Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt


Herluf

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev Krille:

 

 

Har du lust att utvecka? Är lite osäker på vad du vill få fram med länken.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 333
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • SatanG

    24

  • leifen

    22

  • Fritz

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

Du verkar inte bekant med att det spelar ingen roll hur mycket skatt du betalar in för progressiviteten i skatteskalan visar sig inte bara i inkomstskatt, utan även att man inte får pension i proportion till inbetald skatt.

 

Det klipps helt sonika bort vid en viss gräns och ges bort till någon annan.

 

Kort sagt pensionssystemet är färdigt för pension.

 

Det funkar inte längre för stora grupper av medborgarna.

 

Finns en bra bok som belyser detta som någon lyfte fram vid något tillfälle.

 

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

 

Jag är hyfsat bekant med detta, och som du säger så finns det ett tak eller brytgräns, därför ska man förhandla sig till om man har lön som tangerar denna gräns att få byta en del av lönen mot extra inbetalningar till tjänstepension och hålla ner sin bruttolön som inte höjer den allmänna pensionen.

 

Jag tror gränsen ligger på ungefär 34.500kr i månadsinkomst.

 

Men det väl inte alla som kan göra detta då facken brukar vilja ha kontroll så att alla har samma lön och avtal. Vanligare bland tjänstemän och chefer.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

Tacka själva fan för det.

 

Min thai gumma sliter ihjäl sig på ett skit skift-schema i äldreomsorgen och kommer aldrig nå upp till garanti nivån med inkomst, troligen inte ens om hon jobbat hela sitt liv.

 

Nu blir det väl "bara" 30 hundår i ett av Sveriges absolut sämst betalda och slitsamma yrken med värdelösa skiftscheman.

 

Så kliver en asylsökande in och kammar hem full pott utan att lyft ett handtag.

 

Ett slag i ansiktet på låglönegrupper.

En rejäl djävla käftsmäll faktiskt.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

 

 

Ja det är så sjukt i Sverige ibland så man häpnar.

Det är samma med mig, flyttar jag tillbaka till Sverige för att vara pensionär så kommer en flykting som ljuger sig in i landet få en högre garantipension än mig då jag inte har varit bosatt 40 år i Sverige. En flykting får ju tillgodogöra sig tiden i sitt hemland vilket inte vi eller våra fruar får göra. 

 

När jag tänker på allt som gått så snett i Sverige pga politiker tycker jag synd om er svenskar som skattar bort era pengar till, ja ren skit i många fall.

Svenskarna betalar för ödeläggelse av sitt egna land, tragiskt. 

Jag litar inte på svenska politiker och kommer sannolikt aldrig jobba/betala skatt till Sverige någonsin igen. Jag löser nutid/framtid etc tillsammans med familjen, Röfven & Company är inte välkomna in i min värld. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Jag är hyfsat bekant med detta, och som du säger så finns det ett tak eller brytgräns, därför ska man förhandla sig till om man har lön som tangerar denna gräns att få byta en del av lönen mot extra inbetalningar till tjänstepension och hålla ner sin bruttolön som inte höjer den allmänna pensionen.

 

Jag tror gränsen ligger på ungefär 34.500kr i månadsinkomst.

 

Men det väl inte alla som kan göra detta då facken brukar vilja ha kontroll så att alla har samma lön och avtal. Vanligare bland tjänstemän och chefer.

 

Vad då ska? Man kan välja att göra det och i slutändan få lite mindre skatt men det innebär ju också att man anstår pengar att leva för idag.

 

Skulle facket vara emot löneväxling för att dom vill ha kontroll?

 

"Lönen är avgörande

Att löneväxla kan vara ett sätt att spara till en högre pension. Men hamnar din lön före skatt under 41 359 kronor i månaden efter löneväxlingen,  tjänar du in mindre allmän pension i det statliga systemet. Då bör du inte löneväxla till pension."

https://www.alecta.se/Privat/Handelser-i-livet/Byt-lon-mot-pension/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

 


Några sakfel som du vill framhålla?


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Det påstod jag inte. Är bara glad åt att jag inte som du ser ner på män som går i nån av dom tyngre viktklasserna och varit gift ett par gånger. Jag tror faktiskt att dom flesta av mina svenska manliga kompisar här i Thailand tillhör den kategorin. Nog från mig angående denna urspårning.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påstod jag inte. Är bara glad åt att jag inte som du ser ner på män som går i nån av dom tyngre viktklasserna och varit gift ett par gånger. Jag tror faktiskt att dom flesta av mina svenska manliga kompisar här i Thailand tillhör den kategorin. Nog från mig angående denna urspårning.

 

Fritz..

 

Nu ser inte jag ner på honom för att han är fet eller byter fruar.

 

Utan för att han är en hycklare.

 

Tillmälena kan variera fritt.

 

Piskade s väljarna till att rösta ja till EU på grovt omoraliskt sätt genom att säga att dom vore dumma i huvudet annars.

 

Sedan skadan med kommunaliserade skolor.

 

Och icke att förglömma själva farsen då han valdes till parti ordförande.

 

Dojan hans företrädare var en mycket sympatisk man.

 

Sten Anderson likaså men fick ju stryka på foten för en ny USA och Israel vänlig politik.

 

Palme snurrade väl runt i graven, inte för att just det stör mig nämnvärt.

 

Förvisso OT så här på sidan 22+ och ett år efter trådstart.

 

Sedan svensk politik oxå.

Ja ja ja, jag får bättra mig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Vad då ska? Man kan välja att göra det och i slutändan få lite mindre skatt men det innebär ju också att man anstår pengar att leva för idag.

 

Skulle facket vara emot löneväxling för att dom vill ha kontroll?

 

"Lönen är avgörande

Att löneväxla kan vara ett sätt att spara till en högre pension. Men hamnar din lön före skatt under 41 359 kronor i månaden efter löneväxlingen,  tjänar du in mindre allmän pension i det statliga systemet. Då bör du inte löneväxla till pension."

https://www.alecta.se/Privat/Handelser-i-livet/Byt-lon-mot-pension/

 

Ja, många fack på LO sidan motverkar indivduella avtal där man kan välja löneväxla eller inte.

Det skall vara samma för alla på arbetsplatsen eller för en hel bransch.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev leifen:

Det skall vara samma för alla på arbetsplatsen

 

Håller jag inte med om, är Kalle duktigare och visar bättre resultat än Pelle så tycker jag Kalle ska belönas för det.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Håller jag inte med om, är Kalle duktigare och visar bättre resultat än Pelle så tycker jag Kalle ska belönas för det.

 

 

Det håller jag med om men så fungerar inte värkligheten hos bl.a Transport, det har oftast varit tvärt om.

 

Lika lön för samma tjänst oavsett resultat, mer ofta har fackordf. gått till Kalle och bett att han inte ska vara duktigare än Pelle.

Hoppas det har blivit bättre de sista åren....

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-4-23 at 2:02 PM, SatanG said:

 

Ja det är så sjukt i Sverige ibland så man häpnar.

Det är samma med mig, flyttar jag tillbaka till Sverige för att vara pensionär så kommer en flykting som ljuger sig in i landet få en högre garantipension än mig då jag inte har varit bosatt 40 år i Sverige. En flykting får ju tillgodogöra sig tiden i sitt hemland vilket inte vi eller våra fruar får göra. 

 

När jag tänker på allt som gått så snett i Sverige pga politiker tycker jag synd om er svenskar som skattar bort era pengar till, ja ren skit i många fall.

Svenskarna betalar för ödeläggelse av sitt egna land, tragiskt. 

Jag litar inte på svenska politiker och kommer sannolikt aldrig jobba/betala skatt till Sverige någonsin igen. Jag löser nutid/framtid etc tillsammans med familjen, Röfven & Company är inte välkomna in i min värld. 

 

/ SatanG

September 2018 smäller det. Fridolin och Löven ska dopas i tjära och fjädrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-23 at 15:50, skrev Mankan:

Vad då ska? Man kan välja att göra det och i slutändan få lite mindre skatt men det innebär ju också att man anstår pengar att leva för idag.

 

Skulle facket vara emot löneväxling för att dom vill ha kontroll?

 

"Lönen är avgörande

Att löneväxla kan vara ett sätt att spara till en högre pension. Men hamnar din lön före skatt under 41 359 kronor i månaden efter löneväxlingen,  tjänar du in mindre allmän pension i det statliga systemet. Då bör du inte löneväxla till pension."

https://www.alecta.se/Privat/Handelser-i-livet/Byt-lon-mot-pension/

 

 

Under mina sista år i arbetslivet löneväxlade jag några tusenlappar i månaden. Det var den delen ovanför taket för statlig pension. 

 

Hade jag inte gjort det hade ca 50 % av denna summa gått till skatt. 

 

Nu lever jag bl a på dessa medel och betalar bara 20 % i skatt. Så att löneväxla är bra om man har hög inkomst, och inte har andra avdrag. 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-23 at 17:57, skrev Soengsang:

 

Håller jag inte med om, är Kalle duktigare och visar bättre resultat än Pelle så tycker jag Kalle ska belönas för det.

 

 

Nä du måste väl tänka på stackars Pelle. Han ska också äta, renovera huset, byta bil, åka business till Thailand osv :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev hakancnx:

 

Under mina sista år i arbetslivet löneväxlade jag några tusenlappar i månaden. Det var den delen ovanför taket för statlig pension. 

 

Hade jag inte gjort det hade ca 50 % av denna summa gått till skatt. 

 

Nu lever jag bl a på dessa medel och betalar bara 20 % i skatt. Så att löneväxla är bra om man har hög inkomst, och inte har andra avdrag. 

 

 

Jag har möjlighet att göra det men det känns inte helt självklart när jag läser om det.

 

Nackdelar med att löneväxla i stället för att spara nettopengar enligt artikeln nedan.

1. Pengarna blir låsta fram till en viss ålder

2. Man är begränsad till tjänstepensionslösningar som kanske inte är så bra(höga avgifter). Det blir rätt stor skillnad över tiden med mellan en fond med låg respektive en fond med hög avgift.

3. Att skatten kommer att vara lägre för mig när jag skall ta ut pension är en spekulation.(Rimligt att tro dock tycker jag om man är över gränsen till statlig skatt) 

 

https://rikatillsammans.se/2015/09/18/nej-det-ar-inte-vart-att-lonevaxla-till-ett-pensionssparande/

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har möjlighet att göra det men det känns inte helt självklart när jag läser om det.

Nackdelar med att löneväxla i stället för att spara nettopengar enligt artikeln nedan.
1. Pengarna blir låsta fram till en viss ålder
2. Man är begränsad till tjänstepensionslösningar som kanske inte är så bra(höga avgifter). Det blir rätt stor skillnad över tiden med mellan en fond med låg respektive en fond med hög avgift.
3. Att skatten kommer att vara lägre för mig när jag skall ta ut pension är en spekulation.(Rimligt att tro dock tycker jag om man är över gränsen till statlig skatt)

https://rikatillsammans.se/2015/09/18/nej-det-ar-inte-vart-att-lonevaxla-till-ett-pensionssparande/





Helt rätt att vara kritisk/kolla upp det hela.

Men ligger man över gränsen för statlig skatt, inte behöver pengarna nu utan hellre sparar till pension så "kan" det vara rätt.

1. Visst du får vänta dem tills 55 år.
2. Gäller att välja en "billig" lösning ,ed det gäller all pension. Undvik Falcon, Allra satsa på avgiftsfria lösningar!
3. Man kan aldrig veta om skattesatser framåt, SINK kan höjas till 25% men alternativet är att skatta över 50 % idag.




Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

den 23/1-18 skickade in om att upphora med sinken och den 1/12-18 kom beskedet fran skattemyndigheten 

dom maste haft en ENORM arbetsbelastning      ha  ha  ha 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2017-04-22 at 09:20, skrev Nemo:

 

Och jag som trodde att jag låg sämst till. Enligt samma kuvert, kommer jag att få 10-11k/månad. :party:

Jag hade tänkt pensionera mig vid 61. Ser dock att jag måste gå till 65 år. 

 

AA292849-C3C4-4964-B3AC-2D306E6C9DF6.thumb.png.d594d13039f77d97d073dab216da0be3.png9D165C89-9A81-4377-9472-63D6731FCE21.thumb.png.5f6db20692366cf1732e1ada79b82df5.png

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det positiva är att du får en mycket låg tv-avgift för att kunna se alla vänsterprogram ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Kjell på FB för de som bor i Udon men omnejd har gjort en uträkning

Kjell N

 
 

Jag har nu gjort en ny jämförelse mellan att skatta enligt Inkomstskattelagen (IL) och SINK baserat på det nya förhöjda grundavdraget för pensionärer. Denna beräkning inkluderar inte begravningsavgift, avgift till trossamfund och den nya public service-avgiften, dvs avgifter som begränsat skattskyldiga inte behöver betala.

2119615723_Sinkskattsid1.thumb.JPG.d1dcfbadedb253e75dae1968192aaa4d.JPG

1677442373_Sinkskattsid2.JPG.7b267087a83a8bb301a8f14db2423230.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska skrämmande att så många pensionärer inte fattar att dom går back med SINK-skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är utskriven men inte har SINK vad har man för skattesats då?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Om man är utskriven men inte har SINK vad har man för skattesats då?

Då borde man ju slippa kommunalskatten ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Om man är utskriven men inte har SINK vad har man för skattesats då?

Skattetabell för din kommunalskatt minus de avdrag som gäller.

 

Kolla på skattemyndighetens hemsida efter tabeller.

Grovt förenklat är brytgränsen 20.000kr brutto för att vinna på SINK.

De under detta belopp bör överväga att byta till IL.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Då borde man ju slippa kommunalskatten ;)

Nu är det den enda skatten som drabbar inkomster över 42,000kr/m.

De under har ju frikort på statlig inkomstskatt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Skattetabell för din kommunalskatt minus de avdrag som gäller.

 

Kolla på skattemyndighetens hemsida efter tabeller.

Grovt förenklat är brytgränsen 20.000kr brutto för att vinna på SINK.

De under detta belopp bör överväga att byta till IL.

Men jag är ju skriven i Thailand och inte i någon kommun i Sverige. Jag har för mig att det är en generell skattesats för alla utskrivna men det är kanske nåt som jag drömt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Fritz:

Men jag är ju skriven i Thailand och inte i någon kommun i Sverige. Jag har för mig att det är en generell skattesats för alla utskrivna men det är kanske nåt som jag drömt.

Nej du har inte drömt alls, den är ett snitt av alla kommunala skatter i Sverige.  

Den generella är just nu +32%... för SINK... minus fribelopp....

 

Finns mycket funderingar om skatter, en är ju Kjell N i Udon som redovisat en modell och sen är ju Pensionsmyndighet helt suverän resurs vid inloggning.

Generellt så går Allmän Pension upp med 1.4% och tjänstepensioner med 2,2%. Till detta finns ju det sänkta skatter av inkomst som pensioner.

 

+3500kr in på konto per månad är inte fel :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...