Jump to content
IGNORERAD

Möss, ur många är dom egentligen?


kitungmakmak

Recommended Posts

kitungmakmak

Vännen och jag införskaffade råttklister och en plastskiva att fånga en mus som hördes krafsa omkring på nätterna, 1a natten och jakten var lyckad. Frågan om vi skulle kasta detta kit nu tyckte jag var för tidigt, låt den vara ett tag till. Nu har hon fångat tre till så totalt 4 st. Hur jäkla många möss finns det normalt sett om man bara hörde en lite svagt.

 

Eller kommer dom in i lägenheten (2a våningen) på nåt sätt, tja det är inte tätt under dörren ut till hallen/korridoren. Cementväggar så det är inte nåt träruckel i alla fall som avses.

 

Syns inget råttskit eller så när jag kollat bakom skafferiet som maten placeras på/i så jag börjar vara lite lur på att dom inte bor där hela tiden heller. Tja, det skulle vara ett alternativ i alla fall.

 

Vika en handduk och täta dörren kanske hjälper? Eller då får man ju reda på om dom redan är inne i lägenheten i alla fall.

 

Det var då knäpptyst från skafferiet tills jag åkte hem, så jag trodde problemet var löst.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett torp för länge sen med musproblem. Vi kunde inte förstå var dom kom in och musplågan upphörde först sedan vi köpt en apparat som sände ut högfrekventa ljud för att skrämma mössen.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ulltraljud kan vara ett alternativ om inget annat funkar, men ta kål på dom verkar mer min melodi som första åtgärd.

Gift var ju inte en bra idé fick jag lära mig av S5300 om man inte vet var fanstygen bor. Börjar lukta.

 

Men är det 100st och hon har fått 4 så lär det ta sitt lilla tag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Ulltraljud kan vara ett alternativ om inget annat funkar, men ta kål på dom verkar mer min melodi som första åtgärd.

Gift var ju inte en bra idé fick jag lära mig av S5300 om man inte vet var fanstygen bor. Börjar lukta.

 

Men är det 100st och hon har fått 4 så lär det ta sitt lilla tag.

 

Fortsätt med klisterfällan och lägg sardiner i tomatsås i mitten det lockar till sig mössen, tror jag fångade 13 - 15 stycken, nu är det musfritt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev stefan5300:

 

Fortsätt med klisterfällan och lägg sardiner i tomatsås i mitten det lockar till sig mössen, tror jag fångade 13 - 15 stycken, nu är det musfritt.

Ost (cheddar) och kokt ris tror jag vi har kört - är inte där nu så jag vet inte aktuellt bete. Men då är dom jävlarna många alltså... Skall vidarebefordra den glada nyheten till vännen.

 

Bara ha ute fällan tills det sinar. Jag som trodde det var bara en eller två...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Ost (cheddar) och kokt ris tror jag vi har kört - är inte där nu så jag vet inte aktuellt bete. Men då är dom jävlarna många alltså... Skall vidarebefordra den glada nyheten till vännen.

 

Bara ha ute fällan tills det sinar. Jag som trodde det var bara en eller två...

 

Värt att veta om möss

  • En mus tar sig in genom ett 6–7 mm litet hål. Det är 
    ungefär som diametern på en penna.
  • En mus kan hoppa 30 cm.
  • En mus blir cirka 10 cm, svansen oräknad
  • En mus blir könsmogen efter tre veckor.
  • Ett experiment med 24 möss (12 hanar och 12 honor) 
    medförde att antalet möss blev 2 000 efter åtta månader.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

images.jpg.7023fdeefd3d99c5df056df3eaeb2Annars e detta ganska bra vapen att ta till! 

images.jpg

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
11 minuter sedan, skrev audirs2:

images.jpg.7023fdeefd3d99c5df056df3eaeb2Annars e detta ganska bra vapen att ta till! 

images.jpg

Var det inte du som hade en lotta i matskåpet ;)

 

Nåja, jag är hemma i Sverige och senast inatt när jag pratade med henne så var det ingen fara på taket. Trodde dock bara att det var en jäkla "lotta"/mus jag behövde hålla reda på... Hennes...

 

EDIT: Eller var det ollas-viktor som hade lottan i skåpet, minnet är kort...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Var det inte du som hade en lotta i matskåpet ;)

 

Nåja, jag är hemma i Sverige och senast inatt när jag pratade med henne så var det ingen fara på taket. Trodde dock bara att det var en jäkla "lotta"/mus jag behövde hålla reda på... Hennes...

 

EDIT: Eller var det ollas-viktor som hade lottan i skåpet, minnet är kort...

Frugan hade "lotta" i matskåpet!:rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2016-03-08 at 22:55, skrev kitungmakmak:

Vännen och jag införskaffade råttklister och en plastskiva att fånga en mus som hördes krafsa omkring på nätterna, 1a natten och jakten var lyckad. Frågan om vi skulle kasta detta kit nu tyckte jag var för tidigt, låt den vara ett tag till. Nu har hon fångat tre till så totalt 4 st. Hur jäkla många möss finns det normalt sett om man bara hörde en lite svagt.

 

Eller kommer dom in i lägenheten (2a våningen) på nåt sätt, tja det är inte tätt under dörren ut till hallen/korridoren. Cementväggar så det är inte nåt träruckel i alla fall som avses.

 

Syns inget råttskit eller så när jag kollat bakom skafferiet som maten placeras på/i så jag börjar vara lite lur på att dom inte bor där hela tiden heller. Tja, det skulle vara ett alternativ i alla fall.

 

Vika en handduk och täta dörren kanske hjälper? Eller då får man ju reda på om dom redan är inne i lägenheten i alla fall.

 

Det var då knäpptyst från skafferiet tills jag åkte hem, så jag trodde problemet var löst.

En mushona kan föda upp till 15 ungar och redan efter 3-4 veckor är ungarna självständiga och honan är redo att lägga en ny kull. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
38 minuter sedan, skrev Khun Ken:

En mushona kan föda upp till 15 ungar och redan efter 3-4 veckor är ungarna självständiga och honan är redo att lägga en ny kull. 

Hon fick kål på hela familjen vad jag fattat (åkte hem mitt i jakten) men hur många det blev i slutändan vetesjutton. Men några 15 stycken var det nog inte.

 

Råttklistret var dock en jäkligt fiffig sak. S5300 som fick upp ögonen på mig om detta sätt, men vännen visste redan om det. Aldrig sett det tidigare i alla fall. Men om alternativet är att dom käkar gift och sen går och dör nånstans i lägenheten och luktar pyton så var ju detta förträffligt.

 

För var råttorna/mössen höll till resten av tiden (när dom inte var och snattade käk av oss) vet jag fortfarande inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hon fick kål på hela familjen vad jag fattat (åkte hem mitt i jakten) men hur många det blev i slutändan vetesjutton. Men några 15 stycken var det nog inte.

 

Råttklistret var dock en jäkligt fiffig sak. S5300 som fick upp ögonen på mig om detta sätt, men vännen visste redan om det. Aldrig sett det tidigare i alla fall. Men om alternativet är att dom käkar gift och sen går och dör nånstans i lägenheten och luktar pyton så var ju detta förträffligt.

 

För var råttorna/mössen höll till resten av tiden (när dom inte var och snattade käk av oss) vet jag fortfarande inte.

Dom kan normalt få upp till 15 ungar, förstföderskor får oftast mindre kullar. Har själv använt råttklistret någon gång när vi bodde i Bangkok, mycket säkrare än att använda råttgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...