Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt


Herluf

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Jive:

Men man måste ansöka för att få SINK. Konstigt.

Det är flera villkor som ska uppfyllas ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 333
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    30

  • SatanG

    24

  • leifen

    22

  • Fritz

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev hakancnx:

 

För mig är en låg pension under 15.000. 

Men det finns säkert många med synpunkter på detta. 

Thailands Ambassad tycker 18.500kr efter skatt är lagom ;)

 

Hårda bud

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Men man måste ansöka för att få SINK. Konstigt.

 

Tycker jag också.

Men försök med att kontakta Skatteverket och fråga om man kan bli "Obegränsat skatteskyldig" igen. Utan några krav!

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev hakancnx:

 

För mig är en låg pension under 15.000. 

Men det finns säkert många med synpunkter på detta. 

Synpunkterna bryr jag mej inte om, men skulle gärna vilja veta vilka faktauppgifter du stödjer dej på när du säger att många med låg pension kommer att få betala högre skatt med SINK.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev leifen:

Det är flera villkor som ska uppfyllas ;) 

Jo, jag vet ju det, men om man inte ansöker så får man inte SINK av Skatteverket spontant även om du uppfyller alla krav. Märk väl att det gäller inte bara att anmäla sina omständigheter utan man måste ansöka.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att inte blanda ihop de två helt olika bosättningbegreppen

 

Skattereglerna och folkbokföringsreglerna är två helt olika regelverk

 

Att bli "tvångsutskriven" enligt folkbokföringsreglerna betyder inte att du därigenom automatiskt SINK-skattar

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/bosattutomlands/harduflyttatfransverige.4.7459477810df5bccdd4800030036.html

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdde64a12cc4eee23080002583.html

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Jive:

Synpunkterna bryr jag mej inte om, men skulle gärna vilja veta vilka faktauppgifter du stödjer dej på när du säger att många med låg pension kommer att få betala högre skatt med SINK.

Så lär det ju bli om dom höjer SINK skatten, men det drabbar väl alla hög el låg pension... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Tänk på att inte blanda ihop de två helt olika bosättningbegreppen

 

Skattereglerna och folkbokföringsreglerna är två helt olika regelverk

 

Att bli "tvångsutskriven" enligt folkbokföringsreglerna betyder inte att du därigenom automatiskt SINK-skattar

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/internationellainkomster/bosattutomlands/harduflyttatfransverige.4.7459477810df5bccdd4800030036.html

 

Exakt så!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev pigge01:

Spik är i dag 20% 

 

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Trasig kulram. Hehe...

 

Pigge får spika ihop den.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Jive:

Synpunkterna bryr jag mej inte om, men skulle gärna vilja veta vilka faktauppgifter du stödjer dej på när du säger att många med låg pension kommer att få betala högre skatt med SINK.

 

Det faktum att när man blir 66 år så hamnar man i en annan skattekolumn och betalar lägre skatt. Vid låga pensioner inkomster blir skatten lägre än SINK. 

 

Kolla skattetabellen för 2017, kolumnen för födda 1951 o tidigare. 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Jive:

Synpunkterna bryr jag mej inte om, men skulle gärna vilja veta vilka faktauppgifter du stödjer dej på när du säger att många med låg pension kommer att få betala högre skatt med SINK.

 

De kan inte ta nytta av grundavdragen fullt ut, vet inte var "brytpunkten" för det ligger riktigt.

Eller rättare sagt, de(dem med lägre inkomst)har tjänat mer på att sinka än de gjort på de grundavdrag de kunnat gjort,

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev hakancnx:

 

Det faktum att när man blir 66 år så hamnar man i en annan skattekolumn och betalar lägre skatt. Vid låga pensioner inkomster blir skatten lägre än SINK. 

 

Kolla skattetabellen för 2017, kolumnen för födda 1951 o tidigare. 

 

Jag sitter i Thailand och har inte skattetabellerna, men ligger inte pensionsskatten i den högsta kolumnen, eller vilken kolumn menar du man hamnar i vid 66 år?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir verkligen konfunderad när jag läser Tallvikings länkar. 

 

Då borde det gå att bli "Obegränsat skatteskyldig" igen om man vill. 

 

Man kommer nog att få information hur detta fungerar när det blir skarpt läge. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl främst höjda grundavdrag och en kommande skattesänkning för pensionärer som får effekt om det ens är lönt med sink.

Men de är ju inte spikade ännu.

 

Fick info från en som verkade kunna lite om detta som sa att i dag (20%) är brytpunkten runt 13.000kr och vid en höjning till 25% så skulle det bli runt 15.500kr.

Går högre grundavdrag och sänkt skatt igenom så blir det nog nya siffror.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jive:

Jag sitter i Thailand och har inte skattetabellerna, men ligger inte pensionsskatten i den högsta kolumnen, eller vilken kolumn menar du man hamnar i vid 66 år?

Skattetabeller: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är säker. För mej som är oförsäkrad kommer den högre SINK-skatten innebära att det är ekonomiskt åt helvete att bo kvar i Thailand. Kombinationen thailändsk inflation, SINKskattehöjning samt stark thaibaht sätter fart på flyttankarna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev hakancnx:

För många med låga pensioner, och som är utflyttade från Sverige, innebär det att fr o m 2018, så kommer dessa att betala mer i skatt än de med samma pension som bor i Sverige. 

 

 

 

 

 

Enligt det orangea kuvertet kommer jag få den svindlande summan av 6-7k kr brutto per månad, behöver man öht skatta på så låga pensioner?

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Jive:

En sak är säker. För mej som är oförsäkrad kommer den högre SINK-skatten innebära att det är ekonomiskt åt helvete att bo kvar i Thailand. Kombinationen thailändsk inflation, SINKskattehöjning samt stark thaibaht sätter fart på flyttankarna.

 

Går det inte att välja att skatta till Thailand istället för till Sverige?

Eller får man isf ändå betala mellanskillnaden till Sverige?

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev leifen:

Det är väl främst höjda grundavdrag och en kommande skattesänkning för pensionärer som får effekt om det ens är lönt med sink.

Men de är ju inte spikade ännu.

 

Fick info från en som verkade kunna lite om detta som sa att i dag (20%) är brytpunkten runt 13.000kr och vid en höjning till 25% så skulle det bli runt 15.500kr.

Går högre grundavdrag och sänkt skatt igenom så blir det nog nya siffror.

 

Korrekt. Har under tiden här nu kommit fram till samma siffror. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Enligt det orangea kuvertet kommer jag få den svindlande summan av 6-7k kr brutto per månad, behöver man öht skatta på så låga pensioner?

 

/ SatanG

 

 

Ja, eftersom dina pensionsinbetalningar har varit obeskattade och avdragsgilla ;) 

Det är nog bara tjänstepensionen, vad blir grundpensionen?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev leifen:

Ja, eftersom dina pensionsinbetalningar har varit obeskattade och avdragsgilla ;) 

Det är nog bara tjänstepensionen, vad blir grundpensionen?

 

Det är min totala pension från svenska staten, inklusive tjänstepension, som enligt deras prognoser visar på mellan 6-7k brutto :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SatanG:

 

Det är min totala pension, inklusive tjänstepension som enligt deras prognoser visar på mellan 6-7k brutto :-)

 

/ SatanG

Då har du inte gjort så mycket inbetalningar.  Jobbat och skattat i andra länder?

Då får du även pension därifrån :) 

Ge inte upp.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Går det inte att välja att skatta till Thailand istället för till Sverige?

Eller får man isf ändå betala mellanskillnaden till Sverige?

 

/ SatanG 

 

Norge har nåt sånt system men jag har inte satt mig in i det ännu.

Kanske något som Sverige borde införa. Sink skatten för norrmän ligger nu på 15%

 

Pensjon

Etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand artikkel 18 skal pensjon bare beskattes i det landet mottakeren er bosatt.

Når norsk pensjon er skattepliktig i Thailand etter denne bestemmelsen, skal Norge unnta pensjonen fra beskatning.

Skattefritaket i Norge er imidlertid begrenset til den del av pensjonen som er beskattet i Thailand.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Pensjon-og-uforetrygd/Bosatt-i-utlandet/Land/Thailand/

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Går det inte att välja att skatta till Thailand istället för till Sverige?

Eller får man isf ändå betala mellanskillnaden till Sverige?

 

/ SatanG 

Nix, inte för svenska inkomster. 

Men du jobbar väl för en ickesvensk firma, så då kan det bli andra regler. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...