onsdagen, och efter mötet sade han att man inte överväger den utlovade höjningen på 5%, eftersom myndigheter först vill se tydliga lösningar på problemet med förare som vägrar att plocka upp passagerare eller att använda taxametern.
Sanit Phromwong – generaldirektör för Landtransportmyndigheten – sade att två lagar kommer ändras för att öka straffen för taxiförarna ifråga, men det kommer dröja till nästa år innan de tar effekt. En källa vid myndigheten sade att ändringarna kommer höja straffen för förare som nekar kunder eller inte använder taxameter från 1,000 baht till 10,000 baht. Personer som hyr ut taxibilar till sådana förare kan dessutom bötfällas upp till 50,000 baht.


Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/891800/tougher-fines-for-bad-drivers-before-taxi-fare-hike

 

c1_891800_620x413.jpg.dd2ab60e0a14a528ef

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Fylking sa: Äntligen!!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur många som ringer polisen för att en taxi vägrar köra på taxameter? Känns otroligt omständigt, nog därför som det är omöjligt att åka på taxameter i vissa områden i Bangkok och troligtvis kommer inte högre böter göra någon skillnad alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 timmar sedan, skrev M33:

Jag undrar hur många som ringer polisen för att en taxi vägrar köra på taxameter? Känns otroligt omständigt, nog därför som det är omöjligt att åka på taxameter i vissa områden i Bangkok och troligtvis kommer inte högre böter göra någon skillnad alls.

 

Sätter alla på videoinspelning och frågar om taxin går på taxameter eller inte kan det ju göra skillnad. Bara publicera på nätet eller skicka till polisen om dom nekar. Men börja ringa 1155 eller vad nu turistpolisen heter orkar jag då inte med.

 

Risker finns ju med det förfarandet åxå, chaffisen kan ju bli lite förbannad tex. Brukar själv ta ett kort på förarlegget, inte för nåt annat än om jag skulle glömma nåt i bilen Sen raderar jag fotot efter ett tag. Dom är liksom inte så kul att ha. Men jag har inte råkat ut för några protester när jag gjort det i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips om Taxi chaffisen inte vill köra på mätare:  Öppna alltid vänster bakdörr och fråga.  Blir svaret nej, så lämna helt enkelt bakdörren öppen och gå till nästa.  Chaffisens armar är i regel för korta för att nå att stänga vänster bakdörr vilket gör att han är tvungen att kliva ut och gå runt för att stänga dörren.

 

Nu löser väl detta inte problemet i stort men den chaffisen kanske nästa gång kör på mätare istället för att ränna runt och stänga vänster bakdörr.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur många som ringer polisen för att en taxi vägrar köra på taxameter? Känns otroligt omständigt, nog därför som det är omöjligt att åka på taxameter i vissa områden i Bangkok och troligtvis kommer inte högre böter göra någon skillnad alls.

Det finns en app för att klaga på taxi.

En officiell app.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...