Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt


Herluf

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Jag har läst allt som står på nätet och även lagen för hur det ser ut när det gäller SINK skatt för en som flyttar till Thailand men jobbar kvar i sverige. Men det finns flera olika förklaringar, alla har sin egen teori. Men man kan ju inte gissa när det gäller dessa grejer, så jag har skrivit till skatteverket, de svarar:

 

Om man inte har någon anknytning kvar i sverige(bostad familj etc), skriver ur sig från sverige och flyttar till Thailand, men jobbar korta perioder i sverige så ska man söka SINK skatt. MEN....det räcker tyvärr inte.

Man måste dessutom anmäla sig till de thailänska skattemyndigheterna och presentera sin svenska inkomst och hur mycket skatt man betalt i sverige.

Då räknar thailands skattemynigheter först ut hur mycket skatt du skulle betalt på hela din inkomst i Thailand och drar sedan av så mycket som du redan betalt i SINK.

Så berodende på hur hög skatten blir för din inkomst i Thailand så får man betala det som skjuter över efter att SINK dragits av. Så ser dubbeskattningsavtalet ut, enligt skattemyndigheterna.

Har man en väldigt låg inkomst så blir det kanske inget alls att betala i Thailand.

 

Något som jag däremot inte frågade var:

 

Om man du har SINK skatt, men inte anmäler sig till thailands skattemyndighet, vad händer då? Kanske ingenting? Eller skickar svenska skatteverket uppgifter till Thailand? Kanske de kommer och knackar på ens dörr om 10 år och kräver en på pengar?

 

Ett annat problem blir ju att du måste ha Work Permit i Thailand om du skall redovisa att du jobbar där. Vilket i de allra flesta fall är omöjligt att få...

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 333
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • SatanG

    24

  • leifen

    22

  • Fritz

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 hours ago, Joe said:

 

Ett annat problem blir ju att du måste ha Work Permit i Thailand om du skall redovisa att du jobbar där. Vilket i de allra flesta fall är omöjligt att få...

 

  / Joe

Det handlar inte om att jobba i Thailand, så det behövs inget work permit.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Herluf:

Jag har läst allt som står på nätet och även lagen för hur det ser ut när det gäller SINK skatt för en som flyttar till Thailand men jobbar kvar i sverige. Men det finns flera olika förklaringar, alla har sin egen teori. Men man kan ju inte gissa när det gäller dessa grejer, så jag har skrivit till skatteverket, de svarar:

 

Om man inte har någon anknytning kvar i sverige(bostad familj etc), skriver ur sig från sverige och flyttar till Thailand, men jobbar korta perioder i sverige så ska man söka SINK skatt. MEN....det räcker tyvärr inte.

Man måste dessutom anmäla sig till de thailänska skattemyndigheterna och presentera sin svenska inkomst och hur mycket skatt man betalt i sverige.

Då räknar thailands skattemynigheter först ut hur mycket skatt du skulle betalt på hela din inkomst i Thailand och drar sedan av så mycket som du redan betalt i SINK.

Så berodende på hur hög skatten blir för din inkomst i Thailand så får man betala det som skjuter över efter att SINK dragits av. Så ser dubbeskattningsavtalet ut, enligt skattemyndigheterna.

Har man en väldigt låg inkomst så blir det kanske inget alls att betala i Thailand.

 

Något som jag däremot inte frågade var:

 

Om man du har SINK skatt, men inte anmäler sig till thailands skattemyndighet, vad händer då? Kanske ingenting? Eller skickar svenska skatteverket uppgifter till Thailand? Kanske de kommer och knackar på ens dörr om 10 år och kräver en på pengar?

När jag sökte SINK, blev jag uppmanad att skaffa ett thailändskt "tax pay card" som har mitt specifika nummer (10 siffror) och med jämna mellanrum får jag anmodan av svenska skatteverket att uppge detta nummer. Svenska Skatteverket ville också ha en kopia på detta "tax pay card", som är ett inplastat kort, samt en svensk översättning av texten som är på thai. Så visst finns det ett kollsystem.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Joe:

Måste man vara utflyttad först i 6 månader innan man kan ansöka om SINK ?

 

  / Joe

Nix, man kan t.o.m  få SINK retroaktivt, i alla fall fick jag det.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Herluf:

Det handlar inte om att jobba i Thailand, så det behövs inget work permit.

Då har vi nog missuppfattat varandra, jag pratade om att jobba i Thailand, men med en Svensk arbetsgivare.

Blir man då bli skattskyldig i Thailand så har man ju bevisligen arbetat där och borde behöva WP.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Jive said:

När jag sökte SINK, blev jag uppmanad att skaffa ett thailändskt "tax pay card" som har mitt specifika nummer (10 siffror) och med jämna mellanrum får jag anmodan av svenska skatteverket att uppge detta nummer. Svenska Skatteverket ville också ha en kopia på detta "tax pay card", som är ett inplastat kort, samt en svensk översättning av texten som är på thai. Så visst finns det ett kollsystem.

Har du någonsin fått betala extra skatt i Thailand, utöver SINK skatten som du betalt i sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Herluf:

Har du någonsin fått betala extra skatt i Thailand, utöver SINK skatten som du betalt i sverige?

Nej!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
15 minuter sedan, skrev frason:

Försvinner gör den väl inte, men går från 20% till 25%.

 

Ja nu jävlar börjar det luggas på skattebetalarna, för solidaritet och minskade klyftor heter det som vanligt.

Konstigt att sånt ska behövas när det går såååå bra för Sverige.

Fan tur man inte skattar och betalar islamiseringen av Sverige.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Det ser ut som att jag klarar mig från skattehöjning som SINK-skattare. :)

 " Personer med en inkomst under cirka 38 200 kronor i månaden berörs inte av förändringen."

http://www.di.se/nyheter/skatteforandringar-i-varbudgeten/

 

Jag är inte ens i närheten av den summan..jisses :)

 

Fritz..

 

Det är väl två olika saker, nivån för statlig inkomstskatt som ändras och skatt för utlandsboende?

 

För utlandsboende höjs inkomstskatten åter till 25 procent, efter att alliansregeringen sänkt den till 20 procent. Denna förändring bedöms innebära 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter årligen från och med 2018, enligt debattartikeln.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev frason:

Det är väl två olika saker, nivån för statlig inkomstskatt som ändras och skatt för utlandsboende?

 

För utlandsboende höjs inkomstskatten åter till 25 procent, efter att alliansregeringen sänkt den till 20 procent. Denna förändring bedöms innebära 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter årligen från och med 2018, enligt debattartikeln.

Ja jäklar i det, du har rätt. Hua.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja nu jävlar börjar det luggas på skattebetalarna, för solidaritet och minskade klyftor heter det som vanligt.

Konstigt att sånt ska behövas när det går såååå bra för Sverige.

Fan tur man inte skattar och betalar islamiseringen av Sverige.

 

/ SatanG

Tänkte jobba tills 62 och ta pension 5 år kvar ,men bestämde mig varför betala till detta vansinne  idag fick jag mitt 

retirement visa i jomtien så inga mer skattepengar från mig tills jag får penision:haha:

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Räknas pension som inkomst från arbete?

 

För det andra är vi och regeringen överens om att höja skatten för den som bor utomlands men som får inkomster från arbete i Sverige. Den borgerliga regeringen sänkte denna skatt från 25 till 20 procent. Vi är nu överens om att höja den så att den återigen blir 25 procent.

Detta berör dem som bor i ett annat land och får inkomster från arbete i Sverige men inte har väsentlig anknytning till Sverige och inte vistas här stadigvarande. Denna förändring bedöms innebära 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter årligen från och med 2018.

https://www.svd.se/v-fler-med-hog-inkomst-ska-betala-statlig-skatt/om/debatten-om-varbudgeten-2017

 

Annars tycker jag att ska skatten höjas då ska man tamme fan har rätt till sjukvård också :doubt:

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev lellexp:

Tänkte jobba tills 62 och ta pension 5 år kvar ,men bestämde mig varför betala till detta vansinne  idag fick jag mitt 

retirement visa i jomtien så inga mer skattepengar från mig tills jag får penision:haha:

 

Grattis! Kul att höra, jag tycker du gör rätt och att fler borde följa ditt exempel. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Räknas pension som inkomst från arbete?

 

För det andra är vi och regeringen överens om att höja skatten för den som bor utomlands men som får inkomster från arbete i Sverige. Den borgerliga regeringen sänkte denna skatt från 25 till 20 procent. Vi är nu överens om att höja den så att den återigen blir 25 procent.

Detta berör dem som bor i ett annat land och får inkomster från arbete i Sverige men inte har väsentlig anknytning till Sverige och inte vistas här stadigvarande. Denna förändring bedöms innebära 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter årligen från och med 2018.

https://www.svd.se/v-fler-med-hog-inkomst-ska-betala-statlig-skatt/om/debatten-om-varbudgeten-2017

 

Annars tycker jag att ska skatten höjas då ska man tamme fan har rätt till sjukvård också :doubt:

 

 

 

Ja pension är så vitt jag vet inkomst från arbete. Uppskjuten lön kan man väl säga?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man säga, inte så förvånande. Mest förvånad över att så stor del av Sveriges befolkning inte fattar sitt eget bästa och röstar på skiten.

Vore nog bäst att avskaffa den allmänna rösträtten.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Grattis! Kul att höra, jag tycker du gör rätt och att fler borde följa ditt exempel. 

 

/ SatanG

Tack känns rätt,även om jag blev lurad på min bil jag köpte:doubt:

så funkar det mesta bra här.

DSC00012.JPG

DSC00011.JPG

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev lellexp:

Tack känns rätt,även om jag blev lurad på min bil jag köpte:doubt:

så funkar det mesta bra här.

DSC00012.JPG

DSC00011.JPG

 

Lurad på bilen. Flaggan?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

mini coper  köpte den i Bangkok, nu vägrar mini copper i chonburi service för att det är en import,

men går nog att lösa om jag får rätt papper från förra ägaren.

BMW i Thailand verkar bara o serva sina egna sålda bliar

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Sverige går fantastiskt och ändå haglar skattehöjarförslagen :doubt:

 

Skyll inte på mig för jag har inte röstat på dem :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Räknas pension som inkomst från arbete?

 

För det andra är vi och regeringen överens om att höja skatten för den som bor utomlands men som får inkomster från arbete i Sverige. Den borgerliga regeringen sänkte denna skatt från 25 till 20 procent. Vi är nu överens om att höja den så att den återigen blir 25 procent.

Detta berör dem som bor i ett annat land och får inkomster från arbete i Sverige men inte har väsentlig anknytning till Sverige och inte vistas här stadigvarande. Denna förändring bedöms innebära 370 miljoner kronor mer i skatteintäkter årligen från och med 2018.

https://www.svd.se/v-fler-med-hog-inkomst-ska-betala-statlig-skatt/om/debatten-om-varbudgeten-2017

 

Annars tycker jag att ska skatten höjas då ska man tamme fan har rätt till sjukvård också :doubt:

 

 

Nä pension har väl en egen kolumn i skattetabellen så det räknas väl inte som inkomst av arbete. Men jag kan ha fel

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Nä pension har väl en egen kolumn i skattetabellen så det räknas väl inte som inkomst av arbete. Men jag kan ha fel

 

Helt rätt. Pension är en egen kolumn.

Man får inte jobbskatteavdrag på pensionen eftersom det inte är arbetsinkomst.

 

Men innan detta gått igenom vet ingen hur de tänker tillämpa regeln.

Har svårt att tro att man kommer undanta pensionerna... är man svikare så skall man få betala är nog Jonas resonemang.

Ändrades av samet
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev lellexp:

mini coper  köpte den i Bangkok, nu vägrar mini copper i chonburi service för att det är en import,

men går nog att lösa om jag får rätt papper från förra ägaren.

BMW i Thailand verkar bara o serva sina egna sålda bliar

???, vad i ligger problemet, du köper en secondhand importerad Mini Cooper, varför måste du serva hos en auktoriserad Mini Cooper (BMW)verkstad, du har väl ingen nybilsgarati från Mini Cooper i Thailand, finns massor av bra verkstäder här som kan serva din Mini Cooper, troligen bättre utfört till ett bättre pris, bara att kolla runt.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...