Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt


Herluf

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev leifen:

Då har du inte gjort så mycket inbetalningar.  Jobbat och skattat i andra länder?

Då får du även pension därifrån :) 

Ge inte upp.....

 

Hahaha nä jag ska försöka hålla ut några år till, om 1.5 år fyller jag 50 innan dess kastar jag nog inte in handduken. Tror jag iaf ;-)

 

/ SatanG   

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 333
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • SatanG

    24

  • leifen

    22

  • Fritz

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev hakancnx:

Nix, inte för svenska inkomster. 

Men du jobbar väl för en ickesvensk firma, så då kan det bli andra regler. 

 

Nja som du säger så är det sannolikt svårt att komma undan att skatta på svensk pension även om Broskans jämförelse med Norge var vad jag tänkte på.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Det är väl främst höjda grundavdrag och en kommande skattesänkning för pensionärer som får effekt om det ens är lönt med sink.

Men de är ju inte spikade ännu.

 

Fick info från en som verkade kunna lite om detta som sa att i dag (20%) är brytpunkten runt 13.000kr och vid en höjning till 25% så skulle det bli runt 15.500kr.

Går högre grundavdrag och sänkt skatt igenom så blir det nog nya siffror.

Gör ett inhopp i tråden. Nog måste väl brytpunkten vara olika beroende på var man bor i Sverige eftersom kommunal och landstingsskatten varierar kraftigt? Det skiljer ungefär 6 procentenheter mellan högsta och lägsta kommunen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Gör ett inhopp i tråden. Nog måste väl brytpunkten vara olika beroende på var man bor i Sverige eftersom kommunal och landstingsskatten varierar kraftigt? Det skiljer ungefär 6 procentenheter mellan högsta och lägsta kommunen.

 

Fritz..

 

Tror mig veta att vi hamnar på genomsnittet i Sverige. Ca 32,50. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Välja vanlig skatt i stället för SINK

Du kan välja att bli beskattad enligt vanliga regler, det vill säga enligt inkomstskattelagen, även om du uppfyller förutsättningarna för att få SINK. Då har du rätt till avdrag för till exempel resor till och från arbetet och ökade levnadskostnader. Om du väljer att bli beskattad enligt inkomstskattelagen gäller det alla dina arbetsinkomster i Sverige under året.

Om minst 90 procent av din totala förvärvsinkomst under året kommer från Sverige, har du dessutom rätt till personliga avdrag, till exempel grundavdrag, avdrag för pensionssparande och jobbskatteavdrag.  

Du betalar en genomsnittlig kommunalskatt och vid högre inkomster även statlig skatt. Du måste lämna inkomstdeklaration i Sverige.  

Du använder samma blankett för att välja beskattning enligt vanliga regler som när du ansöker om SINK (SKV 4350). Skriv under övriga upplysningar att du vill bli beskattad enligt inkomstskattelagen i stället för att betala SINK.

Du kan även i efterhand, inom fem år, begära ändring av Skatteverkets beslut om SINK eller beskattning enligt inkomstskattelagen. Skatten justeras då retroaktivt.

Läs om artisterbosatta utomlands och arbete på färjor och fartyg.

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdde64a12cc4eee23080002583.html

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Välja vanlig skatt i stället för SINK

Du kan välja att bli beskattad enligt vanliga regler, det vill säga enligt inkomstskattelagen, även om du uppfyller förutsättningarna för att få SINK. Då har du rätt till avdrag för till exempel resor till och från arbetet och ökade levnadskostnader. Om du väljer att bli beskattad enligt inkomstskattelagen gäller det alla dina arbetsinkomster i Sverige under året.

Om minst 90 procent av din totala förvärvsinkomst under året kommer från Sverige, har du dessutom rätt till personliga avdrag, till exempel grundavdrag, avdrag för pensionssparande och jobbskatteavdrag.  

Du betalar en genomsnittlig kommunalskatt och vid högre inkomster även statlig skatt. Du måste lämna inkomstdeklaration i Sverige.  

Du använder samma blankett för att välja beskattning enligt vanliga regler som när du ansöker om SINK (SKV 4350). Skriv under övriga upplysningar att du vill bli beskattad enligt inkomstskattelagen i stället för att betala SINK.

Du kan även i efterhand, inom fem år, begära ändring av Skatteverkets beslut om SINK eller beskattning enligt inkomstskattelagen. Skatten justeras då retroaktivt.

Läs om artisterbosatta utomlands och arbete på färjor och fartyg.

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdde64a12cc4eee23080002583.html

 

 

Se där, trevligt. Kan man pensionsspara och dra av för detta från pensionsutbetalningarna? :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Se där, trevligt. Kan man pensionsspara och dra av för detta från pensionsutbetalningarna? :-)

 

/ SatanG

Ha ha ha, det är bara det att man tyvärr inte får göra avdrag för pensionssparade längre.

 

Men du kan nog glädja dig åt att du med din pension inte når upp till beskattningsbar inkomst

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev hakancnx:

 

Tror mig veta att vi hamnar på genomsnittet i Sverige. Ca 32,50. 

 

18 timmar sedan, skrev Mankan:

Välja vanlig skatt i stället för SINK

Du kan välja att bli beskattad enligt vanliga regler, det vill säga enligt inkomstskattelagen, även om du uppfyller förutsättningarna för att få SINK. Då har du rätt till avdrag för till exempel resor till och från arbetet och ökade levnadskostnader. Om du väljer att bli beskattad enligt inkomstskattelagen gäller det alla dina arbetsinkomster i Sverige under året.

Om minst 90 procent av din totala förvärvsinkomst under året kommer från Sverige, har du dessutom rätt till personliga avdrag, till exempel grundavdrag, avdrag för pensionssparande och jobbskatteavdrag.  

Du betalar en genomsnittlig kommunalskatt och vid högre inkomster även statlig skatt. Du måste lämna inkomstdeklaration i Sverige.  

Du använder samma blankett för att välja beskattning enligt vanliga regler som när du ansöker om SINK (SKV 4350). Skriv under övriga upplysningar att du vill bli beskattad enligt inkomstskattelagen i stället för att betala SINK.

Du kan även i efterhand, inom fem år, begära ändring av Skatteverkets beslut om SINK eller beskattning enligt inkomstskattelagen. Skatten justeras då retroaktivt.

Läs om artisterbosatta utomlands och arbete på färjor och fartyg.

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdde64a12cc4eee23080002583.html

 

Ok, jag trodde att alla var lika kriminella som dom som jag känner. Jag tror att alla mina bekanta som är mer eller mindre bofasta här i Thailand och inte betalar SINK är skriven på en adress i Sverige. Det kan vara hos en kompis eller en släkting, så ser min bekantskapskrets ut. Huva

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Fritz:

 

Ok, jag trodde att alla var lika kriminella som dom som jag känner. Jag tror att alla mina bekanta som är mer eller mindre bofasta här i Thailand och inte betalar SINK är skriven på en adress i Sverige. Det kan vara hos en kompis eller en släkting, så ser min bekantskapskrets ut. Huva

 

Fritz..

 

 

Oooopppss.

Har inte pastorn tystnadsplikt?

 

 

 

:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/20/2017 at 11:12, skrev SatanG:

 

Enligt det orangea kuvertet kommer jag få den svindlande summan av 6-7k kr brutto per månad, behöver man öht skatta på så låga pensioner?

 

/ SatanG

 

 

Och jag som trodde att jag låg sämst till. Enligt samma kuvert, kommer jag att få 10-11k/månad. :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Och jag som trodde att jag låg sämst till. Enligt samma kuvert, kommer jag att få 10-11k/månad. :party:

Om du väntar med att ta ut pensionen till du är 90 år så blir det riktigt bra. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hakancnx:

Ja, då stämmer det ju att det finns så mycket kriminella i Pattis...;-)

Som jag skrivit hela tiden ,Pattaya, HUVA

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Och jag som trodde att jag låg sämst till. Enligt samma kuvert, kommer jag att få 10-11k/månad. :party:


Loggade in och kollade.

17k före skatt.

Konkurs helt enkelt utan tjänstepensionen.

Ett skämt helt enkelt.
Ett totalt djävla skämt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter



Loggade in och kollade.

17k före skatt.

Konkurs helt enkelt utan tjänstepensionen.

Ett skämt helt enkelt.
Ett totalt djävla skämt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk



VA?? Detta kan inte stämma??!!! Kroknäsan, fota fan, fettot o svetsaren har lovat att staten tar hand om dig!!! Och vem är staten förutom dem. Ring Aftonbladet så gör det ett snyft reportage där ni åker till fettots herrgård och han betalar dig cash ur sin egen hästhandlare plånbok.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter



VA?? Detta kan inte stämma??!!! Kroknäsan, fota fan, fettot o svetsaren har lovat att staten tar hand om dig!!! Och vem är staten förutom dem. Ring Aftonbladet så gör det ett snyft reportage där ni åker till fettots herrgård och han betalar dig cash ur sin egen hästhandlare plånbok.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk



Och fettot gänga sig med en fd generaldirektör för ett monopol.

Den gamla fattig-kärringen orka han inte med.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tur man gift sig rikt med en barbrud från Pattis.....................Det riktiga Thailand ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

 


VA?? Detta kan inte stämma??!!! Kroknäsan, fota fan, fettot o svetsaren har lovat att staten tar hand om dig!!! Och vem är staten förutom dem. Ring Aftonbladet så gör det ett snyft reportage där ni åker till fettots herrgård och han betalar dig cash ur sin egen hästhandlare plånbok.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Snälla en gång till, försiktigt så vi alla förstår vad du menar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla en gång till, försiktigt så vi alla förstår vad du menar

Ta några klunkar från dunken så förstår du :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Och jag som trodde att jag låg sämst till. Enligt samma kuvert, kommer jag att få 10-11k/månad. :party:

 

Hehe vilket kapitalistsvin du är, 6200 brutto får jag till mitt vidlyftiga leverne om jag plockar ut den statliga storvinsten vid 62 års ålder :-)

Det får bli dig jag ringer i slutet på månaden när pengarna har sinat. Solidaritet Kamrat,

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tur man gift sig rikt med en barbrud från Pattis.....................Det riktiga Thailand ;)

Lyckost men jag tror inte hon är född och uppväxt i Pattaya. Hon är säkert född i det riktiga Thailand

men hon hittade en plånbok som kom förbi i Pattaya så egentligen är det väl hon som är lyckost

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

 


Loggade in och kollade.

17k före skatt.

Konkurs helt enkelt utan tjänstepensionen.

Ett skämt helt enkelt.
Ett totalt djävla skämt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

 

Håller med, det gäller att ordna sin egen framtid för staten kommer aldrig göra en rik.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Hehe vilket kapitalistsvin du är, 6200 brutto får jag till mitt vidlyftiga leverne om jag plockar ut den statliga storvinsten vid 62 års ålder :-)

Det får bli dig jag ringer i slutet på månaden när pengarna har sinat.

 

/ SatanG

 

Då har du inte betalt in nåt för din pension eller hur, skattat utomlands eller inte skattat alls. Då ska du inte ens ha 6200 i pension

och inte rätt till sjukvård även om du är skriven i Sverige

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Då har du inte betalt in nåt för din pension eller hur, skattat utomlands eller inte skattat alls. Då ska du inte ens ha 6200 i pension

och inte rätt till sjukvård även om du är skriven i Sverige

 

Antagligen ska jag ha det om man får tro pensionsprognosen från svenska myndigheter. 

Skriva in mig i Sverige gör jag inte förrän jag blir sjuk, skicka notan till BOA52 för när jag blir frisk igen skriver jag ut mig igen så fort så bläcket på sjukhuskvittot inte ens hunnit torka ;-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...