Jump to content
IGNORERAD

Angående uppdateringar.


stefan5300

Recommended Posts

Behöver aldrig Aftonbladet, Expressen med flera uppdatera sina sidor, om så behövs varför ändras inte deras utseende varje gång?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

Behöver aldrig Aftonbladet, Expressen med flera uppdatera sina sidor, om så behövs varför ändras inte deras utseende varje gång?

De ändras väl dagligen, tom flera gånger per dag?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

De ändras väl dagligen, tom flera gånger per dag?

Men de ändrar ju aldrig utseende, varför?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Men de ändrar ju aldrig utseende, varför?

 

Hm...de är rena webbsidor och inga forum.

 

Men nog ändrar de utseende ibland, tex Ex har ju fått någon satan irriterande rullist som kommer ner i överkant om man fladdrar omkring med muspekaren.

 

Men för att uttrycka sig enkelt, detta är ju en aktiv sida där användare lägger in saker mm, en vanlig webbsida är ju passiv, den läser man ju endast på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Med både presstöd och reklamintäkter i miljoner så behöver dom nog inte använda sig av någon extern plattform att bygga sin sidor på. Dom har nog heltidsanställda på någon IT-avdelning som bestämmer in i minsta detalj hur formatet ska se ut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Hm...de är rena webbsidor och inga forum.

 

Men nog ändrar de utseende ibland, tex Ex har ju fått någon satan irriterande rullist som kommer ner i överkant om man fladdrar omkring med muspekaren.

 

Men för att uttrycka sig enkelt, detta är ju en aktiv sida där användare lägger in saker mm, en vanlig webbsida är ju passiv, den läser man ju endast på.

Vad är skillnaden med en webbsida och ett forum?

Har aldrig sett att de ändrat sitt utseende något nämnvärt.

Det går väl att skriva på kvällstidningarnas sidor också.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det går väl att skriva på kvällstidningarnas sidor också.

 

Tror inte du kan skapa en tråd eller lägga in en bild på någon av kvällstidningarna?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Tror inte du kan skapa en tråd eller lägga in en bild på någon av kvällstidningarna?

Nä men skriva.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Nä men skriva.

 

Men du kan inte jämföra, det e två helt olika saker..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Men du kan inte jämföra, det e två helt olika saker..

Men Nonkis Thailandsforum har ju sett lika dant ut i flera år, varför behöver inte det uppdateras och ändras utseende på eller så har jag inte märkt ändringarna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Men Nonkis Thailandsforum har ju sett lika dant ut i flera år, varför behöver inte det uppdateras och ändras utseende på eller så har jag inte märkt ändringarna.

 

Den sidan uppdateras väl knappt med nya inlägg heller, så behovet av underhållsarbete är väl nästintill obefintligt :crazy: 

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

Men Nonkis Thailandsforum har ju sett lika dant ut i flera år, varför behöver inte det uppdateras och ändras utseende på eller så har jag inte märkt ändringarna.

 

Hm, det har du förvisso rätt i.

 

Men det är två olika saker som skiljer sig rätt mycket, Nonki använder ett "gratisforum" som givetvis har sina begränsningar(trafik, foto mm) etc, och jag är helt säker på att ägarna till det gör sina uppdateringar.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev knasen:

 

Den sidan uppdateras väl knappt med nya inlägg heller, så behovet av underhållsarbete är väl nästintill obefintligt :crazy: 

Hur är det med underhållet på BTT:s Party Bar? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Precis nyss, skrev GreenValley:

Hur är det med underhållet på BTT:s Party Bar? :crazy:

 

Det skötte väl Caveman om :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Hm, det har du förvisso rätt i.

 

Men det är två olika saker som skiljer sig rätt mycket, Nonki använder ett "gratisforum" som givetvis har sina begränsningar(trafik, foto mm) etc, och jag är helt säker på att ägarna till det gör sina uppdateringar.

 

Uppdateringar är säkert nodvändigt och bra men varfor ändra utseende, ta bort saker som man senare lägger till igen.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 26 februari 2016 at 08:08, skrev stefan5300:

Behöver aldrig Aftonbladet, Expressen med flera uppdatera sina sidor, om så behövs varför ändras inte deras utseende varje gång?

 

Läser inte dessa alster, men jag är säker på att de ändrar utseende med jämna mellanrum.

 

On 26 februari 2016 at 08:14, skrev stefan5300:

Men de ändrar ju aldrig utseende, varför?

 

Jo, det ändras även på formen på innehållet. Jag läser bland annat GP och Dagens Industri, och där ändrar man med jämna mellanrum på formen. Att innehållet ändrar sig flera gånger dagligen är ju naturligt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningar har en tydlig grafisk profil, dom har anställda långhåriga hippies (tja det kanske är helt normala typer, men jag ar varit på några visningar av nya program för grafisk produktion och då var det nästan bara hippies där) som enbart funderar kring hur denna grafiska profil, igenkänningen, varumärket skall optimeras.

På samma sätt som dom har system för att hantera bilder (arkivbilder) och göra dessa sökbara till höger och vänster eller hur innehållet skall placeras i varje utgåva eller ändring, det finns resurser som inte MPR har för att säkerställa att känslan av att läsa på papper eller via elektronisk form skall vara så lika som möjligt.

 

Många tidningar tar bort kommenteringsmöjligheten, kanske behåller den på mors sockerkaksrecept men förmodererar även denna. Finns det nån tidning som låter dig lägga in trådar direkt, insändare är väl det närmaste jag kan tänka mig.

 

Dessutom blir en moddad version av en standardprogramvara bökigare att uppgradera, om man vill att dom egna modifikationerna skall överleva. Och uppdateringar bör man göra av ett par skäl: säkerheten, det upptäcks ständigt nya svagheter i programvaror, lättheten att uppdatera till nästa version - om man väntar flera versioner av uppdateringar innan man gör en uppdatering kan det krävas att köra uppdateringarna steg för steg i alla fall för att tex databasen skall vara intakt, gör man ett större hopp över flera versioner så finns chansen att saker och ting trasslar till sig rejält.

 

Men visst kan man välja (eller tvingas till) att inte uppdatera, jag driftade en uVAX II från 1989 som pga en programvara inte kunde lyftas högre än VMS 4.5 eller en PDP 11/84 med RSX-M 11+ igångkörd 1984 som tillslut kördes i emulator för reservdelarna tog slut eller blev ofantligt dyra.

 

Hur många här skulle gilla om MPR såg ut som nåt från 1984 eller 1989, textbaserat utan musstöd/inga bilder eller annan grafik. Kanske gopher https://sv.wikipedia.org/wiki/Gopher skulle falla väl ut, eller lynx https://sv.wikipedia.org/wiki/Lynx_%28webbl%C3%A4sare%29 Det var dom jag började med och visst fungerade det, men jag uppskattar faktiskt förändringarna som skett.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

 

 

Men visst kan man välja (eller tvingas till) att inte uppdatera, jag driftade en uVAX II från 1989 som pga en programvara inte kunde lyftas högre än VMS 4.5 eller en PDP 11/84 med RSX-M 11+ igångkörd 1984 som tillslut kördes i emulator för reservdelarna tog slut eller blev ofantligt dyra.

 

 

 

Nu blev man nostalgisk som gammal operatör och efterbehandlare

 

Hade även hand om Ericsson 2500, samt några IBM minidatorsytem plus några till märken.

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
24 minuter sedan, skrev stefan5300:

Så blev den sista uppdateringen perfekt102 (1).jpgimag.jpgsmiley-clapping.png.

 

Bra! Fast det är väl också det som är problemet.

Det som en tycker om - tycker en annan inte om.

Det är svårt att göra den stora massan nöjd.

 

Fast jag kan hålla med om att byta färg och design på ett forum stup i kvarten skapar oreda och förvirring snarare än att det skulle vara ett uppfriskande element. Inte sagt att så sker här dock.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Nemo:

Har det blivit en uppdatering, vad är nytt ser ingen skillnad?  :unsure:

 

Du har PM, så nu vet du det.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...