Jump to content
Herluf

SINK skatt

Recommended Posts

Herluf

Hoho!

Har 1000 frågor, hoppas någon kan svara på några av dessa iallafall....:waaaht:

Jag är en 50 år gammal uggla som ska flytta till Thailand i sommar, men jag ska åka hem och jobba i sverige 3 gånger per år i 4-5 veckors perioder.

Söker man SINK skatt vid ett tillfälle när man lämnar sverige, eller söker man årligen eller är det vid varje arbetstillfälle? Som i mitt fall 3 gånger per år?

Enligt skatteverkets hemsida är inkomsten, trots SINK,pensionsgrundande, men hur är det när man tar ut pensionen, får man lika mkt (eller lite...) som i sverige?

Slipper man helt att betala skatt i Thailand?

Man deklarerar ju inte längre i sverige när man har SINK, måste man redovisa inkomsten i Thailand?

Att vara skriven i Thailand innebär väl bara att man skaffar en sk gul husbok? Är det mer man måste göra?

Behåller man sitt personnummer när man är utlansboende?

Kan man fortsätta andvända sitt bank ID kort?

Tacksam för hjälp!!!!:waaaht:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
1 timme sedan, skrev Herluf:

Hoho!

Har 1000 frågor, hoppas någon kan svara på några av dessa iallafall....:waaaht:

Jag är en 50 år gammal uggla som ska flytta till Thailand i sommar, men jag ska åka hem och jobba i sverige 3 gånger per år i 4-5 veckors perioder.

Söker man SINK skatt vid ett tillfälle när man lämnar sverige, eller söker man årligen eller är det vid varje arbetstillfälle? Som i mitt fall 3 gånger per år?

Enligt skatteverkets hemsida är inkomsten, trots SINK,pensionsgrundande, men hur är det när man tar ut pensionen, får man lika mkt (eller lite...) som i sverige?

Slipper man helt att betala skatt i Thailand?

Jag betalar ingen som helst skatt i Thailand på min sjukersättning i alla fall.

Man deklarerar ju inte längre i sverige när man har SINK, måste man redovisa inkomsten i Thailand?

Jag har inte gjort det, aldrig kommit på tanken att fråga om det behövs. ;)

Att vara skriven i Thailand innebär väl bara att man skaffar en sk gul husbok? Är det mer man måste göra?

Du behöver ingen husbok men du måste meddela Skatteverket vilken adress du bor på.

Behåller man sitt personnummer när man är utlansboende?

Jepp, men du försvinner från folkbokföringsregistret.

Kan man fortsätta andvända sitt bank ID kort?

Jag har som utskriven inga som helst problem med att legitimera mig med mitt Bank-ID hos Swedbank dom gånger det behövts.

Tacksam för hjälp!!!!:waaaht:

Jag svarade på nedre halvan, nån annan får ta hand om den övre. Nu är det dags för Palt och Jansson på The Blue Lagoon. :) 

Fritz..

• Tummen upp 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen

Tror nog att SINK skatt inte beviljas om man arbetspendlar flera gånger per år.

Du måste nog flytta på heltid.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Broskan
4 minuter sedan, skrev leifen:

Om du bor i ett annat land och arbetar i Sverige betalar du normalt skatt i Sverige för arbetsinkomsten.

Är vistelsen i Sverige minst sex månader (stadigvarande) betalar du skatt enligt vanliga beskattningsregler.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellainkomster/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdde64a12cc4eee23080002583.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herluf
1 hour ago, leifen said:

Hur kan man då bo i Danmark, arbetspendla till Sverige och ha SINK skatt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herluf
2 hours ago, Fritz said:

Jag svarade på nedre halvan, nån annan får ta hand om den övre. Nu är det dags för Palt och Jansson på The Blue Lagoon. :) 

Fritz..

Tack Fritz,

Har du ett Bankid kort som man stoppar i en läsare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
13 minuter sedan, skrev Herluf:

Tack Fritz,

Har du ett Bankid kort som man stoppar i en läsare?

Nix, har en på fil som jag tror det kallas. Alltså jag har laddat ner ett program på min dator och via det identifierar jag mig när det behövs. Är helt övertygad om att ditt Bank-ID, oavsett vilket, inte påverkas av om du är utskriven eller inte.

Fritz..

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herluf
47 minutes ago, Fritz said:

Nix, har en på fil som jag tror det kallas. Alltså jag har laddat ner ett program på min dator och via det identifierar jag mig när det behövs. Är helt övertygad om att ditt Bank-ID, oavsett vilket, inte påverkas av om du är utskriven eller inte.

Fritz..

Men jag behöver ett Bank Id kort på jobbet. På swedbanks hemsida står:

Kunder som saknar folkbokföringsadress i Sverige kan för närvarande beställa BankID på fil och Mobilt BankID men inte BankID på kort.

Undrar just om någon annan bank erbjuder det?

Ändrades av Herluf

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Sam sip sam
3 minuter sedan, skrev Herluf:

Kunder som saknar folkbokföringsadress i Sverige kan för närvarande beställa BankID på fil och Mobilt BankID men inte BankID på kort.

Varför måste du ha ett kort ?

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
4 minuter sedan, skrev Herluf:

OK, sorry jag hade fel, inte första eller sista gången. Inget du kan snacka med din arbetsgivare om ?

Fritz..

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herluf
2 minutes ago, Sam sip sam said:

Varför måste du ha ett kort ?

Måste ha det till mitt jobb. Man måste fixa det själv.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herluf
7 minutes ago, Fritz said:

OK, sorry jag hade fel, inte första eller sista gången. Inget du kan snacka med din arbetsgivare om ?

Fritz..

Har frågat, de menar att man själv måste ansvara för det. Dom är ju i grunden inte jättepositiva till att jag flytar utomlands.....

Men det finns ju ett sätt att komma kring problemet. Om man skaffar ett nytt Bankid kort precis innan man skriver ut sig från sverige, så varar det 5 år. När 5 år har gått får jag skriva mig i sverige igen en period...lite bökigt, men om ingen annan möjlighet finns....

Ändrades av Herluf
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive

Jag hade Handelsbamkens bank-idkort när jag flyttade och senare blev utskriven och jag får tillskickat mej ett nytt kort vart femte år.

• Tummen upp 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herluf
3 minutes ago, Jive said:

Jag hade Handelsbamkens bank-idkort när jag flyttade och senare blev utskriven och jag får tillskickat mej ett nytt kort vart femte år.

Skickar de nytt kort till dig i Thailand?

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy