Jump to content
IGNORERAD

Fråga om outnyttjad resa


UglyFarang

Recommended Posts

UglyFarang

Jag ska snart åka till Thailand och tänkte boka biljett ToR till slutmålet tex Kastrup-Phuket mest för att slippa ta ut mitt bagage i BKK och checka in det till Phuket, men jag tänker inte åka hem från Phuket.

Då är min fråga: om jag inte checkar in från Phuket, kan jag ändå nyttja min biljett hem BKK-CPH?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Du riskerar att bli no show och de avbokar hela din resterande resa. Ringer du flygbolaget innan så brukar de vara tillmötesgående, de avbokar bara sträckan hkt-bkk så att du lungt kan checka in i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Troligen inte, risken (vad jag hört) är om resan går a-b-c så kan du skippa c men inte a eller b, tryggast skulle nog vara att boka till BKK och tillbaka, samt fixa en bkk-phuket (med släpande av väskan, om dom inte kan fixa detta). Men kan dom koppla biljetterna så kanske du kan få väskan hela vägen fast dom ligger på två olika biljetter - har inte testat eller hört nån som gjort det. Men det skadar inte att fråga.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
7 minuter sedan, skrev apknug:

Nej. Du riskerar att bli no show och de avbokar hela din resterande resa. Ringer du flygbolaget innan så brukar de vara tillmötesgående, de avbokar bara sträckan hkt-bkk så att du lungt kan checka in i Bangkok.

 

Så om jag knallar in på ett Thaiairways kontor så kan jag skippa sträckan HKT-BKK men ändå använda BKK-CPH?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla skriver så kan det säkert bli problem, och det blir troligen problem.

Men ringer du din resebyrå, eller kontaktar flygbolaget så kanske det går att lösa, men det beror troligen också på statusen på din biljett. Dvs "dålig" biljett utan några, omboknings, avboknings möjligheter så kanske det blir kinkigt, med en "bra" biljett så går det säkert att lösa.

Det kostar ju inget att kontakta resebyrå/flygbolag och fråga.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Så om jag knallar in på ett Thaiairways kontor så kan jag skippa sträckan HKT-BKK men ändå använda BKK-CPH?

Det är nog det bästa att göra, har du en "bra" bokstav på din biljett så går det säkert att lösa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Vad är bra bokstav och hur ser jag det när jag ska boka resan på nätet?

Förutom att slippa släpa väskan på BKK så kan jag flyga vidare med kortare uppehåll och det känns positivt då jag har mega problem att sova på flyget.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Så om jag knallar in på ett Thaiairways kontor så kan jag skippa sträckan HKT-BKK men ändå använda BKK-CPH?

Jag har gjort liknande en gång då jag ville skippa Udon-Bkk, men det är inte tillåtet om inte flygbolaget godkänner det. Tog faktiskt två dagar att få det godkänt via min resebyrå och flygbolaget har rätt till en avgift för ändringen.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Vad är bra bokstav och hur ser jag det när jag ska boka resan på nätet?

Förutom att slippa släpa väskan på BKK så kan jag flyga vidare med kortare uppehåll och det känns positivt då jag har mega problem att sova på flyget.

 

Inte för att vara tjatig, men lägg på ett par hundralappar till och boka av Nonki om du ändå ska åka med Thai, så får du rätt svar och en lösning direkt av ett proffs, ist för att lyssna på oss en bunt amatörer här :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

 

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Inte för att vara tjatig, men lägg på ett par hundralappar till och boka av Nonki om du ändå ska åka med Thai, så får du rätt svar och en lösning direkt av ett proffs, ist för att lyssna på oss en bunt amatörer här :)

 

Detta tål att tänkas på!

Ska se vad läkaren säjer senare idag om jag kan släppas iväg på en liten resa.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Detta tål att tänkas på!

Ska se vad läkaren säjer senare idag om jag kan släppas iväg på en liten resa.

 

 

Det är värt en del och ha personlig service, gott att boka en resa över telefon och få både svar och lösningar, särskilt om det nu är något annorlunda.

Jag brukar säga att det kostar ett par chipspåsar extra, det kan det faktiskt vara värt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ångrade faktiskt att jag inte bokade med Nonki senast ibland, lite dyrare men marginellt och då hade jag sluppit trassla/oroa mig själv med om/akut-bokningar. Men "kan själv kraften" är stark i mig..

 

Det var inte själva ombokningen (den var liksom nästan planerad innan jag lyfte men bara inte spikat datum) utan mer vad som skulle hända om jag tex inte fick förlängt visum med 30 dagar och sånt. Kunde blivit lite svettigt då jag sökte förlängningen dagen innan visat gick ut. Får se hur jag gör denna gång, enkel bokning så fixar jag den men lite trassligare så blir det nog Nonki.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag ska snart åka till Thailand och tänkte boka biljett ToR till slutmålet tex Kastrup-Phuket mest för att slippa ta ut mitt bagage i BKK och checka in det till Phuket, men jag tänker inte åka hem från Phuket.

Då är min fråga: om jag inte checkar in från Phuket, kan jag ändå nyttja min biljett hem BKK-CPH?

 

Kan du inte boka korrekt resa direkt? Jag bokar ofta med hemresa från annan ort.

Har denna resan bokat GOT-HKT / BKK-GOT

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
5 timmar sedan, skrev M33:

 

Kan du inte boka korrekt resa direkt? Jag bokar ofta med hemresa från annan ort.

Har denna resan bokat GOT-HKT / BKK-GOT

 

Då måste jag veta vilken väg hemresan går, det vet jag inte idag, det ska bli lite rundresor och hälsa på lite vänner i landet innan vi pausar vårt resande dit, men ett par nätter i Bangkok ska det bli innan vi åker hem.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Då måste jag veta vilken väg hemresan går, det vet jag inte idag, det ska bli lite rundresor och hälsa på lite vänner i landet innan vi pausar vårt resande dit, men ett par nätter i Bangkok ska det bli innan vi åker hem.

 

Enda skillnaden mot det du frågar efter är att du slipper problem med att inte nyttja första benet på hemresan.

 

56d68771a027e_Skrmavbild2016-03-02kl.13.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Det är värt en del och ha personlig service, gott att boka en resa över telefon och få både svar och lösningar, särskilt om det nu är något annorlunda.

Jag brukar säga att det kostar ett par chipspåsar extra, det kan det faktiskt vara värt.

Ett par chipspåsar är inte att förakta :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
7 timmar sedan, skrev M33:

 

Enda skillnaden mot det du frågar efter är att du slipper problem med att inte nyttja första benet på hemresan.

 

56d68771a027e_Skrmavbild2016-03-02kl.13.

 

Guldet till dej!!

Denna funktion har jag inte sett tidigare, men visst finns den på flera siter!

 

Många tack, problem solved!

 

PS, sidan du visade har dessutom bäst pris!

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Guldet till dej!!

Denna funktion har jag inte sett tidigare, men visst finns den på flera siter!

 

Många tack, problem solved!

 

PS, sidan du visade har dessutom bäst pris!

Jag vet Alltid bäst ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
11 minuter sedan, skrev M33:

Jag vet Alltid bäst ;)

 

Åtminstone i detta fallet!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...